400 markayla anlaştı girişimcileri bekliyor

07 Haziran 2017
İstanbul’da inşası devam eden üçüncü havalimanında ticari alanların kiralama süreci başlandı. Hermes gibi dünya devi başta olmak üzere 400 markayı tek çatı altında toplayacak yeni havalimanında büyük şirketlerle imza sürecine gelindi. 15 bin metrekarelik alan içinde çiçekçiden büfeye, araç kiralamadan eczaneye kadar yeni girişimcilerden de talep toplanmaya başlanacak.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

İstanbul’un kuzeyinde 76 bin metrekare alanda inşa edilen yeni havalimanında yol yarılandı. İnşaatın yüzde 45’inin bittiği ve ilk fazın 2018’de tamamlanmasının ardından ilk yolcularını ağırlamaya başlayacak üçüncü havalimanında, ticari alanların kiralanma süreci de başladı. 400 markayı tek çatı altında toplayacak yeni havalimanında bu markalarla imza sürecine gelinirken, 15 bin metrekarelik alan için şirketler ve girişimcilerden talep toplanmaya başlanacak.

100 BİN METREKARE
3 Mayıs 2013’te İstanbul Grand Airport (İGA) yatırımcılarının oluşturduğu Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu, Cumhuriyet tarihinin en yüksek teklifi olan 22 milyar 152 milyon Euro’luk bir teklif ileihaleyi kazanmıştı. Ardından dört faz halinde yapılacak havalimanı inşaatının ilk fazına 2015’te başlayan yatırımcılar, geçen iki yıllık süreçte önemli bir aşamayı bitirmiş oldu.

2 bin 500’ü beyaz yaka olmak üzere yaklaşık 30 bine yakın çalışanla devam eden yeni havalimanı inşaat çalışmalarının ilk fazının 2018 kasım ayında tamamlanması bekleniyor. Bu sürece dair yapılan hazırlıklardan biri de ticari alanların kiralanması.

İlk etapta 90 milyon yolcu kapasiteli olacak yeni havalimanında, duty free alan Unifree Duty Free AŞ tarafından işletilecek. Fakat geriye kalan yeme-içme, araç kiralama ve bankacılık sağlık gibi hizmetlerin yer alacağı alanlarda ise kiralama süreci devam ediyor.

Yaklaşık 100 bin metrekarelik büyüklüğü kapsayan perakende kiralanabilir alanın 53 bin metrekaresi duty free alan olarak işletilecek. 32 bin metrekare yiyecek- içecek alanı, 15 bin metrekare ise diğer hizmetler için kiralanacak.



LÜKS MARKALAR
Hermes gibi dünya devi 400'den fazla yerli ve yabancı markayı tek çatı altında buluşturacak havalimanında 15 bin metrekarelik alan içinse bankalar, araç kiralama şirketleri, eczane gibi noktalar ve çiçekçi, büfe gibi yeni girişimcilerin de talebi bekleniyor. İGA Havalimanı İşletmesi AŞ İcra Kurulu Başkanı Hüseyin Keskin, perakende alanı 100 bin metrekareden fazla olan İstanbul’un yeni havalimanında yolcu konforunu ve deneyimini en üst seviyeye çıkaracaklarını ifade ediyor.

Bu doğrultuda perakende ve yiye-cek-içecek alanlarının, yıllık bir milyon yolcu başına bin 450 metrekare büyüklükte olacağını dile getiren Keskin, “Bu sayede yolcular için daha fazla alan, daha çok seçenek ve konfor sunacağız. Yeni Havalimanı, 400'den fazla yerli ve yabancı markayı ilk defa tek çatı altında buluşturacak. Neticede 53 bin metrekare ile dünyanın en büyük duty free alanını inşa ediyoruz. Her bir alan yolcular iyi bir deneyim sunacak” diyor.

“KİRALAMA FİYATLARI TİCARİ SIR”
İlk etapta 90 milyon yolcu kapasiteli havalimanının 2025’e kadar 120 milyon yolcuya ulaşacağını ifade eden Hüseyin Keskin, şu an yeme-içme alanlarında metrekare fiyatları bildirip yer alacak gruplarla metrekare ve fiyatlarda büyük ölçüde anlaştıklarını aktarıyor. Israrımıza rağmen Hüseyin Keskin, ticari sır olduğu gerekçesiyle metrekare başına kiralama fiyatlarını açıklayamayacaklarını söylüyor.

Artık ıslak imza ile süreci tamamlanma noktasında olduklarını belirten Hüseyin Keskin, “Büyük ölçüde kiralamalar bitti. Bölgenin seyahat hub’ı olarak konumlanacak olan havalimanımızda 32 bin metrekarelik yiyecek ve içecek alanımızla hem Türk hem de dünya çapında bilinirliği yüksek markalar ile Türk ve dünya mutfaklarına ev sahipliği yapacağız” diye konuşuyor.

TEKNOLOJİYE 200 MİLYON EURO
Yeni havalimanında en çok önemsenen konu yolcu deneyimi. Yolcu deneyimini en üst memnuniyet seviyesinde tutmak üzere yeni yazılımlar geliştiren ekip, tüm teknolojik altyapıya yaklaşık 200 milyon Euro yatırım bütçesi ayırdı.

Havalimanından uçmaya 10 saat kala yolcuya bilgiler verilmeye başlanacağını aktaran Hüseyin Keskin, mobil uygulamalarla yol tarifinden yolcunun geldiğinde check-in yapacağı kontuara en yakın kapıyı bulmasına kadar, hatta aracıyla geldiğinde gireceği kapıya en yakın noktada otoparkta 10 dakika önceden araç için yer rezervasyonuna kadar geniş bir hizmet sunulacağını belirtiyor.

Havalimanına gelen yolcuların sosyal medya ve alışveriş alışkanlıklarından yola çıkarak markalar tarafından kişiye özel indirimler uygulanacağını da sözlerine ekleyen Keskin, bu yazılımlar ve teknoloji ekibinde 46 kişinin görev yaptığını kaydediyor.

Keskin şunları söylüyor: “Yolcunun sosyal medya eğilimleri ve internetteki aramalarıyla bir hizmet sunulacak. Mesela sıkı bir kitap okuyucusu iseniz şu yazarın kitabında size özel yüzde 20 indirim var denilecek. Veya uçuşunuza az kaldı alışverişi bitirin, 10 dakikalık yürüme mesafeniz var uyarısı gelecek.

Şu kapıdan ilerleyin diye hatırlatma yapılacak. Biz yolcunun kalbini kazanacağımız bir teknolojik alt yapıyla deneyim sağlamalarına imkan vereceğiz. Nesnelerin interneti ile her türlü bilgiyi kullanarak yolcunun konforuna sunacağız. Böylece dinamik bir havayolu olacağız.”

UZAKDOĞU’DAN DİREK UÇUŞ
Havayolundan kargoya, yer hizmetlerinden perakende alanlara kadar farklı iş kollarında anlaşmalar yapılmaya başlanan yeni havalimanında dünyanın her köşesinden havayolu şirketiyle de temas kuruldu.

Türkiye’ye doğrudan uçuşu olmayan Hindistan ve Çin gibi ülkelerin İstanbul’a direk uçuşlarına kapı aralanırken,100’e yakın havayolu şirketiyle anlaşma sağlandı. Hüseyin Keskin “Yeni havalimanında çalışmalarımız hızla devam ediyor.

Mayıs ayında kargo alanı, yer hizmetleri, havayolu şirketleri gibi birçok alanda iş ortaklarımızla bir araya gelip önemli anlaşmalar gerçekleştirdik. Havalimanımıza olan yoğun ilgi bizi heyecanlandırıyor. Yakında bu anlaşmalarımızı duyurmaya başlayacağız” diyor.