Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Franchise fırsatları: 25 binden fazla girişimci aranıyor

Kapak haberimizde markaların verdikleri destekleri ve büyüme planlarını araştırdık.

03 Mayıs 2023
Franchise fırsatları: 25 binden fazla girişimci aranıyor

Franchise sektörü, depremin yarattığı yaraları el birliğiyle sarmaya çalışıyor. Kimi markalar ciro üzerinden aldıkları bedellerden vazgeçerken, bazıları da bölgede bulunan franchise şubelerini başka illere taşımaya başladı. 

BURCU TUVAY btuvay@ekonomist.com.tr
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN asakarya@ekonomist.com.tr

2022’de 300 bin kişiyi aşan istihdam yaratan franchise ekosistemi, bu yıl 25 binden fazla girişimci arıyor. Tüm olumsuzluklara rağmen ekosistemin büyüklüğünün 2023 yılında 65 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.

Kapak haberimizde markaların verdikleri destekleri ve büyüme planlarını araştırdık.

Türkiye deprem felaketinin yaralarını sarmaya çalışırken, yüz binlerce kişiye istihdam yaratan franchise ekosistemi de bu afetten büyük ölçüde etkilendi.

11 ili derinden etkileyen deprem, bu bölgede yer alan işletmelerin ağır hasarlar almasına yol açtı. Sektör paydaşları, bu yaraları sarmak için büyük bir dayanışma başlattı.

Kimi markalar ciro üzerinden aldıkları bedellerden vazgeçerken, bazıları da bölgede bulunan franchise şubelerini başka bölgelere taşımaya başladı.

Ekosistemin yeniden ayağa kalkması için hızlı bir çalışmaya giren markalar, el birliğiyle bölgede bulunan girişimcilerine destekler sağlıyor.

Zira franchise ekosisteminin yarattığı sinerji, Türkiye ekonomisinde oldukça büyük bir yer kaplıyor. Yüz binlerce çalışana iş imkanı sağlayan franchise ekosistemine UFRAD’ın (Ulusal Franchising Derneği) rakamsal verileriyle baktığımızda; 2022’de ekosistemin yarattığı istihdam sayısının 300 bin kişiyi aştığını, Türkiye’deki zincir işletmelerin sayısının 3 bin 700’e, zincir işletmelere bağlı şube sayısının 66 bine, yurtdışına açılan Türk marka sayısının ise 405’e ulaştığını görüyoruz.

Franchise ekosistemine 2023 yılında 25 binden fazla girişimci arandığı, sistemin büyüklüğünün ise 65 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.

EKOLOJİ ÖNE ÇIKACAK

Franchising sisteminin piyasanın değişen şartlarına devamlı olarak hızlı bir şekilde uyum gösteren dinamik bir yapısı bulunuyor. Bu nedenle sistemde her yıl yeni konseptler ve temalar ön plana çıkıyor. 

Sistem içerisinde dijitalleşme ile yapay zekâ ve siber güvenlik gibi tüm teknolojik altyapıların çok daha öne çıkacağını söylemek mümkün. 

Değişime uyum sağlayan ve bu yönde ciddi yatırım yapan markaların özellikle daha genç ve dinamik girişimcilere kolaylıkla erişebilecekleri ve öne çıkacakları ifade ediliyor. Küresel iklim değişikliğinin etkileriyle birlikte ekolojik dengenin de altüst olması, kolektif çapta doğayla daha uyumlu bir yaşam tarzını beraberinde getiriyor.

Dolayısıyla çevre dostu ve sürdürülebilir hizmetler sunan markaların rakiplerini geri planda bırakmayı başaracakları belirtiliyor.

KONTEYNER KENT KURACAK

Bu yil tüm sektörleri etkileyen deprem felaketi franchise ekosis-temine de agir bir darbe vurdu. 11 ilimizi etkileyen deprem, bölgede bulunan yüzlerce isletmenin ya tamamen kapanmasina ya da agir ve orta hasar almasina neden oldu. Yasanan deprem felaketinin yaralarini sarmak için ekosistemin paydaslari da harekete geçti.

UFRAD Franchising Dernegi, AFAD ve Kizilay'la koordine içerisinde 24 saat çalisan depremzedelere destek ve koordinasyon merkezini olusturdu. Öncelikle is makineleri, 894 isitici üretimi ve elektrik altyapisi hizmeti, acil ihtiyaç malzemesi TIR'lari, konaklama alanlari, sahra hastaneleri ve seyyar mutfaklar olusturularak ilk yardim destekleri bölgeye gönderildi.

En temel ihtiyaç olan gida agirlikli çalismalarinda fast food zincirlerinin menü dagitimlarini tüm afet bölgesindeki ihtiyaç noktalarina ulastirdiklarini söyleyen UFRAD Baskani Mustafa Aydin, sicak çorba ikramindan, kuru gidaya, gerekli tüm gida malzemelerini, tüm üye markalarin afet bölgelerine ilettigini söylüyor.

Egitim kurumlarinin çocuklarin depremin psikolojik etkilerini azaltmak için psikolojik destek merkezleri kurduklarini belirten UFRAD Baskani Mustafa Aydin, bölgeye sevk edilmek üzere 'Deprem-zedelere Psikolojik Destek Ekipleri' olusturuldugunu da sözlerine ekliyor.

Aydin, "Ilgili makamlarin koordinasyonunda, saglik ocagi, kütüphane, kres ve asevinden olusan konteyner kent kurmak için çalismalarimiza devam ediyoruz. 

Tüm bu çalismalarimiz ve desteklerimiz 24 saat çalisan depremzedelere destek ve koordinasyon merkezimiz tarafindan üzerine katilarak devam edecek. Bölgedeki ihtiyaçlara göre gereken tüm projelerimizi ivedilikle hayata geçirecegiz" diyor.

DEPREM BÖLGESİ DESTEKLERİ

Markalar da deprem bölgesinden etkilenen isletmeleri ya da yeni açilan subeleri için çesitli destek verecek. Bazi markalar franchise giris bedeli almazken bazilari da royalty, ürün alim gibi basliklarda destek verecek. Bu markalardan biri olan Gloria Jeans'in genel müdürü Emrah Bilgin, bölgedeki isletmelere royalty indirimi yapacaklarini söylüyor.

Bu yil konseptini yenileyerek çok daha genis bir menü seçenegi sunan Asli Börek de deprem bölgesinde etkilenen ya da yeni sube açmayi hedefleyen girisimciler için franchise giris bedelinde indirim yapacak.

Nesve ise deprem bölgesinde bulunan bes subesinden az hasarli olanlardan üçünü mimari destek saglayarak yeniden faaliyete geçirdi. Nesve Yönetim Kurulu Baskani Saban Emek-lioglu, "Ayrica egitim ve özel ürün iskontolari ile de bu subelerimizi desteklemeye devam ediyoruz.

Ülkemizdeki ekonomik konjonktürden dolayi yeni açilacak subelerimizden de yil sonuna kadar herhangi bir franchise giris bedeli talep etmiyoruz" diye konusuyor. 

15 franchise subesi bulunan Pizza Il Forno'nun depremden etkilenen illerde açilacak franchise subelerinden de 75 bin dolarlik giris bedeli alinmiyor. Egitim ve personel desteginin yani sira satin alma ve pazarlama destegi de veriliyor.


YURTDIŞI AÇILIMI

Ağırlıklı olarak master franchise yöntemiyle büyümeyi tercih eden 405 Türk markasının yurtdışına açıldığı franchise ekosisteminde bazı ülkeler de ön plana çıkıyor. 

Ortadoğu başta olmak üzere Kanada, Norveç, Hollanda, Polonya, Almanya, Rusya gibi ülkeler, Türk markalarının yurtdışı açılımlarını yaptıkları yeni pazarlar olarak öne çıkıyor. 

Atasay da bu yılı yurtdışında büyüme yılı olarak ilan etti. Şirket 2023 yılı sonuna kadar Fransa, Bulgaristan ve Türkmenistan birer olmak üzere toplamda üç adet yeni mağaza açarak, yurtdışındaki mağaza sayısını 19’a yükseltmeyi hedefliyor. 

Azerbaycan, Suudi Arabistan, Umman’da şubesi bulunan Neşve ise yıl sonuna kadar Kuzey Irak, Katar ve Dubai için yatırım yapmayı hedefliyor. 15 şubesi bulunan Pizza İl Forno’yu bünyesinde bulunduran Gökmen Gastronomi şirketi, markanın yurtdışındaki büyümesini hem kendi öz sermayesi ile hem de franchise vererek sürdürmeyi planlıyor. Pizza İl Forno, Orta Asya ile başlayarak, devamında Ortadoğu ve Balkanlar’da şubeleşmeye gidecek. 

Bu doğrultuda, 2023 yılı içinde şu anda görüşmeleri devam eden Azerbaycan, Kazakistan ve Kudüs’te Pizza İl Forno’nun ilk yurtdışı şubelerinin hizmete girmesi hedefleniyor. Özsüt ise 2014 yılının mayıs ayında faaliyet göstermeye başladığı Azerbaycan’da 2023 yılı itibariyle yedi şube ile hizmet veriyor. 

Gelecek dönemde Ortadoğu ve Avrupa ülkelerine yapılacak yatırımlar için fizibilite çalışmaları devam ediyor. Türklerin yoğun olarak yaşadığı Almanya, Avusturya ve Fransa gibi ülkelerde olmayı büyümeyi hedefleyen marka ayrıca Körfez ülkeleri ile görüşmeler yürütüyor.

DÜNYAYA AÇILIYOR

Weltew Home da odagina yurtdisini alan markalardan biri. 2023 yili itibariyla Rusya, Kazakistan, Irak, Libya, Almanya, Fransa, Suudi Arabistan, Bulgaristan, Bosna Hersek, Makedonya, Hollanda, Gana, Fildisi sahilleri, Fas, Kenya, Kirgizistan, Türkmenistan ve Azerbaycan'da yeni sube açmayi hedefleyen sirket, geçtigimiz yil 22 milyon dolar ihracat gerçeklestirdi.

Bu sene de 28 milyar dolarlik ihracata ulasmayi hedeflediklerini belirten Weltew Home Yönetim Kurulu Üyesi & Marka ve Pazarlama Direktörü Davut Bahri Balci, yurtdisi büyüme hedeflerinin yaklasik yüzde 30 seviyesinde oldugunu belirtiyor.

Koza Hali'nin 2023 yeni hedef pazarinda Orta ve Güney Amerika ile Güney Afrika bulunuyor. Bu yeni yatirim hedefiyle birlikte yüzde 15'lik bir pay artirimi hedeflediklerini belirten Koza Hali Genel Müdürü Ibrahim Cingisiz, "2024 yili sonuna kadar 100 adet franchise Koza Hali Gallery magaza hedefiyle yolumuza devam ediyoruz" diyor.

Son dönemde yeme içme pazarinda çok popüler olan bulut mutfak konsepti de girisimcilerin ilgisini çekiyor. Avane Cloud Kitchens, Türkiye'deki ilk ve en hizli büyüyen bulut mutfak girisimlerinden biri.

2021 yilinda kurulan sirketi paket servis ve gel-al odakli markalar olusturuyor, bu markalarin logo tasarimindan menü olusturulmasina; üretiminden teslimat ve müsteri iliskileri yönetimine kadar tüm süreçleri uçtan uca Avane Cloud Kitchens yönetiyor. Ingiltere'deki ilk subesini 2022 yili kasim ayinda Londra'da açan sirket, 2023 yilinda Ingiltere'deki sube sayisini altiya ulastirmayi hedefliyor.

Avane Cloud Kitchens CEOsu Ahmet Orhon, "Ayrica, 2023 yili sonunda Iskandinav ülkeleri ve Körfez ülkelerinde Joint Venture (JV) modeliyle operasyonlarimizi baslatmak için potansiyel ortaklarimizla görüsmelerimizi sürdürüyoruz" diyor.

ATASAY MÜCEVHERAT CEO'SU ATASAY KAMER “DEPREM BÖLGESİNE DESTEĞİMİZ SÜRECEK”

“Atasay Grubu olarak, hepimizi derinden etkileyen deprem felaketinin ilk gününden bu yana çalışanlarımızla bölgedeyiz. Deprem bölgesinde mağazalarımızın ihtiyaçlarının karşılanması bizim için öncellikli oldu. 

Deprem sebebiyle hasar gören mağazalarımıza farklı coğrafyalarda yer alan, merkezimize bağlı mağazaların devri teklif ediliyor. Örneğin, tamamen zarar görmüş olan Elbistan mağazası yatırımcımız bundan sonra Atasay Konya
mağazasında kaldığı yerden devam etme kararı aldı. 

Aynı zamanda Atasay Finans Sistemi çerçevesinde anlaşmalı bankalarla olan ticari kredi borçlarının bir ayını karşıladık ve ellerinde kalan ürünlerin bir kısmı da tarafımızca satın alındı. Yaraların sarılması için uzun bir süre gerektiğini biliyoruz. Bu anlamda tüm çalışanlarımıza ve mağazalarımıza desteğimizi sürdürmeye devam edeceğiz.”

YATAŞ GRUP CEO'SU NURİ ÖZTAŞKIN “AFRİKA VE HİNDİSTAN’DA ATILIM YAPACAĞIZ”

“Yataş Grup olarak deprem bölgesinde bulunan 60 mağazamızdan sekizi depremde ağır hasar aldı. Genel müdürlükten arkadaşlarımız bölgeyi ayrı tarihlerde ziyaret ederek durumları yerinde tespit etti ve ihtiyaçların giderilmesi için gerekli aksiyonları aldı. 

Bölgede yer alan bayilerimiz ve bayi çalışanlarımızla sürekli iletişim halindeyiz. Bayilerle koordineli şekilde ilerleyerek, bölgedeki orta ve uzun dönem yol haritasını çalışıyoruz. Tüm markalarımız ile bu yıl mağaza adedi bazında büyürken, globalleşme stratejimiz doğrultusunda da yurtdışında hem bölge hem de mağaza bazında geniş bir yayılım hedefimiz bulunuyor. 

Ana pazarlarımız olan Rusya, Almanya ve ABD’de çalışmaları sürdürüyoruz. Franchising sistemi ile Ortadoğu, Doğu Avrupa ve Asya’da büyüyoruz. 2023 yılında özellikle Afrika ve Hindistan’da atılım yapacağız.”

ALTIN EMLAK

EĞİTİM VE DİJİTALLEŞME YATIRIMLARI DEVAM EDECEK

Yaklaşık 25 yıl önce kurulan Altın Emlak, bugün 130 franchise şubesiyle Türkiye genelinde faaliyet gösteriyor. 2023 sonuna kadar 20 yeni şube açmayı hedefleyen markanın franchise giriş bedeli bölgeye göre 75 bin – 125 bin TL arasında değişiyor. 

Royalty almayan şirket, deprem bölgesindeki girişimcilere özel destekler veriyor. Deprem bölgesinde yer alan ya da yeni açılacak şubeler için franchise ücretinde yüzde 50 indirim ve altı ay aidatsız şekilde ilk etapta destek sağlanıyor. 

Bölgede bulunan mevcut temsilcilerin tüm hakları bir yıl dondurulmuş durumda ve hiçbir ödeme alınmıyor. 2023 yılında özellikle eğitim ve dijitalleşme alanında yatırımların sürdüğünü söyleyen Altın Emlak Genel Müdür Yardımcısı Olcay Selvi, “Özellikle kentsel dönüşüm eğitimlerine ağırlık verdik, ayrıca mevcut binalarda yapılacak dayanıklılık kontrolleri ile alakalı çeşitli iş birlikleri yapıyoruz” diyor. 

Altın Emlak, dijitalleşmeye yönelik çalışmalar da yapıyor. Mevcutta; dijital sözleşme, dijital imza, e-imza, akıllı kilit sistemi, sanal tur, 360 derece portföy çekimi gibi teknolojik konularda yapılan iş birliklerine devam ederken yeni çalışmalara da imza atılması hedefleniyor. 

Altın Emlak’ın 2023 hedefleri arasında yurtdışına açılmak da var. Şu an Azerbaycan ve Kıbrıs’la görüşmeler sürüyor. Bunun dışında Rusya ve Katar’la ilgili planları da olduğunu söyleyen Selvi, “Burada stratejimiz sadece Türkiye’den birşeyler satmaya yönelik değil aynı zamanda ülkemizdeki yatırımcılara da yurtdışında bağlantılar kurabilmeyi hedefliyoruz” diyor.

GETMOBİL

80 ŞUBE AÇMAYI HEDEFLİYOR

Bir teknoloji platformu olan Getmobil, müşterilerine geniş yelpazede elektronik cihazları en uygun fiyatlarla sunarak hizmet veriyor. Telefon, tablet, laptop gibi ürünleri uygun fiyatlarla müşterilerine sunarken aynı zamanda uzatılmış garanti ve koruma planlarının satışı gibi ek faydalar da sunuyor. 

Getmobil ayrıca yasa dışı elektronik pazarı yasal bir pazara dönüştürmeye yardımcı olmak için hükümet tarafından yapılan regülasyonlardan yararlanıyor. 20 şubesi olan Getmobil, yıl sonuna kadar 80 yeni şube açmayı hedefliyor. 

Kapsamlı bayilik modeliyle 20, sınırlandırılmış bayilik modeliyle ise 60 bayi hedefi var. Franchise giriş bedeli 1 milyon TL + KDV olan Getmobil’in royalty ücreti ise yüzde 8. Şirket, deprem bölgesinde yer alan ya da yeni açılacak şubeler için destek sunuyor. 

Getmobil Kurucu Ortak Ertan Uygun, franchise giriş ücretini yarı fiyatına düşürdüklerini söylüyor. Marka, 2025
yılı ile başlamak üzere; Almanya, Fransa, İtalya, Hollanda ve İsviçre pazarlarına giriş yapmayı hedefliyor. Getmobil 2023 yılında dijitalleşmeye yönelik yeni yatırımlara hazırlanıyor. 

Bu yatırımlar; satın alma modülü, pazaryeri yönetim paneli, iki yönlü alternatif ödeme yöntemleri ve çapraz satış modülü gibi dört önemlki başlıkta toplanıyor. 

Getmobil, yeni işletmelerin dijital dünyada daha iyi görünür olmalarını sağlamak için dijital reklam ve tanıtım desteği sunuyor. Bu destek, girişimcilerin işlerini tanıtmalarını ve müşteri portföylerini genişletmelerini kolaylaştırıyor.

SHAKESPEARE COFFEE & BİSTRO

TÜM SÜREÇLERDE GİRİŞİMCİYE DESTEK

2001 yılında Antalya’da temelleri atılan Shakespeare Coffee & Bistro, Türkiye’nin çeşitli illeri ve Bakü olmak üzere 21 şube ve farklı konseptleriyle büyüyor. Marka, günümüzde trend olan beslenme türlerini destekleyen ve dinamik sunumlarla harmanlayarak farklılaşıyor. 

Global Gıda Genel Müdürü M. Gürol Çıragöz, “Menüler, şube dekorasyonu, servis standartlarındaki iyileştirmelere kadar uzanan bir dizi alanda günün gelişen ihtiyaçlarına ve sektörel içgörülere dayalı periyodik yenilikler, iş modelimizin ayrılmaz bir parçası” diyor. 

Bu yılın sonuna kadar iki franchise şube açmayı planlayan markanın franchise giriş bedeli 30 bin dolar. Yüzde 2-5 arasında royalty talep ediliyor. 

Deprem bölgesini kapsayan özel bir desteği olmayan şirket, yeni açılacak şubelerde proje kısmından itibaren tüm süreçlerde girişimciye destek oluyor. Yurtiçinde büyüme odağına Ankara ve İstanbul’u koyan şirket, yurtdışında da fırsatları araştırıyor. 

Özellikle Avrupa ülkeleri ve Türki Cumhuriyetler başta olmak üzere franchise şube sayısını artırmayı hedeflediklerini belirten Global Gıda Genel Müdürü M. Gürol Çıragöz, “Farklı kültürlerden daha çok misafirle buluşmayı hedefleyerek, Antalya’dan çıkan bir dünya markası olma yolunda hızla ilerlemeyi sürdürüyoruz” diyor. 

Marka, 21 yılın verdiği tecrübe ve merkez ofisindeki güçlü kadrosuyla kurulum aşaması ve sonrasındaki tüm süreçlerde yatırımcılara destek oluyor. Çıragöz, “Fizibilite süreçlerinden, inşaat aşamasında uygulama ve proje danışmanlığına, menü hazırlık ve uygulama takibine kadar her konuda destek sunuyoruz” diye konuşuyor.

0SES

ÇİĞ KÖFTEYİ DÜNYAYA AÇTI

İlk şubeleşme, ilk çiğ köfte fabrikası, makineleşmeye geçiş gibi pek çok ilke imza atan Oses Çiğ Köfte, hem Türkiye’de hem yurtdışında büyümesine devam ediyor. 1381 şubesi olan Oses, 2023 sonuna kadar bu rakamı 1600’e çıkarmayı hedefliyor. Marka, franchise giriş bedeli ve royalty talep etmiyor. 

OSES Yönetim Kurulu Başkanı Osman Yaşar, “Bayilik açılışlarında bedelsiz ürün desteği, doğru dükkan seçimi konusunda yönlendirme, sürekli ulaşılabilecek bir iletişim ağı ilk etapta hızlı ve sitemli olarak yürüttüğümüz ana başlıklar diyebilirim” diyor. 

Sürekli olarak ürün tedariki sayesinde taze ürünü şubelere ulaştıran şirketin, online sipariş verilen yemek platformlarıyla yapmış olduğu zincir anlaşmalar sayesinde, şubeler diğer satıcılara göre daha düşük komisyonlarla çalışıyor. 

Almanya’da bir üretim tesisi olan Oses’in farklı ülkelerde toplamda 35 şubesi mevcut. Avrupa ülkelerine ek olarak; Amerika, Kanada Dubai, Katar, Lübnan, Umman’ın sıklıkla görüşmeler yaptıkları ülkeler arasında olduğunu söyleyen Yaşar, yıl sonunda 100 bayiye ulaşmayı hedeflediklerini belirtiyor. 

Yaşar, “Çiğ köfte mutfağını çok farklı bir konseptte uluslararası piyasada bambaşka bir yere getirmek istiyoruz. Bu sürpriz olsun ancak öyle bir konsept geliyor ki; hem çiğ köftenin geldiği yörenin ruhunu iliklerinize kadar hissedecek hem de günümüz modernizmine adapte olmuş bir şekilde çiğ köfteyi bambaşka lezzetlerde tüketeceksiniz. Karaköy’de çok yakında diyelim” diyor.

LITTLE CAESARS

ABD’Lİ ZİNCİR TÜRKİYE’DE BÜYÜYOR

ABD’de 1959 yılında kurulan Little Caesars Pizza, beş kıtada 6 bin’e yakın restorana sahip olan global bir zincir. Little Caesars Pizza, Türkiye’de 1996 yılından bu yana Çelebi Holding’e bağlı Çelebi Gıda yönetiminde faaliyetlerini sürdürüyor. 

Türkiye’de 115 şubesi olan marka, bu yılın sonuna kadar 15 yeni franchise şube açmayı hedefliyor. Little Caesars Türkiye’nin her şey dahil, şube açma yatırım maliyeti; anahtar teslim 2 milyon 100 bin TL + KDV. İşletmeciler yatırımlarını yaklaşık 36-42 ay arasında geri alıyorlar. 

Teknolojik dönüşüm konusunda önemli adımlar atan şirketin dijital pazarlama alanındaki kesintisiz çalışmaları online siparişe büyük hız kazandırıyor. Geçtiğimiz sene Little Caesars Türkiye satışlarının yüzde 80’i dijital kanallardan gerçekleşti. Little Caesars Türkiye Genel Müdürü Banu Arıduru, “Türk pazarında 70’e yakın dijital pazarlama ödülü kazandık. 

Globalde de diğer ülkelerin yaptığı çalışmaların ötesine geçerek hem örnek gösterilen ülke seçildik, hem de outstanding marketing ödüllerini ülkemize getirdik” diyor. Enflasyon baskısı altındaki ekonomik ortamda 2023 hedefini, isteyen herkesin Sezar lezzetlerini, en uygun fiyatlarla yiyebilmesi olarak belirlediklerini söyleyen Banu Arıduru, “Bunun için tüm olanaklarımızı seferber ediyoruz ve tedarik zincirimizi de bu hedefle çalıştırıyoruz. 

Şubelerimizde sürekli canlı tuttuğumuz kampanyalarla, üniversitelerde, festivallerde, e-spor ve fiziksel spor faaliyetlerinde, gençlerin bulunduğu tüm ortamlarda yanlarında olmayı sürdüreceğiz” diyor.

PASAPORT PİZZA

DÜNYA DEVLERİYLE REKABET EDİYOR

Pasaport Pizza, yüzde 100 yerli sermaye ile 25 yıldır Türkiye’de pizza sektöründe dünya devleriyle rekabet ediyor. Restoran bayi sayısı itibariyle toplamda Türkiye’nin ikinci en büyük pizza restoran zinciri olan Pasaport Pizza, 65 ilde 200’ün üzerinde bayi kanalıyla tüketicisiyle buluşuyor. 

2023 sonuna kadar 40 yeni şube açmayı hedefleyen şirket, dünyanın kabul ettiği kazankazan kuralından uzaklaşarak kazandır-kazan prensibiyle büyüyor. Yerel lezzetler ile dünya konseptini birleştirerek pizza çeşitlerine bunu yansıttıklarını belirten Pasaport Pizza Genel Müdürü Mükremin Özdemir, “Donuk hamur sistemini bozarak özel tekniklerle her gün taze hamur ile üretilen pizzalarımız ve zengin menülerimiz ile her kesime hitap edebiliyoruz. 

Taviz vermediğimiz en önemli şey ürün kalitesi” diyor. Bayi yeri seçiminden başlayarak dijital platformları kullanan şirket, lojistikten, bayi satışlarına kadar online takip yapabiliyor. Yeni yazılım çalışmaları olan şirket, şu anda bayiler motor takip sistemini efektif olarak kullanıyor. 

Özdemir, 2023 yılında da bu dijitalleşmeyi geliştireceklerini söylüyor. Bu yıla yüzde 20 büyüme hedefi ile girdiklerini söyleyen Özdemir, yılı bitirmeden büyüme hedefimizin üstüne çıkacaklarını belirtiyor. Şirket, yatırımcılardan ciro payı, royalty gibi bedeller almıyor. 

Yurtdışında şu an şubesi olmayan Pasaport Pizza’nın İngiltere ve Bulgaristan’daki yatırımcılarla görüşmeleri devam ediyor. Özdemir, Pasaport Pizza şemsiyesi altında Avrupa’da kooperatif mantığıyla güzel işler başarmayı hedeflediklerini belirtiyor.
 

OKMEN GRUP

GLOBAL OYUNCU OLMAYI HEDEFLİYOR

Okmen Grup, 1990 yılından beri mimarlık, inşaat, bilişim, turizm, marka, yatırım ve yönetim danışmanlığı alanlarında projeler geliştiriyor. Şirket, değişen döneme uyum sağlamak için yeni stratejiler geliştiriyor. 

Franchise sektörünün Türkiye’de ve dünyada hızla gelişmeye devam ettiğini söyleyen Okmen Grup Kurucusu Emrah Ökmen, “Dış risklerin artması, belirsizlikler, yüksek enflasyon ortamı, makro düzeyde beklenen resesyon, girişimcileri doğal olarak franchise olmaya yönlendirdi. 

Yatırımcıların tercihlerinde ise elle tutulur datalar üretebilen, ileri teknolojiye sahip, güçlü altyapısı ve konseptiyle, güvenilir, 360 derece destekleri olan garantili franchisor firmalar öne çıkıyor” diyor. Grup, bu bağlamda 2023 projeksiyonunda, mimarlık, inşaat, reklam & medya, emlak, tasarım, iş, yönetim & franchise danışmanlığı ve bilişim teknolojileri hizmetlerini tamamıyla tek çatı altında toplayıp, franchising sektörüne yönlendirerek; yedi kıtada şubeleri olan uluslararası bir multibrand franchisor olmayı hedefliyor. 

Girişimcilerin hayallerindeki işe sahip olmaları için çalışmalarını sürdürdüklerini söyleyen Ökmen, “Smallux Coffee, Chocolate & Nuts; Sosistix, The Corn Dog Kingdom; Ayvalık Kafası, Yeni Nesil Gastro Meyhane; SosyoPub Keşif Sahnesi markalarımızdan girişimcilere uygun olanını bölgelerinde açmaları için anahtar teslim uygun franchise fırsatları sunuyoruz” diyor. 

Okmen Grup yurtdışı açılımları için önümüzdeki ay mayısta Kıbrıs Bayilik, Franchising ve İş Fırsatları Buluşması’nda ve haziranda International Franchise Expo, New York’ta yer alacak.

SEÇ MARKET

MAĞAZACILIKTAN FİNANSA DESTEK VERİYOR

2014 yılında Bizim Toptan altında faaliyet göstermeye başlayan Seç Market, 2016 yılında bugünkü ismini aldı. 2022 yıl sonu itibarıyla Seç Market, 81 ilde 2 bin 400’ü aşan bayisiyle perakende sektöründeki önemli oyunculardan biri haline gelmiş durumda. 

İş ortaklığı sistemiyle mahalle esnafına destek veren iş modeli, mahalle esnafının sıcaklığı ve samimiyeti ile kurumsal tecrübeyi buluşturarak modern marketçilik anlayışına hizmet ediyor. Seç Market Genel Müdürü Altan Sekmen, “Kısaca özetlemek gerekirse iş modelimizde; Seç Market bayisi olan esnaftan hiçbir giriş ya da tabela bedeli alınmıyor, iş ortaklarımız kendi işinin sahibi olmaya devam ediyor. 

Çatısı altında bulunduğumuz Yıldız Holding’in güçlü tedarik ve lojistik altyapısı sayesinde, iş ortaklarımız ürünlerini daha uygun fiyatlara tedarik ederek hem satış fiyatlarını daha düşük tutabiliyor hem de rekabet gücüne kavuşarak karlılıklarını ve müşteri sayılarını artırabiliyor. 

Geniş bir ürün çeşitliliğine dijital portal üzerinden kolayca ulaşıp tedarik zincirini yönetiyorlar” diyor. İş ortaklarına; mağazacılık danışmanlığı, teknik altyapı desteği, finansal danışmanlık gibi avantajlar sağlanıyor. 

Mağazacılık danışmanlığı ile iş ortaklarına mağaza içi kategori yerleşimi, teşhir alanlarının kullanımı gibi konularda danışmanlık yapılıyor. Altan Sekmen, “Teknik altyapı desteğimiz ile Seç portalı üzerinden sipariş akışının yönetilmesi, stok kontrolü, promosyonlar ve genel iletişimin yönetilmesi konularında katkı sunuyoruz” diyor.

TAB GIDA

AVANTAJLI YATIRIM FIRSATI

Türkiye’de Burger King®️, Sbarro®️, Popeyes®️, Arby’s®️ ve Subway® gibi beş global, Usta Dönerci®️ ve Usta Pideci®️ gibi iki yerel markayla faaliyet gösteren TAB Gıda, tamamı Türkiye’de kurulu benzersiz gıda ekosistemi sayesinde yatırımcılara cazip işletme modelleri sunuyor. 

Gıda işletmeciliği konusunda benzersiz bir gıda ekosistemine sahip olan TAB Gıda, bünyesindeki markalara yatırım yapmak isteyen yatırımcılara tedarik zinciri yönetimi, operasyon ve pazarlama alanlarındaki tecrübesinin yanı sıra satın alma gücünden faydalanma imkanı sunuyor. 

Yenilikçi ve verimli iş modelleriyle yatırımcısını destekleyen şirket, sahip olduğu et, salata, ekmek ve patates fabrikalarıyla da yatırımcılara avantajlı fırsatlar sunuyor. Yatırımcılara sundukları avantajlı franchise fırsatları ile sektöre yön vermeye devam ettiklerini ifade eden TAB Gıda Franchise Direktörü Erman Engiz, sahip oldukları ekosistemin kapısını ardına kadar yatırımcılara açtıklarına dikkat çekti. 

Risk almadan kontrollü büyümek isteyen girişimcileri beklediklerini belirten Engiz, “Franchise sistemi aslında bir yatırım. Bu sistemle girişimcilere, standartları belirlenmiş, marka stratejisi, konsepti, ürünleri belli olan bir markaya yatırım yapma fırsatı sunuluyor. 

Oluşturulan çalışma prensiplerine uyulduğunda da bu sistem girişimcilere sürdürülebilir bir büyüme sağlıyor. İşin özü siz değer yaratan bir iş modeline yatırım yapıyor, sonrasında da bu iş modeli ile müşterilere ürün ve hizmet sunarak yaptığınız yatırımın karşılığını alıyorsunuz” dedi.

COFFY

2028’DE 500 ŞUBEYE ULAŞMA HEDEFİ VAR

Pizza Restoranları A.Ş. çatısı altında faaliyet gösteren Coffy, 25 franchise ve 11 şirket şubesi olarak toplamda 36 şubesiyle faaliyet gösteriyor. Şirketin hedefi, yıl sonuna kadar 100’den fazla yeni Coffy şubesini daha Türk kahve sektörüne kazandırmak. 

Franchise giriş bedeli 10 bin dolar olan markanın anahtar teslim yatırım bedeli ise lokasyona ve şubenin durumuna bağlı olarak değişkenlik gösteriyor. Bu rakamın 70 – 90 bin dolar arasında değiştiğini belirten Domino’s Türkiye Tedarik Zinciri Satınalma ve Coffy Grup Direktörü Muhsin Emre Çevlik, “Sektörde benzeri olmayan marka konsepti ve dükkan tasarım desteğiyle, yatırımın geri dönüşü 36 ay gibi kısa bir süreci kapsayan ve son derece düşük maliyetle, avantajlı bir yatırım fırsatı sunuyoruz” diyor. 

Royalty bedeli yüzde 4, reklam fonu bedeli ise yüzde 2 pay alınıyor. Şirket, yeni şubeleriyle birlikte toplamda yaklaşık 900 kişiye istihdam sağlamayı hedefliyor. Dünya markası olma yolunda hayal ortaklarıyla birlikte 2028’de 500 şubeye ulaşmayı planladıklarını belirten Çevlik, “Ülkemizde örneği görülmemiş bir kahve konsepti yarattık, yeni bir marka ve konsept olarak sektörün devleri kadar çok talep görüyoruz, bu da başarımızı ve lezzetimizi ortaya koyuyor” diyor. 

Yüzde 100 yerli sermayeyle kurulmuş bir Türk markası olan Coffy’nin global liderler arasında yer alma hedefi de var. Çevlik, bu yönde gerekli yatırımları yaptıklarını belirtiyor. Franchise adayları, web sitesi https://coffy.com.tr/coffyailesine- nasil-katilirim üzerinden başvurularını gerçekleştirebiliyor.
 

0

Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL