Umutlar ‘son dakika’ rezervasyonlarına bağlı

Umutlar ‘son dakika’ rezervasyonlarına bağlı

Türk turizmciler için tarihin en derin krizi 2016’da yaşandı demek abartı olmaz. Kaybedilen kongrelerin geri dönmesinin 2019’u bulacak olması, krizin uzun süreceği yorumlarına neden oluyor.

LEVENT GÖKMEN
Igokmen@ekonomist.com.tr

Terörün bitmesi halinde Rus ve Avrupalı turistlerin 2017’de ‘son dakika’ rezervasyonlarıyla da olsa Türkiye’ye gelebilecekleri öngörülüyor. Turizmcilerin iç pazara yönelik ürün ve hizmet çeşitliliğini artırmaları bekleniyor.

Türkiye’de ve dünyada turizm sektörü için terör olayları nedeniyle zorlu bir yıl geride kaldı. Güvenlik endişesi ve ekonomik durgunluk nedeniyle dünya genelindeki turistik seyahatlerdeki daralma yüzde 10’lara ulaştı.

Türkiye’de ise Rusya, Almanya, İngiltere gibi Türkiye pazarını domine eden kimi ülkelerde azalış yüzde 40’ların üzerine çıktı. Otel arzının gereğinden fazla arttığı Antalya ve İstanbul’da rekabet kızışırken, İstanbul otellerinin doluluk oranları yüzde 30’lara kadar geriledi.

ZORLU YILLAR GELİYOR
Terör olayları ve siyasi gerginliklerin ortadan kalkması sektörün geleceğini belirleyecek ana unsurlar olacak. Endişe ve umudun birlikte yaşanacağı 2017 için yapılan kötümser tahminlere göre turist sayısı 17-19 milyon, turizm geliri ise 10-11 milyar dolar aralığında olacak. İyimser tahminlere göre ise 25 milyon turist ile 15 milyar dolarlık gelire ulaşılması öngörülüyor.

İstanbul otellerinin can damarı olan kongrelerin 2019’a kadar kaybedilmesi sektör için zorlu yılların devam edeceği yorumlarına neden oluyor. Terörün durması halinde ise kıyı otellerinin ‘son dakika’ rezervasyonlarıyla da olsa iyi bir sezon geçirebileceği vurgulanıyor.

Rusya, İran ve İsrail pazarlarında yükseliş beklediklerini belirten Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği Başkanı Başaran Ulusoy, “Türkiye ile Rusya arasındaki ilişkilerin düzelmesiyle birlikte

2017 yılında Türkiye’ye gelen Rus turist sayısının 2014’teki gibi 4,5 milyona ulaşmasını bekliyoruz. Avrupa pazarları ise daha belirsiz bir seyir izliyor” diyor.

Turizm Yatırımcıları Derneği (TYD) Başkanı Murat Ersoy, turizmde krizin aşılması için tanıtım, pazarlama ve işletme konusunda ortak stratejiler belirlenip destinasyon tanıtımı ve pazarlaması yapılması gerektiğini söylüyor.

Kriz dönemlerinde yerli turiste sarılan turizm sektörü için 2017’de yine yerli turist gözde olacak. Turizmcilerin iç pazara yönelik ürün ve hizmet çeşitliliğini artırmaları bekleniyor.

DESTEK BEKLENİYOR
Sektör krizden çıkış için, kur farkından kaynaklı öz kaynak kaybını gidermek için bir defaya mahsus vergisiz yeniden değerleme imkanı, İstihdam Teşvik Paketi’nin acilen planlanması ve uygulamaya geçirilmesi, enerjide ÖTV desteği bekliyor.

Uçak yakıt desteğinin tüm yıla yayılması, yüksek turizm geliri sağlayan tesislere Turizm Tanıtma Fonu’ndan kaynak sağlanması, sektöre ithal alkollü içeceklerde ÖTV istisnası sağlanması, BES sisteminin turizm sektöründe bir yıl ertelenmesi gibi destekler de talep ediliyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap