Avrupa’da üretim yapmayı planlıyoruz

Avrupa’da üretim yapmayı planlıyoruz

Ağırlıklı olarak boya sektöründe faaliyet gösteren Akçalı Şirketler Grubu, Rusya ve Nijerya’nın ardından üçüncü yurtdışı tesisini Avrupa’da açacak. Şirketin CEO’su M. Akın Akçalı, Avrupa’da yaklaşık 3 milyon Euro’luk yatırım yapacaklarını söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Subutay Akçalı tarafından 1981 yılında kurulan ve Permolit markasıyla boya sektöründe faaliyet gösteren Akçalı Şirketler Grubu, yurtdışına odaklandı. Türkiye dışında Rusya ve Nijerya’da üretim tesisi olan grup Avrupa pazarında da üretime geçmeyi planlıyor.

Geçen yılı 250 milyon TL ciro ile kapatan grup, yurtdışı hamlesiyle bu yılı en az yüzde 15 büyümeyle kapatmayı hedefliyor. Akçalı Şirketler Topluluğu CEO’su M. Akın Akçalı, bu dönemde yurtdışındaki fırsatlara odaklandıklarını ve Avrupa’da üretim yapmayı planladıklarını söylüyor.

2019 yılında üretim tesisi yatırımına başlayacaklarını ve ilk etapta 3 milyon Euro’luk yatırım yapacaklarını anlatan Akın Akçalı ile grubun hedeflerini konuştuk.

Hangi sektörlerde faaliyet gösteriyorsunuz? İkinci kuşak olarak grubun faaliyet alanlarını genişletmeyi planlıyor musunuz?
Babam Subutay Akçalı 1960’lı yıllardan beri boya işinde ve 1981 yılında şirketi kurdu. Ben de ikinci jenerasyon olarak 2000 yılından beri şirkette çalışıyorum. Boya sektöründe inşaat boyaları, sentetik boyalar, ahşap koruyucular ve grafiti gibi özel boyalar alanında güçlüyüz. Akçalı Boya, Türkiye’nin yüzde 100 yerli sermayeli Akçalı Şirketler Topluluğu bünyesinde faaliyetlerini sürdürüyor. Boya şirketimiz dışında, inşaatta Akçalı Global ve İngiltere’deki yapılanmamız için Akçalı UK ve CHIT adıyla hammadde mümessillik şirketimiz var. Rusya ve Nijerya’da da üretim tesislerimizi yöneten şirketlerimiz var.

Grubun cirosu nedir? Hedefiniz bu rakamı nereye taşımak?
İnşaat boyaları grubunda Türkiye pazarında beşinci sıradayız. Yıllık 50 bin ton civarı üretimimiz var. 250 milyon TL ciroya ulaşan grubumuz boya ağırlıklı büyüyor. İnşaat projelerini ise öteledik. Planladığımız projelere 2019 yılının ortalarında başlamayı düşünüyoruz. Beykoz’da butik ve A Plus müşteriye hitap eden konut projelerimiz olacak. Sözleşmeleri imzaladık fakat uygun zamanı bekliyoruz. Planlarımıza göre bu yıl ciroda yüzde 15-20 büyüme öngörüyoruz. Fakat bizim için önemli olan kârlılık. Bu dönemde kârlılığımızı yükseltmeye çalışıyoruz.

YELKEN SEVDALISI
Akın Akçalı, tam bir yelken tutkunu. Geçen yıl Moda’dan Sığacık’a 17 saati fırtınada olmak üzere yelkenle seyahat eden Akçalı, dört yıldır yelken yapıyor. Şirket bünyesinde kurduğu Permolit Sailing Team’in kaptanlığını da yapan Akçalı, şunları söylüyor: “Takımımız bu yıl Deniz Kuvvetleri Kupası, Sahil Güvenlik Komutanlığı Kupası, Doğu Ege Yelken Haftası Kupası ve IRC Türkiye’de birinciliği göğüsledi. Permolit Sailing Team, Bodrum Koy içi Yarışı’nı ikincilikle, Çakabey 937 Kupası’nı ise üçüncülükle tamamladı. Permolit Sailing Team olarak uluslararası alanda da başarılara imza atmayı hedefliyoruz.”

Grubu yeni iş alanlarına taşımayı planlıyor musunuz?
Açıkçası mevcudu büyütme gayretindeyiz ve tamamen yurtdışına odaklandık. İlk etapta İngiltere’de satışlarımızı katlamayı planlıyoruz. Kısa bir süre önce Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan ve ATO Başkanı Gürsel Baran’ın katılımıyla İngiltere’de şirketimizi açtık. Boyada genelde yabancı ortaklı şirketlerin Türkiye’den Ortadoğu ve Afrika’ya dönük ihracatları var. Biz ise yüzde 100 yerli olduğumuz için fırsatları direkt değerlendirmek üzere Avrupa pazarını kendimize hedef olarak seçmiş durumdayız.

İngiltere’deki yapılanmadan söz eder misiniz?
Londra merkezli Akçalı UK, özellikle sprey boya alanında iddialı. Kasım ayında yeni ürünlerimizi burada lansmana çıkaracağız. Boya tarafıyla ilgili satışlarımıza ise gelecek yıl tam anlamıyla başlayacağız. İrlanda, İskoçya, Galler bölgesinde talep gören ürünleri test ettik ve ürünlerimizi ona göre dizayn ettik. Türkiye’de boya ustaları bu işi yaparken İngiltere’de bireysel olarak boyama işini yapıyorlar. Dolayısıyla burada boya ustalarına kendinizi beğendirmek çok zor ama orada kullanımı daha kolay ürünlerle güçlü bir şekilde yer edinmek mümkün.

Yurtdışında nasıl bir büyüme hedefi var? Yurtdışına dönük girişimlerinizden söz eder
misiniz?
Bu dönemde ihracat açısından çok önemli hamlelerin yapılabileceğini düşünüyoruz. Çünkü fiyatlarda kur artışıyla ciddi bir rekabet avantajına sahibiz. Satış ve üretim olmak üzere iki kanaldan ilerliyoruz. Öncelikle ihracat departmanımızda çalışan kişi sayısını artırdık. Bugün 22 ülkeye ihracatımız var. Ciromuzun yüzde 7’si ihracattan geliyor. Hedefimiz ilk etapta oranı yüzde 15’e çıkarmak. Satış yaptığımız ülke sayısını İngiltere, Katar, Sırbistan gibi yeni pazarların katılmasıyla yıl sonuna kadar 30’a taşımayı planlıyoruz. Üretimde yatırımlarımızı sürdüreceğiz. Rusya’da 10 bin ton üretim kapasiteli bir tesisimiz var. Bir süre önce Afrika pazarında büyüme hedefimiz doğrultusunda Nijerya’da da üretime başladık. Şu an küçük çaplı bir üretim söz konusu. Burada yıllık 4 bin ton civarında kapasitemiz var. Zamanla bu rakam artacak. Yeni dönemde Avrupa’ya yönelik girişimlerimizi artırmaya odaklanacağız.

Avrupa’da nasıl bir büyüme stratejiniz var? Üretime dönük bir yatırım planlanıyor mu?
Avrupa pazarında satışta daha da güçlenip üretim tesisi açmayı planlıyoruz. Şu an üzerinde çalıştığımız ülke konusunda isim veremem ama İngiltere olmayacak. Yeni girişimlerle Avrupa pazarında yaygınlığımızı artırmak istiyoruz.

Yatırımın bütçesi ne olacak?
İlk etapta 3 milyon Euro’luk bir yatırım olacak. Sonrasında bu rakam büyüyecek. Avrupa satışlarıyla Türkiye’deki üretim kapasitemizi de doldurmak istiyoruz. Avrupa’da sınırlı bir üretim olacak. Buradaki 70 bin ton kapasitemizin tamamını kullanmak istiyoruz. Avrupa’da uzun dönem kredi imkanları ve finansman konuları daha kolay açıkçası. 2019 yılında üretim tesisi yatırımını devreye almayı planlıyoruz.

BOYADA ZAMLAR KAPIDA
Boya Sanayicileri Derneği’nde başkan vekili de olan Akın Akçalı, sektörde finansal anlamda sıkıntıya giren küçük şirketlerde kapanma veya konsolidasyon olabileceğini belirtiyor. Akçalı, “Hammaddede yurtdışına bağımlı olan sektör bir süredir burada artan fiyatları ve döviz yükünü taşıyor. Fakat bu yükü artık fiyatlara yansıtmak durumunda. Yılbaşından bu yana yüzde 60 zam oldu. Yıl sonunda ise artan maliyet baskısı nedeniyle zam yüzde 100’leri bulabilir” diyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap