Turizm yatırımcısı dünyayı keşfediyor

Turizm yatırımcısı dünyayı keşfediyor

Türk turizmi için son iki yıl zorlu geçti. Sektör, hem iç pazar riskini azaltmak hem de uluslararası büyüme stratejisi adına, yurtdışına yöneldi. Rixos’tan Divan’a kadar 15 Türk turizm grubunun yurtdışında 59 oteli var. Üç yıl içinde bu sayının 80’e ulaşması bekleniyor.

LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr 

Dünyanın önemli Iturizm ülkelerinden biri olan Türkiye’de Divan Grubu’ndan Rixos’a, Dedeman’dan Doğuş Grubu’na kadar yerli zincirler, yurt içindeki büyümelerini farklı coğrafyalara taşımaya başladılar.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Bu süreçte kimi mülk yatırımı yoluyla kimi de işletme yoluyla ABD’den Maldivler’e, Rusya’dan İtalya’ya kadar dünyanın farklı ülkelerine otel yatırımı yapıyorlar.

Bu otellerin bir kısmı kıyı otellerinden bir kısmı da şehir otellerinden oluşuyor. Türk yatırımcılar kendi markalarını yurtdışına açıp adlarını dünyada duyurmanın yanı sıra Türkiye ve bölgesinde yaşanan turizm krizlerine karşı da riski dağıtıyor.

Ekonomist Dergisi olarak hem yatırımcı hem işletmeci olmak üzere Türk turizm gruplarının yurtdışı yatırımlarını ve yatırım planlarını araştırdık.

59 OTEL VAR
Araştırmamız sonucunda, yurtdışında yatırım yapan ya da yatırım arayışındaki 23 turizm grubundan 14’ünün ABD’den İtalya’ya kadar yurtdışında faaliyette 59 oteli olduğu sonucuna ulaştık. Planlanan ve yapımı devam eden yeni otel yatırımları ile birlikte Türk turizmcilerin yurtdışındaki otel sayısının önümüzdeki üç yıllık dönemde 80’e ulaşması bekleniyor.

Yurtdışında 13 oteli ile faaliyet gösteren Fettah Tamince’ye ait Rixos, yurtdışında en yaygın otel ağına sahip grup. Rixos’un önümüzdeki dönemde otel açmayı planladığı ülkeler arasında Küba, Meksika ve ABD’de bulunuyor.

Dünyaya açılan ilk Türk turizmcilerden biri olan Suudi Özkan’ın Amerika, Bulgaristan, Makedonya ve Avrupa’da Princess markası ile zincir otelleri bulunuyor. İstanbul’un en lüks otellerinden biri olan Ritz-Carlton’ın sahibi olan Süzer Grubu da ABD Miami’de bir otel yatırımı yapıyor.

Yurtdışı yatırımları konusunda en aktif gruplardan biri olan Doğuş Grubu da otellerini Mytha Hotel Anthology çatısı altında topluyor.

Doğuş Grubu’nun Miami’deki otelinin şu günlerde devreye alınması planlanırken, grubun İtalya’da üç, Yunanistan ve Hırvatistan’da ikişer oteli bulunuyor. İspanya’da Aldrovandi Villa Borghese otelini alan Doğuş Grubu, geçen yıl İsviçre’nin Luzern kentindeki tarihi Weggis Park Hotel’in de sahibi olmuştu.

YATIRIM VE İŞLETME
Yurtdışında açılan otellerin bir kısmı yatırım, bir kısmı da işletme modeli ile gerçekleşiyor. Otel yatırımlarının bir kısmını satın alma, bir kısmını da kiralama yöntemiyle faaliyete geçirdiklerini belirten Corendon Turizm Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yıldıray Karaer, yurtiçinde dört, yurtdışında üç otelleri olduğunu, bu yıl yurtdışında açılacak iki yeni otelleri ile bu sayının dokuza çıkacağını söylüyor.

Amsterdam’daki Vitality Hotel ve yine Amsterdam’da yeni açılacak Corendon Village Hotel’in mülklerinin kendilerine ait olduğunu vurgulayan Yıldıray Karaer, yatırımları hakkında şu bilgeleri veriyor:

“Amsterdam’da projesi devam eden 675 odalı Corendon Village Amsterdam otel kompleksimiz nisan ayında açılacak. Benelüx’ün en büyük otel komplekslerinden birisi olacak. Diğer yatırımımız ise Karayipler’deki Hollanda Antille-ri’nin en büyük adası Curaçao’da 65 bin m2’lik alana kurulu olan Livingstone Jan Thiel Resort isimli tesis. Tadilattaki tesis, 2018 sezonunda hizmet verecek.”

Yatırım yapmayı planladıkları şehirlerin genelde tur operatörlerinin faaliyet gösterdiği yerler olduğuna dikkat çeken Yıldıray Karaer, Barselona ve Londra’da otel yatırımları için de çalışmalar yürüttüklerini vurguluyor. Yurtdışında büyüyen zincirlerden biri olan Divan, işletme modelini tercih ediyor.

Yurtiçinde olduğu gibi yurtdışında da işletme modeli ile büyüdüklerini belirten Divan Grubu İş Geliştirme Müdürü Ayça Kır-ker, Irak, Gürcistan, Azerbaycan otellerinin yanı sıra gelecek yıl Cezayir’de iki yeni otel açarak yurtdışı otel sayısını beşe çıkaracaklarını söylüyor. Avrupa, Orta Doğu, Orta Asya Cumhuriyetleri ve Kuzey Afrika ülkelerinde büyümeyi hedeflediklerine işaret eden Ayça Kırker, hedef ülkelerde yine şehir otelciliği ile büyüyeceklerini vurguluyor.

3 MARKAYLA BÜYÜYOR
Yerli turizm zincirleri Türkiye’deki markalarını yurtdışına taşıyarak başka ülkelerde de adlarını duyuruyorlar. Bu zincirler daha çok şehir otelciliğinde büyümeyi tercih ediyorlar.

Yurtdışında Kazakistan ve Kuzey Irak’ta, yurtiçinde de çeşitli şehirlerde olmak üzere toplamda 16 otel ile hizmet verdiklerini vurgulayan Dedeman Hotels Genel Müdürü Emrullah Akçakaya, Dedeman, Park Dedeman ve Smart by Dedeman olmak üzere üç farklı otel markası ile yurtiçinde ve yurtdışında işletme yoluyla büyümeyi hedeflediklerini söylüyor.

Bu yıl dört yeni işletme sözleşmesi ile gruplarına yeni oteller eklemeyi hedeflediklerini açıklayan Emrullah Akçakaya, “Değişen ziyaretçi profili ile birlikte planladığımız yeni markamız Smart by Dedeman’nın da bu yıl içerisinde ilk sözleşmesini imzalayarak bu yeni markamızı sektörle buluşturmaya hazırlanıyoruz” diyor.

ÖNE ÇIKAN ÜLKELER
Türk yatırımcıların yatırım yapmayı tercih ettikleri ülkeler arasında Türkiye’ye komşu ülkeler öne çıkarken bu süreçte, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Gürcistan, Irak en çok tercih edilen ülkeler sıralamasında ilk sıralarda yerini alıyor. Bunda o bölgelerdeki operasyonların daha kolay yönetilebilmesi ve Türk iş dünyasının bu ülkelere sıkça gitmesinin etkili olduğuna dikkat çekiliyor.

RUSYA İLE BAŞLADI
Türk otel zincirleri daha çok komşu ülkeler ile Türk iş dünyasının iş yaptığı ülkelerde otel açmayı tercih ediyorlar. Böylece yurtiçinde kurmuş oldukları müşteri ilişkilerini de bu ülkelere taşıma fırsatını yakalayabiliyorlar. Gelecek planlarında yurtdışı büyümenin önemli bir yer arz ettiğine işaret eden Elite World Hotels Genel Müdürü Ünsal Şınık, “Türkiye’deki büyümemizi 3-5 yıl daha devam ettireceğiz.

Akabinde yüzümüzü yurtdışına döneceğiz. Fizibilite çalışmalarına şimdiden başladık. Yurtdışındaki ilk yatırımımız olan ancak bir takım diplomatik nedenlerden ötürü açılışını ertelediğimiz Elite World St. Petersburg’u ise 2020 yılında devreye almayı planlıyoruz” diyor.

Ünsal Şınık, ilk etapta yurtdışında yatırım yaparak büyümeyi hedeflediklerini vurguluyor. Uluslararası büyüme hedeflerinde ülkeler arası ilişkilerin ve diplomasinin önemli rol oynadığına dikkat çeken Ünsal Şınık, ilk yurtdışı yatırımlarını Rusya ile başlattıklarını, asıl hedeflerinin Batı ülkelerinde otel açmak olduğunu belirtiyor. Şınık, bu hedef doğrultusunda İngiltere, Almanya, hatta Amerika’da araştırmalarının devam ettiğini de söylüyor.

YURTDIŞINA ODAKLANDI
Marriott markası ile yaptığı anlaşma çerçevesinde Türkiye’de Four Points by Sheraton markası için stratejik partner olarak yola çıkan Er Yatırım, orta ölçekli markalı şehir içi iş oteli konseptiyle Türkiye’de altı otel projesi ile yoluna devam ediyor.

Er Yatırım Genel Müdürü Ferzan Çelikkanat, yaptıkları işbirliği kapsamında uluslararası markette, Marriott Grubu ile sınırlı kalmamak üzere uygun olabilecek tüm uluslararası markalar ile başta Avrupa olmak üzere uygun işbirliği modelleri içerisinde yurtdışında da büyümeyi planladıklarını söylüyor.

Avrupa’nın ikinci şehirlerinde yer almak için uluslararası danışmanlar ve fon grupları ile temas halinde olduklarını belirten Çelik-kanat, “Özellikle onların işaret ettiği Almanya’da Münih, Polonya’da Varşova, İngiltere’de Edinburg, Glasgow, Manchester ile Karadağ ve Hırvatistan’da yer alan fırsatlara yoğunlaşmaktayız” diyor.

OSMAN AYIK TÜRKİYE OTELCİLER FEDERASYONU BAŞKANI (TÜROFED)
“RİSKİ AZALTIYORLAR”
“Türk turizmciler son yıllarda Amerika’dan Kazakistan’a, Maldivler’den İtalya’ya kadar dünyanın çeşitli ülkelerinde otel açmaya başladılar. Bu gelişmenin iki yönü bulunuyor birincisi turizmdeki riskleri dağıtmak bir diğeri de şimdiye kadar iç pazarda büyüttükleri markalarını dünyaya açmak. Bu durumu Türk turizmi için olumlu, sevindirici bir gelişme olarak yorumlamak gerekir.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap