17 kahve zinciri 253 girişimci arıyor

28 Kasım 2018
Türkiye'deki kahve zinciri sayısı 61'e ulaştı. Sektöre her geçen gün yeni markalar giriyor. Bu ¡markaların çoğu franchising yoluyla büyüyor. Bu da girişimciler için fırsat yaratıyor. Yaptığımız ¡araştırmaya göre, 17 kahve zinciri 2019 sonuna kadar 253 franchise şube açmayı planlıyor.!

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Perakendenin en hızlı büyüyen sektörü şüphesiz kahve zincirleri. Cushman & Wakefield'in araştırmasına göre, kahve işi, yıllık ortalama yüzde 70'le perakendenin en hızlı büyüyen sektörü. 1934'ten 1996'ya kadarki 62 yılda Türkiye'de bu alanda bilinen tek mağaza Kurukahveci Mehmet Efendi iken şu anda sektörde birçok zincir marka var.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.



Yabancı ve eski Türk markalarının yanı sıra 2015 yılından sonra yaklaşık 20 yeni yerli markanın sektöre girmesiyle zincir sayısı 61'i buldu. Pazarın yüzde 26,5'i ABD'li zincir Starbucks'ın elinde. Yedi ülkeden sekiz yabancı marka yüzde 44 pazar payına sahip. 57 yerli markanın pazar payı ise yüzde 56 civarında bulunuyor.

Kahve zincirlerindeki bazı markalar, kahve dışındaki ürün gamlarını önemli oranda genişletti. Kendi aralarında yemek konusunda aynı derecede yoğunlaşan markalar, farklılaşmak ve mağazanın kârlılığını artırmak için böyle bir stratejiye gitmiş durumda.

Yaptığımız araştırmaya göre, 17 kahve zinciri, 2019 yılının sonuna kadar 253 franchise şube açmayı planlıyor. Biz de haberimizde kahve zincirlerinin büyüme planlarını ve yatırım koşullarını araştırdık.

YURTDIŞINDA DA BÜYÜYORLAR
Türkiye'nin ilk yerli gurme çay-kahve evi olan Neşve'nin menüsünde ayrıca gurme kahvaltı çeşitleri, makarnalar, salatalar, yöresel Kayseri Mutfağı ve dünya mutfağından ürünler de bulunuyor. Şirket, Türkiye'de 40, Azerbaycan'da iki, BAE'de iki adet olmak üzere 44 noktada faaliyet gösteriyor. Neşve Yönetim Kurulu Başkanı Şaban Emeklioğlu, önümüzdeki yıl 14 yeni franchise mağaza açmayı planladıklarını ifade ediyor. Bir şubenin toplam yatırım maliyeti metrekare büyüklüğüne göre 450 bin ile 8 milyon TL arasında değişiyor. Şubeler için aylık ciro hedefi yine metrekare büyüklüğüne göre 100 bin ile 350 bin TL arasında değişiklik gösteriyor.

İzmirli Kahve Deryası, 30 farklı ilde 107 şubeyle hizmet veriyor. Yurtdışında ise Hollanda Zwolle'de, Azerbaycan Bakü'de, Suudi Arabistan Riyad'da, Lübnan Beyrut'ta ve KKTC Girne'de faaliyet gösteriyor. Şirketin franchise müdürü Eray Gülşen, "Sıradaki hedefimiz ise Türkiye'nin 81 ilinde ve ilçelerinde yer alırken aynı zamanda tüm dünya başkentlerinde şubeler açarak bir dünya markası haline gelmek" diyor.

30 YENİ ŞUBE AÇACAK
90 şubeyle faaliyet gösteren Gönül Kahvesi, 2019 sonuna kadar 30 yeni franchise mağaza daha açmayı planlıyor. "Türkiye genelinin yanı sıra yurtdışında da Almanya başta olmak üzere AB ülkeleri, Balkanlar, Katar ve Suudi Arabistan'da şubeler açacağız" diyen Gönül Kahvesi Eğitim ve Operasyon Yöneticisi Samed Bendçi, bir şubenin toplam yatırım maliyetinin 850 bin TL + KDV olduğunu ifade ediyor. Gönül Kahvesi'nde kâr marjı yüzde 20 ile yüzde 40 arasında değişirken, bir şubenin aylık minimum 150 bin TL ciro yapabileceği belirtiliyor.

2013 yılında kurulan Kahveland'in kafe, bistro ve kiosk olmak üzere toplam üç farklı konsepti bulunuyor. 42 şubeyle faaliyet gösteren şirket, franchise giriş bedelini Enflasyonla Topyekün Mücadele Programı kapsamında 60 bin TL'ye düşürdü ve sabit-ledi. Mağazaların anahtar teslim maliyetleri ortalama 500 bin TL civarında. Kiosk projesi ise lokasyona göre 130 bin ile 180 bin TL arasında değişiyor.

HEM ÇAY HEM KAHVE
Brew Mood Coffee Tea, klasik dünya kahveciliği ile yeni nesil kahve demleme yöntemlerini birleştirmiş bir marka. Markanın 25 franchise şubesi bulunuyor. 2019 yılında 20 yurtiçi ve dört yurtdışı şube açılması hedefleniyor. İstanbul, Ankara, Antalya ve Gaziantep'e öncelik veriliyor.

Franchise giriş bedeli olarak 30 bin dolar alınırken, 250 metrekarelik bir mağaza ortalama 105 bin dolar yatırımla kurulabiliyor. Aylık yüzde 4 royalty isteniyor. Brew Mood Coffee için, ulaşım ve aktarma merkezlerine ve üniversitelere yakın ya da üniversiteler için cazip sayılabilecek alanlar tercih ediliyor.

Türkiye genelinde 73 ilde 182 franchise işletmesiyle faaliyet gösteren Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi, kahvenin yanı sıra çay çeşitleri, salep, sıcak çikolata, çikolata çeşitleri, pasta çeşitleri, limonata, frozen, smoothie, tazeleyici özel karışımlar, milkshake, dondurma, fondü, waffle, sandviç ve tost ürünlerine menüsünde yer veriyor.

Firmanın franchise yetkilisi Mehmet Yolal, 2019 yılı sonuna kadar 48 franchise şube daha açmayı planladıklarını ifade ediyor. Şirket 90 bin TL + KDV franchise giriş bedeli alırken, bir şubenin ortalama yatırım maliyeti 800 bin TL ile 1,4 milyon TL arasında değişiyor.