Markalı konutçular yabancıya sarıldı

Markalı konutçular yabancıya sarıldı

İç pazarda yaşanan daralma markalı konut üreticilerini yabancıya satış yapmaya yönlendirdi. Şirketler özellikle Avrupa’da yaşayan gurbetçileri hedef aldı. Ayrıca Çin’den ABD’ye, Kuveyt’ten Ukrayna’ya kadar farklı ülkelerde de konut yatırımcısı avına çıkıldı.

LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre, 2018’de yabancılara 39 bin 663 adet konut satışı yapıldı. Bu veriye göre yabancılara yapılan konut satışı önceki yıla göre yüzde 78 artış kaydetti. Yabancıların en fazla konut satın aldığı iller sırasıyla İstanbul, Antalya, Bursa, Ankara ve Yalova olarak görülüyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Yabancılara yapılan bu satışlardan 6 milyar dolarlık gelir elde edildi. Yabancı yatırımcı teşvikleri, KDV indirimi ve vatandaşlık limitinin 250 bin dolara indirilmesi gibi uygulamalar yabancıya konut satışına büyük katkı sağlarken şirketler iç pazardaki daralma nedeniyle yabancıya satışa odaklandı.

Konut satışları içinde yabancıya satışların payı halen yüzde 3’ler seviyesindeyken bu oranın önümüzdeki yıllarda artması bekleniyor.

74 ÜLKEYE SATIŞ
GYODER Gayrimenkul İhracat Komitesi Başkanı Bayram Tekçe, yabancıya konut satışının her yıl düzenli olarak artmasını ve dört yıl içinde buradan elde edilen gelirin 20 milyar dolara ulaşmasını beklediklerini söylüyor.

Bayram Tekçe, vatandaşlık alt limitinin 1 milyon dolardan 250 bin dolara çekilmesiyle yaklaşık 20 bin adetlik yani 5 milyar dolarlık daha ek potansiyel oluştuğuna dikkat çekiyor.

Şu anda Türkiye’de 74 farklı ülke vatandaşına konut satılıyor. Türkiye’den en fazla konut alan yabancı ülke vatandaşları yüzde 20’lik payla İraklılar olurken, onları yüzde 9 ile İran, yüzde 7 ile Suudi Arabistan, yüzde 6 ile Rusya, yüzde

5 ile Kuveyt, Afganistan ve Almanya, yüzde 3 ile Ürdün, Azerbaycan ve İngiltere vatandaşları izliyor. Yemen, Katar, Mısır, İsveç, Filistin ve Ukrayna ise yüzde 2’lik pay alıyor.

VATANDAŞLIK İLGİSİ
Türkiye’de 250 bin dolarlık gayrimenkul yatırımı yapanlara vatandaşlık hakkı verilmesi yabancılara yapılan satışlarda önemli artışa neden oldu. Yabancılar özellikle doğası güzel ve ulaşımı kolay bölgelerde konut yatırımı yapıyor. Türkiye, Avrupa ve ABD’ye kolay ulaşım sağlaması bakımından da tercih ediliyor.

Mesa Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Boysanoğlu, özelikle Çinlilerin vatandaşlık almak üzere Türkiye’ye yatırıma geldiklerini söylüyor. Boysanoğlu, yabancıya satışta gurbetçi Türklerin bulunduğu Avrupa ülkelerinin yanı sıra Irak ve Dubai’nin de öne çıktığına dikkat çekiyor.

Ancak Boysanoğlu, konuttaki durgunluğun yabancıya satışla çözülemeyeceğini de ifade ediyor. Boysanoğlu, “Konut faizleri yüzde 1,2 dolayına düşerse hem yerli hem de yabancı satışları artar” diyor.

GURBETÇİYE YÖNELDİLER
ANG Gayrimenkul, Avrupa’da yaşayan Türklerin en yoğun bulunduğu ülkeler ile Türki Cumhuriyetler, ABD, Rusya ve Uzakdoğu gibi bölgelerde Anadolu Grubu bünyesindeki global firmalar ve bu bölgelerdeki bağlantıları aracılığıyla kurulan iş ağıyla çalışmalar yürütüyor.

AND Gayrimenkul Genel Müdürü Ali Baki Usta, bu yıl bu iş ağını güçlendirme çalışmalarına odaklandıklarını vurguluyor. Gurbetçilerin yoğun olarak yaşadığı ülkelerden ciddi bir talep bulunuyor. Şirketler gurbetçilerin özellikle bitmiş konutlara yönelik talebini fırsata çevirmek için çalışmalarını yoğunlaştırdı.

Bu kapsamda gurbetçilere özel dijital reklam çalışması, televizyonda Euro kanalları işbirliğinde dönemsel olarak reklam çalışması, Avrupa’da roadshow gibi çalışmalar yürütülüyor.

Babacan Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Babacan, gurbetçilerin yoğun olarak yaşadığı bölgelerden yatırım başvuruları gelince, koordinasyonu o bölgelerde yürütmenin faydalı olacağını düşünerek harekete geçtiklerini söylüyor.

Babacan Holding, yabancıya satıştan 2018’de 95 milyon TL gelir elde etti. İbrahim Babacan, “2018’de yabancıya satışların genel satışlarımıza oranı yüzde 28’e  yükseldi. 2019’da bu oranı yüzde 35’e çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.

OFİS AÇIYORLAR
Yurtdışındaki potansiyeli değerlendirmek adına satış ofisi ve temsilcilikler açmak şirketlerin izlediği bir diğer satış stratejisi. Lens Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Mert Kutlu, yakın gelecekte yurtdışında satış ofisi ve temsilcilikler açacaklarını söylüyor. Kutlu, şu an yüzde 3 olan yabancıya satış oranını yüzde 10’a çıkarmayı hedeflediklerini belirtiyor.

Mar Yapı Genel Müdürü Robert Varon, gurbetçilerin yatırımlarını çalıştıkları ülkeden ziyade kendi ülkelerine yapmaları nedeniyle bu kitleye yönelik çalışmalara odaklandıklarını söylüyor. Varon, “Farklı projeler için ödeme avantajları, taksit seçenekleri sunuyoruz. Bu yıl da gurbetçilere özel kampanyalarımız devam edecek” diyor.

Geçmiş yıllarda olumsuz deneyimler yaşadıkları ya da suistimal edildikleri için gurbetçiler alım yaparken daha dikkatli davranıyorlar. Mint Yönetim Kurulu Başkanı Sefer Altıoğlu, gurbetçilerin özellikle bitmiş ve tapusu teslim edilebilir projelere daha çok ilgi gösterdiklerini söylüyor.

MAKBULE YÖNEL MAYA TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME GENEL MÜDÜRÜ
“PAZARA ÖZEL STRATEJİ BELİRLENMELİ”
“Satışlarda hedeflenen pazarlara özel pazarlama stratejisi izlenmeli. Hayat hikayeleri iyi çözümlenmeli, istekler göz önüne alınmalı. Bölge temsilcilikleri kanalıyla ilerlenmesi çok doğru değil. Daha işe özel pazarlama yapılmalı.

İran’dan ciddi para çıkışı var ve Türkiye de bundan nasipleniyor. İngilizler kaliteli deniz-kum- güneş istiyorlar, o nedenle bu hedef kitleye buna yönelik bir strateji geliştirilmeli. Türkiye’de yapılan konutların yüzde 2,9’u yabancılara satılıyor. Bu yıl bu oran en fazla yüzde 5’e çıkar.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap