Bist 100
9048,72
2,75%
Bist 100
Dolar/TL
32,3218
0,1516%
Dolar/TL
Euro/TL
34,888
-0,1513%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0794
-0,2942%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2299,72
0,95%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Erken rezervasyonda yerli turiste sarıldık

24 Ocak 2016
Erken rezervasyonda yerli turiste sarıldık
Turizmde kasım ayında başlayan erken rezervasyon yarışında son düzlüğe giriliyor. Rusya kaybını yerli turistle aşma gayretinde olan sektör, erken rezervasyon tanıtımlarında iç pazara ağırlık verdi.

LEVENT GÖKMEN
Igokmen @ekonomist.com.tr

Bu strateji sonucunda, son kampanya dönemi nisan ayında bitecek olan erken rezervasyona katılan yerli turist sayısının yüzde 20 artışla 1,8 milyona ulaşması bekleniyor.

Turizmde 2016 zor bir yıl olacak. Özellikle de Rusya ile yaşanan siyasi kriz turizm sektörünü kara kara düşündürüyor. Alternatif pazarlara yönelen sektörün kurtuluş umutlarından biri de yerli turist. Bu açıdan içinde bulunduğumuz erken rezervasyon döneminde iç pazara yönelik önemli tanıtım kampanyaları gerçekleştiriliyor.

Dört etaptan oluşan erken rezervasyonun halihazırda üçüncü dönemini yaşıyoruz. Uzmanlardan aldığımız değerlendirmelere göre, önümüzdeki nisan ayına kadar sürecek erken rezervasyondan yararlanan yerli turist sayısı yüzde 20 artacak. Geçen yıl 1,5 milyon yerli turistin yararlandığı erken rezervasyondan bu yıl 1,8 milyon yerli turistin yararlanması bekleniyor.

YÜZDE 50 İNDİRİM VAR
Turizmde 2016 yılı Türkiye için, bölgede yaşanan sorunlar ve gerginlikler nedeniyle Rusya pazarından Avrupa’ya kadar turist sayısında ve turizm gelirinde düşüşlerin yaşandığı zor bir yıl olacak. Dünya turizminde de beklenti bu yılın terörün gölgesinde zor bir yıl olacağı yönünde.

Bu nedenle kimi tesisler turist çekebilmek için çeşitli indirimler yaparken kimi tesisler de fiyatlarını 2015 seviyesinde tutuyor. Yerli turist için fiyat bakımından fırsatların çıkacağı bu yılda üçüncü döneme giren erken rezervasyon kampanyalarına ilginin sürdüğü vurgulanıyor.

Şirketlerden aldığımız bilgilere göre, erken rezervasyon kampanyalarının kasım-ocak ayları arasındaki ilk iki döneminde satışlarda yüzde 25’lik artış yaşandı.

Jolly Tur Genel Müdürü Figen Erkan, 23 Kasım’da başladıkları erken rezervasyon kampanyalarının ilk iki döneminde geçen yıla göre yüzde 26’lık artış yakaladıklarını söylüyor. Erkan, yüzde 50 ile başlayan indirim oranlarının yeni dönemlerde düşerek devam ettiğini belirtiyor.~
Şu anda yüzde 45’e varan indirimler söz konusu. En çok Side, Kemer, Bodrum ve Belek bölgeleri tercih ediliyor. Bu arada 5 yıldızlı oteller öncelikli olmak üzere 4 yıldızlı oteller ve butik oteller de tercih ediliyor.

1,8 MİLYONA ULAŞACAK
Figen Erkan, özellikle Rusya ile Türkiye arasında çıkan krizin turizmi de etkileyeceğini öngörerek bu yıl otel fiyatlarında artış yaptırmadıklarını ifade ediyor. Erkan, şunları söylüyor: “Erken rezervasyon indirimlerini yükselterek bu durumu Türk tatilcilerin lehine çevirdik.

Seyahat iptal güvence paketleri de olası iptal veya değiştirme taleplerine kolaylık sağladığı için Türk insanı erken rezervasyonu sevdi, bu kültüre alıştı. Tatillerini erken alarak ucuza getirdikleri gibi bütçelerinde sağladıkları avantajı zaman zaman ikinci bir tatil almak için kullanır hale geldiler."

Türkiye geçen yıl yüzde 10’lara varan düşüşle yaklaşık 35 milyon turist ağırladı. Yerli turist sayısı ise yaklaşık 7 milyon oldu. Yerli turistin yaklaşık 3 milyonu organize turlar ile tatil yapıyor. Erken rezervasyonla kademeli olarak yüzde 50’lere varan indirim alan yerli turistler, son dakikacılara göre ciddi fırsatlar yakalıyor. Nisan ayına kadar sürecek erken rezervasyon kampanyalarıyla yurtiçi tatilini erken satın alan yerli turistlerin sayısının bu yıl 1,8 milyona ulaşması bekleniyor.,


ALTERNATİF TURLAR
Dengelerin sarsıldığı pazarda özellikle Kemer-Alanya bölgesinde geçtiğimiz yıl Rus turist sayısının azalmasını telafi etmek üzere son dakika indirimleri yapılması erken rezervasyonun cazibesini ortadan kaldırmıştı. Bu yıl fiyatların oldukça düşük olması nedeniyle bu tür sıkıntıların yaşanmayacağı söyleniyor.

Figen Erkan, erken rezervasyonda bu yıl kültür turlarında yaklaşık yüzde 60’lık ciddi bir artış yaşandığını vurguluyor. Erkan, “Kültür turlarında farklı alternatif programlar çıkardığımız için geçen yılın üzerinde seyrediyoruz. Bir gece konaklamalı Gaziantep Yöresel Tatlar Turu ya da hafta sonu konaklamalı Şanlıurfa-Göbeklitepe Turu, Karadeniz Bölgesi’nde yeni bölgeleri içeren Yaylalar Turu gibi pek çok program geliştirdik” diyor.

YURTDIŞINA İLGİ ARTTI
Bu arada yurtdışı erken rezervasyon kampanyalarına da ilgi artmış durumda. Prontotour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran, bu yıl geçen yılın aynı dönemine göre yurtdışı turlarında yüzde 40’lık bir artış olduğunu belirtiyor. Onaran, şunları söylüyor: “En çok Orta Avrupa, İtalya, İspanya, Çek Cumhuriyeti ülkelerine talep alıyoruz.~
Ocak ayında erken rezervasyon satışımız 14 bin oldu. Gemi seyahatlerini tercih eden kitlede her geçen yıl artış söz konusu. Erken rezervasyon olarak da gemi seyahatleri için talep yoğun. Gemi turlarında yüzde 20 büyüme öngörüyoruz.”

Tatilbudur Genel Müdürü Bülent Kuş, oda fiyatlarında kimi bölgelerde geçen yıla oranla yüzde 7’ler seviyesinde düşüş olduğuna dikkat çekiyor. Kuş, “Erken rezervasyon fırsatları da eklenince bu yıl tüm göstergeler tüketici lehine. Bu yılın öne çıkan ürün kalemi yurtdışı turları olurken, şu an için talep geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 50 oranında arttı” diyor.

Erken rezervasyon kampanyalarının etkin şirketlerinden ETS Tur’un da gelişmelere ilişkin bilgisine başvurduk. ETS Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ersoy, kampanya sonuçlarını 28-31 Ocak tarihleri arasında düzenlenecek EMITT 2016 20. Doğu Akdeniz Uluslararası Turizm Fuarı'nda açıklamayı planladıklarını dile getirdi. Halihazırda kampanya sonuçları hakkında bilgi veremeyeceklerini söyledi.

2016'DA ÖNE ÇIKAN 7 TREND
1- Turizmde bu yıl durgunluk beklentisi nedeniyle fırsatlar ve fiyatlar bakımından tüm göstergeler tüketici lehine.
2- En çok talep alan destinasyonlar sırasıyla Bodrum, Alanya, Marmaris, Side ve Kuşadası.
3- İç pazarda erken rezervasyona talep, tanıtım kampanyalarının da etkisiyle daha da arttı.
4- Yurtdışı turlara ilgi yüzde 50 artarken, en çok Yunanistan ve gemi turları tercih ediliyor.
5- Otel fiyatları geçen yıla oranla kimi bölgelerde aynı kalırken Alanya, Kemer gibi bölgelerde yüzde 10'lara varan düşüşler söz konusu.
6- Yurtdışı kültür turlarına, hafta sonu şehir kaçamaklarına ilgi her geçen gün artıyor. Fotoğraf, macera gibi tematik turlara talep büyüyor.
7- Türkiye'den Rusya'ya giden turlar adeta bıçak gibi kesildi. Bu durum özellikle yılbaşında ve iş turlarında hissedildi.
0


  • ALTIN GRAM - TL 2299,72 0,95%
  • ALTIN ONS 2213,04 0,83%
  • BIST 100 9048,72 2,75%
  • DOLAR/JAPON YENI 151,304 -0,016%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35552 -0,08698%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,702 0,4045%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3218 0,1516%
  • EURO/DOLAR 1,0794 -0,2942%
  • EURO/TURK LIRASI 34,888 -0,1513%
  • STERLIN/DOLAR 1,2625 -0,0475%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL