Ekonomist
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Anasayfa Girişim / Kobi

KOBİ’LER için ‘BIG DATA’ dönemi

27 Şubat 2021 | 09:15:42
Girişim / Kobi, Özel Haberler
A A
0
Son Güncellenme: 27 Şubat 2021 | 9:29:27
KOBİ’LER için ‘BIG DATA’ dönemi
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş
İÇİNDEKİLER
  1. ‘BIG DATA’ NEDİR?
  2. BÜYÜK VERİNİN EN ÖNEMLİ 5 ÖZELLİĞİ (5V)
  3. “SONSUZ FIRSATLAR VAR”
  4. ŞİRKETLERİN YÜZDE 98’İ BÜTÇE AYIRACAK
  5. BÜYÜK VERİ TÜRLERİ
  6. BAŞARILI GİRİŞİMLER ÇIKIYOR
  7. “YÜZDE 100 BÜYÜYECEĞİZ”
  8. ÖZGE AKÇİZMECİ ÜSTÜN / YOUGOV TÜRKİYE GM “HEDEF KİTLEYİ DOĞRU ANLAYABİLMEK ŞART”
  9. BATU SAT /MALL IQ KURUCUSU VE CEO’SU “SAĞLAM VE VİZYONER BİR EKİP KURUN”

2021 ve sonrasını doğru planlamak, iş modellerini yenilemek ve teknolojik altyapıyı sağlamlaştırmak, başta KOBİ’ler olmak üzere tüm iş dünyasının bir numaralı gündem maddesi haline gelmiş durumda. Bu noktada, son yıllarda hayatın her alanında olmazsa olmaz hale gelmeye başlayan ‘big data’, yani Türkçesi ile ‘büyük veri’, tüm şirketlerin gözünü diktiği bir alan. Büyük ölçekli şirketler çoktan ‘big data’ uygulamalarını iş stratejilerinin en önemli parçası haline getirmeye başlarken, KOBİ’ler için ise ‘big data’ dönemi henüz yeni başlıyor.

Aram Ekin Duran
eduran@ekonomist.com.tr

2021 yılının ilk ayını arkamızda bıraktığımız şu günlerde, pandemi ile sarsılan 2020 yılından geriye kalan en önemli ders, değişime hazır olmanın önemi oldu. Geçen yıl nakit akışından lojistiğe, dijital altyapıdan evden çalışmaya kadar pek çok alanda yaşanan sıkıntılar, KOBİ’ler için adeta bir ‘hayatta kalma’ sınavına dönüştü.

Özellikle dijital alana yatırım yapmış firmalar için pandemi koşulları, işlerini büyütmekte, en azından bu süreci hasarsız atlatmakta büyük fayda sağladı. Şimdi artık, 2021 ve sonrasını doğru planlamak, iş modellerini yenilemek ve teknolojik altyapıyı sağlamlaştırmak, başta KOBİ’ler olmak üzere tüm iş dünyasının bir numaralı gündem maddesi haline gelmiş durumda.

Bu noktada, son yıllarda hayatın her alanında olmazsa olmaz hale gelmeye başlayan ‘big data’ yani Türkçesi ile ‘büyük veri’, tüm şirketlerin gözünü diktiği bir alan oluyor. Büyük ölçekli şirketler çoktan ‘big data’ uygulamalarını iş stratejilerinin en önemli parçası haline getirmeye başlarken, KOBİ’ler için ise ‘big data’ dönemi henüz yeni başlıyor.

‘BIG DATA’ NEDİR?

Temelde yapay zeka programları ile elimizdeki verileri analiz etmek ve kullanmayı tarif eden ‘big data’ uygulamaları, KOBİ’ler için aslında büyük yatırımlar gerektirmiyor. Yalnızca bir yıl içinde kesilen fatura bilgilerinden bile Excel, Google E-Tablolar, LibreOffice Calc gibi kolayca ulaşılabilecek programlar kullanılarak müşteri profili hakkında çok kapsamlı verilere ulaşmak mümkün. Yani konu büyük veriye ulaşmak ise

öncelikle ‘farkındalık’ ve ‘vizyon’ devreye giriyor. Artık günümüzde her KOBİ’nin mobil uyumlu bir web sayfasının olması, Facebook, Youtube gibi mecralarda kanallarının ve hesabının bulunması, hatta Instagram, TikTok ve benzeri sosyal paylaşım alanlarında müşterileri ile aktif iletişim içinde olması büyük önem taşıyor.

Büyük veri (big data) sayesinde, şirketler tahmine dayalı analiz yaparak, operasyonel verimliliklerini optimize edip risklerini azaltabiliyorlar. Ayrıca müşterilerin, tüketicilerin yaşadığı sorunlar ya da memnun olduğu hizmetler ile ilgili ayrıntılı bir fikir veriyor. Bu noktada özellikle sosyal medya platformlarından toplanan veriler, dijital pazarlama teknikleri konusunda da şirketlerin ufkunu açıyor.

BÜYÜK VERİNİN EN ÖNEMLİ 5 ÖZELLİĞİ (5V)

  1. Volume (Hacim): Veri miktarı ve bunların nasıl ve nerede barındırılacağı ile ilgilidir.
  2. Variety (Çeşitlilik): Bir ekosistemde tüm farklı veri kaynaklarının belirlenmesi ve bunları beslemek için doğru araçları edinmekle ilgilidir.
  3. Velocity (Hız): Modern iş dünyasında hız çok önemlidir. Büyük veri resminin mümkün olduğunca gerçek zamana yakın bir şekilde geliştirilmesini sağlamak için doğru teknolojileri araştırmak ve uygulamakla ilgilidir.
  4. Veracity (Doğruluk): Verilerin doğru ve temiz olduğundan emin olmakla ilgilidir.
  5. Value (Değer): Toplanan çevresel bilgilerin tümü eşit öneme sahip değildir, bu nedenle eyleme geçirilebilir iş zekasını anlaşılması kolay yollarla ortaya çıkaran büyük bir veri ortamı oluşturmakla ilgilidir.

“SONSUZ FIRSATLAR VAR”

Bulut veri yönetimi sağlayan dünyanın önde gelen yedekleme çözümleri şirketlerinden Veeam’ın CTO’su ve Ürün Stratejisinden Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Danny Allan’a göre, 2021 yılında şirketler donanımdan çok yazılım tanımlı modellere yönelecek, bulut tabanlı platformlardaki veri güvenliği önem kazanacak, şirketlerde veri yönetiminin buluta taşınması hızlanırken geliştirme ekipleri daha çok söz sahibi olacak.

Allan, yeni dönemde geliştiricilerin şirketlerin teknolojilerinde ve veri stratejilerinde daha fazla söz sahibi olacağını vurgulayarak, “Tüm sektörlerde şirketler yazılımların kurulum sürecinde hataları erkenden fark ederek ortadan kaldırmaya odaklanacaklar. Bu süreçte CIO’lar şirketleri teknolojik açıdan yönlendirmeleri için geliştirme ekiplerine daha fazla güvenecekler” diyor.

Pandemi döneminde bulut tabanlı ortamların güçlendirilmesiyle birlikte dünyada pek çok şeyin değiştiğini dile getiren Allan, şöyle konuşuyor: “Kurumların, topladıkları veriler aracılığıyla kendilerine sunulan sonsuz fırsatların farkına vardıklarını görüyoruz. 2021’de verinin yeniden kullanımı kurumlar için büyük bir trend haline gelecek. Birçok kurum ve kuruluş bu konuda makine öğreniminin gücünden yararlanacak.

Makine öğrenimi hala gelişmekte olan bir trend. Ancak kuruluşlar bunun sahip oldukları veriyi analiz etme ve yeniden kullanmaya ne kadar yardımcı olduğunu fark ettikçe daha da fazla benimseyecekler. Gelecekte kurumlar bulutta makine öğreniminden yararlanarak daha da akıllı hale gelecek.”

ŞİRKETLERİN YÜZDE 98’İ BÜTÇE AYIRACAK

Pazar araştırma şirketi International Data Corporation (IDC) tarafından açıklanan son tahminlere göre, Türkiye’de büyük veri ve analitik yatırımları 2023 yılına kadar yıllık yüzde 16 oranında büyüyerek, 520 milyon dolara ulaşacak. Araştırmaya göre, 2020 başı itibariyle Türkiye’deki kurumların yüzde 55’i şirket içi (on-prem) Büyük Veri işleme konusunda çalışmalarını sürdürüyor.

Bu oranın son bir yılda hızla yukarı taşındığı tahmin ediliyor. Türkiye’deki her 10 kurumdan sekizi ‘makine öğrenmesi’ni kurumu için anlamlı ve değerli görürken, her iki şirketten biri, yani katılımcıların yarısı, geçmiş verileri analiz etmek için çok sayıda veri kaynağını bir araya getirmekte zorlandığını belirtiyor.

Türkiye’deki kurumların tamamına yakını, yüzde 98’i önümüzdeki iki yıl içinde büyük veri işleme ve yönetme çözümlerine ayrılan bütçenin artmasını bekliyor. Araştırmaya katılan kurumların yüzde 15’i ise, yine bu bütçenin önümüzdeki iki yıl içerisinde yüzde 100’ün üzerinde artacağını tahmin ediyor.

BÜYÜK VERİ TÜRLERİ

1- Yapılandırılmış (Structured)
Yapılandırılmış veri, sabit bir biçimde işlenebilen, depolanabilen ve alınabilen verilerdir. Basit arama motoru algoritmaları ile kolayca ve sorunsuz bir şekilde depolanabilen ve bir veritabanından erişilebilen yüksek düzeyde organize edilmiş bilgiyi ifade eder. Örneğin, bir şirket veri tabanındaki çalışan tablosu, çalışan detayları, iş pozisyonları, maaşları vb. organize bir şekilde bulunacak şekilde yapılandırılabilir.

2- Yapılandırılmamış (Unstructured)
Yapılandırılmamış veriler, herhangi bir belirli form veya yapıdan yoksun olan verileri ifade eder. Bu, yapılandırılmamış verileri işlemeyi ve analiz etmeyi çok zor ve zaman alıcı hale getirir. E-posta, yapılandırılmamış verilere bir örnektir.

3- Yarı yapılandırılmış (Semi-structured)
Yarı yapılandırılmış veriler, yukarıda bahsedilen her iki formatı, yani yapılandırılmış ve yapılandırılmamış verileri içeren verilerle ilgilidir. Belirli bir havuz (veritabanı) altında sınıflandırılmamış olmasına rağmen, yine de verilerdeki ayrı öğeleri ayıran hayati bilgileri veya etiketleri içeren verileri ifade eder.

BAŞARILI GİRİŞİMLER ÇIKIYOR

Her geçen gün big data alanında faaliyet gösteren başarılı Türkiyeli şirketlerin de sayısı artıyor. Beş yıl önce iki Türk girişimci tarafından San Francisco’da kurulan Mall IQ ve üç yıl önce kurulup geçtiğimiz günlerde küresel veri analitiği şirketi YouGov tarafından satın alınan Wizsight, big data alanında kısa sürede yalnızca Türkiye’de değil dünyada da farkedilen iki başarılı girişim örneği. Bu iki şirketin kuruluş ve başarı hikayelerini, gelecek planlarını ileriki sayfalarımızda okuyabilirsiniz.

Global arenada Türkiye’yi temsil eden bir diğer teknoloji firması IAS de canias4.0 teknolojileri başlığında bir araya getirdiği caniasERP, IoT, big data, AI, cloud, iasDB, ve caniasIQ gibi teknolojileri ile müşterilerine Endüstri 4.0 yolculuğunda bütünsel çözümler sunuyor.

IAS, Türkiye, Almanya, Hindistan, İsviçre, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Arap Emirliği ve Güney Kore’de bulunan toplam 12 ofisinin yanı sıra yurtdışındaki iş ortakları ile de tüm dünyada çalışmalarını sürdürüyor. Firma 2020 yılında etkinlik gösterdiği tüm ülkelerde iş hacmini ve satışlarını yüzde 35, ekibini ise yüzde 50 artırdı.

“YÜZDE 100 BÜYÜYECEĞİZ”

Pandemi yılında yeni koşullara ve iş yapış şekillerine hızlı şekilde adapte olmayı başardıklarını vurgulayan IAS Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Hakan Karabiber, “Günümüzde dijitalleşme ve Endüstri 4.0 ile gündeme gelen teknolojilerin çok daha fazla önem kazandığı aşikar.

Pek çok firma bunu bizzat deneyimledi ve yatırımlarını bu yönde yoğunlaştırmaya öncelik verdi. IAS olarak, 2021 yılının da yoğun, zorluklarla dolu ancak bir o kadar da başarılı bir yıl olacağını biliyoruz” diye konuşuyor. Yeni dönemde operasyon hacimlerini genişleteceklerini dile getiren Karabiber, “Bu yıl, faaliyet gösterdiğimiz tüm ülkelerde en az yüzde 100 oranında büyümeyi hedefliyoruz ve bu hedef bizim için uzak değil” diyor.

ÖZGE AKÇİZMECİ ÜSTÜN / YOUGOV TÜRKİYE GM “HEDEF KİTLEYİ DOĞRU ANLAYABİLMEK ŞART”

“Doğru hedef kitleye doğru mesajı verebilmenin ilk adımı, onları iyi anlayabilmekten geçiyor. Ezber bozan bir anlayışla yenilikçi bir bakış açısına sahip olan veri analitiği şirketi Wizsight’ı 2017’de kurdum.

Wizsight’ın üç yıl gibi kısa bir sürede 20 ülkede 68 markaya hizmet veren bir şirket haline dönüşmesi ne kadar doğru yolda olduğunu gösteriyor.

Wizsight, geçtiğimiz ay İngiltere merkezli online pazar araştırma ve veri analitiği şirketi YouGov tarafından satın alındı.

Bu birleşmeyle bir yandan YouGov’un Türkiye’deki varlığını inşa ederken, öte yandan mevcut ve potansiyel müşterilerimize YouGov araştırma ağının 42 pazardaki uluslararası varlığından güç alan yüksek kaliteli tescilli panelinin, işletim araçlarının ve derin içgörülerinin avantajlarını sunabileceğiz”


BATU SAT /MALL IQ KURUCUSU VE CEO’SU “SAĞLAM VE VİZYONER BİR EKİP KURUN”

“Dataya sahip olan ve onu doğru kullananlar, geleceğe sahip olacaklar. Bu nedenle data, özellikle big data önemini artırarak devam edecek. KOBİ’ler önce altyapılarını iyi kursunlar, big data’nın bileşenlerini çok iyi anlasınlar, bu bileşelere göre kendi yetkinliklerini ve eksikliklerini objektif olarak belirlesinler, iş ve pazar hedeflerini doğru belirlesinler, sağlam ve vizyoner bir ekip ile çalışsınlar. Data her şey; bunu korumak ve geliştirmek müşteriler ile iş birliğiyle söz konusu olabilecek bir iş. Bu bağlamda; işletmeler müşteri edinmek kadar müşteri edindikten sonraki müşteri başarısı sürecine de odaklansınlar.”

 

Etiketler: Aram Ekin DuranBig DataKOBİManşetyapay zeka
PaylaşımTweetGönder
Önceki Haber

Jason Statham, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın doğum gününü kutladı

Sonraki Haber

Ekvador Sağlık Bakanı yakınlarına aşı yaptırdığı eleştirileri üzerine istifa etti

Benzer Haberler

“Avrupa’nın en büyük tesisini kuruyoruz”
Haberler

“Avrupa’nın en büyük tesisini kuruyoruz”

22 Mayıs 2022
‘Doğrudan Tüketiciye’ iş modeli nedir? Başarılı örnekler
Girişim / Kobi

‘Doğrudan Tüketiciye’ iş modeli nedir? Başarılı örnekler

22 Mayıs 2022
Dijital reklamcılıkta globali hedefliyor
Girişim / Kobi

Dijital reklamcılıkta globali hedefliyor

22 Mayıs 2022
Sağlıkta start up rüzgarı… Yeni dönem fırsatları neler?
Girişim / Kobi

Sağlıkta start up rüzgarı… Yeni dönem fırsatları neler?

22 Mayıs 2022
“Türkiye’nin en inovatif çiftliği olmak istiyoruz”
Girişim / Kobi

“Türkiye’nin en inovatif çiftliği olmak istiyoruz”

22 Mayıs 2022
Kurumsal yönetim bakış açısıyla işletme suistimalleri
Girişim / Kobi

Kurumsal yönetim bakış açısıyla işletme suistimalleri

22 Mayıs 2022

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

Akyapı’dan 3 milyar TL’lik üç yatırım
Emlak

Akyapı’dan 3 milyar TL’lik üç yatırım

23 Mayıs 2022

Levent Gökmen Demirciler lgokmen@ekonomist.com.tr Gayrimenkul sektöründe 24 yılı geride bırakan Akyapı, İstanbul Büyükçekmece’de gerçekleştireceği yeni projesi...

Daha fazla oku

Merkez’in faiz kararı ne olur? Ekonomistler hemfikir

Falckon, Hollandalı şirketi satın aldı 

Dünya Ekonomik Forumu başladı… Gündemdeki 4 başlık

Klavye nasıl temizlenir? Adım adım klavye temizleme önerileri

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın

 


Son Haberler

Bir ünlü marka daha Rusya’yı terk ediyor

Bir ünlü marka daha Rusya’yı terk ediyor

23 Mayıs 2022
SEC Başkanı: Kripto yatırımcılarının daha fazla korumaya ihtiyaçları var

ECB Başkanı Lagarde’den kripto para çıkışı

23 Mayıs 2022
Konut satışları ocakta aylık yüzde 61 geriledi

Konut fiyatlarında rekor yükseliş sürüyor… İstanbul, Ankara ve İzmir’de mart artış oranları

23 Mayıs 2022
Litvanya, Rusya ile enerji ticaretini bitirdiğini açıkladı

Litvanya, Rusya ile enerji ticaretini bitirdiğini açıkladı

23 Mayıs 2022

Dünya Haberleri

Bir ünlü marka daha Rusya’yı terk ediyor
Dünya

Bir ünlü marka daha Rusya’yı terk ediyor

Mart ayında Rusya'daki faaliyetlerini durduran ünlü kahve zinciri Starbucks ülkeden tamamen çıkma kararı aldı. Ukrayna'yı işgali sonrası Rusya'dan çıkan ünlü...

23 Mayıs 2022
Litvanya, Rusya ile enerji ticaretini bitirdiğini açıkladı
Dünya

Litvanya, Rusya ile enerji ticaretini bitirdiğini açıkladı

Litvanya doğal gaz ihtiyacının tamamını ABD'den gelen kargolarla Klaipeda LNG terminali üzerinden karşılıyor. Litvanya Enerji Bakanı Dainius Kreivys, Rusya'dan doğal...

23 Mayıs 2022
Dünya Ekonomik Forumu başladı… Gündemdeki 4 başlık
Dünya

Dünya Ekonomik Forumu başladı… Gündemdeki 4 başlık

Forumun ana gündem maddeleri, Rusya-Ukrayna savaşı, Kovid-19 salgını, iklim değişikliği ve küresel ekonominin geleceği olacak. Davos Zirvesi olarak da bilinen...

23 Mayıs 2022
Maymun çiçeği için zorunlu karantina kararı
Dünya

Maymun çiçeği için zorunlu karantina kararı

Belçika bir haftada 3 vaka tespit edilmesinin ardından maymun çiçeği virüsü tespit edilenlere 21 günlük zorunlu karantina getiren ilk ülke...

23 Mayıs 2022

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • AYDINLATMA METNİ
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.