Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

Hızlı teslimatta rekabet çok hızlandı

03 Temmuz 2019
Hızlı teslimatta rekabet çok hızlandı

Hızlı teslimat servisleri pazarında rekabet kızıştı. Pazardaki potansiyeli gören dev şirketler farklı markalarla rekabete katıldı. Yemek Sepeti Banabi markasıyla online teslimat işine girerken, Yıldız Holding İstegelsin, Migros ise Migros Hemen'le pazara giriş yaptı.





AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr





Şehir insanının hayat temposu hızlı teslimat sektöründe rekabeti hızlandırdı. Market alışverişinden yemek siparişine kadar her türlü ihtiyacına bir tıkla ulaşmak isteyenlerin sayısı arttıkça hızlı teslimat işi büyük şirketlerin markajına girdi.





Türkiye'de online yemek ve market siparişi sektöründe farklı teslim modelleri ortaya çıkmaya başladı. Bu işin Türkiye'deki ilk temsilcilerinden olan Getir'in ardından Yemek Sepeti Banabi markasıyla online market siparişi pazarına girdi. Yıldız Holding İstegelsin, Migros ise Migros Hemen'le rekabete katıldı.





Diğer taraftan, pazara bir yıl önce adım atan İspanyol Glovo büyüme planlarını hızlandırırken, TAB Food Investments'a (TFI) bağlı olarak faaliyet gösteren Fiyuu da firmalara kurumsal kurye desteği vermeye odaklanıyor.





14 MİLYON KULLANICI
Hızla büyüyen pazarın büyüklüğü hakkında net rakamlar yok. Ancak yapılan araştırmalara göre dünyada online yemek siparişi sektörünün büyüklüğü 2019 yılında 94 milyar dolara ve 1 milyardan fazla kullanıcıya ulaştı.





Türkiye'de ise online yemek siparişi sektörünün yaklaşık 600 milyon dolar büyüklükte olduğu ve 14 milyon kullanıcıya ulaştığı tahmin ediliyor. Ingiltere'de pazarın 4 milyar dolara ve Almanya'da 2 milyar dolara ulaştığını düşünüldüğünde, Türkiye'nin toplam ve genç nüfus oranıyla ne kadar ciddi bir potansiyele sahip olduğu ortaya çıkıyor. Bu potansiyel pek çok şirketin iştahını kabartıyor.









GETİR, KURUCU OYUNCU
Getir için hızlı teslimat pazarının kurucu oyuncusu demek yanlış olmaz. Şirket binden fazla ürünü 7/24, 10 dakika gibi kısa bir sürede teslim ediyor. 2018'de 2,6 kat büyüyen şirket, 2019'da da en az 2 katlık büyüme hedefliyor.





85 bayisi olan Getir, şimdilik İstanbul'da faaliyet gösteriyor. Önümüzdeki dönemde Anadolu şehirlerine de açılma planı var. Getir'in kurucusu Nazım Salur, hızlı teslimat sektöründe farklı alanlara girmeyi planladıklarını vurguluyor.





Online yemek siparişi platformu Yemeksepeti de Banabi girişimiyle kısa bir süre önce online market ürünleri siparişi sektörüne adım attı. Öncelikli olarak İstanbul'da Avrupa Yakası'ndaki belli bölgelerde hizmet vermeye başlayan Banabi, hizmet ağını hızlı bir şekilde yaygınlaştıracak.





Market ürünlerini yaklaşık 10 dakika içerisinde kullanıcılarına ulaştıran Banabi, birçok kategoride 2 bine yakın market ürününü online sipariş etme fırsatı sunuyor.





Her hafta yeni depolar açarak hızlı bir şekilde büyümeyi ve yıl sonunda yaklaşık 1.000 kuryeye ulaşmayı hedefleyen Banabi, bu yıl içerisinde İstanbul'un tümü dahil olmak üzere 10 ilde hizmet verecek. Şirketin yıl sonunda bin 500 kişiye istihdam sağlaması hedefleniyor.





500 BİN KULLANICIYA ULAŞTI
Glovo, 2015 yılında İspanya'da doğan ve kullanıcıların şehirden istediği her şeyi onlara dakikalar içerisinde ulaştırmayı hedefleyen bir mobil teslimat uygulaması.160 bin dolarlık yatırımla hayata geçen Glovo, sahip olduğu başarı sayesinde kısa zamanda 23 ülkeye ve 178 şehre yayıldı.





Glovo, dört yıl gibi kısa bir sürede 340 milyon dolar yatırım aldı. Bir yıl önce Türkiye pazarına da giren Glovo, 500 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı. Şu anda Ankara, İzmir ve İstanbul'da hizmet veriyor.





Glovo, pekçok rakibinden farklı olarak yemek siparişinden market alışverişine hatta kahveye kadar ihtiyaç duyulan tüm alanlarda hızlı teslimat hizmeti sunuyor.





Glovo Türkiye Genel Müdürü Austin Kim, hedeflerinin hizmet ağını genişletmek ve kullanıcı deneyimini mükemmelleştirmek olduğunu söylüyor. Şu anda Glovo aracılığıyla teslimat yapan 2 bine yakın kurye var.





Kurye sisteminde yeni bir modele geçmeye hazırlanan şirket, Glovo ile birlikte çalışmak isteyen kuryelerin kendi firmalarını kurmaları için öncü olacak. Kim, "Bu sayede hem kendilerine olan güvenlerini tazelemeyi hem de kullanıcılarımıza sunduğumuz esnekliği kuryelerimize de sunabilmeyi amaçlıyoruz" diyor.





YILDIZ HOLDİNG PAZARA GİRDİ
Sedat Yıldırım, pazardaki potansiyeli görerek yatırım kararı alan girişimcilerden biri oldu. 22 yıldır perakende sektöründe kariyerini sürdüren Yıldırım'ın iki yıl önce yolu Yıldız Holding'le keşisti. Holding bünyesine katılan Yıldırım, 2019'da İstegelsin'i hayata geçirdi.





İstegelsin, uçtan uca bir süpermarket olarak faaliyet gösteriyor. 140 farklı şirketten kendi satın alımını yaparak bütün ürünleri kendi depolarında saklıyor, sipariş edilen tüm ürünleri müşterinin kapısına kadar teslim ediyor.





İstegelsin'in en önemli farkının taze meyve-sebze ve taze süt ürünleri gibi soğuk zincir isteyen ürünlerin teslimatını yapabilmesi olduğu ifade ediliyor. İstegelsin Kurucusu Sedat Yıldırım, halen 50'den fazla araçları olduğunu söylüyor.





Yıl sonuna doğru araç sayısının 100'ün üzerine çıkarılması planlanıyor. 150'den fazla tedarikçiyle anlaşmalarını tamamlayan şirket, önümüzdeki yıl 10 büyükşehirde faaliyete geçmeyi hedefliyor.





Uzun zamandır Sanal Market markasıyla evlere servis yapan Migros, şubat ayında Migros Hemen markasıyla hızlı teslimat pazarına adım attı. Bini aşkın ürünüyle hizmet veren şirket, şimdilik İstanbul, İzmir ve Ankara'da faaliyet gösteriyor. Kapıya hizmeti 30 dakika içerisinde gerçekleştirmeyi vaat eden Migros, bu hizmeti için kullanıcılarından ücret alıyor.





FİYUU, TAB GIDA MARKASI
Sektörde şirketler iş modelleriyle farklılaşıyor. Bazıları bir süpermarket gibi pek çok farklı ürünün teslimatını yaparken bazıları ise kurye desteği yapıyor.





Bunlardan biri de TAB Food Investments'a (TFI) bağlı olarak faaliyet gösteren Fiyuu. Şirket, firmalara kurumsal kurye desteği vermek amacıyla 2016 yılında kuruldu. 2017'de Adana'da pilot uygulama ile hizmete başladı. Ardından İstanbul'a açılan şirket, 2019 içerisinde yaklaşık 30'a yakın markayı sistemine ekledi. Yıl sonuna kadar bu sayının 75'e çıkarılması planlanıyor.





Halen 800'ü aşkın motosikletli servis personeli bulunan şirket, 2019 sonunda bin 200'den fazla motosikletli servis personeline ulaşmayı hedefliyor. Fiyuu CEOsu Rıza Gürler, "Teslimatı teknolojiyle birleştirerek kaliteli ve hızlı bir şekilde ulaştıran firmalar başırılı olacak" diyor.


0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

  • ALTIN GRAM - TL 2489,45 1,07%
  • ALTIN ONS 2380,44 0,81%
  • BIST 100 9530,47 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,276 -0,066%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37513 -0,14958%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 94,26 0,1011%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5259 0,4394%
  • EURO/DOLAR 1,0683 0,0932%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7507 0,5416%
  • STERLIN/DOLAR 1,24671 0,108%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL