2019 sonuna kadar iki şirket satın alacağız

07 Şubat 2018
Graniser Seramik, iki yıl içinde organik ve inorganik büyümeyle cirosunu 350 milyon TL'den 1 milyar TL'ye çıkarmayı hedefliyor. Graniser Seramik CEO'su Fatih Korhan, "Bir yıl içinde yurtiçinde ve yurtdışında birer şirket satın alacağız" diye konuşuyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Geçen yıl 20'nci yaşını kutlayan Türkiye seramik sektörünün önde gelen oyuncularından Graniser Seramik, 2018 itibariyle yurtiçi ve yurtdışı yatırımlarında sıçrama yapacak. Yüzde 75'i Londra merkezli yatırım fonu Bancroft'a, yüzde 25'i ise EBRD'ye (Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası) ait olan şirket, önümüzdeki iki yıl içinde organik ve inorganik büyümeyle cirosunu 350 milyon TL'den 1 milyar TL'ye çıkarmayı hedefliyor.

Kazancı Ailesi tarafından 1997'de kurulan, 2012'de ise el değiştiren Graniser Seramik, bugün Türkiye seramik sektöründe yüzde 100 yabancı sermayeli tek şirket konumunda. Manisa Akhisar'daki fabrikasında çeşitli ebat ve tasarımlarda yaklaşık 5 bin çeşit ürün üreten şirket, 22 milyon metrekarelik üretim kapasitesine ve bin 100 kişilik istihdama sahip. Şirketin yeni dönem hedeflerini ve yatırım planlarını Graniser Seramik CEO'su Fatih Korhan ile konuştuk.

2017 yılını ciro, ihracat ve istihdamda nasıl kapattınız?
2017 yılını 350 milyon TL ciro ile kapattık. Ciroda yüzde 42, operasyonel kârlılıkta yüzde 63 büyüdük. ihracatta metrekare bazında yüzde 25 büyüme kaydettik. Toplam ciromuzun yüzde 60'ını ihracattan elde ettik.

Geçtiğimiz yıl istihdamımız bin 100 kişiyi aştı. AR-GE merkezimizle ürün bazında çalışmalarımızı hızlandırırken, 60 milyon TL yatırımla devreye aldığımız Yer Karosu 5' üretim hattıyla da üretim kapasitemizi 22 milyon metrekareye çıkardık. Şu an Türkiye'de 105 satış noktamız var. Bunun 65'ini doğrudan bayilerimiz oluşturuyor. 2018 sonunda satış noktalarımızı 120'ye çıkarmayı hedefliyoruz.

Graniser Seramik'in sektördeki pazar payı ne kadar?
Türkiye seramik sektörü, 27 oyuncunun yer aldığı ve toplam büyüklüğü 2,5-3 milyar dolar olan bir sektör. Bizim pazar payımız yüzde 5-6 civarında. Bu 27 oyuncu arasında dengeli bir pazar payı paylaşımı olduğunu söyleyebiliriz. Pazar liderinin payı yüzde 15 civarında. Pazar ikincisi yüzde 10 bile değil. Biz pazar liderliğine oynamaktan ziyade kârlılığı artırmaya odaklanıyoruz.

2018 için büyüme, ihracat ve istihdam hedefleriniz nelerdir?
2018 yılında, 2017'de başlayan ivmenin daha da güçlenerek devam edeceğini düşünüyoruz. Yüzde 40 oranında büyüme hedefimiz var. 2018'de 50 milyon TL yatırımla kapasitemizi 25 milyon metrekareye çıkarmayı planlıyoruz. İstihdamımız gerçekleştireceğimiz yeni yatırıma paralel olarak artacak. AR-GE'ye çok önem veriyoruz. Sektör fiyatla değil, kalite, tasarım, trend ve satış sonrası hizmetlerle ancak yurtdışı markalarıyla rekabet edebilir. Graniser Seramik olarak biz de geliştirdiğimiz kaliteli, tasarım odaklı, çevreci ve fonksiyonel ürünlerle Türk seramik sektörünü tüm dünyada temsil edeceğiz.

Önümüzdeki üç yılda ne kadar yatırım planlıyorsunuz?
2020 yılı sonunda organik ve inorganik büyümelerle 1 milyar TL ciro hedefliyoruz. 2023 yılına kadar tüm yatırım planlarımızı hazırladık. Her yıl ortalama 35-40 milyon TL yatırım yaparak büyümeyi hedefliyoruz. Yatırımlar gerek mevcut işletme şartlarına gerekse pazar taleplerine göre şekillenecek.

Bu büyüme hedefinde şirket satın alma planı var mı?
Evet, yurtiçinde iki, yurtdışında bir şirketle satın alma görüşmeleri yürütüyoruz. Bu görüşmelerin tamamlanması ve finansmana dair ayrıntıların netleşmesiyle birlikte, 2019'un ilk çeyreğinde imzaları atarız diye düşünüyorum. Önce yurtiçinden bir şirketi almayı, 6-7 aylık bir entegrasyon sürecinin ardından da diğer şirketi bünyemize katmayı düşünüyoruz.

İhracat pazarlarına ilişkin 2018 beklentileriniz nedir? Yeni pazar arayışınız var mı?
Yeni pazar arayışımız her daim var. Dünyanın her noktasına ulaşmak istiyoruz. Önümüzdeki dönemde yeni satış kanallarıyla mevcudiyetimizi önce güçlendirmek sonra artırmak öncelikli hedefimiz. Öncelikli olarak Avrupa ve Kuzey Amerika ülkelerindeki ihracat paylarımızı artırarak yeni pazarlara odaklanmayı hedefliyoruz. Seramik, büyük oranda gelişmiş ülkelerde kendine iyi bir pazar ve kârlı bir fiyat bulabiliyor. Her yıl beş yeni ülkeye girme hedefimiz var. Bu kapsamda son dönemde Avustralya, Güney Kore ve Yeni Zelanda'ya giriş yaptık. Afrika'dan, Kafkaslar'dan ve Ortadoğu'dan da teklifler alıyoruz ama açıkçası ödeme sıkıntısı yaşadığımız ülkeleri pek tercih etmiyoruz.

Üretimde Sanayi 4.0'a uyum sağlamak için planlarınız nelerdir?
Küreselleşme olgusunun işletmeler tarafından giderek daha yoğun bir şekilde hissedildiği günümüzde, işletmeler için çok daha zorlayıcı bir rekabet ortamı oluştu. Böylesi zorlu ve hızlı değişimin egemen olduğu bir ortamda, rekabet üstünlüğü elde edebilmenin ve bunun da ötesinde ayakta kalabilmenin ön koşulu, çevre şartları doğrultusunda sürekli değişim ve yenilenme ekseninde konumlanmak. Yeni yatırımlarımızı ve yetenek planlamamızı Sanayi 4.0'a uyum sağlayacak şekilde planlıyoruz. Mevcut üretim tesislerimizi Sanayi 4.0'a uyumlu olacak şekilde modernize ediyoruz.

"ABD PAZARININ YÜZDE 2,5'İNE SAHİBİZ"
ABD'ye seramik ihracatında önemli bir başarınız var. Yeni dönemde ABD pazarında büyüme stratejiniz nedir?
ABD seramik pazarının önümüzdeki beş yıl boyunca her yıl yüzde 7,5-8 oranında büyümesi bekleniyor. Pazarda öncelikli hedefimiz mevcut müşterilerimizle büyümek. ABD pazarında yüzde 2,5 pazar payımız var ve her yıl büyüyoruz. Toplam üretimimizin yaklaşık yüzde 60'ını ihracata yönlendiriyoruz.

ABD, İsrail, Kanada, Yunanistan gibi 60'ı aşkın ülkeye sürekli ihracat gerçekleştiriyoruz. İhracatımızın yüzde 25'ini Kuzey Amerika'ya, yüzde 35'ini Avrupa'ya gerçekleştiriyoruz. ABD, Yunanistan, Romanya, Azerbaycan, İsrail gibi önemli pazarlarda toplam Türkiye ihracatının yüzde 25'ini karşılayarak sektörde ilk sırada yer alıyoruz.