Dijital kültür sanat girişimleri büyüyor

19 Mayıs 2021
Burcu Tuvay btuvay@ekonomist.com.tr

Pandemi ile birlikte sayıları artan dijital kültür sanat girişimlerini takip eden kullanıcı sayısı her geçen gün büyüyor. Online konserden sanat galerisine kadar pek çok dijital platform, kısa zamanda yurtdışına açılmaya hazırlanıyor.

16 Mayıs 2021 tarihli sayıdan

İçinde bulunduğumuz koşullar nedeniyle pek çok fiziksel etkinlik dijital ortama taşındı. Artık tüketilen içeriğin interaktif, mekandan, zamandan bağımsız olması ve bireysel tüketim isteklerine cevap verecek niteliği taşıması bir seçenek değil; şart.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Bu zorunluluk, kültür sanat etkinliklerinin de dijital platformlara taşınmasını sağladı. Online konserden çevirim içi sinemaya, sesli kitaptan sanat galerisine kadar pek çok kültür sanat etkinliğini artık dijital platformlardan takip etmek mümkün.

Bu girişimler pandemi koşullarında kısa sürede yüz binlerce kişiye ulaştı. Hatta kısa zamanda platformların ABD'den Avrupa'ya kadar birçok kıtaya taşınması hedefleniyor. Bundan sonraki süreçte de hibrit modelin etkinlik sektöründe bir alternatif olarak uygulanması öngörülüyor.

Kültür sanat sektöründe de dijital süreçlerin önümüzdeki yıllarda mobil uygulamalarla daha fazla gelişeceği ve hayatın bir parçası olacağı ifade ediliyor. Biz de haberimizde bu alanda öne çıkan altı dijital kültür sanat platformunun faaliyetlerini ve büyüme hedeflerini araştırdık.

ABD'DE BÜYÜME HEDEFİ


Online canlı müzik ve sahne sanatları alanında faaliyet gösteren, içerisinde sosyal ağ bulunduran bir içerik platformu ve aynı zamanda pazaryeri olan Musixen, dijital bir menajer gibi, keşfedilme sürecindeki sanatçıların performanslarını ve sanatlarını gelire dönüştürmelerine aracılık ediyor.

Kullanıcıların eğlenirken yeni kişiler ile tanışmalarını ve global olarak sosyalleşmelerini sağlıyor. Platformda 200 binden fazla kullanıcı, 2 bin 500'ün üzerinde kayıtlı müzisyen bulunuyor.

Yılsonu itibarıyla Türkiye, Azerbaycan, Türki Cumhuriyetleri, MENA ve Orta Avrupa bölgesinde 2 milyondan fazla kullanıcıya ve 50 binin üzerinde sanatçıya ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Musixen Kurucusu Çağrı Bozay, "Türkiye'den sonra, ilk olarak Azerbaycan pazarına giriş yaptık ve beklediğimizden hızlı bir şekilde büyüyoruz.

2022 yılı içerisinde de Avrupa'nın tümü, Güney ve Kuzey Amerika olmak üzere, Amerika'da aynı hızlı büyümeyi yakalamayı hedefliyoruz" diye konuşuyor.

2 MİLYON DOLAR DEĞERLEME


Makromusic'te de müzik zevki aynı olan, aynı anda aynı müziği dinleyen kişiler eşleşip tanışabiliyor. Bununla birlikte sevdikleri şarkılar, albümler, sanatçılar, podcast'ler hakkında paylaşım yapabiliyorlar. Özetle müziğin sosyal eşleşme uygulaması diyebileceğimiz Macromusic, 2 milyon indirme sayısını geçti.

21 yaşındaki girişimci AtaberkÖzaydın tarafından hayata geçirilen platform, geçtiğimiz aylarda 2 milyon dolar değerleme ile ilk yatırımını da aldı.

"Macromusic'i beş yılda globalde 200 milyondan daha fazla indirmesi olan sosyal eşleşme uygulaması noktasına taşımak istiyoruz" diyen Özaydın, bu yıl platformu ABD ve Avrupa'da büyütmeyi hedeflediklerini söylüyor.

SESLİ KÜTÜPHANEYİ BÜYÜTECEK


Türkiye'de sesli kitaplarla ilgili sektör ve piyasa tanımları ilk kez yedi yıl önce Seslenen Kitap ile başladı. Seslenen Kitap mobil uygulamalar üzerinden çalışan Türkiye'nin ilk yerli sesli kitap dükkanıydı. İsveçli sesli kitap platformu Storytel, 2017'de Seslenen Kitap'ın tüm hisselerini satın aldı.

Bu tarihten sonra faaliyetler Storytel olarak sürdürülüyor. Storytel aboneleri, 4 binin üzerinde Türkçe sesli kitabı, 2 bine yakın Türkçe e-kitabı, 90 binden fazla İngilizce sesli kitabı, 100 binin üzerinde İngilizce e-kitabı ve birçok podcast'i dinleyebiliyor.

"2021 yılında hem sesli kitap kütüphanemizi genişletmek hem de Türkçe e-kitap sayımızı artırmak hedefiyle çalışıyoruz. Bunun yanında farklı kategorilerde Storytel Ori-ginal içerikleri sunmaya hazırlanıyoruz" diyen Storytel Türkiye Ülke Müdürü Berk İmamoğlu, Türkiye'nin tüm Storytel ülkeleri arasında 50 bin üyeye en kısa zamanda ulaşan ülke olduğuna dikkat çekiyor.

DİJİTAL SANAT GALERİSİ


Galeriler, koleksiyonerlere yıllardır sergilerle birlikte dijital olarak da ulaşıyordu. Ancak pandemi bu durumu kalıcı hale getirince 100'ün üzerinde online sanat platformu aktif oldu. Onların arasında MAS'ı farklı kılan, Türk çağdaş sanatının öne çıkan önemli sanatçılarının küçük ebatlı eserlerini sergileyip satışa sunuyor olması.

Birebir sanatçılarla, galerilerle ve koleksiyonerlerle iş birliği yaparak en iyi eserlere, en iyi sanatçılarla ulaşmayı hedefleyen girişim, sadece gerçek kullanıcıya yönelik açık ve teklif usulü bir ikinci el piyasası çalışması da yapacak.

Şu an aylık olarak 500 bin ile 600 bin bandında erişim sayısına ulaştıklarını söyleyen MAS Kurucu Ortağı Albert Nahmiyas, "Yılsonuna kadar bu rakamı 1 milyona çıkarmayı hedefliyoruz. Hedefimiz 50 sanatçıya ulaşmak ve bir süre bu sayıda kalmak" diyor.

ÇEVİRİMİÇİ SİNEMA


Beykoz Kundura Sinema'nın girişimi olan Kundurama ise Kundura Sinema'nın seçkilerini çevrim içi gösteriyor. Kundurama'nın kataloğu yeni filmler eklenerek zenginleşmeye devam edecek. İlerleyen zamanlarda performans alanında da farklı seçkiler sunulması planlanıyor.

Kundurama'da yıl boyunca değişen aralıklarla film gösterimlerine devam edeceklerini söyleyen Beykoz Kundura Kültür Sanat Direktörü Buse Yıldırım, "Yaz boyunca çevrimiçi gösterimler devam ederken, pandemi şartları elverdiği sürece Beykoz Kundura'nın Boğaz kıyısında açık hava film gösterimleri ve müzik performanslarıyla bir araya geleceğiz.

Sadece film değil, performans alanında çeşitli içeriklerle de Kundurama'nın seyir deneyimini zenginleştireceğiz" diye konuşuyor.

KONSERLERİ DÜNYAYA AÇACAK


JoJo kısaca; etkinlik mekanına canlı olarak bulunduğunuz yerden bağlanabildiğiniz, yüksek çözünürlüklü görüntü ve ses kalitesinde etkinlik yayınını izleme olanağı bulabildiğiniz, sevdiklerinizle birlikte konseri online ortamda görüntülü aynı anda birlikte izleyebildiğiniz yeni nesil kültür, sanat ve eğlence platformu.

Jolly Joker Vadistanbul sahnesinden canlı gerçekleştirilen konserler, bu platform üzerinden eş zamanlı yayınlıyor. Yakın zamanda tiyatro ve yarı profesyonel sanatçıların da etkinliklerinin yer alacağını söyleyen JoJo CEO'su Can Aydoğdu, şunları anlatıyor: "Yazın açılacak Jolly Joker mekanlarındaki etkinlikleri de platforma taşımayı planlıyoruz. Yaklaşık beş ay gibi bir sürede 50 bin kişiye ulaştık, yılı 250 bin kişi ile tamamlamayı öngörüyoruz.

Yurtdışı içerikleri için çalışmalarımız devam ediyor, özellikle İngiltere, Almanya, Belçika, Hollanda ve Azerbaycan tarafından yoğun bir talep söz konusu. JoJo konserlerini ve etkinliklerini tüm dünyada izlenebilir olması için çalışıyoruz."