Alternatif yollarla durumu kurtaracak

31 Aralık 2019

Lojistik sektörü 2019'da konteynerlerin gittikleri pazarlardan boş dönmesiyle yaşadığı maliyet baskısına karşı yeni yol arayışına girdi. Sektör, özellikle Avrupa'ya giden araçların boş dönmesinin etkisini gidermek için Orta Asya'ya yönelik girişimlerini artırdı.





SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr





İhracat ve ithalattaki gelişmelerden direkt etkilenen lojistik sektörü için 2019 yılı, ithalatta frene basılması ve dolu giden konteynırların boş dönmesi nedeniyle yükselen maliyet baskısının yoğun yaşandığı bir yıl oldu.





Avrupa pazarında artan boş dönüşlere karşılık Türk taşımacılar çareyi alternatif pazarlarda arıyor.





Bu doğrultuda gerçekleştirilen işbirlikleriyle hem Orta Asya yönünde taşımacılık kapasitesinin arttırılması hem de Afrika pazarlarına yönelik çözümlerin yaygınlaştırılması önümüzdeki dönemde de sektörün gündeminde önemli bir yer tutacak.





YENİ İŞBİRLİKLERİ
Orta Asya pazarına yönelik girişimlerini artıran şirketler, Çin ile imzalanan uluslararası karayolu taşıma anlaşması ve Özbekistan ile olan uluslararası karayolu taşıma anlaşmasının onaylanmasıyla 2020'de bu pazarlarda hareketlenme bekliyor.





Türkiye, Azerbaycan ve Rusya arasında imzalanan mutabakat zaptı ile Bakü-Tiflis-Kars hattı üzerinden yapılan taşımaların hacminin artması ve bu gelişmenin demiryolu hattına da ticari bir ivme kazandırması öngörülüyor.





Son dönemde gündemde olan Gürcistan-Türkiye-Azerbaycan arasındaki işbirliği çalışmalarının da neticelenmesiyle ticaret hacminin 20 milyar dolar seviyelerine ulaşması yönündeki beklenti sektörü umutlandıran diğer bir gelişmeyi oluşturuyor.









BÜYÜME BEKLENMİYOR
Dünya Ticaret Örgütü'ne göre küresel ticaret 2020'de yüzde 2,7 büyüyecek. Dış ticaret hareketlerindeki gelişmeler şüphesiz uluslararası taşımacılık ve lojistik sektörünün de gelişimini etkiliyor.





2020'de otomotiv ve tekstil sektörlerindeki büyüme taşımacılara da rahat bir nefes aldıracak.





Bu yıl önceki yıla göre bir büyüme gösteremeyen sektör, otomotiv ve tekstildeki ihracat hamlesine bağlı olarak 2020 yılında da önceliğini mevcut büyüklüğü korumak olarak belirledi.





Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, "Dünya ekonomisiyle tam anlamıyla bütünleşmiş olan Türkiye ekonomisi de mutlaka daralma beklentilerinden etkilenecektir. Bu da lojistik sektörünü doğrudan etkileyecektir" diyor.









EMRE ELDENER UTIKAD YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“ÖNCELİĞİMİZ MEVCUDU KORUMAK OLACAK”

"2019, uzun yıllardır devam eden ve henüz tam anlamıyla çözüme kavuşturulamayan sorunların gündemimizdeki yerini koruduğu bir yıl olarak kapanıyor.





ABD-Çin arasındaki ticaret savaşları, Suriye ve çevresindeki politik riskler ve Brexit süreci gibi belirsizlikler, Türkiye'nin karşı karşıya kaldığı olgular olarak 2020 yılında da karşımıza çıkacak.





Tüm bu gelişmelerin etkisiyle 2020'de de önceliğimiz mevcut büyüklüğümüzü korumak olacak."