2023 yılında ciromuz 11 milyar TL’ye çıkacak

2023 yılında ciromuz 11 milyar TL’ye çıkacak

TİM’de 10 yılın ardından başkanlık görevini haziran ayında bırakan Mehmet Büyükekşi, Ziylan Grup’taki işlerine yoğunlaştı. 4 milyar TL cirolu grubun yatırımlarına devam ettiğini belirten Büyükekşi, 2023 yılında 11 milyar TL ciroya ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) başkanlık koltuğunu haziran ayında İsmail Gülle’ye bırakan Mehmet Büyükekşi, yeni dönem iş planlarını Ekonomist’e anlattı.

Hükümette, kabineye girmesi beklenen Mehmet Büyükekşi, beklenenin aksine işlerine yoğunlaşmayı seçti. 4 milyar TL cirosu ve 10 binin üzerinde çalışanı olan grubun 2023 yılında 11 milyar TL ciro hedefiyle yatırımlarına yön verdiğini söyleyen Ziylan Grup Genel Koordinatörü Mehmet Büyükekşi, 2018’i ise yüzde 25 büyümeyle kapatacakları anlatıyor.

Yatırımlarla grubun önümüzdeki yıl yine yüzde 20’lerde büyüyeceğini ifade eden Mehmet Büyükekşi ile yeni dönem iş planlarını konuştuk.

TİM’de 10 yıllık başkanlığınızın ardından Ziylan Grup’taki görevlerinize geri döndünüz. Burada nasıl bir süreçle karşılaştınız?
Türkiye’nin en büyük sorunu cari açık ve ben bu sorunun ilacının turizm ve ihracat olduğunu düşünüyorum. 10 yıl boyunca tasarım, inovasyon, AR-GE ve teknolojiye yönelik önemli girişimlerde bulunduk. İhracatla ilgili problemlere eğilip o sorunları çözmeye çalıştık. Zor ve meşakkatli bir işti ama geriye bakıldığında gurur duyduğum ve alnımızın akıyla görevi teslim ettiğimiz bir iş oldu. Şimdi şirkete dönmek ve kendi işimizle uğraşmak benim için çok daha kolay tabii. Şu an programım daha hafifledi. Fakat hiç boş vakit yok.

İhracat hedeflerine bakıldığında TİM’de başarılı bir iş çıkardığınızı düşünüyor musunuz?
2008’de göreve krizle geldik. Göreve geldiğimizde de tribünlere oynamayacağız demiştik. Hedefimiz üzüm yemek, bağcıyı dövmek değil dedik. 5 bin sayfalık bir rapor hazırladık ve 2023 hedefi koyduk. O zamana kadar bir hedef yoktu. Ölçmüyorsanız yönetemezsiniz fikrinden yola çıkıp bütün sektörlere hedeflerini sorduk ve bir rakam ortaya koyduk. Bir hedef konuldu fakat dünya ticaretinin büyüme performansı beklendiği gibi olmadı. Bakınız 10 yıl geçti, o zamanki 18 trilyon dolar rakamına daha bu yıl ulaşılacak. Dolayısıyla biz dünya ticaretinden yüzde 1,5 pay alma hedefi koyduk. 10 yıl önce binde 5 olan bu payı bugün binde 9’a çıkardık. 2023’te de yüzde 1,5’e ulaşmak mümkün.

Sizin ekonomi yönetiminde yer almanız bekleniyordu. Size bu yönde bir teklif geldi mi? Grupta göreviniz nedir?
Böyle bir teklif gelmedi, ben de beklemiyordum zaten. Grupta genel koordinatör olarak bütün iş alanlarıyla yakından ilgileniyorum. Bu dönemde Ziylan Gayrimenkul’ün başkanlığını da üstlendim. Bir de yeni kuşağı işe hazırlamak üzere yakından ilgileniyoruz.

Grup açısından 2018 yılını değerlendirir misiniz? Grubun 2019 iş planı nedir?
4 milyar TL cirolu grubumuz bu yıl yatırımlarına ara vermeden büyüdü. Yıl sonunda yüzde 25 büyüme olacak. Yurtdışı ve yurtiçinde “Ekonomi, beklenti yönetimidir. Beklentiniz iyi olursa ekonomi de iyi olur. Moralimizi yüksek tutacağız. Tahminim 2020’de güneşli günler gelecek.” toplam 80 mağaza açtık. 2019 ise yapılan öngörülere göre muhafazakar bir yıl olacak. Türkiye ekonomisi için yüzde 2,5 gibi bir büyüme hedefi var. Fakat biz büyümeye devam edeceğiz. Ayakkabıda Şanlıurfa’da yatırımımız sürüyor. Üretime dönük yatırımların yanı sıra perakende alanında da yatırımlarımız olacak. Yeni mağaza yatırımlarımız da sürecek. Bu yıl 80 mağaza açtık. Önümüzdeki yıl da perakende yatırımlarımız sürecek. 30’un üzerinde mağaza açmayı planlıyoruz. Biz ülkenin potansiyeline inanıyoruz.

2019’da hedef nedir?
Biz son yıllarda yüzde 20-30 arasında büyüme gösterdik. Önümüzdeki yıl da yüzde 20 civarında bir büyüme bekliyoruz. Biz 2023 hedeflerimize odaklandık ve bugün 4 milyar TL olan ciromuzu 2023’te 11 milyar TL’ye taşımak üzere çalışıyoruz.

Yurtdışında nasıl ilerliyorsunuz? Girmeyi planladığınız yeni pazarlar var mı?
Yurtdışında da büyümeye gayret ediyoruz. İhracatımızı artırmak üzere girişimlerimiz var. 50 milyon dolarlık ihracatımızı 2023’te 300 milyon dolara çıkarmak için ciddi çalışmalar yürütüyoruz. Yurtdışında Flo Mağazacılık olarak 80 noktada varız ve önümüzdeki yıl yeni pazarlara gireceğiz.

Hangi pazarlar bunlar?
Fas’ta şirketimizi kurduk. Kenya ve Mısır’ı da inceliyoruz. Öte yandan perakendenin yanı sıra yurtdışında var olduğumuz pazarlarda toptan satış kanalları da kuracağız.

Peki, gıda ve gayrimenkulde nasıl bir vizyon var?
Gıdada Afyon’da tesis var. Gıdada eniştemiz Abdülkadir Erbalcı işin başında. 120 bin ton kapasiteli fabrikamızda yöresel donmuş ürünler de yapıyoruz. İçli köfte, yuvalamanın ardında şimdi yeni ürünler de ekliyoruz. Brüksel lahanası ve çilek gibi meyve sebzeyi de bünyemize ekliyoruz. Gayrimenkulde ise Ataşehir’de Watergarden, Sultanbeyli’de Atlaspark ve Kazlıçeşme’de Büyük Yalı projelerinde yer alıyoruz. Gayrimenkulde daralma var ve orada zamana ihtiyaç olduğunu görüyoruz. Türkiye’nin ihtiyaçlarına göre geleceğe ümitle bakarak yatırımlarımıza devam edeceğiz.

“ÜÇÜNCÜ KUŞAĞI İŞE HAZIRLIYORUZ”
“Grup hissedarlarından Mehmet Ziylan, Abdülkadir Erbalcı, Aykut Büyükekşi ve benim oğlum üçüncü kuşak olarak iş hayatına hazırlanıyor. Hatta üçüncü kuşak iş hayatındaki yolculuğuna başladı. Burada aile bağlarından dolayı şirkete gelip görev almalarını doğru bulmuyoruz.

Belli bir yetkinliğe sahip olmalarını istiyoruz. O nedenle de bir süre önce her bir kardeşin çocukları için gruptan bağımsız bir şirket kurduk. Ayakkabı tabanı üretiyorlar.

‘Üç Gen’ adıyla kurulan şirkette kuzenlerin eşit payı var. Günde 20 bin çift taban üretiyor ve 200 çalışanlı bu şirkette iş yaşamına hazırlanıyorlar. Üretimi ve şirket yönetimini öğreniyorlar.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap