Şirketler çalışanları ritüeller ile bağlıyor

Şirketler çalışanları ritüeller ile bağlıyor

Şirket kültürünün itici güçlerinden olan ritüeller çalışan bağlılığını artırıyor. Yeni işe başlayan çalışanlara ilk gün “Hoş geldin paketi” hazırlamak son yıllarda en çok görülen ritüellerden biri. Çalışanlarına sabah yogası ya da masaj keyfi sunan şirketler bile var.

FATOŞ BOZKUŞ 
fbozkus@ekonomist.com.tr

Şirketler son yıllarda çalışan bağlılığını artırmaya ve genç yetenekleri çekmeye odaklanmış durumda. Özellikle güçlü şirket kültürünün bir yetenek çekici olduğundan hareketle, pek çok şirket kurum değerlerini güçlendirmek ve geliştirmek için çalışıyor. İşte bu noktada ritüellerin önemi ortaya çıkıyor. Ritüeller, kültürün itici güçleri olarak görülüyor. Ritüeller insanları bir organizasyon için önemli olan şeylerin etrafında topladığı gibi ortak bir amaç ve deneyim duygusu da aşılar.

Bu nedenle pek çok şirkette bugün gerçek ve samimi bağlılık yaratmak için bazı ritüeller var. Örneğin yeni işe başlayan çalışanlara ilk gün “Hoş geldin paketi” hazırlamak son yıllarda şirketler arasında en çok görülen ritüellerden biri.

Terfi alan kişi için ya da emekli olan çalışanlar için kişiye özel hediyeler, pazartesi kahvaltıları, karaoke geceleri ya da takım oluşturma egzersizleri de bu ritüeller arasında yer alıyor. Biz de sektörlerden şirketlerdeki ritüellerin neler olduğunu araştırdık.

BEYAZ GÖLGE
Turkcell’de çalışma hayatının çalışanlar için kusursuz bir deneyim olması için özel olarak oluşturulan bir süreç söz konusu. ‘Çalışan Yolculuğu’ adı verilen bu süreçte çalışanı işe başlamadan iki gün önce ‘Beyaz Gölge’ denilen bir başka çalışan arayarak kendisini tanıtıyor.

Ardından ilk gününde Beyaz Gölge çalışanı kapıda karşılıyor ve güvenlik kartı ile gerekli diğer tüm cihazları (laptop, cep telefonu, hat gibi) teslim alması için yardımcı oluyor. Çalışanı masasında özel hazırlanmış hediyelerin olduğu ‘Hoş geldin’ kutusu karşılıyor. Beyaz Gölge, bir ay boyunca oryantasyon ve ihtiyaçlar için yeni çalışanın yanında oluyor.

Bir eBay şirketi olan GittiGidiyor’da her sabah lounge alanında kahvaltı düzenleniyor. Üç ayda bir de şirket dışında eğlence ve etkinlikler gerçekleştiriyor. Yine üç ayda bir düzenlenen ‘All Hands’ etkinliğiyle tüm çalışanlar bir araya gelerek şirket hedeflerini ve geçen üç ayı değerlendiriyor. İşe girişte çalışanlara iş hayatlarında ihtiyaçları olacak materyallerden oluşan ve içinde eBay CEO’su Devin Wenig imzalı bir mektubun da bulunduğu bir kit hediye ediliyor.

İşe başlamadan bir gün önce çalışanın evine çiçek gönderiliyor. Ayrıca tüm çalışanları bir araya getirecek etkinlik ve eğlenceler gerçekleştiren sosyal grup ‘Get Together’ın (g2g) düzenlediği Happy Hour, ülke günleri, bilgi yarışmaları, yılbaşı partileri ve dönemsel partiler çalışanların bir araya gelip güzel vakit geçirmelerine katkıda bulunuyor. Anneler Günü ve Babalar Günü’nde anne-baba olan çalışanların gününü sürprizlerle kutlayan şirket, yaz aylarında cuma günleri yarım gün çalışarak mesaiyi 12.30’da sonlandırıyor.

Türkiye’de en yaygın şirket ritüelleri

  • Şirket piknikleri
  • Yılbaşı partisi
  • Cuma happy hourları
  • İşe yeni başlayanlara ‘Hoş geldin paketi’
  • Çocuk sahibi olanlara hediye

SÜRPRİZ DAĞITIMLAR
Vodafone Türkiye’de, Townhall Meetings toplantılarında, yeni lansman, pazar payı başarıları, özel günler gibi şirket için önemli değişim ve başarı dönemlerinde yönetim ekibi ve çalışanlar bir araya gelerek kutlama yapıyor. Şirket içinde çalışanların gönüllü olarak katıldığı VAY ekibi çeşitli ritüeller tasarlıyor. Mesela, ofislerde 1 TL gibi sembolik bir ücrete anne keki ve süt, nutella ve ekmek, dondurma gibi sürpriz dağıtımlar gerçekleştiriliyor.

“Oturduğun yerden masaj keyfi” veya pazartesi günleri belli sayıda çalışana kahve ısmarlanan “Bu hafta ilk kahven VAY’dan” gibi sürpriz aktiviteler söz konusu. “VAY ile öğlen yemeğine gidiyoruz” konsepti altında, ücretsiz servisle deniz kenarına veya tercih edilen öğle yemeği noktalarına turlar düzenleniyor. Takım aktiviteleri, ofis olimpiyatları, tavla turnuvası, bovling turnuvası, kelimelik turnuvası gibi etkinlikler de düzenleniyor.

Yemeksepeti’nde yılda iki kez şirket partileri düzenleniyor. Anadolu’daki çalışanlar da bu partiler için İstanbul’a geliyor. Ayrıca birkaç ayda bir happy hour’lar gerçekleştiriliyor. Çalışanlarla iletişimi güçlendirmek için üç ayda bir CEO Nevzat Aydın’ın ve tüm yönetim ekibinin katılımıyla Townhall toplantıları yapılıyor. İşe
yeni girenlere içinde kişiselleştirilmiş birçok ürünün yer aldığı bir ‘Hoş Geldin Kiti’ hediye ediliyor.

MİLYONERLER KULÜBÜ
Beymen’de ise Kıdem Ödülleri, Milyonerler Kulübü, Şampiyonlar Kulübü, Başarı Kriterleri Ödül Töreni ve Behappy gibi uygulamalar var. Kıdem Ödülleri törenlerinde, Beymen bünyesinde 5, 10, 15, 20 ve 25 çalışma yılını tamamlamış çalışanlara plaket ve ödüller veriliyor. Yıl boyunca yaptığı satış 1 milyon doları aşan çalışanlar Milyonerler Kulübü’ne dahil ediliyor.

Bu kulübe girenler, Boyner Grup CEO’su Cem Boyner ve üst düzey yöneticilerin katılımıyla düzenlenen ödül töreninde hem başarı plaketi alıyor hem de aralarında son model bir arabanın da yer aldığı pek çok hediyenin sahibi olma fırsatı yakalıyor. Yıl boyu devam eden Behappy uygulamaları kapsamında yelken turu, scullent yetiştirme veya resim workshop’u gibi farklı hobi aktiviteleri gerçekleştiriliyor.

BASF Türkiye’de çalışanların kaynaşması ve birlikte zaman geçirebilmeleri için birçok etkinlik ve aktivite gerçekleştiriliyor. Örneğin şirket içinde yapılan “Genel Müdürle Kahvaltı Toplantıları” bu etkinliklerden biri.

Ofislerde ve fabrikalarda mavi ve beyaz yakalı çalışanların katıldığı ve 15-20 kişilik gruplarla gerçekleştirilen bu toplantılar, katılımcıların şirket yönetiminin başında bulunan kişiye sorular sormalarına, şirketin ve sektörün geleceği hakkında birinci ağızdan bilgi almalarına imkan veriyor. Her yıl düzenlenen yeni yıl partisi ve şirket pikniği de BASF çalışanlarının bir araya geldiği organizasyonlar arasında yer alıyor.

GELENEKSEL RİTÜELLER
Wilo Türkiye’nin ritüellerinden biri “Yaza Merhaba” piknik etkinliği. Çalışanlar aileleri ile birlikte pikniğe katılarak kaynaşabiliyor, birbirlerini daha yakından tanıma fırsatı buluyor. Tchibo Türkiye’de ise işe yeni başlayanlara “Yeni Başlayan Kiti” veriliyor ve ona yoldaşlık yapacak “Tchibo Mate” uygulaması bulunuyor. Şirketin pazartesi günlerini renklendirmek için başlattığı “Happy Mondays” etkinlikleri, ofiste 15 dakikalık sırt boyun masajı, sabah yogası aktivitesi, Tabu turnuvası gibi ritüelleri de var.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap