Ekonomideki daralma lojistiği çok zorluyor

03 Ocak 2019
150 milyar TL büyüklükte olduğu tahmin edilen ve 2018'e yüzde 10 büyüme hedefiyle giren lojistik, mevcudu koruyarak yılı kapattı. 2019 yılında taşımacılık yönetmeliğine odaklanan sektör temsilcileri, her şeye rağmen yüzde 6 büyüme öngörüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörlerinden biri olan lojistik, 2018 yılında beklediği büyümeyi yakalayamayarak zor bir yılı geride bıraktı. 2018 yılında yaşanan ihracat artışı taşımacıların yüzünü pek güldürmedi. İthalatta frene basılması ve dolu giden konteynırların boş dönmesi lojistik maliyetlerini artırdı. Bu olumsuzluklar sektöre büyüme getirmezken, 2019 için hedef büyüme yüzde 6 olarak belirlendi.

GÖZLER MEVZUAT DÜZENLEMESİNDE
Sektörde işlerin pek yolunda gitmediğini Dünya Bankası tarafından açıklanan Küresel Lojistik Performansı Endeksi de ortaya koyuyor. Küresel lojistik performans endeksinde 2016'da 34'üncü sırada bulunan Türkiye, 2018'de 13 sıra gerileyerek 47'nci sıraya düştü.

Lojistik maliyetlerinin artması taşımacıların rekabet gücünü zayıflattı. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, sektörün yurtdışında büyümesi için öncelikle lojistik sektörünün ihtiyaçlarının doğru belirlenmesi gerektiğini söylüyor.

Bunun için de belirlenen ihtiyaçların giderilmesinin, sektör ve kamu arasında koordinasyon ve işbirliğinin sağlanmasının şart olduğunu belirtiyor.

Emre Eldener, 2019 yılında sektörün gündeminde Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği olacağını ifade ediyor. Söz konusu yönetmeliğin altı ay ertelendiğini belirten Eldener, şunları söylüyor: "Mevzuatlarla sektörün faaliyetleri güçlendirilmeli.

Mevzuat düzenlemeleri sektör faaliyetlerini güçlendirici nitelikte yapılırsa, sektörün yatırım ortamını bozacak, girişimciliği engelleyecek tarife kısıtlamaları ve yüksek maliyetli belge ücreti yaklaşımlarından kaçınılırsa, küresel büyümeye odaklanmamız daha kolay olabilir."



KONTEYNER TAŞIMALARI ARTACAK
Deniz taşımacılığında ise beklentiler pozitif. Her ne kadar ABD ile Çin arasındaki ihtilaflar küresel ticaretin büyümesini yavaşlatmış ve gelecekteki ticaret ilişkilerine yönelik belirsizlikleri artırmış olsa da, sektör temsilcileri iyimser bakışını koruyor.

Kumport CEO'su Özgür Soy, 2019'da ithalat hacminde daralma beklenirken, ihracat hacminin ise artışla buradaki kaybı kompanse edeceğini belirtiyor. Soy "Özellikle transit konteynerler için gümrük mevzuatının sadeleştirilmesi Doğu Akdeniz Bölgesi'ndeki transit hublara karşı olan rekabetçiliğimizi arttıracaktır"diyor.

ERMAN EREKE UND İCRA KURULU BAŞKAN VEKİLİ
"MEVZUAT DESTEĞİYLE VERİMLİ YIL OLACAK"
"2019'da temel beklenti ise ulaştırma ve gümrük mevzuatı açısından sektörü rahatlatacak adımların ivedilikle atılması.

2018 yılı sonunda hızlandırılan mevzuat çalışmalarının ve dış ticaret süreçlerini basitleştirecek uygulamaların hayata geçirilmesiyle birlikte 2019 çok daha verimli bir yıl olacaktır."