2022’de turizmde trend ‘çılgınca seyahat’ olacak

17 Şubat 2022
Levent Gökmen Demirciler lgokmen@ekonomist.com.tr

Kısıtlamalardan sıkılan insanlar artık tatil yapmak istiyor. 2022'de deneyim sunan sanal ve gerçek tatil seçenekleri öne çıkarken, en önemli trend 'çılgınca seyahat' diye tanımlanan her yeri gezmek olacak. Az bilinen ve keşfedilmemiş destinasyonlar da talep görecek.

23 Ocak - 05 Şubat 2022 tarihli sayıdan

Yeni varyantlara rağmen koronavirüsle yaşamayı öğrenen dünya insanı, son iki yıldır seyahat için bastırdığı tutkularını 2022'de çılgınca seyahat ederek açığa çıkaracak. Yaşanan zorlu süreçte insanların hayata bakış açısı değişirken doğaya, doğal güzelliklere, çevreye, tarihi ve kültürel farklılıklara duyarlılık arttı.

Bu gelişmenin de turizm tercihlerine ve trendlere yansıması bekleniyor. Az bilinen, keşfedilmemiş destinasyon-larda farklı deneyimler yaşama arzusunun bu dönemde tetiklendiğine dikkat çekiliyor.

Çoğu kişi daha önce hiç yapmadıkları şeyleri deneyimleyip yeni yerler keşfetme arzusunda. Özellikle Y ve Z kuşaklarının yerel kültürü temsil eden otantik deneyimlere olan ilgisi yükseldi. Tatil artık sadece deniz, kum, güneş tatili olmaktan çıkıp farklı yerlerin, kültürlerin deneyimlendiği 'çılgınca' gezme şeklini alacak. Bu dönemde ileri teknolojiye sahip doğayla bütünleşik turizme de yönelim var.

DENEYİMSEL SEÇENEKLER


Turizmde rekabetin giderek artacağı 2022'de, yaratıcılığın da sınırları zorlanacak ve otellerin artık sadece konaklama hizmetiyle yetinmeyecek; misafirlerine müze, sanat, gastronomi, müzik, yerel etkileşim gibi çeşitli programlar sunacaklar. Ünlü bir şef eşliğinde yemek atölyeleri, kentin farklı yemek mekanlarını ve restoranları gezerek gastronomi deneyimi gibi deneyimsel seçenekler sunulacak.

Türkiye Seyahat Acenta-ları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, son iki yılda seyahat edemeyenlerde ciddi bir tatil özlemi oluştuğunu bu nedenle bahar aylarından itibaren önemli bir turizm hareketi beklediklerini söylüyor.

Bağlıkaya, 2022'de 40 milyonu yabancı, 5 milyonu da yurtdışında yaşayan vatandaşlar olmak üzere toplam 45 milyon ziyaretçi ile 35 milyar dolarlık turizm geliri öngördüklerini vurguluyor.

Dövizdeki artış alışveriş ve gastronomi turizminde Türkiye'yi cazip hale getirdi. Bu süreçte yeni kurallar, yeni beklentiler, tüketici davranışları ve deneyimler ön plana çıktı. Bağlıkaya, "Y ve Z kuşağı olarak adlandırılan genç neslin yanı sıra üçüncü yaş turizmi kapsamındaki orta yaş ve üzerinin beklenti ve talepleri, sağlık turizmindeki yeni gelişmeler belirleyici olacak" diyor.

ESNEKLİK İSTENİYOR


Pandemide hijyen ve güvenlik tüketici tercihlerini belirleyen ana unsurlar olurken butik destinasyonlar ve tesisler öne çıktı. İnsanlar doğayla baş başa kalacakları bölgeleri daha çok tercih ederken eko turizme, kamp-karavan tatilleri, lüks çadır (Glamping) ve karavan ev (Tiny House) tatillerine ilgi artıyor. Tatillerde kalış süreleri uzarken bu trend önümüzdeki yıllarda da devam edecek.

Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin, 2022 yılında kültür turizminde atak beklediklerini söylüyor. Galataport'un hizmete açılmasıyla kruvaziyer turizminde İstanbul ve Türkiye'nin parlak günlerine dönmesinin yakın olduğunu belirten Eresin, "2022'de kültür, gastronomi, MICE ve sağlık turizminin ürün çeşitliliği ve talebe olumlu etkisinin hissedilmeye başlayacağını umuyoruz" diyor.

Pandemi koşuları turizmde esnekliğin önem kazanmasına da neden oldu. Turistler nereye gideceğine karar verirken, satın aldıkları seyahat paketlerinde değişiklik veya iptal politikalarındaki esnekliği önemsiyorlar. Pandemi nedeniyle koşullar değişirse parasını geri alabileceğini bilmek öncelik olmuş durumda.

Wyndham Hotels & Resorts EMEA Başkanı Dimitris Manikis, dünyada yaşanan yüksek enflasyon ve dalgalı kur sorununa rağmen pandemi sonrasında seyahat eğiliminde ciddi artış öngördüklerini söylüyor.

İnsanların pandemide kaybettikleri zamanı geri kazanmak istediklerine dikkat çeken Manikis, 2022'nin turizmde çok hareketli geçeceğini, özellikle gastronomi, sağlık, ekstrem sporlar ve geleneksel turizm çeşitlerinin öne çıkacağını vurguluyor.

SANAL VE GERÇEK


Uzun zamandır birbirini görmeyenlerin daha fazla birlikte olmanın yollarını arayacağını belirten Tur Rehberi Şerif Yenen de 2022'nin kültürel gezi, iş seyahati ve küçük ya da büyük toplantılarda buluşma yılı olacağını söylüyor.

Yenen, bu yükselen seyahat iştahının yönünün ve yolculukların uzunluğunun pandeminin seyriyle şekilleneceğini belirtiyor. Pandemide tanıştığımız sanal turlar 2022 ve sonrasında turizmin bir parçası olmaya devam edecek.

Her yaş grubundan oturduğu yerden uzakları keşfetmek isteyenler artacak. Sanal müze turlarından destinasyon seyahatlerine kadar sanal ürünler çeşitlenecek. İş ve tatilin bir arada bulunduğu sanal tur veya toplantıların devam ettiği yeni modeller öne çıkacak. Dövizdeki yükselişin yarattığı pahalılık nedeniyle iç turizmin yükselmesi, gelişen kültür bilinci ile kültür turlarının daha çok talep görmesi bekleniyor.

KUR ETKİSİ


Türkiye, TL'nin değer kaybetmesiyle yabancı turistler için ekonomik açıdan daha cazip hale geldi. Bu da yurtdışından ülkemize gelen yabancı turist sayısına artış olarak yansırken ülkemiz için imaj kaybına neden oluyor.

İç turizmde Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgeleri ilgi odağı olmaya devam edecek ve kültür gezilerinin sayısı artacak. Ernst & Young (EY) Turizm Sektörü Değerlendirme 2021 raporuna göre, varyantların dünya genelinde kısıtlamaları yeniden gündeme getirmesiyle turizmde dalgalı toparlanma olacak.

Turizmde pandemi öncesi seviyelere 2023'ten önce ulaşılamayacağı öngörülürken ülkemizin geçmişte yaşadığı zorluklarla gelişen dayanıklılığının güçlü bir rekabet avantajı yarattığı vurgulanıyor.

Rapora göre, insan temasının az olduğu doğa temelli turizmde artış beklenirken, bu eğilim Türkiye için bir fırsat oluşturuyor. Türkiye'de uçak yolculuğu yerine araç kiralamanın daha çok tercih edildiği de vurgulanıyor.

Tarihi yerlerde rekor gelebilir

Türkiye insanlık tarihine ışık tutan eserlere ev sahipliği yapıyor. Hititler, ; Frigler, Urartular olmak üzere onlarca medeniyet bu topraklarda yaşadı. Dünyada önemli bir yere sahip olan kültür turizminde ülkemiz potansiyelini kullanamıyor.

Türkiye birçok semavi dinin geçiş ! güzergahında olduğundan önemli eserlere sahip; İncil'de adı geçen 7 kilise, Ayasofya, Meryem Ana'nın evi bunlardan bazıları.

Göbekli Tepe ! dünya inanç tarihini değiştirmiş bir bölge. Vatikan milyonlarca Katolik misafiri ağırlarken Ortodoksların ruhani lideri Fener Rum Patrikhanesi yeterince misafir ağırlayamıyor. Milyonlarca turistin bu kutsal mekanlara gelmesi ile turist rekoru kırılabileceğine vurgu yapılıyor.