BES'te fon büyüklüğü 85-90 milyar TL olur

31 Aralık 2017
2017'de devreye giren otomatik katılımın da etkisiyle BES'te fon büyüklüğü 76 milyar TL'ye ulaştı. EGM Başkanı ve BNP Paribas Cardif CEO'su Cemal Kişmir, 2018'te BES'te devlet katkısı dahil fon büyüklüğünün 85-90 milyar TL arasına yerleşmesini bekliyor.

CEREN ORAL
coral@ekonomist.com.tr

Ocak 2017'de yürürlüğe giren Otomatik Katılım Sistemi (OKS), 2017'de Bireysel Emeklilik Sistemi'nin (BES) en önemli gündem maddesini oluşturdu. 2016 yılı sonunda 6,5 milyon olan katılımcı sayısı

2017 yılı sonunda 7 milyona, toplam fon tutarı devlet katkısı dahil 60 milyar TL'den 76 milyar TL'ye yükseldi. OKS'nin fon büyüklüğü yaklaşık 2 milyar TL olurken, sistemde devam eden katılımcı sayısı 3,5 milyona yaklaştı. Ancak sistemde devam etme oranının yüzde 46'larda olduğu göz önüne alındığında, otomatik katılımın BES'in büyümesine etkisi henüz hedeflenen seviyelerde değil.

Emeklilik Gözetim Merkezi (EGM) Başkanı ve BNP Paribas Cardif CEO'su Cemal Kişmir, "18 yaş altının BES'e katılımı, katılımcılara kısmi çıkış hakkı tanınması, cayma konusunun daha net iletişimi ve doğru zamanlamayla işveren katkısının sisteme dahil edilmesi, sistemde kalma oranlarını artıracak" diyor.

Cemal Kişmir ile sektörü değerlendirdik, BNP Paribas Cardif'in 2017 performansını ve 2018 planlarını konuştuk.

BES, 2017'yi nasıl geçirdi?
BES'te toplam fon tutarı devlet katkısı dahil 76 milyar TL'ye, katılımcı sayısı 7 milyona yükseldi. Yıllık fon büyümesi ortalama yüzde 25 oranında gerçekleşen BES'te, OKS'nin hayata geçmesiyle sisteme doğrudan BES üzerinden giren yeni sözleşme adedi yaklaşık 400 bin oldu.

OKS'nin BES'e nasıl etkisi oldu?
OKS, ülke tasarruf seviyelerinde artış, BES'in henüz ulaşmadığı kesimlerde birikim alışkanlığı ve tabandan davranış değişikliği oluşturması açısından faydalı oldu. OKS, emeklilik sektöründe tabandan büyümeye yönelik farklılık yarattı. BES ile tanışmayan yaklaşık 10-12 milyon kişilik potansiyel segmentin hayatına giren OKS ile sistem tabana yayıldı. Türkiye'de tasarruf alışkanlığını arttırmayı hedefleyen OKS'de fon büyüklüğü yaklaşık 2 milyar TL'ye, sistemde devam eden katılımcı sayısı 3,5 milyona yaklaştı. Sistemde devam etme oranı ise yüzde 46'larda gerçekleşti.

BES'teki yüksek cayma oranlarının önüne geçmek için neler yapılmalı?
Her iki sistemde de kalıcılığı arttırmak adına Hazine yetkilileriyle görüşmeler devam ediyor. 2018'de mevzuata ve kamuoyunu bilgilendirmeye yönelik yeni açılımlarla katılımcıların sistemde uzun süreli kalabilmesine dönük senaryolar üzerinde çalışılıyor. Sistemde kalma oranlarının artması ve her iki sistemin birbiriyle pozitif etkileşimi hedefleniyor. 18 yaş altının BES'e katılımı, katılımcılara kısmi çıkış hakkı tanınabilmesi, cayma konusunun daha net iletişimi ve doğru zamanlamayla işverenkatkısının sisteme dahil edilmesi, BES ve/veya OKS sistemindeki kalma oranlarını arttıracak.

Bundan sonraki süreçte kademeli geçiş nasıl gerçekleşecek?
2018 başında 50 üstü çalışanı olan şirketler, Temmuz 2018'de 10 üstü çalışanı olan şirketler, 2019 başında beş üstü çalışanı olan şirketlerle sisteme yaklaşık 8 milyon potansiyel katılımcı dahil olacak. Ayrıca orta vadede bireysel emeklilik fonlarını Türkiye'nin makro tasarruf sistemi olarak düşündüğümüzde kıdem tazminatı gibi gelişmeler de gündemde olacak.

2018'de BES'in büyüklüğü ne olur?
2018'in BES ve OKS sistemlerinin yalınlaşmasıyla müşteri tutundurmasını arttırma adına reform önerilerinin değerlendirileceği ve belli program dahilinde hayata geçeceği bir yıl olacağını öngörüyoruz. 2018'de BES'te devlet katkısı dahil fon büyüklüğünün 85-90 milyar TL arasına yerleşmesini bekliyoruz. Beş yılda emeklilik sistemi makro tasarruf sisteminin gelişmesi için önemli olmaya devam edecek.

KİŞMİR'E GÖRE EMEKLİLİK ŞİRKETLERİNE DÜŞEN 5 GÖREV
1- BES'in ve OKS'nin faydaları ile işleyişi konusunda anlaşılır tanıtım ve düzenli bilgilendirme yapmalı.
2- Müşteri hizmetlerinde katılımcıları memnun etmeli.
3- Sistemin faydalarını çoklu kanallardan en iyi şekilde anlatmalı.
4- Cayma nedenlerini detaylı irdeleyip müşteri tutundurmaya yönelik aksiyonlar almalı.
5- Otomatik katılımla tanışan müşterilere, ihtiyaçlarına dönük bireysel çözümlerle ulaşmalı.

BNP PARIBAS CARDIF'IN 2018 AJANDASI NASIL?
• Koruma ürünlerinde prim üretimimizi artırarak sektördeki en büyük ilk üç sigorta şirketi içerisinde olmayı hedefliyoruz.

• BES'te amacımız, OKS'yi dikkate alarak verimli büyümeye ulaşmak. Temel stratejimiz dağıtım kanallarımızda farklılaşmaya giderek farklı kanal ve sektörlerde işimizi büyütmek için hareket etmek olacak. Toplam fon büyüklüğünde 2,5 milyar TL'nin üzerine çıkmayı hedefliyoruz.
• İş ortaklıklarındaki global tecrübemiz ve BNP Paribas grubunun öncü uygulamaları ışığında ayrıştırıcı unsur olarak gördüğümüz ‘Pozitif Müşteri Deneyimi' konusuna öncelik vermeye devam edeceğiz.
• Teknolojik altyapımızla desteklediğimiz hizmetlerimiz sürecek. Dijital kanalımızı güçlendireceğiz.
• BES' in faydalarını katılımcılara doğru kanallar yoluyla aktararak sistemden cayma ve erken çıkışları engellemek de önceliklerimiz arasında olacak.

BNP PARIBAS CARDIF 2017'DE NE YAPTI?
• 2017 portföyümüzü farklı sektörlerde çeşitlendirerek büyüdüğümüz verimli bir yıl oldu. Yaklaşık 500 milyona yakın brüt prim üretimine ulaşarak hayat sigortalarında sektörün ilk beş oyuncusu arasında yer aldık.

• Hayat tarafında 2017 başında imzaladığımız Turkcell iş ortaklığımızla, hizmet verdiğimiz sektörlerin arasına telekomu da ekledik.

• BES'te 2017'de de sürdürülebilir büyümemizi devam ettirdik ve 2 milyar TL üzerinde fon hacmine ulaştık.

• Dijital kanalımızı güçlendirerek katılımcılarımızın hizmetlerimize erişimini kolaylaştırmak, satış sonrası hizmetlerle müşteri memnuniyetini arttırmak ve operasyonel verimlilik sağlamak üzere çalışmalar yaptık.

• Emeklilik müşterilerimiz için birçok hizmeti mobil aplikasyon ve web sitesi üzerinden ulaşılabilir hale getirdik. Böylece müşterilerimiz, sözleşmeleriyle ilgili işlemleri hızlıca ve kolaylıkla yapabilir hale geldi.