Dünya devleri için üretim yaparak büyüyor

01 Ağustos 2018
İzmirli Üniteks, H&M, Inditex, C&A gibi dünya devlerinin Türkiye'deki en büyük üreticilerinden biri. Dünya markaları için sadece üretim değil tasarım da yapıyor. 2017'de 150 milyon dolar ihracat yapan şirket, bu yıl yüzde 25 ihracat artışı hedefliyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

1990 yılında İzmir'de kurulan Üniteks, global tekstil devlerinden H&M ile yollarının kesişmesiyle birlikte, pazarda hızlı bir büyüme sergiledi. Kısa zamanda kaliteli üretimi ve hızlı teslimatıyla İsveçli markanın takdirini kazanan şirket, H&M'nin referansı ile daha pek çok dünya markasına da üretim yapmaya başladı. Bunlar arasında Alman C&A da var, ABD'li Nike da...

2000'li yıllara gelindiğinde ise Zara, Bershka gibi markaları bünyesinde barındıran Inditex Grubu, şirketin kapısını çaldı. İki markanın mayasının tutmasıyla başlayan uyumlu çalışma 15 yılı aşkın süredir devam ediyor.

Öyle ki Üniteks bugün Inditex Grubu'nun dünya çapında en büyük tedarikçileri arasında ilk sıralarda yer alıyor. Yüzde 100 ihracata çalışan şirket, geçen yılki 150 milyon dolarlık ihracatını bu yıl yüzde 25 artırmayı hedefliyor.

Üniteks Yönetim Kurulu Başkanı Serhan Ünsal, önceliklerini üretim lehine kullandıklarını belirtiyor. Ünsal, "Bugün dünya markalarına sadece üretim yapmakla kalmıyoruz, onlara özgün tasarımlarımızı da satıyoruz. Satışlarımızın yüzde 80'i kendi tasarımlarımızdan oluşuyor" diyor.

TARIMDAN TEKSTİLE GEÇTİ
Ünsal Ailesi 125 yıldan uzun zamandır sanayi ve ticaret hayatının içinde bulunuyor. Tarım ihracatı yapan şirketin deposunun bir katında fason atölye olarak başlayan tekstil macerası, zamanla dünya devlerinin üretim sürecinde tercih ettiği bir şirket olmaya kadar gitti.

Bu durum, şirketin yoğun siparişlere hızla cevap verebilmesi için daha teknolojik ve altyapısı uygun bir tesise geçmesine neden oldu. 1990 yılında bin 300 metrekare ile başlayan tesis yatırımları bugün 45 bin metrekareye ulaştı.

Serhan Ünsal, "Üretim yaptığımız dünya markaları pek çok standart arıyor. Üretim aşamalarına, işçi haklarına, çevre hassasiyetlerine, insan sağlığına yönelik kriterleri var.

Bunları karşılayabilmek için, hem kendi tesis yatırımlarımızı yapıp hem de birlikte çalıştığımız fason atölyeleri bu standartlara çıkarmak ve geliştirmek konusunda emek veriyoruz" diye anlatıyor.



YURTDIŞINDA OFİSLERİ VAR
İzmir'deki tesislerinde 25'e yakın tasarımcısı ile müşterilerine hizmet veren Üniteks, İspan-ya'da La Coruna ve Barcelona'nın ardından geçtiğimiz yıl Londra'da da tasarım ofisi açtı. Şirket, bu üç ofiste 21 yerel tasarımcısıyla modaya uluslararası bir bakış açısı sunuyor.

C&A'nın Üniteks'i 400 tedarikçisi arasından 'En İyi Ürün Geliştiren Firma' seçtiğini vurgulayan Serhan Ünsal, şunları anlatıyor: "Bu bize gurur veriyor. Türk tekstilcileri olarak dünya devlerinin ihtiyaçlarına hızımız, maliyetlerimiz, kalitemiz ve trend oluşturabilmemizle cevap verebildiğimizi gösteriyor.

Müşterilerimiz toplantılar için Türkiye'ye gelmenin yanı sıra modanın en hareketli olduğu merkezlerde de bir araya gelmeyi tercih edebiliyorlar. İspanya ve İngiltere'deki ofislerimiz sayesinde bu tercihe de cevap verebilir hale geldik."

8 BİN KİŞİYE İSTİHDAM
Üniteks, ayda ortalama 4 milyon adet örme giysi üretiyor. Bunun yanı sıra 2005 yılından bu yana Mısır'dan da AB ülkelerine yıllık 2,5 milyon adetlik ihracat gerçekleştiriyor.

Çevre dostu ve organik üretime özellikle önem veren şirket, 1992'den bu yana organik pamuk da üretiyor. Bugün yatırımları ve fason atölyeleriyle yaklaşık 8 bin kişiye istihdam sağlayan şirketin çalışan-larının yüzde 85'ini kadınlar oluşturuyor.

Şirket, sektörün ilk AR-GE merkezlerinden birine de sahip. TÜBİTAK ve Bilim, Sanayi Teknoloji Bakanlığı onaylı AR-GE merkezini 2011 yılında hayata geçiren şirket, cirosunun yüzdeAR-GE'ye ayırıyor. AR-GE merkezlerinde kumaştan aksesuara kadar pek çok alanda araştırma geliştirme çalışmaları yürütüldüğüne değinen Serhan Ünsal, üniversitelerle ortak çalışmalar yürüttüklerinden de bahsediyor.

YENİ YATIRIMLAR YOLDA
Yüzde 100 ihracata yönelik faaliyet gösteren Üniteks son dönemde kendi tesis yatırımlarını artırdı. İzmir dışında Batman, Tokat, Ordu ve Giresun'da da tesisler kurdu.

Bugün siparişlerinin yüzde 50'ye yakınını kendi tesislerinde gerçekleştiren şirket, son olarak geçtiğimiz günlerde Giresun'un Bulancak ilçesindeki tesisini devreye aldı. Serhan Ünsal, "Zaman içinde merkezi üretim kapasitemizi yüzde 70'e çıkarmayı ve iş ortaklığı yaptığımız atölyelerimizin gelişimine yatırım yapmaya devam etmeyi planlıyoruz" diyor.

SEKTÖRDE NELER OLUYOR?
Eskiden hazır giyim ve konfeksiyon alanında iki sezon vardı. Artık sezon sayısı sekize kadar çıkabiliyor. Mesela Üniteks'in çalıştığı markalardan biri olan Zara'nın iki ayda bir yeni sezonu var.

Serhan Ünsal, bu tempoya ayak uydurmanın oldukça zor olduğunu ama yıllar içinde kendilerini bu hıza uygun olarak geliştirerek müşterileriyle aynı yolda yürümeyi öğrendiklerini söylüyor. E-postalarına sipariş olarak düşen bir modelin üç haftada giyilmeye hazır son moda bir giysi olarak yola çıktığını da belirtiyor.

BÜYÜMEYİ NE GETİRDİ?
Serhan Ünsal, Üniteks'in büyümesinde önem taşıyan faktörleri şöyle anlatıyor:
SADAKAT ÖNEMLİ
Büyümemizdeki en önemli etken bence sadakat. Uzun zamandır çalıştığımız müşterilerimizden daha yüksek kârla satış yapabileceğimiz daha kısa vadeli başka fırsatlar karşımıza çıktı. Ama biz ilişkilerin uzun soluklu olduğu ve her iki tarafın da kazandığı durumda fayda verdiğini düşünüyoruz. Bunun da uzun vadede çok faydasını gördük.
GÜVEN FAKTÖRÜ
Ticaret yalnızca üretmek ve satmakla ilgili bir şey değil. En az kendi ihtiyaçlarınız kadar, karşı tarafın da ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmakla da ilgili. Güven vermekle, güven duymakla ilgili.
AR-GE'YE KAYNAK AYIRMAK
Bir diğer avantajımız da kaynaklarımızı doğru kanalize edebilmek. Biz önümüzü görmeyi, doğru yapılanmayı, kurumsallaşmayı önemsiyoruz. Bunun için de AR-GE'ye, yatırımlara, gelişime kaynak ayırıyoruz. İşin profesyonelleriyle de çalışıp, kendimize en doğru rotayı çizmenin peşinde koşuyoruz.