Bist 100
9645,02
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5476
0,0024%
Dolar/TL
Euro/TL
34,8249
-0,0235%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0699
-0,0294%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2434,71
0,2%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Düşük yatırım bedeliyle yüksek kâr sunuyor

17 Ekim 2018
Düşük yatırım bedeliyle yüksek kâr sunuyor
Kiosk, giderek yaygınlaşan bir iş modeli. Düşük yatırım maliyetiyle yüksek kâr marjı sunan bu modelde kahveden dondurmaya, baharattan çikolataya birçok ürün satılıyor. Yaptığımız araştırmaya göre sekiz marka 2019 sonuna kadar 73 kiosk şube açacak.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Özellikle fast food sek Itörünün Türkiye'de hızla büyümesiyle birlikte, düşük sermayeli birçok iş modeli de ortaya çıkmaya başladı. Kiosk modeli bu örneklerin başında yer alıyor.

AVM'lerde, belli noktalarda pratik mobil gıda büfeleri ya da diğer adı ile 'kiosk'ları sıkça görmeye başladık. Birkaç metrekarelik alanlarda faaliyet gösteren bu iş modelleri AVM'lerin vazgeçilmezleri arasına girmeyi başardı.

Düşük yatırım maliyeti ve yüksek kâr marjı sunan bu iş modelinde kahveden dondurmaya, baharattan çikolataya birçok ürünün satışını yapmak mümkün. Birçok marka kiosk şubeler için franchise veriyor. Biz de kiosk franchise veren sekiz markanın yatırım koşullarını ve büyüme planlarını araştırdık. Yaptığımız araştırmaya göre bu sekiz marka 2019 sonuna kadar toplam 73 kiosk franchise şube açacak.

DÜKKAN GÖRÜNÜMÜNDE
Türkiye genelinde şubeler açarak tanıtan Alaçatı Muhallebicisi, Alaçatı Evi adını verdiği kiosk konseptiyle franchise veriyor. Şirketin şu an için dört adet kiosk mağazası var. Alaçatı Muhallebicisi Pazarlama Uzmanı Cem Altunbaş, 2019 yılı sonuna kadar 21 adet kiosk mağaza daha açacaklarını belirtiyor.

Franchise giriş bedeli olarak 35 bin dolar alınıyor. Toplam yatırım maliyeti ise 450 bin ile 850 bin TL arasında değişiyor. Aylık cirodan yüzde 5 royalty alınıyor.

Coffeetainer, Ezgican Aydoğan'ın üç yıllık AR-GE çalışmasının ardından 2015 yılında kuruldu. Şirket, mağazanın yanı sıra kiosk konseptiyle de franchise veriyor.

Aydoğan, "Örneğin şu an Mall of Antalya'da yapmış olduğumuz kiosk dükkanlar taban alanı kiraları açısından tam bir dükkan görünümünde. Tüm donanım, ürün ve bar standartları konusunda birebir dükkan konseptleriyle aynı standartlarda" diyor. Kiosk dükkanların ölçüleri minimum 12,5 m2. İsteğe göre bu ölçüler daha da büyütülebiliyor.

2019'a kadar en az iki şubeyi kiosk olarak planladıklarını ifade eden Aydoğan, İstanbul ve Ankara'yı hedeflediklerini vurguluyor. Kiosk maliyetleri 300 bin TL'den başlıyor. Aylık ciro hedefi ise 50 bin TL ve üstü.



BAHARATTAN MEYVE SUYUNA
Arifoğlu Baharat, 70 yıl önce Mısır Çarşı-sı'nda kuruldu. Şirket ticari faaliyetini bugün İstanbul Avcılar'daki tesislerinde sürdürüyor. Başta baharat ve bitki çayları olmak üzere bitkisel yağlardan pekmeze, organik ürünlerden bala uzanan ürün yelpazesi soslar, salçalar, macunlar ve doğal kozmetik ürünleriyle de genişletildi.

Franchise giriş bedeli bulunduğu lokasyona göre 15 bin ile 40 bin dolar arasında değişiyor. Toplam yatırım maliyeti ise 500 bin TL. Aylık ciro hedefi de lokasyona göre 130 bin ile 250 bin TL arasında değişiklik gösteriyor.

Taze sıkılmış sebze ve meyve kürleri ile detoks yapanlara, spor yapanlara, zayıflamak isteyenlere hitap eden Juice Planet, hızlı servis yapan bir işletme modeli. Juice ürünleri şişeli satıldığı gibi yerinde de karışımlar yapılabiliyor. Ayrıca kahve, çay ve sandviç satışı da bulunuyor.

Kiosk konseptinin büyüklüğü 10 ile 20 m2 arasında değişiyor. Şu an 28 kiosk şubesi bulunan Juice Planet için 2019 sonuna kadar 10 yeni şube daha açılması planlanıyor. Toplam yatırım maliyeti 120 bin ile 140 bin TL arasında değişiyor. Bayiler için aylık 45 bin ile 60 bin TL arasında ciro hedefleniyor.

OSMANLI KONSEPTİ
Kiosk ve yemekli kiosk konsept-leri bulunan Kahve Durağı, sıcak ve soğuk içeceklerin sunulduğu, pasta, dondurma ve üçüncü nesil demleme kahvelerin bulunduğu bir iş modeli.

Kahve Durağı İş Geliştirme ve Operasyon Müdürü Mustafa Önder Gümüş, kiosk modelinin minimum 30 metrekareden 60 metrekareye kadar olan alanlar için uygun bir konsept olduğunu belirtiyor. Yatırım maliyetleri işletme yapısına ve metrekaresine göre değişiklik gösteriyor. Ortalama kâr marjı ise yüzde 40 ile yüzde 50 arasında değişiyor.

Osmanlı dönemi konseptiyle faaliyet gösteren Nilhan Sultan markasının AVM'ler için özel tasarlanmış olan kioks'unda hanedan kokuları, oda kokuları, kolonya çeşitleri ile kahveler şerbet ve lokumlarla sunuluyor. Nilhan Sultan İş Geliştirme ve Franchise Müdürü Cumhur Bayar, yatırımcılara anahtar teslim projeler teslim ettiklerini söylüyor.

Bayar, "Türkiye'de her ilde olmak hedefiyle çıktık. Yurtdışından gelen franchise görüşmelerimiz de devam ediyor. Minimum 12 m2 ile 20 m2 arasındaki alanda bu konsept kurulabilir. Şu an üç kioks şubemiz bulunuyor. 2019 yılı sonunda 10 şube olmayı hedefliyoruz" diyor. İstanbul, Ankara, Trabzon, Bursa ve Konya'ya kiosk şubeler açılması hedeflenirken, franchise giriş bedeli olarak 30 bin TL alınıyor. Aylık ciro olarak ise 60 bin TL hedefleniyor.

TAŞINABİLİR MODEL
1983Beyoğlu Tramvay kiosk modelinde meşhur Beyoğlu çikolatası, Beyoğlu kahvesi, Beyoğlu gazozu gibi ürünler self-servis sistemiyle sunuluyor. Taşınabilir bir konsept olan tramvayın büyüklüğü 5,5 metre. 10 m2 alanın bu iş modeli için uygun olduğu ifade ediliyor. Anahtar teslim yatırım maliyeti 150 bin TL olan bu iş modeli için aylık 70 bin ile 100 bin TL arasında ciro hedefi bulunuyor.

Dondurulmuş yogurt markası Sincerely Yogurt, ABD'de bu alanda en hızlı büyüyen franchise zinciri. Zengin ve farklı dondurulmuş yoğurt çeşidi ve 80'in üzerinde malzeme seçenekleriyle ABD ve Meksika'da oldukça popüler. Türkiye'de de franchise stratejisiyle büyümesi planlanan markanın dört adet franchise şubesi bulunuyor.

2019 sonuna kadar 10 adet yeni kiosk mağaza açılması hedefleniyor. Franchise giriş bedeli olarak 50 bin TL alınıyor. Royalty olarak net cirodan yüzde 6 istenirken yüzde 1 de reklam katkı payı talep ediliyor. İstanbul, İzmir, Bursa, Ankara ve Antalya hedeflenen iller olarak ifade ediliyor.

KIOSK KONSEPTİNİN 5 AVANTAJI
1- Alışveriş merkezlerinin açık alanlarında yer aldığı için food- court mağaza konseptlerinde olduğu gibi m2 kira maliyeti bulunmuyor.
2- Taşınabilir bir iş modeli olduğu için rahatlıkla başka bir mekana da kurulabiliyor.
3- Girişimciler maksimum iki personel ile stantlarını çalıştırma imkanına sahipler.
4- Kolay kurulumu sayesinde yatırım kısa sürede hayata T geçebiliyor.
5- Kâr marjının yüksek olması nedeniyle yatırımın geri dönüş süresi normal bir mağazaya göre çok daha kısa oluyor.
0

Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL