Bist 100
9716,77
-0,05%
Bist 100
Dolar/TL
32,4911
-0,166%
Dolar/TL
Euro/TL
34,8521
0,1144%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0728
0,2795%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2436,68
0,57%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Teknoloji turizmde trendleri değiştiriyor

11 Ocak 2020
Teknoloji turizmde trendleri değiştiriyor

Teknoloji çağındaki süreçten turizm de nasibini alıyor. Teknolojinin içinde doğan Y ve Z kuşaklarının talepleri yeni dönemi şekillendiriyor.





LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr





Bilet ve tur satın almaktan konaklamaya ve tatil alışkanlıklarına kadar turizm trendlerinde ciddi bir değişim yaşanıyor. İnsanlar için günümüzde tatil olmazsa olmazların başında yer alıyor.





Yeni yerler keşfetmek, dinlenmek ve yenilenmek için tatil yapan insanların alışkanlıklarında ise teknolojideki değişimle birlikte değişiklik yaşanıyor. Bu durum da turizm trendlerine yansıyor.





Geçmişte tatillerini ya da uçak biletlerini bir acenteye gidip satın alan tatilciler artık internet üzerinden bir tıkla tatil yapacakları oteli seçip ardından uçak biletini alabiliyor.





Paket turu tercih edenler ise karşılaştırma sitelerinden seçim yapıp birkaç dakikada tatilini planlayabiliyor. Teknolojinin turizm trendlerine yansıması bununla da sınırlı kalmıyor. Sosyal medyanın öne çıkması turizme yansıyor.





Turistler tatil yöresi seçerken artık influencer'ların gezdikleri yerleri tercih ediyor, onların paylaştığı yerleri görmek, anı fotoğrafları çekmek istiyorlar.





2020 itibariyle harcama gücünün büyük bölümüne sahip olacak Y kuşağı ile 2030'da turizm sektörünün dinamiklerini değiştirmesi beklenen Z kuşağı turizmde trendleri de etkiliyor. Turizmcilerin bu kuşaklara dokunabilmesi başarıda anahtar olacak.





MACERA TURİZMİ ÖNE ÇIKTI
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜRO-FED) Başkanı Osman Ayık, dijital dünyanın genç nesilleri etkilediğini, bunun da turizm trendlerinin değişmesine neden olduğunu söylüyor. Ayık, internetle dünyanın her yerini keşfedebilmenin tercihleri değiştirdiğine dikkat çekiyor.





Trendlerin değişmesiyle birlikte daha çok aktivite ve deneyim isteyen yeni kuşaklar için macera turizmi öne çıkıyor. Türkiye'de, rafting, kano, yamaç paraşütü, safari, dağ bisikleti ve trekking gibi aktivitelerde artış gözleniyor.





Bu aktivitelerin sosyal medyada paylaşılması, kişiler arası etkileşim gibi birçok online etken alternatif turizmi geliştiriyor.





ÇAĞA UYUM ŞART
Rezervasyonların büyük kısmının internet üzerinden yapılıyor olmasının çağa adapte olamayan tur operatörlerini ve seyahat acentelerini ortadan kaldıracağına ilişkin görüşler de hakim. Çünkü aynı fiyatlardan satış yapan acentelerin dijitalle yarışması giderek zorlaşıyor.





Acentelerini yeni çağa adapte etmeyi hedefleyen Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB), iç turizmi hareketlendirmek, 12 bin acentesinin paketlerini satabilmeleri için pazar yeri niteliğindeki TÜRSAB Rota Projesi'ni hayata geçirdi. Tek tuşla Türkiye genelinde binlerce acenteye ulaşılıp onların tur paketlerinden satın almak mümkün olabilecek.





POPÜLER YERLER DEĞİŞTİ
Turizmde trendleri değiştiren bir diğer unsur da fotoğraf paylaşımı konusu. Çin'den ABD'ye kadar Türkiye'nin dünyaca tanınan yüzü haline gelen Kapadokya, influencer'ların paylaşımları ile ününe ün kattı.





Eskiden Kapadokya'nın tarihi ve kültürel yerlerini gezmeyi tercih eden yerli ve yabancı turistler günümüzde sosyal medyada sıkça paylaşılan Paşabağlar, Galeri İkman Halı Mağazası, Museum Hotel'in sonsuzluk havuzu, boncuklu tepe gibi yerleri mutlaka gezer hale geldiler.





Kapadokya'yı balon turizmi ile tanıştıran İndigo Group'un genel müdürü Tolga Tosun, Y kuşağının işlerini internetten çözdüğünü, Z kuşağı ile birlikte bu eğilimin artmasının beklendiğini söylüyor.





Tarihi mekanlara ilginin yerini popüler yerlere bıraktığına işaret eden Tosun, "Paket turların dayatmasıyla zorla götürülen turist grupları dışında özel turlarda tarihi mekanlara ilgi azalmış durumda" diyor.





Trendleri gözlemleyip turizm fuarı katılımlarını azalttıklarını belirten Tosun, Instagram'dan bir post ile 150 bin kişiye ulaştıklarını, fuarlarda bu kadar insana ulaşmanın mümkün olmadığını vurguluyor.





PAYLAŞIMLAR TAKİP EDİLİYOR
Oteller, restoranlar için kaliteli fotoğraf ve kaliteli videonun öne çıktığı bir dönem yaşıyoruz. İnsanlar eskiden seyahat önerilerinde bulunan sitelere bakıp tatil kararı verirken şimdi bunun eskisi kadar önemi yok.





Üç otel arasında seçim yapamayan bir turist tesislerle ilgili paylaşımları takip edip tesisin sitesindeki fotoğraf ve videoları inceleyip ona göre karar veriyor. Çağı yakalayan turizmciler de bu trende ayak uyduruyor.





Deneyimi önemseyen yeni kuşaklar konaklamada daha hesaplı otelleri tercih ediyorlar. Bu nedenle Hilton'dan Dedeman'a, Titanik'ten Elite Word Otelleri'ne kadar yerli ve yabancı zincirler ucuz ama kaliteli hizmet veren alt marka otel yatırımları yapıyorlar.





Elite Word Hotels CEO'su Ünsal Şınık, yeni nesillerin ucuz ve kaliteli hizmet veren otel taleplerinden yola çıkarak önümüzdeki yıllarda bu segmente hizmet veren bir UNSAL ŞINIK marka yaratmayı planladıklarını söylüyor.





Y VE Z KUŞAĞI NE İSTİYOR?





  • Teknoloji ve bilgiye oldukça hakim durumda olan Y kuşağı güvenilirliğe ve şeffaflığa önem veriyor. Teknolojinin içine doğan Z kuşağı ise sürekli sorgulayan ve araştıran bir kuşak olarak karşımıza çıkacak.
  • Y kuşağı yılda en az iki kez tatile çıkma kararı alıyor. Z kuşağı için de bu durum geçerli olacak. Sosyal medya, web siteleri, arama motorları, arkadaşların önerileri ve forum web siteleri her iki kuşağın kararlarını etkileyecek faktörlerin başında geliyor.
  • Y ve Z kuşakları için tatil, dinlenmenin yanı sıra daha çok sosyal bir aktivite olarak görülüyor. Bu nedenle turizmcilerin, acentelerin Y ve Z nesline eğlence içerikli fırsatlar sunmaları öneriliyor. Y kuşağı, hem çevresindekilerin önerilerine kulak veriyor hem de onların satın alma davranışlarını etkiliyor. Aynı durum Z kuşağı için de geçerli olacak.
  • Y kuşağının internet kullanım oranı yüzde 55'in üzerindeyken bu oranın Z kuşağında yüzde 90'ları bulacağına dikkat çekiliyor. Bu da otellerin ve acentelerin online medyadaki yerlerine ve haklarında yapılan yorumlara daha fazla önem vermeleri zorunluluğunu doğuruyor.








OSMAN AYIK / TÜROFED BAŞKANI
"DENEYİM ÖNE ÇIKIYOR"

“İnsanlar çok para vermeden deneyimleyebilecekleri alanlara kayıyorlar. Tatil yaparken gastronomiye, adrenalinle ilgili deneyimlere, yerel deneyimlere önem veriyorlar.





Eskiden insanlar bu kadar bilgiye ulaşamıyordu. Görme, tatma, deneme olayı daha çok öne çıkıyor. Aktivite ve deneyim isteyen yeni kuşaklar için macera turizmi önem kazanıyor.”









FİRUZ BAĞLIKAYA / TÜRSAB BAŞKANI
"İYİ HİZMET İSTENİYOR"

“Rota Projesi ile kısa vadede iç turizmi canlandırıp ülke ekonomisine 5 milyar TL’nin üzerinde katkı sağlamayı planlıyoruz.





Böylece kültür turizminden yat turizmine, sağlık turizminden doğa turizmine, gastronomi turizminden kış turizmine kadar tüm turizm türlerinde en iyi hizmeti vermeyi hedefliyoruz.”


0


  • ALTIN GRAM - TL 2436,68 0,57%
  • ALTIN ONS 2332,69 0,71%
  • BIST 100 9716,77 -0,05%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,633 0,184%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36637 -0,29044%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,275 -0,0407%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,4911 -0,166%
  • EURO/DOLAR 1,0728 0,2795%
  • EURO/TURK LIRASI 34,8521 0,1144%
  • STERLIN/DOLAR 1,25132 0,39353%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL