Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Online araç çağırmada rekabet giderek artıyor

15 Aralık 2016
Online araç çağırmada rekabet giderek artıyor
Online araç çağırma hizmeti, birçok oyuncunun devreye girmesiyle rekabetin arttığı bir alan olmaya başladı. Bu uygulamalardan bir kısmı taksi benzeri sistemi işletirken, bazıları da VIP araç hizmeti sunuyor.

GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Uber ve Careem gibi yabancı şirketler Türkiye’ye girerken, BiTaksi ve YOLO de yerli girişimler olarak faaliyet gösteriyor. Yakında yerli girişimlerin arasına ISTAKSI de eklenecek.

Akıllı telefonlar üzerinden VIP araç ve taksi çağırma hizmetleri arasında rekabet giderek artmaya başladı. Dünyada Uber ile başlayan ve farklı birçok girişimi beraberinde getiren online araç çağırma uygulamaları yayılmayı sürdürüyor.

Kullanıcıların konumunu alan bu uygulamalar, en yakındaki aracı kişiye yönlendiriyor. Ücret ise kullanılan servise göre değişiyor.

Mobil uygulama üzerinden çağrılan araçta, ödeme kredi kartı ve anlaşmalara göre diğer bir ödeme seçeneği olan BKM Ekspres ile yapılıyor.

Nakit ödeme sistemini alternatif olarak kullanan şirketler de bulunuyor. Ayrıca diğer şirketlerle anlaşma yapıp ödeme seçeneklerini kampanyalarla artıran uygulamaları gerçekleştirenler de var.

YABANCILAR DEVREDE
Online araç çağırma hizmetleri, Türkiye’de sadece İstanbul’da yıllık hacmi 1,5 milyar doları aşan bir pazar olarak hesaplanıyor. İstanbul ve Ankara ağırlıklı başlayan hizmetler, büyük şehirlere yayılarak Türkiye çapına ulaşmayı hedefliyor.

Türkiye’de yerli girişim BiTaksi ile başlayan uygulamalara ABD’li Uber’in ardından Dubai merkezli Careem eklendi. Onun dışında yerli girişim YOLO da pazara dahil oldu.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi de İSPARK vasıtasıyla İstanbul’da İSTAKSİ dönemini başlatmak üzere çalışmalarını sürdürüyor. Bu uygulamalardan bir kısmı taksi benzeri sistemi işletirken, bazıları da VIP araç hizmeti sunuyor.

Rekabet artmaya başlayınca ve yabancı oyuncular da pazara dahil olunca farklı hizmetler de devreye girdi. Önümüzdeki süreçte de yoğun rekabetin yaşandığı bir pazar göreceğiz.



REKABET ARTTI
70 milyar dolarlık piyasa değerini geçen ve bu alandaki ilk şirketlerden biri olan Uber, iki yıl kadar önce İstanbul’da VIP yolculuk hizmetini sundu.

Ayrıca Dubai merkezli Careem de yakın zamanda pazara dahil oldu ve İstanbul’da hizmet sunuyor.

Daha çok büyük araçlarla hizmet vermeye başlayan Careem, öncelikli olarak havaalanı transferleri gerçekleştirmeye başladı.

Careem CEO’su Mudassir Sheikha, şu anda odaklandıkları tek konunun İstanbul’daki en iyi havalimanı transfer hizmetini sağlamak olduğunu ifade ediyor.

Sheikha, “Türkiye yolculuğumuza kısa bir süre önce başladık ve havalimanı gidiş-dönüş transferlerimizi İstanbul’da kulla malarımıza sunduk.

Ortadoğu ülkelerinden Türkiye’ye gelen turistleri ve iş amaçlı seya hat eden ziyaretçileri hedefliyoruz. Üst segment araçlarla hizmet veriyoruz” diyor.

Şu anda Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı’nda faaliyet gösterdiklerini söyleyen Mudassir Sheikha, "En güvenilir ve kaliteli havalimanı transfer hizmetini, rekabetçi bir fiyattan sağlamak için kararlılıkla çalışıyoruz” diye konuşuyor.



İSTAKSİ HAZIRLANIYOR
Büyükşehir Belediyesi‘nin kuruluşu İSPARK, İstanbul’daki tüm taksilerin çağrı merkeziyle entegrasyon projesi olan İSTAKSİ’yi uygulamaya geçirmek için ihaleyi kazanan Veri-fone ile anlaşmıştı ve yakın zamanda bunu devreye alacaktı.

Ancak aldığımız son bilgilere göre anlaşma karşılıklı olarak feshedildi. Ama İBB bünyesinde yer alan teknoloji şirketi İSBAK İstanbul Ulaşım Haberleşme ve Güvenlik Teknolojileri içinde kurulan ekip, İSTAKSİ projesini geliştirmeye devam ediyor.

Rakipleri gibi akıllı telefon uygulaması üzerinden taksi çağrılmasını sağlayacak olan İSTAKSİ, aynı zamanda ‘187’ numaralı telefon aranarak da kullanılabilecek. Yolculuklar kredi kartı veya nakit olarak ödenerek yapılabilecek.

Koltuklara yerleştirilecek ekranlarla yolculuk hakkında bilgiler verilecek. Bu ekranlar altı dilde hizmet verecek şekilde ayarlanacak.
0

Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL