Önümüzdeki dönemde yurtdışında büyüyeceğiz

Önümüzdeki dönemde yurtdışında büyüyeceğiz

50 yıla yakın bir geçmişe sahip olan Desa, deri sektöründeki birçok şirketin aksine 2018 yılını büyümeyle kapatmaya hazırlanıyor. Geçen yıl 207,4 milyon TL olan cirosunu bu yıl yüzde 65 oranında artırmayı hedefleyen şirket, büyümeyi daha çok yurtdışından bekliyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

Bulunduğu sektörde pek çok şirket zorluk yaşarken, Desa, 2018 yılını yüzde 65 oranında cirosal büyümeyle kapatmaya hazırlanıyor. Mağazalaşmaya devam eden ve bundan sonraki yıllarda büyümesini yurtdışı ağırlıklı olarak sürdürmeyi planlayan Desa, 2017 yılında 207,4 milyon TL, 2018 ilk yarıda ise 156,3 milyon TL ciro elde etti.
Geçen yılın altı ayına göre bu yıl aynı dönemde cirosu yüzde 90 büyüdü. Desa Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür Burak Çelet, “Sahip olduğumuz uluslararası yaygın satış kanallarıyla ihracat ciromuzu hızla büyütüyoruz.

Geçen yıl altı ayda 16,9 milyon TL olan ihracat bu yıl aynı dönemde 76,3 milyon TL’ye çıktı” diyor. 1972 yılında Melih Çelet tarafından kurulan, dünya moda devlerine üretim yapan ve Samsonite ile ortaklığa giden şirketin ikinci kuşak temsilcisi Burak Çelet sorularımızı şöyle yanıtlıyor:

Çelet Holding bünyesindeki Desa’nın yapısı hakkında biraz bilgi verir misiniz?
1972 doğumlu bir şirketiz. Kriz tecrübesi yüksek bir ülkede iş yapıyoruz. Dolayısıyla bunu iş yapımıza da yansıttık. Desa’nın her zaman kendi kendini hedge eden bir sistemi oldu. Biz kuruluşumuzdan beri hem perakendeci, hem üretici hem de ihracatçıyız.

Peki, işlerinizin dağılımı nasıl?
2017’de yüzde 60/40 iç piyasa lehineydi. Şu anda ise yüzde 50/50 şeklinde. Ama 2019’da yüzde 60/40 şeklinde ihracat lehine gelişecek. İhracatta talep çok iyi. O tarafta bir büyüme olacak. Aslında bizim özelimizde iç piyasada da büyüme var, küçülme beklemiyoruz. Yılbaşından beri
baktığımızda ciro bazında neredeyse yüzde 30’a varan büyüme var. Artı mağaza açmaya da devam ediyoruz.

Şu anda kaç mağazanız var?
69 tane Desa yurtiçi mağazamız var. 39 tane Desa-Samsonite yurtiçi mağazası, üç tane Desa franchise yurtiçi mağazası, bir de online mağazamız var. Yurtdışında ise İtalya’da bir tane Desa Ninetenseventytwo mağazamız var. Ayıca yurtdışında 200 seçkin noktada bunuyoruz.

Kaç yeni mağaza açmayı planlıyorsunuz?
Verimsiz mağazaları kapatıp yenilerini açıyorsanız iyi bir şey. Bu yılbaşından beri dört tane mağaza kapattık. Ancak yıl sonuna kadar sekiz tane mağaza açmış olacağız.

Yurtdışında mağazalaşmaya yönelik hedefleriniz neler?
Mağazalaşmadaki büyümemiz de önümüzdeki dönemde yurtdışından gelecek. Yakın gelecekte İtalya’dan başlayarak bir mağazalaşma atağımız olacak. Hedef pazarlarımız satın alma gücü olan, lüks tüketen, olgun pazarlar.

Seyahat ürünleri markası olan Samsonite ile yüzde 40 oranında ortaklığınız var. Bu ortaklık size ne kattı?
Biz Samsonite’in 24 yıl boyunca distribütörlüğünü yaptık. 2007 yılında da Samsonite ile yüzde 40/60 ortaklığa gittik. Bu girişim sayesinde uluslararası profilimiz daha da güçlendi. Samsonite markasının yanı sıra Lipault Paris, American Tourister, TUMI gibi lider seyahat ve çanta markalarını da bu girişim vesilesiyle çatımız altına almış olduk.

Samsonite mağazalarını genellikle havalimanlarında görüyoruz. Yeni havalimanında da olacak mısınız?
Mevcut havalimanında üç mağazamız var. Şu anda Atatürk Havalimanı dünyada metrekare başına Samsonite’in en yüksek ciro yaptığı yer. Yeni havalimanında da olacağız. Dış hatlarda üç Samsonite ve bir TUMI mağazası açacağız. İç hatlarda da bir Samsonite mağazamız olacak. Yani toplam beş mağazamızla yeni havalimanında olacağız.

İhracat tarafınızda gelişmeler nasıl?
İhracat tarafında ilk altı ayda geçen yıla göre yüzde 90’a yakın bir büyüme var. İhracatta büyüme oranımız yılı yüzde 70’lerle kapatır. En çok İtalya’da büyüdük. Büyüme daha çok lüks segmentteki çeşitli dünya markalarına yaptığımız üretim tarafından geldi. Üretimimizin yüzde 70’ini bu alan oluşturuyor. Bugün sektörde birçok firma önümüzdeki ay ne yapacağını bilemezken bizim 2020 Mart ayına kadar sözleşmemiz var.

İhracatta hedefiniz nedir?
Markalı ihracat oranımızı artırmayı hedefliyoruz. Şu anda ihracatımızın yüzde 5’ini kendi markamızla yapıyoruz. Bu rakam her gün büyüyor.

Geçen yılı nasıl kapattınız? Bu yılki ciro hedefiniz nedir?
2017 yılını 207,4 milyon TL’lik ciro ile kapattık. 2018 yılının ilk altı ayında ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 90 büyüme kaydederek 156,3 milyon TL’lik ciro elde ettik. Yılı yüzde 65’lik büyümeyle kapatmayı öngörüyoruz. 2017 ilk yarıda 16,9 milyon TL olan ihracatımızı bu yıl aynı dönemde yüzde 353 artırarak 76,3 milyon TL’ye çıkardık. Desa, ihracattaki ve toplam cirodaki büyüme oranını üçüncü çeyrekte de devam ettirdi.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap