Borsanın ihracattaki yıldız şirketleri

Borsanın ihracattaki yıldız şirketleri

Üçüncü çeyrekte kurlardaki yükseliş, ihracatçı şirketleri olumlu etkiledi. Biz de yurtdışı satışları en yüksek BİST-100 şirketlerini belirledik. THY, Ford, Arçelik, Tofaş, Vestel, CCI, T. Şişecam, Pegasus, Borusan Mannesmann, Trakya Cam, Türk Traktör ihracatın yıldızları oldu.

CEREN ORAL
coral@ekonomist.com.tr

2018 üçüncü çeyrekte bilançolarda belirleyici olan en önemli noktalar, TL’deki-sert değer kayıpları ile faizlerdeki yükseliş oldu. Kura bağlı olarak maliyetlerde oynaklıklar görüldü. Faiz hassasiyeti yüksek sektörler de daralan kredi talebinden olumsuz etkilendi.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

Böylece dokuz aylık bilançolarda kur değişimlerinin kârlara etkisi oldukça fazla hissedildi. Bu dönemde kazananlar ise yine ihracat oranı yüksek ve döviz varlığı olan şirketler oldu.

Gedik Yatırım Yatırım Danışmanlığı bölümünden Onurcan Bal, “Gelişmiş ülke merkez bankalarının para politikalarında normalleşme adımlarına başlamaları ve ABD Merkez Bankası’nın (FED) faiz artırımlarının etkisiyle küresel piyasalarda faiz oranları ve borçlanma maliyetleri yükseliyor” diyor.

Bal, borçlanma maliyetlerindeki yükseliş ve kurdaki gelişmeler nedeniyle şirketlerin ihracatçı/ithalatçı olması, borçluluk yapısı, yabancı para pozisyonu gibi özelliklerin yatırımcılar için önemli olduğuna dikkat çekiyor.

ÖNE ÇIKAN ŞİRKETLER
Biz de buradan hareketle BİST-100 şirketleri arasında, dokuz aylık bilançolarında yurtiçi ve yurtdışı satış bilgilerine dair detay veren şirketleri inceledik. Banka, spor ve holding hisselerini çalışmamıza dahil etmedik. 100 şirket arasında söz konusu bilgileri paylaşan şirket sayısı 62 oldu. Bu 62 şirketle ilgili iki ayrı tablo hazırladık.

İlk tabloda dokuz ayda yurtdışı satışları miktar olarak en yüksek olan ilk 20 BİST-100 şirketini, ikinci tabloda ihracat oranı yani yurtdışı satışların net satışlara oranı en yüksek olanu ilk 20 BİST-100 şirketini sıraladık. Türk Hava Yolları (THY), Ford Otosan, Arçelik, Tofaş Oto, Vestel Elektronik, T. Şişecam, Coca Cola İçecek (CCI), Pegasus, Borusan Mannesmann, Trakya Cam, Türk Traktör her iki tabloda da yer aldı.

DOĞAL HEDGE SAĞLIYOR
GCM Menkul Araştırma Uzmanı Enver Erkan, bu dönemde bir şirket için en önemli avantajın düzenli döviz girdisi sağlaması olduğunu söylüyor. Erkan, kurların yükselişinin döviz varlığını artıracağı için ihracatçı sektör ve şirketler açısından olumlu olduğunu kaydediyor.

Enver Erkan, dayanıklı tüketim, beyaz eşya, elektronik, otomotiv, cam, gıda, gıda perakende, petrol, kimyevi ürünler, demir-çelik ve tekstili ihracatçı sektörler arasında gösteriyor.

Erkan’ın ihracatçı olma özelliğiyle beğendiği şirketler arasında ise THY, Tofaş Oto, Ford Otosan, Vestel, CCI, Vestel Beyaz Eşya, Arçelik, Trakya Cam, Tekfen Holding, Anadolu Cam, Pegasus, Petkim, T. Şişecam ve Erdemir yer alıyor.

Enver Erkan, bu sektör ve şirketlerin iç pazardaki daralmayı yurtdışı satışlarıyla telafi ettiklerini kaydediyor. Erkan, “İhracatçı şirketin yabancı para cinsinden gelir elde etmesi, kurların yükseldiği ortamda doğal hedge oluyor” diyor. Bunun ticari kur farkı ve finansman zararlarından korunmayı sağladığına da dikkat çekiyor.

GÜÇLÜ GÖRÜNÜM KORUNACAK MI?
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) eylüldeki faiz artırımı, Yeni Ekonomi Programı (YEP) ile Enflasyonla Topyekûn Mücadele Programı çerçevesinde açıklanan önlemler ve ABD-Türkiye ilişkilerindeki normalleşmeye bağlı olarak TL, ekim ve kasımda pozitif fiyatlandı.

Ancak 2017 sonuna göre kurların hala yüksek olduğunu belirten Gedik Yatırım’dan Onurcan Bal, 2018 sonunda ihracatçı şirketlerin güçlü görünümünü koruyacağı kanaatinde. Bal, ihracat oranı yüksek bir şirketin yabancı para yükümlülüğü de yüksekse ihracat kaynaklı oluşan olumlu etkinin net kâra yansıyamayacağı uyarısında da bulunuyor.

İÇ TALEP DARALIYOR
Yurtiçi talepte de azalma söz konusu. Global Menkul Değerler Stratejisti Rıdvan Baştürk, yüksek faizlerin iç talep üzerinde olumsuz etkilerinin süreğini söylüyor. Baştürk, şöyle devam ediyor: “İç talepteki daralma üretimi aşağı çektiği için büyümeyi olumsuz etkileyecek.

Bu süreçten iç talebe ve büyümeye duyarlı sektör ve şirketler olumsuz etkilenecek. İhracatı fazla olan şirketler ise daha az hasarlı çıkacak. Anel Elektrik, Tofaş, Ford Oto, Borusan Mannesmann, Vestel Elektronik, CCI, Arçelik, Sasa Polyester, Anadolu Efes ve cam şirketleri, üçüncü çeyrekte ihracat gelirleri yüksek şirketler oldu.”

BARIŞ ÜRKÜN AHLATCI YATIRIM ARAŞTIRMA MÜDÜRÜ
‘TİCARET SAVAŞLARI İHRACAT İÇİN RİSK OLUŞTURUYOR”
“İhracat odaklı çalışan şirketler için kurun seyri önemli olacak. 5,15 TL’ye kadar gerileyen dolar kurunun 5,00-5,35 aralığında denge bulması ihracat performanslarının sürmesi açısından önemli.

İç talepteki düşük seyre karşılık şirketlerin dış talebe bağlı olarak operasyonel performanslarını yönetmeleri önem arz edecek. Kurların yıl sonuna doğru yeniden bu seviyelerin üzerine çıkma isteği göstermesi, ihracat odaklı çalışan şirketlerin performanslarına olumlu yansıyacak. Bu noktada ABD-Çin arasındaki ticaret savaşlarına dair gerilimin daha fazla artmaması da gerekiyor.

90 günlük ateşkes sürecinde müzakereler sürecek ancak anlaşma olmazsa ABD’den sert tarife uygulamaları gelebilir. Bu durum küresel ekonomik durgunluktaki artışla ihracat performansımızı olumsuz etkiyebilir. Kurda 1 TL’nin altına geçiş, Avrupa’da ekonomik durgunluk belirtileri, İngiltere ve İtalya belirsizlikleri, talepte olası azalış ve ticaret savaşları, ihracat odaklı çalışan şirketlerin önündeki riskler.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap