İstanbul iyi günlere 2020’de dönecek

İstanbul iyi günlere 2020’de dönecek

İstanbul, turizmde son birkaç yıldır zorlu günler geçiriyor. Son bir yılda İstanbul’daki otellerin doluluk ve oda fiyatlarında ciddi bir toparlanma olsa da eski iyi günlere hala dönülemedi. İstanbul turizminde iyi günlere dönüş için 2020 yılına randevu veriliyor.

LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr

Turizmde istatistikler yüzleri güldürüyor. Eski parlak günlere dönüş oldu mu? İstanbul’dan başlayalım. Ekonomist Dergisi olarak yaptığımız araştırmada İstanbul’un otel bölgelerindeki oda fiyatlarını ve dolulukları geçtiğimiz yıl ile kıyasladık.

Oda fiyatları en yüksek üç bölge, ortalama 300 dolarla Boğaz Hattı, ortalama 180 dolarla Ataköy-Yeşilköy ve ortalama 140 dolarla Nişantaşı olarak çıktı.

Doluluk oranları en yüksek üç bölge de sırasıyla yüzde 92 ile Boğaz Hattı, yüzde 87 ile Sultanahmet ve Talimhane bölgeleri oldu. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Timur Bayındır, İstanbul otellerinin dolmasının ancak büyük kongrelerin İstanbul’a gelmesiyle mümkün olduğunu, bunun da 2020 yılından sonra gerçekleşmesini beklediklerini söylüyor.

İstanbul’a eskiden olduğu gibi dikkat çeken 30 kongre getirilebilirse yeniden dönüş olabileceğine işaret eden Bayındır, güvenlik endişesinin hala İstanbul için engel olduğunu söylüyor. Bayındır, bu engelin de iyi tanıtımla aşılabileceğini vurguluyor.

AĞIRLIKLI ORTADOĞULU
İstanbul bu yıl ağırlıklı olarak Ortadoğulu turist ağırlarken içinde bulunduğumuz dönemde Arap mevsimi bitti ve turizm biraz zayıfladı. Bu yıl yüzde 60-62 olmak üzere ağırlıklı Ortadoğulu turiste çalıştıklarını belirten Timur Bayındır, “Avrupalı olarak da Avrupa vatandaşı olan Türkler geliyor. Bu da aslında yanıltıcı oluyor çünkü onlar akrabalarında konaklıyor, otellerde pek fazla kalmıyorlar” diyor.

Temmuz ve ağustos ayları İstanbul’daki otellerin dolulukları ve fiyatlar bakımından yüzde 30’lara varan oranda artışın yaşandığı iyi aylar oldu. Eylül ve ekim ayları İstanbul’un yüksek sezonu olurken bu aylarda da dolulukların iyi seyretmesi bekleniyor.

TANITIM ÇALIŞMALARI
İstanbul’un tanıtımı için çalışmalar da yürütülüyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBBB) Çin’de ilk defa Çince Türkiye’yi tanıtan bir kitap dağıttı. Örneğin Topkapı Sarayı’ndaki Çin çinileri çekilip kitaba konulurken Boğaz’daki kıtalar arası yüzme yarışmaları, offshore yarışları gibi Çinlilerin dikkatini çekecek çalışmalara da kitapta yer verildi.

Timur Bayındır, Çinli turist almak üzere bağlantılar kuran TÜROB’un da Çin Havayolları’ndan Türkiye’ye uçuş bağlantısı yaptığına dikkat çekiyor. Bayındır, bu görüşmeler neticesinde 20 Aralık’ta Çin’den Çin Havayolları’nın ilk uçağının geleceğini de vurguluyor.

BATU AKSOY AKSOY HOLDİNG CEO’SU
“TÜRK MÜŞTERİYİ FARK ETTİK”
“İstanbul Conrad Hotel’de bu yıl ortalama 140-150 Euro ortalama satış fiyatına ulaştık. Doluluklarda yıl ortalaması hedefimiz yüzde 70. Yurtiçini ihmal ettiğimizi fark ettik ve üzerine gidince Türk müşteri potansiyelini keşfettik.

Eskiden yüzde 15 iken şimdi yüzde 30 oldu. Eskiden yurtdışının şımarıklığıyla hareket etmişiz. Kruvaziyer gemilerin kesilmesiyle ABD azaldı. Japon turistler azaldı. Yurtdışındaki algımızın üzerine gitmemiz gerekiyor.”

MALİYETLER ARTTI
Son dönemde döviz kurlarında artış turizmi olumlu etkiliyor. Ancak bu arada maliyetler de arttığı için kurlardaki artışın otellere yeterince can suyu veremediğine dikkat çekiliyor. Tüm sektörler gibi turizm sektörü de kurların istikrara kavuşmasını bekliyor.

Eliteworld Hotels Zincir CEO’su Ünsal Şınık, İstanbul turizminin gelişmesi için tanıtımda farklı aksiyonlar aldıklarını belirtiyor. Şınık, şimdiye kadar gidilmeyen ülkelere tanıtım için gittiklerini ve pazar çeşitlendirmesine yönelik çalışmalar yaptıklarını söylüyor.

İstanbul turizmini kongre ve toplantı etkinliklerinin artmasının daha da canlandıracağına işaret eden Şınık, son dönemde şirket toplantı sayılarının arttığını ancak henüz beklenen seviyelere ulaşmadığını vurguluyor.

KİMLER GELİYOR?
2018’in ilk sekiz ayına bakıldığında Amerika, Asya, Avrupa ve Ortadoğu pazarları büyük bir artış göstermiş durumda. Mövenpick Hotel İstanbul Genel Müdürü Bozkurt Atabek, ülke bazında en önemli artışın Asya’da Hindistan ve Japonya, Avrupa’da Fransa, Almanya, Hollanda ve İngiltere, Ortadoğu’da ise Bahreyn, Ürdün, İran, Irak ve Suudi Arabistan pazarlarında gerçekleştiğine dikkat çekiyor.

Ülkemizdeki güvenlik algısının pozitif yönde seyretmeye devam etmesinin büyümeyi olumlu yönde desteklediğine işaret eden Atabek, sözlerine şöyle devam ediyor: “Özellikle temmuz ve ağustos aylarında doluluklar ve ortalama oda fiyatları oldukça yükseldi.

4. Levent, Levent, Gayrettepe ve Şişli bölgelerinin doluluk oranları yüzde 90’ın üzerinde gerçekleşti. Ortalama oda fiyatları ise geçen yılın temmuz ve ağustos aylarına göre yüzde 13 artış gösterdi. Bu aylarda ağırlıklı olarak Ortadoğulu turistlere ev sahipliği yaptık.”

Önümüzdeki yıl için de doluluk beklentilerinin oldukça yüksek olduğunu belirten Bozkurt Atabek, 2019’da ortalama oda fiyatlarının da artış göstermeye devam edeceğini vurguluyor.

ERHAN ÇAKAY ERESİN TOPKAPI HOTEL GENEL MÜDÜRÜ
“ATATÜRK HAVALİMANI KAPANMAMALI”
“İstanbul’daki otellerde Avrupalı turist ağırlanamıyor. Gelen Avrupalı turist profili de az para harcayanlardan oluşuyor. Turizmde ilk 10’a oynuyorsak, Paris ve Londra gibi rakip şehirlerde kaç havalimanı olduğuna bakmak lazım.

Yeni havalimanı yapılması son derece güzel ama var olanı da yok etmemeliyiz. Atatürk Havalimanı kapatılmak yerine charter seferlere, özel uçuşlara açık hale getirilebilir. Kapanmasını tekrar gözden geçirmekte fayda var.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap