Hizmetleri yurtdışına taşımaya başladılar

Hizmetleri yurtdışına taşımaya başladılar

Dijitalleşen dünyada geleneksel yoldan ev hizmeti bulma dönemi sona eriyor. Temizlik görevlisinden badana ustasına kadar yüzlerce kategoride hizmet bulmaya yardımcı olan online girişimler hızla büyüyor. Hatta şimdi bunlar yurtdışında da hizmet veriyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Kentleşme ve teknolojiye ulaşım alışkanlıklarımızı yeniden belirliyor. Yoğun iş yaşamı ve büyüyen şehirleşmeyle birlikte ‘hız’ hayatımızda büyük önem kazandı. Bu nedenle şehir insanının ihtiyacına yönelik hizmetler de giderek çoğalıyor. Artık tüketicilerin alışkanlıklarının hızla değiştiği bir dönemde yaşıyoruz.

Online hizmete karşı güvenin artması, alışkanlıkların değişmesi, yoğun yaşam trafiği gibi pek çok nedenden dolayı artık çoğumuz alışverişlerimizi internet üzerinden yapmayı tercih etmeye başladık. Hatta öyle ki evimize çağıracağımız temizlik görevlisinden badana ustasına, çocuk bakıcısından masaja kadar onlarca kategoride bu hizmetleri online üzerinden almak mümkün.

Hizmet bulma görevinde aracı olan online girişimlerin de hızla büyüdüğünü görüyoruz. Hatta bunlar şimdi yurtdışına da açılmış durumda. Biz de haberimizde bu alanda en hızlı büyüyen girişimlerin büyüme ve yatırım planlarını araştırdık.

GLOBALDE MARKA YARATTI
“Hizmet piş, ağzıma düş” sloganıyla 2011 yılında yola çıkan Armut, Türkiye’nin hizmet alanındaki en büyük platformu unvanına sahip. Platform, altı ülkede 2 binin üzerinde farklı kategoride yaklaşık 300 bine yakın profesyonel ile milyonlarca hizmet alanı buluşturuyor.

Armut Kurucu Ortağı Başak Taşpınar Değim, Şubat 2019 itibarıyla 310 bin hizmet vereni geçtiklerini söylüyor. Değim, bulundukları kategoride sayfa trafiğine göre dünyada ilk beş şirket arasında yer aldıklarını ifade ediyor.

Ayda 2 milyonun üzerinde ziyaretçisi bulunan Armut, geçtiğimiz yıl “HomeRun” markasıyla yurtdışına da açıldı. Kısa sürede Romanya’da liderliğe yerleşen Armut, yüzde 317 talep ve yüzde 2 bin 800 hizmet veren büyümesi gerçekleştirdi.

Bu arada hizmet çeşitliliğini de artırdı ve 48 ayrı kategoride talep almaya başladı. Armut, Suudi Arabistan ve Mısır’da da nakliye kategorisinde lider. Başak Taşpınar Değim, Armut’un 2019’da da yurtdışı yatırımlarına devam edeceğini söylüyor.

Hizmet veren sayılarının çok hızlı bir şekilde arttığını söyleyen Değim, yıl sonunda 450 bin hizmet vereni aşmayı planladıklarını ifade ediyor. Değim, “Geçtiğimiz yıl Armut.com üzerinde 1,8 milyon kişi talepte bulundu. Bu sayı 2019’da da artmaya devam edecek” diyor.

İKİNCİ EL MOBİLYA PAZARI
İkinci el mobilya odaklı pazaryeri Dekopa-saj, mobilya satmak isteyen kişi ve kurumların ürünlerini çok hızlı bir şekilde ve gerçek değerlerinde satabilmelerine olanak tanıyor. Aynı zamanda satış sürecini sorunsuz bir şekilde yönetmelerini de sağlamaya çalışıyor.

Dekopasaj Kurucusu ve CEOsu Emir Tümen, alıcılara binlerce seçenek sunarak aradıkları ürünü kolayca ve taksitle ödeme seçenekleriyle bulmalarını sağladıklarını belirtiyor. Tümen, “Ayrıca satıcı ve alıcılar için nakliye ve montaj hizmeti de sunuyoruz. Dilerseniz ürünlerinizi 90 gün boyunca kendi depolama alanımızda saklıyor ve bu süre içinde depodan satışı için de destek veriyoruz” diyor.

Dekopasaj’da 12 binin üzerinde aktif ve satışa hazır ilan bulunuyor. Ayda ortalama ziyaretçi sayısı 250 bin. Toplamda 120 bin-den fazla üyesi bulunan Dekopasaj’dan bugüne kadar 25 bine yakın sipariş tamamlandı.

Şirkete melek yatırımı yapanların arasında Hasan Aslanoba, Melih Ödemiş, Umur Özal, Burak Divan-lıoğlu, Emre Kurtte-peli, EGİAD, Kerim Sengir ile fon olarak Collective Spark bulunuyor. Dekopasaj şu anda ikinci tur yatırımını kapatıyor. Bu yılın sonuna kadar kullanıcı sayısının üç katına çıkarılması hedefleniyor. Emir Tümen, bu yıl Ankara ve İzmir’de de satışların başlayacağını belirtiyor.

YURTDIŞINDA DA BÜYÜYECEK
Mutlubiev, ev ve ofis gibi yaşam alanlarına ihtiyacı olan hizmetleri sunan bir pazaryeri. Platforma kayıtlı ve aktif olarak ayda en az bir hizmet sağlayan 3 binin üzerinde temizlik ve montaj profesyoneli mevcut. Mutlubiev Kurucusu Tayga Baltacıoğlu, ocak ay itibariyle Türkiye ve İtalya’da aylık toplam 8 bin 500’ün üzerinde ev hizmeti verdiklerini ifade ediyor.

Son dört yılda ise 100 binden fazla hizmet gerçekleştirdiklerini söylüyor. Baltacıoğlu, “2019 yılı global hedefimiz aylık 30 bin hizmetin üzerine çıkmak” diyor. Mutlubiev, bugüne kadar Fırat İşbecer, Umur Özal, Aydın Doğan Yalçındağ, Can Eren ve Rolf Shrömgens gibi melek yatırımcılardan ve kurumsal yatırımcı olarak Collective Spark’dan toplamda 2,2 milyon dolar yatırım aldı. Platform, bu yılın sonuna kadar hizmet verdiği ülkeler olan Türkiye, İtalya ve İspanya’da 10 bin aktif profesyonele ulaşmayı hedefliyor.

BAKICI BULUYOR
Anneannesi için bakıcı bulma sıkıntısı yaşamasından yola çıkarak 2016 yılında iki arkadaşıyla birlikte Evdekibakıcım’ı kuran Miraç Bal, bugüne kadar 20 binden fazla aileye bakıcı hizmeti verilmesini sağladı. Şirket, 10 bin hizmet verene ve 30 binden fazla hizmet verilen kişiye ulaştı.

Miraç Bal, kurdukları Evdeki Bakıcım Kurumsal platformuyla da insan kaynaklarına inovatif bir yan hak sağladıklarını, ayrıca çalışanların en büyük sorunlarından biri olan güvenilir bakıcı bulma problemini de ortadan kaldırdıklarını belirtiyor.

Bal, Evdeki-Bakıcım Kurumsal ürünü sayesinde çalışanların bakıcı bulma ve yönetme konusunda harcadığı zamanı yüzde 90 azaltarak çok ciddi bir tasarruf sağladıklarını vurguluyor.

Evdekibakıcım 2018 yılını 1,2 milyon TL ciro ile tamamladı. Bu yıl ise üç kat büyümeyi hedefliyor. Miraç Bal, “Kurumsal ürünümüzü 25 şirket kullanıyor, bu sayıyı 80’e ulaştıracağız. 100 bin hizmet alana ve 30 bin de bakıcıya ulaşmayı hedefliyoruz” diyor. Bugüne kadar Suudi Arabistan, Dubai ve ABD’ye hizmet veren platformun yakın zamanda İtalya, İngiltere ve Almanya pazarlarına da açılması planlanıyor.

10 NUMARA 5 YILDIZ
Ufuk Şirin, büyük grup ve bankaların teknoloji şirketlerinde 20 yıllık IT kariyerinden sonra talep üzerine pazaryeri platformunu hayata geçirmeye karar verdi. Açılımı “10 Numara 5 Yıldız” olan 10n5y.com 2018 yılında faaliyete başladı.

Platform, temizlik, tadilat, dekorasyon, nakliye, tamirat, etkinlik, fotoğraf, özel ders, kişisel ihtiyaç ve kurumsal ihtiyaç ana kategorilerinin altında yer alan bine yakın alt kategoride hizmet sağlıyor.

Ufuk Şirin, 6-7 ay gibi kısa bir zamanda 3 bin hizmet veren paydaş sayısına eriştiklerini söylüyor. Şirin, 2019 yılı sonunda 10 bin hizmet verene ve aylık 200 hizmet alan sayısına ulaşmayı hedeflediklerini sözlerine ekliyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap