Beş yılda 1,1 milyar TL yatırım yapacak

22 Eylül 2022
ARAM EKİN DURAN eduran@ekonomist.com.tr

Türkiye'nin önde gelen un üreticilerinden Doruk Un, önümüzdeki beş yılda yapacağı 1,1 milyar TL yatirımla ihracatta büyüyecek. Doruk Un Yönetim Kurulu Başkanı Gürsel Erbap, "Beş yıl sonunda yüzde 400'ün üzerinde büyüme hedefliyoruz" diyor.

18 Eylül – 1 Ekim 2022 tarihli sayıdan

Ukrayna-Rusya krizi, gıda ve enerji tedarikinde tüm dünyayı etkileyen olumsuzluklara yol açtı. Gıda tarafında özellikle buğday ve ayçiçeği gibi stratejik ürünlerin hem Türkiye hem de dünyanın diğer bölgelerine ulaşması, 'tahıl koridoru' yöntemi ile şimdilik çözüme kavuşturulmuş gibi gözükse de bu ürünlerde dışa bağımlılığın faturası her ülke için kabarmaya devam ediyor.

Türkiye buğday ve ayçiçeğinde dünyanın önemli üreticilerinden biri olsa da özellikle buğdayı işleyip un ve makarna ihraç etmek için ithalata mecbur durumda. Un ihracatında dünya lideri, makarna ihracatında ise dünya ikincisi olan Türkiye'de buğday üretimini artırmak için özel sektörde ciddi bir hareketlilik gözleniyor.

Türkiye'nin önde gelen buğday unu üreticilerinden ve ihracatçılarından olan Doruk Un da bu şirketlerden biri.

Şirket beş yıllık projeksiyonda perakende başta olmak üzere tarım ve tohumculuk, noodle ve makarna, yem ve yem hammaddeleri alanında gerçekleştirmeyi planladığı 1,1 milyar TL yatırımla, un ve unlu mamüllerde yüzde 200 üzerinde, diğer yatırım ve iş kollarıyla birlikte yüzde 400'ün üzerinde büyüme hedefliyor.

7,25 MİLYAR TL CİRO HEDEFİ


Doruk Un Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Gürsel Erbap, şirket olarak Tekirdağ'daki fabrikalarında yıllık 438 bin ton buğday kırma kapasitesi, yıllık 350 bin ton un üretimi ve 60 bin ton buğday depolama kapasitesine sahip olduklarını söylüyor.

Afrika, Asya, Güney Amerika ve Ortadoğu bölgelerindeki 41 ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini, üretimlerinin yüzde 60'ının ihracata gittiğini kaydeden Erbap, "2021 yılında elde ettiğimiz 1,8 milyar TL ciroyu yeni yatırımlar ile birlikte beş yılda 7,25 milyar TL'ye çıkarmayı hedefliyoruz" diyor.

PERAKENDEYE GİRİYOR


Şirket bir ay içinde yerel ve ulusal marketlerde "Panpan" markası ile perakendeye de iddialı bir giriş yapmaya hazırlanıyor.

Dünyada fast-food tüketiminin artış gösterdiğinden yola çıkarak ihracat pazarlarında da makarna ve noodle yatırımı yapacaklarını ifade eden Gürsel Erbap, "Kuracağımız güneş enerjisi tesisiyle de kendi tüketimimizi karşılayacağız ve maliyetleri minimize edeceğiz" diye konuşuyor.

“TÜRKİYE BUĞDAY ÜRETİMİNİ YÜZDE 60 ARTIRABİLİR”


“Türkiye'de 2022 yılında 19 milyon 883 bin ton buğday üretimi tahmin edilirken, 2025'te bu rakamın 22 milyon tonu aşması bekleniyor.

Türkiye buğdayda kendi kendine yeten bir ülke ancak Türkiye'de doğru tarım politikaları ile hareket edilirse ve özellikle bu yıl olduğu gibi TMO tarım desteklerini devam ettirirse buğday üretiminde önemli bir artış olacaktır.

Tarım arazilerinin birleştirilmesi ve toplulaştırma yaparak ekilmeyen alanları tarıma kazandırarak, verimlilik yatırımları yaparak ve teknolojiye entegre ederek mevcut üretimini yüzde 60 oranında artırabilir.

Bu demek oluyor ki ithal etmeden ihracat potansiyeline kavuşarak katma değerli bir ekonomi yaratmak mümkün.”