Bist 100
9079,97
3,1%
Bist 100
Dolar/TL
32,3392
0,2054%
Dolar/TL
Euro/TL
34,926
-0,0426%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,08
-0,2369%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2309,89
1,39%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Tema park yapımını sektöre dönüştürdü

10 Ocak 2018 | 09:30
Son Güncellenme: 27 Ekim 2022 | 10:50
Tema park yapımını sektöre dönüştürdü
Outdoor Factory, pek çok şehirdeki anıt ve heykeller ile tema parkların mimarı. Yedi yıl önce kurulup 2017 yılında 120 milyon TL büyüklüğe ulaşan şirketin yurtdışında da projeleri var. Ayrıca Alman menşeili iki şirkete ortak olmak için görüşmeler yapıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Harry Potter temalı parklar, Disneyland, Almanya'daki Europa Park, İtalya'daki Gardaland Park gibi her zevke uygun tema parklar bugün dünyanın birçok ülkesinde mevcut. Kimi bir masal temasında, kimi bir film...

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye'de henüz dünyadaki ölçeklerde büyük tema parklar olmasa da Vialand ile başlayan tema park yapımı, Masalpark ve Ankapark ile sürüyor. Bu üç tema parkı yapan ise Outdoor Factory isimli bir şirket.

Beş ortağın 2011'de kurduğu Outdoor Factory sadece tema park da yapmıyor. Şirket, Ankara 15 Temmuz Şehitler Anıtı, Çanakkale Zafer Müzesi gibi tarihi canlandıran 3D üretimlerinin yanı sıra yurtdışında da pek çok özel proje hayata geçirmiş durumda.

Toplam 90 kişinin çalıştığı Outdoor Factory, 2017 yılını 120 milyon TL ciro ile kapattı. Outdoor Factory, bir taraftan organik büyümesini sürdürürken bir taraftan da iki Alman şirkete ortak olmak için görüşmeler yapıyor.

Bu şirketlerden biri korku tünellerinin içindeki heykelleri, diğeri ise çocukların sürebileceği roller coaster'ları yapıyor. Outdoor Factory Yönetici Ortağı Toygar Yedigöz, bu şirketlere ortak olmak için yaptıkları görüşmelerin 2-3 ay içinde neticeleneceğini söylüyor.

3D REKLAMLA BAŞLADI
Outdoor Factory, beş girişimci tarafından yaklaşık yedi yıl önce kuruldu. Outdoor Factory, aslında reklamverenlere üç boyutlu reklam materyalleri yapmak için kurulmuş bir şirket. Turkcell'in, açıkhava reklamcılığı yapan ortaklardan, tavuk kampanyasında kullanmak için şehrin farklı noktalarına yerleştirmek üzere üç boyutlu tavuk maketleri istemesinin ardından böyle bir oluşuma gidildi.

Şirket, Turkcell'in ardından Head & Shoulders'ın Migros marketlerinin içindeki dev şampuan şişelerinden Arçelik'in Çelik'ine, Yapı Kredi'nin Vadaa'larından Garanti Bankası'nın Bremen Mızıkacıları'na, Opet'in OPEGO'sundan THY'nin Vingo'suna kadar onlarca üç boyutlu makete imza attı.



BELEDİYELERLE ÇALIŞIYOR
Üç boyutlu üretim kabiliyeti Outdoor Fac-tory'nin belediyelerle işbirliklerinin de kapısını açtı. Outdoor Factory, bugün 30'u aşkın belediye ile çalışıyor. Belediyelere önce heykeller yapan şirket sonrasında anıt ve müze inşa etmek için çalışmaya başladı. Belediyelerle yapılan çalışmaların ardından ise özel şirketlerden gelen taleple ilk tema park yapıldı.

Tema park konsepti, dünyada oldukça uzun bir geçmişe sahip. Türkiye bu konuda oldukça geride kalmış durumda. Oysa tema parklar bulundukları şehirlerin ekonomisine önemli değer katıyor, turist sayısını büyük ölçüde artırıyor.

Toygar Yedigöz, bu konuda ilk deneyimlerinin Bayraktar Grubu tarafından yapılan Vialand olduğunu söylüyor. Yedigöz, "Kısa sürede çok önemli mesafeler kat ettik. Bugün yurtdışında bu konuda düzenlenen dev fuarlara katılıyoruz. Bu fuarlarda yaptığımız işbirlikleriyle artık Türkiye'de tema parklarda kullanılan makine parkurları için de distribütörlük yapıyoruz" diyor.

YURTDIŞINA AÇILDI
Toygar Yedigöz, tema parkların Anadolu'daki şehirlerin ekonomisi ve turizmi açısından kilit öneme sahip olduğunu söylüyor. Yedigöz, "Belediyeler şehrin simgesi ve çekim merkezi oluşturmak istiyor. Bu parklarla bölgelerine yerli turist çekebiliyorlar" diye konuşuyor. Toygar Yedigöz, özellikle Ankara, Osmaniye, Düzce ve İstanbul'un bu konuda önemli hazırlıklara ev sahipliği yaptığını söylüyor.

Yurtdışında fuarlara katıldıklarını ve bu şekilde ürünlerini yurtdışına da ihraç ettiklerini anlatan Toygar Yedigöz, bir Alman bankası için de üretim yaptıklarını, Sudan'a da 3D ürün gönderdiklerini belirtiyor.

Bugüne kadar Vietnam, Katar, Dubai ve Sudan gibi 15 ülkeye projeler ürettiklerini belirten Yedigöz, "İhracatımız 4 milyon dolar seviyesinde. Dünyada 45 milyar doları bulan tema park sektörü Türkiye'de de büyüyor. Bugün en küçük tema parkı yatırım tutarı 50 milyon lira seviyesinde" diyor.

KENDİ PARKINI YAPACAK
Outdoor Factory, son dönemde inşaat ve turizm sektöründen de talepler almaya başladı. Toygar Yedigöz, Rixos The Land Of Legends Theme Park'ın süren inşaatında kendilerinin de çalıştığını söylüyor. Yedigöz, Riva'da bir konut projesi içine bir park yaptıklarını da anlatıyor.

Toygar Yedigöz, son dönemde belediyelerden özellikle müze talebi aldıklarının altını çiziyor. Bunun yanı sıra farklı temalı parklar yapmak için de pek çok belediyenin kapılarını çaldığına değiniyor.

Toygar Yedigöz, hedeflerinin kendi işletecekleri tema parklar yapmak olduğunu da söylüyor. Mehmet Tara'nın New York için yaptığı dönme dolabın Gebze'de durduğunu, hedefinin onu NewYork'a yollamayıp İstanbul'da konumlandırmak olduğunu ifade eden Yedigöz, bu projeleri 2019'dan sonra hayata geçirebileceklerini ifade ediyor. Yedigöz, bir padişahlar parkı teması üzerinde çalıştıklarını da belirtiyor.
Etiketler
Fatoş Bozkuş
0

  • ALTIN GRAM - TL 2309,89 1,39%
  • ALTIN ONS 2221,64 1,22%
  • BIST 100 9079,97 3,1%
  • DOLAR/JAPON YENI 151,348 0,013%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35347 -0,23845%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,5745 0,2664%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3392 0,2054%
  • EURO/DOLAR 1,08 -0,2369%
  • EURO/TURK LIRASI 34,926 -0,0426%
  • STERLIN/DOLAR 1,26362 0,04077%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL