35'i aşkın ülkeye meyve satıyor

31 Temmuz 2019

Adanalı Özler Tarım, kendi yetiştirdiği ürünlerin yanı sıra bine yakın üreticiden de ürün alıyor. Yüzde 35 ihracata çalışan şirket geçen yıl 250 milyon TL olan cirosunu, bu yıl 290 milyon TL'ye çıkarmayı hedefliyor. 10 milyon TL'lik fidan yatırımının meyvelerini de toplamaya başlıyor.





ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr





Yaş meyve ve sebze alanında önemli bir ihracatçı konumunda olan Türkiye, yılda yaklaşık 45 milyon ton sebze ve meyve üretiyor. Bu üretimin 4,5 milyon tonu ihraç ediliyor. Ülkemiz bu ihracattan geçen yıl 2 milyar 326 milyon dolar döviz elde etti.





Üretiminin yüzde 20'sini ihraç etme potansiyeli olan yaş meyve ve sebze sektörünün 2023 ihracat hedefi 5 milyar dolar. İhracatçılar bu potansiyele ulaşmak için uluslararası fuarları yakından takip ediyor, yeni pazar araştırmaları yapıyor.





Sektörün önde gelenlerinden biri olan Adanalı Özler Tarım da onlardan biri. Özler Tarım'ın temelleri 1982 yılında Özbek Özler tarafından atıldı. İlk yıllarda kendi yetiştirdiği ürünleri dünyaya pazarlamak için kurulan şirket, bugün Türkiye'deki bine yakın üreticinin ürünlerini 35'ten fazla ülkeye satıyor.





Şirketin ticaretini yaptığı meyveler arasında narenciyeden kiraza kadar pek çok ürün var. Binden fazla insana yarattığı istihdam ve Türkiye'nin ihracatına yaptığı katkı ile öne çıkan Özler Tarım, her geçen yıl büyümesini sürdürüyor.





Öyle ki geçen yılı 250 milyon TL ciro ile kapatan şirket, bu yıl ise yaklaşık 290 milyon TL ciro hedefliyor. Şirketin yönetim kurulu başkanı Ali Özler "Üretimimizin yüzde 80'ini Avrupa'dan ABD'ye ve Uzakdoğu'ya kadar pek çok ülkeye ihraç ediyoruz" diyor.





HEDEF PAZARLAR
Şirket; sosyal sorumluluk, izlenebilirlik, gıda güvenliği, sertifikasyonlar, çevrecilik gibi değerlere verdiği önemle başta Japonya ve Avrupa olmak üzere dünyanın pek çok ülkesinde bilinen bir markaya dönüştü.





Kendilerine ait bahçelerin yanı sıra farklı illerdeki çiftçilerden de ürün satın aldıklarını belirten şirketin ikinci kuşak temsilcisi Ali Özler, entegre bir üretim süreci benimsediklerini söylüyor.





Ali Özler, şöyle devam ediyor: "Bugün yurtdışında dünyaca ünlü perakende zincirlerine ürün veriyoruz. 35'ten fazla ülkeye ihracat yapıyoruz.





Ağırlıklı olarak Avrupa ülkeleri, Japonya, Almanya ve Rusya'ya ürün satıyoruz. Bu ülkelerin en çok talep gösterdikleri ürünler ise elma, kiraz ve narenciye çeşitleri. Önümüzdeki yıllarda mevcut pazarlarda büyümemizi sürdüreceğiz."





İhracatın yanı sıra iç pazarda da etkin olan şirket, kendi paketleme tesisinde sevkiyata hazır hale getirdiği ürünleri geniş pazarlama ağıyla yurtiçindeki perakende zincirlerinde de tüketicilerle buluşturuyor.





FİDAN YATIRIMI
Daha lezzetli ve verimli ürün yetiştirmek adına çalışmalar yürüten şirket, ürün çeşitlerini geliştirmek ve çoğaltmak için bir yatırıma soyundu. Adana'da yaklaşık 10 milyon TL'lik yatırımla bir fidanlık kuran Özler Tarım, burada yeni nesil ürünler yetiştirecek.





Bu bahçede 1,5 yıl gibi bir sürede 1 milyon 200 bin meyve fidanı yetiştiren şirket, bu yatırım ile Türkiye'nin meyve çeşitlenmesine katkıda bulunmayı hedefliyor. Ali Özler, bu yatırımlarına ilişkin şunları anlatıyor: "Fidanlar 18 ayda yetişiyor. Dikildikten sonraki ilk iki yıldan itibaren de meyve vermeye başlıyor.





Biz burada yetiştirdiğimiz fidanların hem kendimiz hem de Türkiye'deki diğer üreticilere katkı sağlamasını amaçlıyoruz. Şöyle ki, üretilen fidanlarla her yıl üretim miktarımız artacak. Ayrıca eski meyve çeşitlerini yenileyip modernleştirmek isteyen üreticilere de hizmet sunmuş olacağız." Şirket önümüzdeki dönemde bu gibi fidan yatırımlarına devam etmeyi planlıyor.





YENİ ÜRÜNLER GELİŞTİRİYOR
Özler Tarım, tarım sektörünün gelişmesine yönelik katkı sağlamayı misyon olarak görüyor. Buna yönelik olarak bölgenin önde gelen çiftçilerini de yanına alarak yurtdışındaki tarım ve tarım makinesi gibi fuarlara katılım sağlıyor.





Kendileri için üretim yapan çiftçilerin teknik bilgilerini artırmaları için bu gibi seyahatlerin çok faydalı olduğunu düşündüklerini dile getiren Ali Özler; önümüzdeki dönemde de farklı ülkelerdeki sektörel ziyaretlerinin devam edeceğini söylüyor.





Ali Özler, şunları ekliyor: "Ayrıca yeni ürünlerin Türkiye'ye kazandırılması konularında da şirket olarak birçok yatırıma imza attık. İspanyol, İtalyan ve Alman şirketlerle yaptığımız partnerliklerle yeni nesil lisanslı meyve çeşitlerinin Türkiye'de üretilmesine yönelik de çalışmalarımız var.





En son 'summer prim' isimli limon çeşidinin ülkemizde yetiştirilmesi için ürünün lisans haklarını satın aldık. Mayıs ayından sonra hasat edilen bu ürünle, Türkiye'de limon üretiminin olmadığı aylara çözüm getirmiş olacağız."





Günümüzde katma değeri yüksek yeni nesil narenciye çeşitlerine duyulan ihtiyaç artmış bulunuyor. Gerek üreticilerin gerekse ihracatçıların iyi, verimli ve kaliteli çeşitlere ulaşabilmesi için araştırmalar yürüttüklerine değinen Ali Özler, grubun birçok ülkedeki araştırmaları yakından takip ettiğini söylüyor.





ELMADA LİDER
Türkiye özellikle kiraz, üzüm, narenciye, nar, çilek, kestane, domates gibi ürünlerde üretim ve ihracat bakımından dünya pazarında üst sıralarda yer alıyor. İhracatçılar bu alanda yeni pazarlar bulmak için yoğun bir çalışma içinde.





Nitekim geçtiğimiz günlerde Çin'e kiraz ihracatının önündeki engeller kalktı ve şu anda Türkiye'nin kirazına Çin'den yoğun bir talep var. Özler Tarım olarak özellikle narenciye ihracatıyla öne çıktıklarını ifade eden Ali Özler, "Aynı zamanda yıllık 20 bin tonluk elma üretimimizle Türkiye'nin en büyük elma üreticisi konumunda bulunuyoruz" diyor.





TİM 1000’DE YER ALIYOR
Adana merkezli Özler Grup çatısı altında Özler Tarım'ın yanı sıra Starpak, Plasteks, Tadım, Baler Tarım, CBA isimli şirketler de bulunuyor. Meyve paketleme işlemleri, şirkete ait kapasiteleri farklı olan paketleme tesislerinde yapılarak müşterilere ulaştırılıyor.





Bir aile şirketi olan grubun amiral gemisi olan Özler Tarım'ın genel müdürlük koltuğunda ise ailenin üçüncü kuşak temsilcisi Özbek Haldun Özler oturuyor. Şirket ayrıca, Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin 'Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçı Firması' sıralamasında 24,4 milyon dolar ihracat rakamıyla 874'ücü sırada yer alıyor.