Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Limanları Londra'da halka açacağız

11 Aralık 2016
Limanları Londra'da halka açacağız
Global Yatırım Holding, sekiz ülkede 14 kruvaziyer limanına sahip. Global Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kutman, bu alanda yeni satın almalarla Karayipler, Yunanistan ve Küba’ya da açılmayı planladıklarını söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Kutman, grubun gelirlerinde en büyük paya sahip Global Liman Işletmeleri’ni 2017’nin ikinci çeyreğinde Londra Borsası’na açma planları olduğunu da ifade ediyor.

Liman, sıkıştırılmış gaz ve gayrimenkul sektörlerinde faaliyet gösteren Global Yatırım Holding, son yıllarda en fazla yatırım yaptığı alan olan kruvaziyer limancılığında bir dizi yeni yatırım daha planlıyor.

4 milyar TL’yi aşan ciroya sahip Global Yatırım Holding’in yönetim kurulu başkanı Mehmet Kutman, limancılıkta Karayipler, Yunanistan ve Küba’ya açılmayı planladıklarını söylüyor. Sekiz ülkede 14 limanla Akdeniz’den Asya Pasifik’e kadar uzandıklarını ve bu haliyle dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi olduklarını kaydeden Kutman, 2017 yılında planladıkları halka arzı da gerçekleştirebileceklerini dile getiriyor.

Kutman, geçen yıl halka açılması gündeme gelen fakat yüzde 10,84’lük hissesi Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’na (EBRD) devredilen Global Liman İşletmeleri’ni 2017’nin ikinci çeyreğinde Londra Borsası’na açmak istediklerini ifade ediyor. Mehmet Kutman, grubun planlarını Ekonomist’e değerlendirdi:

2017 bütçenizi nasıl yaptınız? Döviz artışı planlarınıza nasıl yansıdı?
Aslında son yaşanan süreçten ziyade teybi biraz daha geriye saracak olursak 2008 yılında Amerika’dan doğan bir krizle dünya karşı karşıya kaldı. O krizde dünyanın en büyük bankaları gidiyordu. Bütün merkez bankaları para bastı. Halkın harcaması ve artan tüketimle düzelen bir ekonomi hayal edilirken, bu paraların çok küçük bir kısmı halka indi. Tepedeki insanların cebine giden bu paralar sistem sorunu olmaya başladı. Amerika’nın bu seçimlerde yaşadığını biz 2001’de yaşamış olduk. Baktığınızda Suriye’de artık son noktadayız. Bundan sonrası bir dünya savaşıdır. O nedenle ben dünya savaşı değil, yakın zamanda çözüm öngörüyorum. Avrupa ve Türkiye arasındaki olaylar da orta vadede rayına oturacaktır. İlişkilerin kopacağına inanmıyorum. Tüm bu parametreler çerçevesinde dünya ekonomisinin ya sıfırlanacağı ya da yükselişe geçeceği parlak bir yıl olacağını düşünüyorum.

Peki siz bilançolarınızda dövizi nasıl konumluyorsunuz? Döviz borcunuz nedir? Buna yönelik önlemleriniz ne olacak?
Toplam cirosu 4 milyar TL’yi aşan grubun en büyük gelir kalemi limanlarımız. Buradaki gelirlerimiz de ya dolar ya da Euro. Ama döviz kurunda yaşanan sapma planlandığımız bir şey değildi. Neticede etkisi de oluyor. Ama kalıcı bir etki olmadı. En kötüyü gördük diye düşünüyorum. Biz doları 3,25 TL öngörmüştük. Fakat ben doların bundan sonra geleceği en yüksek noktaya yakın olduğunu düşünüyorum.

Borç yükünüz nasıl?
Bizim borç yükümüz fazla fakat önemli olan çevrilebilmesi. Mevcut varlıklarımız çok değerli. Limanlarımızda iki yıl önce bir değerleme yaptık, 560 milyon dolar olarak ifade edildi. Şu an çok daha fazladır bu rakam. Bir de vadelerimiz uzun. Açıkçası özel sektörün borcunun döndürülebilmesinde bir sıkıntı çıkacağını düşünmüyorum.

2017 yılı yatı rım planlamanız nedir?
Bizim öngörümüze göre yeni satın almalarla birlikte büyümemiz yüzde 20 olur. Gelecek yıl liman alanında organik ve inorganik büyüyeceğiz.

Geçen yıl bildiğiniz gibi halka arz gündemi varken, Global Liman İşletmeleri’nin yüzde 10,84’lük hissesi, Kasım 2015’te gerçekleştirilen anlaşma ile Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’na (EBRD) devredildi. Bu doğrultuda yapılan yatırımlarla bugün iki kıtadaki sekiz ülkede 14 limanı ile Akdeniz’den Asya Pasifik’e kadar uzanan dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisiyiz. 24 milyon yolcusu olan bu alanda 7,5 milyon yolcu bizim limanlarımızdan geçiyor. Dolayısıyla buradaki yatırımlarımız sürecek.

Satın almayı planladığınız limanlar hangileri?
Özellikle Karayipler ve Yunan adalarındaki limanlara talip olacağız. Küba bizi en çok heyecanlandıran nokta. Yapacağımız satın almalarla 20 limana kavuşmak istiyoruz. Dünyada kruvaziyer sektörü üç bölgeye ayırı-lıyor: Karayipler, Akdeniz ve Uzakdoğu. Biz Karayipler dışında varız. Karayiplere de 2017’de mutlaka demir atacağız. Dolayısıyla Uzakdoğu’da da ikinci limanımız olabilir. Planımıza göre iki ile altı arasında limanı portföye eklemek istiyoruz. Önümüzdeki yılın önemli bir gelişmesi de limanda halka arz konusunda olabilir. En geç 2017’nin ikinci çeyreğinde halka arz olacak. Grubun en kârlı işi liman ve 4 milyar TL’yi gören grubumuzun cirosu limanda yapılacak satın almalarla 5 milyar TL’yi aşar.

Yeni limanlar halka arzdan gelecek kaynak ile mi alınacak?
Londra Borsası’nda halka arz planlıyoruz. Halka arz ile gelecek kaynağın bir kısmını yeni liman alı-mında, bir kısmını da holdingin borçlarını kapatmada kullanacağız. Biraz daha az borçlu olmakta fayda var. Artık yaşım 60’a geliyor. Holdingin borcu şirketleri saymazsak 120 milyon dolar civarıdır. Fakat bu binanın bile sadece o kadar ederi vardır.

Galataport ile çokça gündeme geldiniz ve Karaköy’de de önemli bir gayrimenkul varlığınız var. Buradaki çalışmalarınız konusunda Doğuş Holding ile paylaşımınız oldu mu?
Galataport’un isim hakkı bize ait. Fakat şu an Doğuş Holding projeyi başarıyla yürütüyor. Başkasının malına bakıp kıskanmak da doğru değil. Ben hayatımın hiçbir noktasında böyle olmadım. Kaldı ki Galataport çok iyi bir grubun elinde yükseliyor. Burayla ilgili elimizde 1 tona yakın evrak vardı. Bir kamyonla hepsini yolladık. Kullanıp kullanmadıklarını bilmiyorum. Fakat biz çok memnunuz. Buradaki gayrimenkullerimizi de nasıl değerlendireceğimize şu an karar vermedik. Bulunduğumuz binanın turizm işletme belgesi var fakat böyle bir niyetimiz yok.

Gündeminizde yeni bir sektöre girmek üzere çalışmalar var mı?
Biz bir sektörü bilmiyorsak, konusunda uzman biriyle ortak olup o işi geliştirmeyi isteriz. Kimsenin yapmadığı bir şeyi geliştirmek isteriz. Bizim olmayacağımız işler belli. Mesela madende yer altına girmek gerekiyor. Bu noktada olmayız. Alkol ve sigara içen biri olarak alkol ve sigara üreten bir şirketimiz olmaz. Savunma sanayi ile ilgili hiçbir işe girmem. Açıkçası insanlığa zararlı şeylerin hiçbirinde olmayız.
0

Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL