Avrupalı turistleri Yunanistan’a kaptırdık

Avrupalı turistleri Yunanistan’a kaptırdık

Rusya ile yaraların sarılmasına sevinen turizm sektörünü Avrupa pazarı düşündürüyor. Avrupa’dan gelen turist sayısı 2016’nın ilk yedi ayında yüzde 28 düştü. Terör yüzünden Türkiye’yi seyahat planlarından çıkaran Avrupalılar daha çok Yunanistan’a gidiyor. Sektör temsilcileri, Türkiye’nin güvenli bir ülke olduğu imajı yeniden yaratılmazsa Avrupa pazarındaki kaybın artmasından endişeli.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Türkiye turizminde bu yıl hep uçak krizi ile büyük darbe yiyen Rusya pazarı konuşuldu. Rusya’dan gelen turist sayısı bu yıl yüzde 90’lara varan oranda geriledi. Neyse ki son haftalarda yumuşayan ilişkilerle birlikte Rusya’dan gelen turist sayısının artması bekleniyor.

3018Ancak Türkiye turizmini olumsuz etkileyen pazar yalnızca Rusya değil. Sektörün en büyük pazarı olar Avrupa’dan gelen turist sayısında da ciddi bir gerileme var.

Avrupa’dan Türkiye’ye tatil için gelenlerin sayısı ocak-temmuz döneminde yüzde 28,4 gerilerken, Türkiye’yi tatil rotasından çıkaran Avrupalıların ilk tercihi ise Yunanistan oldu.

Yunanistan’ı İspanya ve Hırvatistan takip ediyor. Bu gidişle yıl sonuna kadar yaklaşık 8 milyon Avrupalı turistin Türkiye’den vazgeçebileceği uyarısında bulunan sektör temsilcileri, bir an önce Avrupa’da Türkiye’nin ‘güvenli ülke’ imajına dönük çalışmalar yapılması gerektiğini söylüyor.

AVRUPA’DA DÜŞÜŞ YÜZDE 28
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre, Türkiye’ye gelen turist sayısı geçen yıl temmuzda 5 milyon 481 bin iken bu yıl 3 milyon 468 bine geriledi.

2015’in ilk yedi ayında 10,7 milyon Avrupalı turisti ağırlayan Türkiye, bu yıl aynı dönemde bu bölgeden 7,7 milyon ziyaretçi alabildi. Böylece ortaya yüzde 28,4’ü bulan bir düşüş çıktı.

Bu dönemde Alman turistlerin sayısı yüzde 25,6, İngiliz turistlerin sayısı yüzde 29,2, Fransız turistlerin sayısı yüzde 30,9, İtalyan turistlerin sayısı ise yüzde 54,6 geriledi.

Türkiye’yi tatil planlarının dışına çıkaran Avrupalıların yüzde 50’si komşu Yunanistan’ı tercih ediyor. Yaşadığı ekonomik krizin yaralarını turizmle sarmaya çalışan Yunanistan’da uygun tur paketleri Avrupa ülkelerinde büyük rağbet görüyor. Yunanistan’ın ardından ise İspanya ve Hırvatistan geliyor. Özellikle son yıllarda Avrupa’nın önde gelen tatil destinasyonlarından biri haline gelen Hırvatistan, tarihi dokusu ve uygun fiyatları ile Türkiye’nin önemli rakiplerinden biri haline gelmiş durumda.

3019YUNAN ADALARINA İLGİ ARTIYOR
Detur CEO’su Firuz Bağlıkaya, Avrupalı turistin Türkiye’ye olan ilgisinin Rusya ile uçak krizinin öncesinde azalmaya başladığını belirtiyor.

Son birkaç yılda Türkiye’deki terör eylemleri nedeniyle Avrupalı turistin Türkiye’ye bakışını değiştirdiğini dile getiren Bağlıkaya, “Canlı bomba eylemleri ve Güneydoğu’daki olaylara bir de darbe süreci ve AB ile siyasi gerilim eklenince Avrupalılar tatil için Türkiye’yi seçmekten giderek vazgeçmeye başladı” diyor.

Firuz Bağlıkaya, Türkiye’ye çok yakın Yunan adaları Rodos ve Girit’e gelen turist sayısı yüzde 20’leri aşan oranda artarken, birkaç kilometre ötedeki Türkiye sahillerinde yüzde 50’ye varan turist kaybı yaşadıklarını anlatıyor.

Bağlıkaya, “Avrupalı turistteki düşüşün yıl sonuna kadar devam edeceğini düşünüyorum. Bu da yaklaşık 8 milyon turist kaybedebileceğiz anlamına geliyor. Bu rakam Rusya ile krizde kaybedilen turistin iki katı” diye konuşuyor.

YÜZDE 30 İNDİRİMLİ PAKETLER
Tur operatörleri, turizmdeki kan kaybını en aza indirmek için Avrupa ülkelerindeki tatil paketi satışlarında yüzde 30’a varan indirim uyguluyor. Yine de ortaya çıkan kaybı engellemek mümkün olmuyor.

Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Yönetim Kurulu Başkanı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı Mehmet İşler’e göre, ortaya konulan istatistik veriler turizm sektöründeki tarihi gerilemeyi gösteriyor.

Ancak ümitsiz olmadıklarını vurgulayan İşler, “Başarısız darbe girişiminin ardından
Olağanüstü Hal (OHAL) ilan edilmesi yurtdışında kara propaganda malzemesi oldu. Bu kara propagandaya karşı atağa geçilmesi, ülkemizin tanıtımına ağırlık verilmesi gerekiyor” diyor.

İMAJIMIZ BOZULDU
Tatil için AB’den Türkiye’ye gelmekten vazgeçenlerin sayısındaki artışta, Avrupa ülkelerinde Türkiye aleyhine sürdürülen yayınların da etkisi var. Bu yüzden turizm sektörü temsilcileri bir an önce Türkiye’nin Avrupa çapında imaj tazelemek için harekete geçmesi gerektiği görüşünde. Bununla birlikte Avrupa kurumlarının ve özellikle medyasının da Türkiye’ye ilişkin haber ve yorumlarında daha objektif bir tutum takınması talebi var.

Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık’a göre, küresel ölçekteki terör eylemleri tüm dünyada insanların seyahat etme özgürlüğünü tehdit eder boyuta gelmiş durumda. Bu durumun Irak ve Suriye gibi sorunlu bölgelere komşu olan Türkiye’yi de etkilemesinin kaçınılmaz olduğunu vurgulayan Ayık, buna karşın AB devletlerinin ve medyasının Türkiye’ye ilişkin yarattığı olumsuz imajın da turist sayısının düşmesinde etkili olduğunu kaydediyor.

15 Temmuz sonrasında Avrupa’dan rezervasyon iptallerinin çok arttığına işaret eden Ayık, şunları söylüyor: “Bu konuda Avrupa’nın bize karşı çok acımasız davrandığını düşünüyorum. Türkiye’deki demokrasi mücadelesi takdir edilmeli ve desteklenmeliydi. Avrupalıların Türkiye’de tatil yapmaktan vazgeçmesinde hükümetlerinin ve medyasının bu olumsuz tavrının da payı var. Biz bu konuda Avrupalı muhataplarımızdan dayanışma bekliyoruz.”

3017



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap