Bu yıl agresif ve kârlı büyümeyi planlıyoruz

18 Ocak 2020

Index Grup Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, 2020'de son üç yılda portföye kattıkları yeni ürünlerin cironun yüzde 25'ini oluşturacağını söylüyor. Grubun 2020 ciro hedefi 5 milyar TL'nin üzerinde. Bilecik, "Bu yıl verimli, agresif ve kârlı büyüyeceğiz" diyor.





GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr





2019'da 30'uncu yılını tamamlayan Index Grup, yaklaşık 5 milyar TL'lik cirosuyla teknoloji dağıtım işinin en büyük oyuncusu. Şirket, odaklandığı beş ana iş kolunun yanı sıra yeni alanlarda büyümeyi hedefliyor.





Index Grup Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik ile bir araya gelerek grubun yatırım planları ve gelecek hedefleri üzerine konuştuk. Bilecik, "En büyük yatırım kalemimiz lojistik olacak. Onun dışında katma değerli işlere de yatırım yapacağız" diyor.





Index Grup için 2019 yılını nasıl değerlendirirsiniz?
2018 ve 2019 başlangıç ve bitişleri açısından bambaşka yıllar oldu. 2018 yılı çok pozitif başlamıştı ama ağustos ayınla başlayan döviz krizinin had safhada olduğu bir dönem yaşadık.





2019 yılı da doğal olarak onun devam olduğu için yılın ilk altı ayı ticaret açısından gerçekten cılız geçti. Ama ikinci yarı özellikle eylül ayından sonra hareketli bir süreç oldu. Bizim teknoloji sektörüne bakıldığında ise iki noktanın ön plana çıktığı gözüküyor.





Nedir bunlar?
Geçen yıl e-ticaretin patladığı bir yıl oldu. Bunda 'black friday' gibi özel dönemlerin de etkisi var. Ama Türkiye'de bütün ticaretin içerisinde e-ticaretin payı yüzde 4'ü bulmuyor, yüzde 3-3,5 bandında seyrediyordu. Oysa İngiltere'de yüzde 10'un üzerinde. Biz de artık yüzde 7'yi bulur ve iki haneliye doğru gider diye umuyoruz. 2019'da sanki bu çıkışı gördük gibi.





Siz bu çıkışı neye bağlıyorsunuz?
Olgunlaşma süreci oldu. E-ticaret, zorlu dönemlerden geçti ve belli bir eşiği aştı. Genç nesil zaten artık internetten alışveriş yapıyor. İstediğin saatte, istediğin ürünü eve getirtebilmek çok konforlu. 2019 rakamlarında e-ticaretin payının yüzde 5'i bulacağını düşünüyorum.





Burada sadece lojistik sürecinde iyileştirme ihtiyacı var. Bir diğer nokta ise internetteki pazar yerlerindeki gelişme oldu. Bunların hacimleri arttı. Pazar yerleri, tedarik merkezi olarak hizmet verdiğimiz noktalar. Ama birçok pazar yerinde dükkan sayısı ortalama 140 bine ulaştı. Geçmiş yıllardaki birikmiş talep de akmaya başladı gibi gözüküyor.





Talepteki canlanmanın yansımaları nasıl?
Akıllı cep telefonları ve mobil cihazlarda bekleme vardı, şimdi alıma geçildi. Biz de birçok yeni ürüne yatırım yaptık. Bütün katma değerli ürün gruplarında, networking, 3S dediğimiz depolama, sunucu ve yazılım alanlarında önemli yatırımlar yaptık.





Bunun meyvelerini bu yıl ve 2021'de alacağız gibi gözüküyor. Aynı şekilde dağıtımını yaptığımız tüketim ve aksesuar dünyasında açık ara lider olanlar var.





Oppo gibi grubumuza yeni giren başarılı şirketler bulunuyor. Biz Oppo'da exclusive dağıtım yapıyoruz. Şimdi onun kardeşi Realme'yi duyurduk. Onun da dağıtımı bizde. Bunun gibi birkaç tane daha olacak.





Index Grup'un net satışları 2018 yılında yüzde 13 küçülmeyle 4,7 milyar TL olmuştu. 2019 hedefi 5 milyar TL'yi geçmekti. Finansal açıdan nasıl bir yıl geçirdiniz? 2020 beklentiniz ne?
Zaten 2018'de küçülmeyen olmadı. 2019 yılı rakamını, borsaya açıklayacak duruma gelmediği için tam olarak söyleyemesem de, yılbaşında verdiğimiz hedefleri tutturabileceğimizi umut ediyoruz. 2020'de de bunun üzerinde büyüme bekliyoruz.





2020 için beklentileriniz neler?
Bu yıl enflasyon ve faiz oranlarının daha makul seviyelerde olacağını düşünürsek, özellikle teknoloji ve dijital dönüşüm yatırımlarında hem devlet hem de özel sektörün biraz daha kuvvetli olacağı bir yıl olacak.





Özellikle özel şirketlerin yatırım kalemlerinde her şey dijitale dönmüş durumda. 2020'de son üç yıl içinde portföye kattığımız ürünler toplam ciromuzun yüzde 25'ini oluşturur. Bu yıl verimli ve agresif büyüme olacak. Ayrıca kârlı büyüyeceğiz.





Yeni büyüme alanları olacak mı?
E-ticaret, büyümenin dikkat çektiği alanlardan ancak burada lojistik sorunu var. Biz de Teklos şirketimizle bu konuda faaliyet gösteriyoruz. Özellikle e-ticaret şirketlerine hizmet vereceğiz.





Dikey bazlı kulvarları ilan ederek Türkiye dağıtımını yapmak istiyoruz. Depolama ve dağıtım tarafında fırsatları kullanmak istiyoruz. Aynı zamanda tedarik merkeziyiz. Bu bizim için tamamlayıcı bir iş olacak.





Odaklandığınız alanlar neler? Büyüme nereden gelecek?
Grup olarak odaklandığımız beş ana kategorimiz var: IT ürünleri, mobil cihazlar, networking ürünleri, 3S dediğimiz sunucu, depolama ve yazılım ürünleri ve tüketim ürünleri ile aksesuarlar.





Bunlar yine bu yıl koşturacağımız ana yapılar. Ama akıllı ev teknolojileri, 3D yazıcılar, robot teknolojileri ve giyilebilir teknolojiler de radarımıza girecek. Bunun dışında içinde çip olan her şey dediğimiz IoT ürünleri de gündemimizde olacak.





Bunlar daha küçük ama büyüyecek işler. Yatırımlarınız neler olacak?





En büyük yatırım kalemimiz lojistik olacak. Onun dışında katma değerli işlere de yatırım yapacağız. O kapsamda demo yatırım merkezleri kuruyoruz.





Yeni bir depolama ya da sunucu yatırımı yapmak isteyen şirketler gelip denemek istiyor. Biz de bu alandaki yatırımlarımızı artıracağız. Yatırımı en çok dağıtım kanalımıza yapıyoruz. 10 bin civarında kanalımız ve 250'ye yakın markamız var.





Sermaye piyasalarında hareketlilik var. Toparlanma eğilimini nasıl görüyorsunuz?
Dipten yukarı çıkış oldu. Enflasyon ben TÜSİ-AD'da görevi devrederken beklediğimiz seviyelerde gerçekleşti. Faiz oranları, TCMB politikaları ile normalleşti. Dünya veya Türkiye'de bir yönetim hatası olmadıkça önemli bir kıpırdanma bekliyorum.





Büyümenin tekrar yüzde 2-3 seviyelerine gelmesini umut ediyorum. Tüm bunların pozitif etkisini göreceğiz. Bu noktada dış dünya ile ilişkiler her şeyin önüne geçmiş durumda.