Yönetim kurullarında uzmanlara gün doğdu!

Yönetim kurullarında uzmanlara gün doğdu!

Şirketler kendilerini geleceğe yönelik konumlarken, belirli uzmanlık gerektiren konularda deneyim sahibi kişileri yönetim kurullarına alıyor. Bu çerçevede ise son dönemde siber güvenlik ve teknolojiye uyum gibi uzmanlıklar ön plana çıkıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, son dönemde dünyadaki pek çok şirket yönetim kurulu yapısına ilişkin yaklaşımlarını baştan sona yeniden değerlendiriyor. Artık yönetim kuruluna giriş aşamasından değerlendirme ve belirlemeye kadar her şey inceleniyor.

Toplantı odasındaki yetenekleri şirketin stratejisiyle uyumlu hale getirme gerekliliği, pek çok şirkette yönetim kurulunun yapısını değiştiriyor. Bu trend Türkiye’ye de sirayet etmiş durumda. Örneğin son dönemde jeopolitik riskler, CEO’ların en önemli gündem maddelerinden biri olduğu için yönetim kadrolarına bu konuda uzmanların dahil edildiği gözleniyor.

Örneğin yeni emekli bir büyükelçinin yönetim kuruluna davet edildiği şirket sayısında ciddi bir artış var. Yönetim kurullarında siber güvenlik, teknolojiye uyum gibi beceri ve uzmanlıklar da ön plana çıkıyor. Ayrıca Y kuşağının temsilcilerinin de artık genç yönetim kurulu üyeleri olarak şirketlerde görev almaya başlamaları bekleniyor.

ÇEŞİTLİLİK ARTIYOR
KPMG Türkiye Başkanı Murat Alsan, yaptıkları CEO Araştırması sonuçlarında, son yıllarda yönetim kurullarına farklı disiplinlerden gelen üyelerin katıldığını gördüklerini söylüyor. Alsan, dünyada özellikle teknoloji ve güvenlik konularında deneyim ve bilgi sahibi üyelerin yönetim kurullarına katılmaya başladığını anlatıyor.

Murat Alsan, Türkiye’de yönetim kurulu yapısına bu denli önem verilmesiyle ilgili gerekçeler arasında birinci sırada yönetim kurulunda bakış açıları ve geçmiş deneyim bakımından daha fazla çeşitliliğe ihtiyaç duyulmasının geldiğini belirtiyor.

2017 Küresel CEO Araştırması’nın Türkiye sonuçlarına göre ülkemizdeki CEO’ların en önemli gündem maddesinin jeopolitik riskler olduğunun altını çizen Alsan, bu amaçla yönetim kadrolarına konunun uzmanlarını dahil etme eğilimi olduğunu ifade ediyor.

Alsan, konuşmasını şöyle sürdürüyor: “Türkiye’de pek çok şirket yönetim kurulunu geleceğe yönelik olarak konumlarken, belirli uzmanlık, beceri, bakış açısı gerektiren konularda, örneğin teknoloji, siber güvenlik, uluslararası deneyim konularında etkin bir şekilde üye alıyor.

Özellikle bankacılık ve finansal hizmetler sektöründeki kurumlar siber güvenlik riskini en önemli faktör olarak gördüklerinden, yönetim kurullarında ClO’ların yer alma oranı da buna paralel olarak artıyor. Y kuşağının temsilcilerinin de artık genç yönetim kurulu üyeleri olarak şirketlerde görev almaya başladıklarını gözlemliyoruz.”

DİKKAT ÇEKEN ÖRNEKLER
Egon Zehnder Türkiye Kurucu Ortağı Murat Yeşildere, umut veren birkaç gelişmeden de bahsediyor. Yeşildere, Mavi’nin yönetim kuruluna Yemeksepeti CEO’su Nevzat Aydın’ın başarılı bir girişimci ve yatırımcı olarak girmesini önemsediğini dile getiriyor.

Murat Yeşildere, yine aynı şirketin yönetim kuruluna Koç Holding CFO’su Ahmet Ashaboğlu’nun girmesinin de büyük grupların bu konudaki muhafazakar yaklaşımını değiştirmek ve esnetmek açısından önemli bir örnek olduğunu anlatıyor. Yeşildere, “Akkök Grubu CEO’su

Ahmet Dördüncü’nün farklı Anadolu Grubu şirketlerinde (Coca-Cola, Isuzu, Anadolu Efes) yönetim kuruluna girmesini de önemsiyorum. Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay’ın Pegasus Yönetim Kurulu’na girmesi de Türkiye’de büyük aile grupları arasındaki işbirliği fırsatlarını göstermesi açısından bence değerli bir adım oldu” diye konuşuyor.

Murat Yeşildere, önümüzdeki dönemde uzmanlık açısından bakıldığında teknoloji, dijital, inovasyon, uluslararası iş ve ticaret başlıklarının yönetim kurulu üyesi arayışlarında kriter olabileceğine inandığını ifade ediyor. Yeşildere, uzmanlık dışında icra kasları güçlü eski CEO’lara olan talebin de devam edeceği inancında. Ayrıca çabaların meyveleri olarak daha fazla kadının da yönetim kurullarında kendilerine yer bulacağını düşünüyor.

HANGİ UZMANLIKLAR ÖNE ÇIKIYOR?
Odgers Berndtson Türkiye Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna, geçtiğimiz dönemde yönetim kurullarının gündeminde ön sıralarda olmayan siber güvenlik, veri koruma gibi konuların artık ciddi maliyetli hatalar oluşturmaması açısından doğru anlayıp yönetilmelerinin temel bir gereklilik haline geldiğinin altını çiziyor.

Öztuna, bu durumun yarattığı fırsat ve tehditleri etkin yönetebilmek için güçlü teknoloji deneyimi ve eğitimine sahip bağımsız yönetim kurulu üyelerine olan ihtiyacın arttığını dile getiriyor. Ayşe Öztuna, “Buna bir örnek olarak, yine geçtiğimiz dönemde gündemde bu şekilde olmayan, İdeal Dijital Bağımsız Yönetim Kurulu Üyeliği (D-NED) gibi bir rolden bahsedebiliyoruz” diyor.

My Executive kurucu ortağı Müge Yalçın da, teknoloji konusundaki uzmanlık ve dijital dönüşüm deneyim ve uzmanlığının yönetim kurullarının yakın ilgi alanlarına girmeye başladığını söylüyor. Yalçın, bu alanda YK üyesi olmasa bile YK Danışmanı olarak görüşme ve işe alımların başladığını ifade ediyor.

Müge Yalçın, son dönemde talep edilen uzmanlık alanlarında en çok strateji ve iş geliştirmenin öne çıktığının altını çiziyor. Yalçın, “Ayrıca Türk şirketlerinin yurtdışındaki yapılanmaları ve büyümeleri dikkat çekici ve bu doğrultuda uluslararası piyasalarda deneyimli kişilerin de yönetim kurullarına katılmaları isteniyor” diyor.

İHTİYAÇLAR BELİRLEYİCİ OLUYOR
Müge Yalçın, bu konuda sektörden daha çok şirketin ihtiyaçlarının belirleyici olduğunu da belirtiyor. Örneğin geçtiğimiz dönemde iki farklı çimento şirketi için YK üyesi arayışları olduğunu anlatan Yalçın, “Şirketlerden birincisi yatırım döneminde olduğu için sektördeki son teknolojik trendlere hakim ve üretim konusunda tecrübeli bir kişiyi yönetim kuruluna davet etti.

Diğer şirket ise finans konusunda bir uzmanın eksikliğini hissettiği için bankacılık deneyimi olan bir kişiyi tercih etti” diye konuşuyor.

Fortuna Danışmanlık kurucusu Ayşen Arıduru, bağımız yönetim kurulu üyelikleri ve icra kurulu üyeliğinin giderek artan bir ivmede olduğunu gözlemlediklerini söylüyor. Teknolojik yakınlık, ticaret, pazarlama ve finans bilgisinin önemli konulardan olduğunu söyleyen Arıduru, “İktidara yakın olmak da apayrı bir strateji ve karar olmakta” diyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap