Yönümüzü yurtdışı pazarlara çevirdik

Yönümüzü yurtdışı pazarlara çevirdik

Yurtiçinde 116 ve yurtdışında 45 mağazaya ulaşan Adil Işık Group, önümüzdeki dönemde yurtdışında büyümeye odaklandı. Adil Işık Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zehra Işık, “Halen 45 milyon dolar olan yurtdışı ciroyu 100 milyon dolara çıkaracağız” diye konuşuyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
bay@ekonomist.com.tr

2000’li yıllarda Türkiye’de toptancı olarak faaliyet gösteren, 2002’den itibaren ise yoğun ihracat yaptığı Rusya’ya mağaza açarak açılan Adil Işık, işlerinde yurtdışının payını artırmayı hedefliyor.

‘Adil Işık’ markasıyla başladığı yolculuğunu ‘ADL’ ve ‘Love My Body’ markalarıyla sürdüren şirket, bugün yurtiçinde 116 ve yurtdışında ise 45 mağazaya ulaşmış durumda.

Adil ve Zehra Işık çiftinin büyüttüğü şirket, yıllık 4 milyon adetlik üretim gerçekleştiriyor. Yurtiçinde yabancı turistlerin yoğun alışveriş yaptığı lokasyonlarda mağazalaşmaya yönelen şirket, yurtdışındaki büyümesini de hızlandırıyor.

Adil Işık Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zehra Işık, Suudi Arabistan, Dubai ve Azerbaycan’da yeni mağazalarla, Rusya’da ise online kanalda büyümeye odaklandıklarını anlatıyor.

2019 yılı nasıl geçiyor?
2018 yılının temmuz-ağustos ayında başlayan bir süreç yaşadık. Dolar kurunun artmasıyla birlikte tüm giderlerin de artması hepimizi zorladı. Ama İstanbul özelinde yabancı girişiyle birlikte çok hissetmedik. Krizi daha çok ekime doğru hissetmeye başladık. Dolar kuru arttığı zaman bu her şeye yansıyor. Bu arada giderlerimiz çok arttı. Kira giderlerimiz özellikle dolar, Euro ve Pound. O nedenle 2019’a başlangıcımız çok parlak olmadı.

Peki ne gibi önlemler aldınız?
Kontratı dolmuş olan ve memnun olmadığımız birkaç mağazamızı kapattık. 2019 planlarımızın hepsini revize ettik. Türkiye’de açılacak olan mağazalarımızı durdurduk. Türkiye’de ciddi bir alışveriş turizmi var, bu kitleye yöneldik. Özellikle İstanbul’da Nişantaşı ve Şişli gibi lokasyonların yanı sıra Trabzon’daki mağazalarımızın yabancıya satışından çok memnunuz.

Satışlarınızın yüzde kaçı yabancılardan geliyor?
Türkiye’ye özellikle Ortadoğu’dan yoğun turist geliyor. Lokasyon bazında bazı mağazalarımızda satışlarımızın yüzde 50’den fazlasını yabancılardan elde ediyoruz.

Gündeminizde yeni mağazalar var mı?
Grand Pera’da Beyoğlu mağazamızı açıyoruz. 1 Temmuz’da küçük bir bölümünü açtık. Bu mağaza bizim amiral gemimiz olacak. Toplam bin 600 metrekarelik bir mağaza. Uzun zamandır böyle büyük bir projeye girmemiştik. Geçtiğimiz ay Sir-keci’de mağaza açtık. Oradaki bir otelden mağaza açmamız konusunda teklif aldık.

Yabancı müşterinin yoğun olduğu bir lokasyon. Bu bölgede büyük bir potansiyel gördük, o nedenle mağazamızı büyütebiliriz. Bir de Sultanahmet, Kapalıçarşı gibi bölgelerde şu anda araştırmalar yapıyoruz. Türkiye’de başka mağaza açmayı şimdilik planlamıyoruz.

Yurtdışına yönelik planlarınız nedir?
Yurtdışında özellikle Ortadoğu’da çok tanınıyoruz. Orada zaten bir yola girmiştik, 12 mağazamız vardı. Yıl sonuna kadar bu sayıyı 20’ye çıkarmayı planlıyoruz.

Ortadoğu pazarında en güçlü olduğunuz ülkeler hangileri?
Suudi Arabistan’da çok güçlüyüz. Şu anda burada ADL markamızın 11 mağazası var. Artık Love my Body markamızın da mağazalarını açacağız. Geçen yıl Dubai’de bir mağaza açmıştık ve çok başarılı oldu. Bunun üzerine üç mağaza için daha anlaşma yaptık.

Eylül ayında Dubai’de dört mağazaya ulaşmış olacağız. Orada ADL olarak büyüyoruz. İran’da büyümeyi planlıyorduk ama ticari ambargodan dolayı durdurduk. Katar’da da yıl bitmeden mağaza açacağız. Önümüzdeki beş yılda yurtdışında 100 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz.

Rusya ve Azerbaycan’da da güçlüsünüz değil mi?
Evet, Rusya’da uzun yıllardır varız. Orada artık mağaza açmıyoruz, online’a yöneldik. Online kanallarda satış yapıyoruz. Rusya’da dünyanın en büyük şirketlerinden Global Fashion Group ile çalışıyoruz. Onli-ne’dan mağazalar kadar satış yapıyoruz. Azerbaycan’da Bakü’de beşinci mağazamızı açacağız.

Online’nın cironuzdaki payı nedir?
Şu anda yüzde 8’lerde olan online payımızın yıl sonunda yüzde 10’ları bulmasını bekliyoruz. Beş yıl sonra ise yüzde 20’lere gelir. Şu anda en çok satış yapan mağazamız online diyebiliriz. Artık pazar denemesini de online ile yapıyoruz. Trend bu yönde. Çünkü mağaza açmak çok maliyetli.

Üretim faaliyetleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Yıllık 4 milyon adetlik üretimimiz var. Kağıthane’de genel merkezimizin olduğu yerde tasarım yönetim merkezimiz bulunuyor. Dışarıda da 30 tane fason üreticimiz var. Bu üreticiler 20 yılı aşkın süredir bizimle çalışıyor. Biz kumaşı ve tüm malzemeyi veriyoruz, sistemdeki modellerimizi üretiyorlar. Ürünlerin dağılımı tüm dünyaya Kağıthane merkezimizden oluyor.

Üretiminizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz?
Şu anda ihracatın payı yüzde 25’lerde. 2020’de ihracatın payını yüzde 40’lara çıkarmayı planlıyoruz. Ama hedefimiz bu oranın yüzde 50-50 olması şeklinde. Yeni açılacak Suudi Arabistan ve Dubai mağazalarımızla ihracattaki yüzde 50 hedefine daha çabuk ulaşmayı öngörüyoruz.

Bu yılı yurtdı-şında yüzde 80’lık büyüme ve 45 milyon dolarlık perakende cirosuyla kapatmayı planlıyoruz. 2020 yılında ise yurtdışında 100 milyon dolar perakende ciro hedefliyoruz.

Bugün kaç mağazanız var?
Yurtiçinde 116 mağazamız ve 16 bayimiz var. Sekiz ülkede ise 45 mağazamız bulunuyor. Önümüzdeki dönemde Ortadoğu pazarında büyümeyi planlıyoruz, orada çok büyük potansiyel var.

Ailenizin şirketteki iş dağılımı nasıl?
Eşim finans ve satışla ilgileniyor. Ben tasarım ve marka tarafındayım. İki oğlumuz var. Küçük olan okuyor ama liseden beri işlerin içinde. Büyüğü ise mimar, birlikte çalışıyoruz. Yurtdışı satış ve iş geliştirme ona bağlı. Mağazalarımızın konseptleriyle de birebir ilgileniyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap