En büyük endişe müşteri kaybı

09 Mayıs 2020
Endeavor Türkiye, Covid-19’un girişimcilere etkilerini ölçmek amacıyla nisan başında bir anket gerçekleştirdi. Yaklaşık 250 girişimcinin katıldığı online ankette katılımcılara, Covid-19 salgını sonrasında ticari hayatlarının nasıl etkileneceğine ilişkin sorular soruldu.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Gelen yanıtlara göre, girişimcilerin en büyük endişesinin yüzde 70 ile müşteri kaybı ve yeni müşteri bulamama olduğu ortaya çıktı. Müşteri kaybını yüzde 49 ile ödemelerin gecikmesi, yüzde 37 ile fon sürecinin sekteye uğraması, yüzde 27 ile yerel ve uluslararası ulaşımın kısıtlanması/önemli toplantıların ertelenmesi, yüzde 25 ile ekiplerin yönetimi/çalışan güvenliği ve yüzde 23 ile tedarik zincirinde aksamalar izledi.

Öte yandan Covid-19 sürecinin geçmiş krizlere göre benzersiz olması ve gelecek öngörüsünün yapılamaması da katılımcıları endişelendiren konular arasında. Girişimcilerin yüzde 70’i 2020 kâr hedeflerinde azalma beklerken, yüzde 65’i giderlerini kısmak için şimdiden önlemler almaya başladığını ifade ediyor. Hangi giderlerin kısılacağı sorulduğunda ise yüzde 50 ile operasyonel giderler birinci sırada yer alıyor.

Operasyonel giderleri yüzde 40 ile pazarlama giderleri, yüzde 29 ile ödemelerin ertelenmesi, yüzde 12 ile çalışma saatlerinin düzenlenmesi ve yüzde 10 ile üretimin kısılması takip ediyor.