Artık gençler CEO’lara mentorluk yapıyor!

Artık gençler CEO’lara mentorluk yapıyor!

İş dünyasında son dönemde ‘ters mentorluk’ modası var. Akbank’tan Danone’ye, Bosch’tan Eczacıbaşı Holding’e kadar pek çok şirkette olan ters mentorluk uygulaması hızla yayılıyor. Şirketler, ters mentorluk ile yeni teknolojiler, sosyal medya, internet gibi konularda farkındalığı yüksek olan genç kadroların rehberliğinde yöneticilerinin günü yakalamasını sağlayarak verimliliği artırıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Aynı kurumun içinde bulunan, o kurum içinde farklı görevlerde çalışıp tecrübe kazanmış olan, astlarına şirket politikası, kurum gereklilikleri, çalışma stratejileri ve kariyerini yönlendirme konularında tavsiyelerde bulunan yol göstericileri yani mentorluk sistemini pek çok şirket kullanıyor.

Bu uygulamada daha yaşlı olan yöneticiler gençlere yol gösteriyor. Ancak son dönemde bu sistem bazı şirketlerde tersine dönmüş durumda. Özellikle teknolojik değişimleri, sosyal medyayı ve Y kuşağını anlamak isteyen üst düzey yöneticiler gençlerden mentorluk almaya başladı. Buna ‘ters mentorluk’ deniyor. Türkiye’deki uluslararası şirketlerde başlayan bu akım yerli şirketlere de sirayet etmiş durumda.

Ters mentorluk, General Electric’in eski CEO’su Jack Welch’in 1990’ların sonlarında bilgi teknolojileri alanında kendi gelişim ihtiyacını ve genç neslin bu alandaki yetkinliğini fark etmesiyle ortaya çıktı. 2010’ların başında Türkiye’de Danone, Bosch, SAP, Unilever, Total gibi uluslararası şirketlerin öncülüğünde başlayan ters mentorluk, daha sonra yerli şirketlerde de uygulanmaya başladı. Böylece bugün Yıldız Holding’den Ezacıbaşı Holding’e, Ak-bank’tan Garanti’ye kadar pek çok şirketin yararlandığı bir uygulama haline geldi.

NE İŞE YARIYOR?
Günümüz iş dünyası Baby Boomers (1946-1964 arası doğumlular), X Kuşağı (1965-1976 arası doğumlular) ve Y Kuşağı ya da Milenyum Kuşağı (1977-1998 arası doğumlular) olmak üzere üç farklı jenerasyonu bünyesinde barındırıyor. Bu birliktelik çalışanlar arasında fikir çatışmalarını ve uyum problemini de beraberinde getiriyor.

Chronos Türkiye Ülke Müdürü Eylem Atılgan, ters mentorluk ile her iki tarafın çıkarına kurulacak bir işbirliğiyle hem çalışanların teknik gelişiminin sağlanmasının hem de iki kutup arasındaki ilişkilerin güçlendirilmesinin hedeflendiğini söylüyor. Ters mentorluk ile teknolojiyi yakından takip eden ve konuya hakim olan genç çalışanlar, yönetim ekibinin bilgi teknolojileri, sosyal medya, internet gibi alanlarda gelişimine imkan sağlıyor.

Atılgan, aynı zamanda yönetim tarzları, ekipleriyle ilişkileri, iletişim tarzları konusunda geribildirimlerle, yöneticilere Y kuşağıyla daha sağlıklı iletişim kurmaları konusunda da destek verildiğini anlatıyor. Öte yandan yöneticiler de kariyerlerinde edindikleri bilgi ve birikimle gençlerin büyük resmi görmelerine yardımcı oluyor ve onların gelişimine katkı sağlıyor.

AKBANK’TA ÜÇ YILDIR VAR
Akbank İnsan Kaynakları ve Stratejiden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Burcu Civelek Yüce, Türkiye’de tersine mentorluk uygulamasını sistematik şekilde hayata geçiren ilk kurumlardan biri olduklarını söylüyor. “Üç yıldan beri bankada ‘Switch’ yani ters mentorluk programımız sürüyor” diye konuşan Yüce, jenerasyonlar arası köprüleri güçlendirmek ve üretken bir çalışma iklimi yaratmak için bu programın öneminin altını çiziyor.

Akbank’ta tersine mentorluk süreci IK departmanı tarafından yürütülüyor. Süreç, gönüllülük esası ile ilerliyor. Burcu Civelek Yüce, genel müdür yardımcısı, bölüm başkanı ve bölge müdürlerine, bankaya en fazla iki yıl önce yönetici adayı olarak katılmış genç çalışanların mentorluk yaptığını söylüyor. Yüce, “Şu anda 13 yöneticimizin genç mentoru var. Bugüne kadar toplamda 33’er mentor ve mentee sürece dahil oldu” diyor.

ÜÇ ÜLKE ARASINDA
Ters mentorluk Bosch Türkiye bünyesinde de liderlik yetkinlik programının bir parçası. Türkiye, Çin ve Almanya ile birlikte Bosch dünyasında ters mentorluk uygulamasına geçilen üç ülke arasında yer aldı.

Bosch Türkiye ve Ortadoğu Insan Kaynakları Direktörü Umut Güvenç, Türkiye’de ters mentorluk uygulamasına 2014 yılında başladıklarını anlatıyor. Güvenç, “Biz Bosch Türkiye bünyesinde, günün trendlerine uygun olarak özellikle sosyal medya ve mobil aplikasyonların kullanımı konularında daha deneyimli ve aktif olan çalışanlarımızın, bu konuda daha az tecrübeli olan yöneticilere mentorluk etmeleri doğrultusunda hareket ettik” diye konuşuyor.

TÜM EKİBE YAYILIYOR
Danone Türkiye’de 2012 yılından beri ters mentorluk uygulaması var. Danone Türkiye Ülke İş Destek Birimi insan Kaynakları Direktörü Pınar Öztep, bu uygulama ile küresel dijital araçların yanı sıra Danone’ye özgü dijital platformların ve araçların kullanımı üzerine mentorluk alındığını anlatıyor.

Değişim tepeden başlar ile üst yönetim ekibinin ters mentorluk uygulamasından yararlandığını söyleyen Öztep, bunu ilerleyen zamanlarda tüm organizasyona yaymak arzusunda olduklarının da altını çiziyor.

Eczacıbaşı Holding’de ise x@y adı verilen ters mentorluk uygulaması 2015’in ortalarında hayata geçirildi. Çalışmanın kapsamı, sosyal medya, internet, mobil uygulamalar

GENÇLERDEN BESLENİYORLAR
Ters mentorluğu bir İK uygulaması olarak hayata geçiren şirketler yanında bu konuyu araştıranlar da var. Örneğin Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Ok-yay, gençlerden dijital ve teknoloji konusunda mentorluk alma ihtiyacını hissettiğini söyleyen yöneticiler arasında. Koton Yönetim Kurulu Eş Başkanı Gülden Yılmaz ise ters mentorluk konusunu araştırmaya başlamış bile.

Bazı yöneticiler ise bir İK uygulamasından ziyade gençlerle bir araya gelerek bu ihtiyacı çözme yoluna gidiyor. GE Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Canan Özsoy, oğlu, GE genç yetenekleri ve Sabancı Üniversitesi’ndeki master arkadaşlarından bu anlamda faydalandığını söylüyor.

Pegasus CEO’su Mehmet Nane, “Kendi çocuklarım da dahil olmak üzere gençlerden 7/24 mentorluk hizmeti alıyorum” diye konuşuyor. MAP/ Turkuaz Şirketler Grubu CEO’su Erkut Yücaoğlu ise MAP Elektronik bünyesinde çalışan gençlerle iki ayda bir buluşarak teknoloji ve dijital dünyayla ilgili geniş bilgi edindiğinden bahsediyor.


hb311‘ÜÇ KİŞİLİK MENTOR EKİBİM VAR’

Erdal Karamercan (Eczacıbaşı Holding CEO’su)
“Birisi bilgi İletişimci, birisi ekonomist, bir diğeri de pazarlamacı olmak üzere, 25-30 yaş aralığında olan üç kişilik bir mentor ekibim var. Hedefimiz değişen dünyaya uygun bakış açıları geliştirmek. Bu bağlamda mentorlarımız ile teknoloji ve dijital evreni kullanırken karşılaştığımız anlık sorunlardan Instagram hesabımızı etkin kullanmaya, medikal app’lerin yeni dünyadaki rolleri ile buradan yükselebilecek iş modellerini anlayıp öğrenmeye kadar farklı çalışmalar yapabiliyoruz!’



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap