Bist 100
9716,77
-0,05%
Bist 100
Dolar/TL
32,4817
-0,1948%
Dolar/TL
Euro/TL
34,8608
0,1392%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0732
0,3169%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2436,39
0,56%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Bu yıl 25 milyar TL ciro hedefi koyduk

17 Nisan 2022
Bu yıl 25 milyar TL ciro hedefi koyduk
Türkiye genelinde 573 istasyona sahip olan Aytemiz, bu rakamı 2022'de 600'e taşımayı hedefliyor. Önümüzdeki süreçte kontrollü yatırım politikasına devam edeceklerini belirten Aytemiz Genel Müdürü Erol Varlık, "Bu yıl sonunda hedefimiz 25 milyar TL ciroya ulaşmak" diyor.

17 – 30 Nisan 2022 tarihli sayıdan

SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr

Türkiye'nin farklı bölgelerinde yer alan 573 istasyon, 10 ikmal noktası ve 250 bin metreküplük depolama kapasitesiyle sektörünün önde gelen şirketleri arasında yer alan Aytemiz, hızlı büyüme sürecine girdi. Müşteri deneyimini öne çıkaran istasyonlarında bayi atağına geçen şirket, bu yıl 600 istasyona ulaşmayı hedefliyor.

Sektöründe 1963 yılından beri faaliyet gösteren ve 2015'te yüzde 50 hissesi bir Doğan Holding iştiraki olan Doğan Enerji tarafından satın alınan Aytemiz, istasyonlarında yaşadığı dönüşümle temassız alışveriş deneyimin sunarken, cirosunu da yukarı taşımayı başardı.

Şirketin geçen yıl 10 milyar TL ciro elde ettiğini aktaran Aytemiz Genel Müdürü Erol Varlık, bu yıl ise 25 milyar TL ciro öngördüklerini ifade ediyor.

Şirketin son iki yıldır müşteri deneyimini ön plana çıkardığını ve alışverişi keyfe dönüştürdüklerini aktaran Erol Varlık ile şirketin son yıllarda yaşadığı dönüşüm sürecini ve büyüme stratejisini konuştuk

Pandemi ve ardından gelen fiyat artışlarıyla satış grafiğiniz nasıl şekillendi?

Akaryakıt sektöründe perakendenin toplam satış içindeki payı ortalama yüzde 70. Geri kalan yüzde 30'u ticari satışlar. Perakende satışta da birkaç tane kriter var. Son 20 yılda perakende tüketim ortalaması 16 - 17 litreydi, fakat pandemide 27 litreye çıktı.

Fakat son iki aydır fiyat artışları nedeniyle 21 litreye düştü. Bizim ise ticari satışlar bir yana, otonom satışta bu süreçte bizim pazar payımızın yüzde 8'lerde olduğunu tahmin ediyoruz. Otonom satışta 2021 Aralık verisine göre istasyon başına satışta üçüncüyüz.

Bu rakam aslında tüketim kararı veren tüketicide bizim güçlü olduğumuzu gösteriyor. Bunun da nedeni istasyonlarımız Türkiye çapında biraz daha fazla indirim yapan istasyonlar. Son iki yıldır Batı illerinde ve büyük şehirlerde bir atağımız var. 13 tane stratejik lokasyon belirledik.

Buralarda istasyon sayımızı artırıyoruz. Aytemiz olarak Karadeniz ve Orta Anadolu'da çok güçlüyüz, Antalya'da iyiyiz, Doğu Anadolu'da çok güçlüyüz. İstanbul'daki pozisyonumuz ortalamalarda. Batı illerinde istediğimiz noktada değiliz, yeni istasyonlara biraz daha ağırlık vereceğiz.

Peki tüketicinin alışveriş tercihinde nasıl değişimler yaşanıyor? Bu doğrultuda siz istasyonlarınızda nasıl bir dönüşüm yaşadınız?

Pandemiyle birlikte temassız alışveriş hızlandı. Direnç vardı, kırılacaktı o direnç ve hızlandı. İnsanlar temassızı denedikçe daha hızlı diye düşünmeye başladılar. Günün sonunda alışveriş ihtiyaçtan çıkıp keyfe dönüşmeye başladı. Yaptığımız çok geleneksel bir iş.

Konvansiyonel bir iş ve tehlikeli madde, uçucu, yanıcı ürünler nedeniyle neticede zor bir işimiz var. Biz orada şöyle bir perspektif yakaladık ve teknolojinin müşteriyle buluştuğu bir hizmete doğru gittik. Bu konuda Aytemiz Vaay platformu ile temassız satış imkanı sunduk. Şu anda 100 bin civarı üye, 30-40 bin aktif kullanıcı var.

Gerçek tüketici tecrübesine değinmeye çalışıyoruz. İçerik olarak zenginleşmeye giderken amblem ve logomuzu da yeniledik. İstasyonlarımızda yeni bir market franchise konsepti oluşturduk. ON 7/24 ve ON the go diye adlandırdık.

Kahvede illy ile zaten bir iş birliğimiz vardı ve onu biraz daha geliştirdik. Bir de bayi lansmanı yaptık. Şu anda 22 noktada bayi franchise'ımız var. Yıl sonuna kadar bu sayıyı 45 yapacağız.

2021 yılı cirosal açıdan nasıl geçti? Nasıl kapattınız? Yaşanan fiyat artışları sizin bu yıl sonu cironuzu nasıl etkileyecek?

2021'de 10 milyar TL'nin biraz üzerinde ciroya sahiptik. Zaten uzun süredir ciro bakımından Türkiye'nin en büyük 50 şirketinin içindeyiz. Bu seneki ciro ise fiyat artışlarının da etkisiyle tahmin ediyorum 25 milyar TL'nin üzerinde olacaktır. Ciro önemli bir büyüklük. Nakit yaratma anlamında da büyük şirketlerden bir tanesiyiz.

Kârlılık konusunda ise ticari sır niteliğinde olmayan bir veriyi paylaşmak gerekirse o da entegre marj. Yani bayi ve dağıtım şirketinin paylaştığı brüt kârlılık. Bu brüt kârlılık şu anda yüzde 6 ile 7 arasında yer alıyor. Bu brüt kârlılık bundan birkaç yıl önce yüzde 13-14'tü. Yani sektörün, toplam fiyata baktığınızda, brüt kârı düşüyor.

Peki kârlılıklardaki bu yarı yarıya düşüş ne zaman yaşandı?

6-7 ay içinde fiyat 8-9 TL 'den çok hızlı bir şekilde 22 TL'ye geldi. Tabii sizin kâr marjınızın da o oranda artması mümkün değil. Biz kısmen de regüle bir sektörüz. Yani serbest olmakla birlikte tüketici yararına bir kontrol de var sektörün üzerinde. Bunu faydalı da görüyorum.

Dolayısıyla orada bir miktar rahatlama olacaktır zaman içerisinde ama bugün aşağı yukarı yüzde 7'lerde. Rusya-Ukrayna savaşını biz de öngörmüyorduk. Belki bir miktar daha yavaş 100 dolara giden bir brent beklerken bir anda 120-130 dolarları gördük. Tahmin etmek mümkün değil.

Ben şunu önemsiyorum; cevap verme kabiliyeti önemli. Yani böyle bir durum olduğunda ne yapacaksınız? Biz şirket olarak bayilerimizi desteklemeye devam ettik. Yani vadelerde herhangi bir değişiklik yapmadık. Kredi maliyetlerinde müthiş bir yükseliş var biliyorsunuz.

Buna rağmen bayi limitlerinde bir değişikliğe gitmedik. Bir miktar bayi teşkilatını destekleyerek bu zor günlerin geçmesini bekliyoruz. Umarım bir parça düzelecek.

Önümüzdeki iki yıllık süreçte yatırım bütçesi ne olacak?

Yatırımda çok net bir stratejimiz var, o da finansal disiplin. Biz yatırım yaptığımız her istasyonda mutlaka doğru olan tüm yatırıma odaklanırız. Sadece sayıyı büyütmek, pazar payı almak için yatırım yapmıyoruz. Önümüzdeki süreçte de kontrollü yatırım politikasına devam edeceğiz.

570 olan istasyon sayımıza 30 daha ekleyip 600'lere çıkarız. Neticede bugün Aytemiz-Doğan ortaklığının ekonomik gücünü konuşmaya zaten gerek yok. Bizim için 700 istasyon olmak çok büyük mesele değil. Tahminim 1-2 yıl içinde 750 oluruz. Fakat sözünü ettiğim gibi istasyon sayısından ziyade istasyon başına verimlilik önemli.

"BENZİN FİYATLARI DÜŞEBİLİR"

"Her ekonomik veride olduğu gibi bir yakalama etkisi vardır. Kur enflasyonu da böyle, neticede bir noktada duracak. Benzinde ise fiyatın daha da yukarı gitmesini beklemiyorum.

Bence aşağı gitme ihtimali yukarı gitme ihtimalinden daha fazla. Tabii tüketici gelirinin artmasıyla fiyatların da biraz daha normal hissedileceği günlerin geleceğini düşünüyorum.

Çok hızlı bir şok yaşadık, 7-8 TLden bir anda 24-25 TL oldu. Bir daha üçe katlanma ihtimali var mı? Bugünkü çerçevede bana sorarsanız yok denecek kadar az. Buralardan biraz daha geri gelebilir."

 
0


  • ALTIN GRAM - TL 2437,5 0,6%
  • ALTIN ONS 2334,51 0,79%
  • BIST 100 9716,77 -0,05%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,576 0,147%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,3652 -0,37582%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,275 -0,0407%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,4767 -0,2103%
  • EURO/DOLAR 1,0733 0,3229%
  • EURO/TURK LIRASI 34,8565 0,127%
  • STERLIN/DOLAR 1,25202 0,45009%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL