Evler teknolojiyle ofise dönüşüyor

26 Mart 2020
Koronavirüs salgını birçok kurumun evden çalışmaya geçmesine neden oldu. Evden çalışırken yardımcı olan çeşitli teknolojiler var.
GÖZDE YENİOVA gyeniova@ekonomist.com.tr

Bu pazarda büyüme hızlanacak gibi. Online eğitime geçilmesi de bu alanda dijital araç kullanımının artmasını sağladı.

UZAKTAN ORTAK ÇALIŞMA

Evden ya da ofis dışından çalışırken şirket sunucularında tutulan belge ve datalara ulaşmak da önemli. Bu noktada Windows Live'ın SkyDrive, Google'ın Drive gibi bulut uygulamaları var. Ofis dışında tüm personelin ortak işler üzerinde çalışmasına yardımcı olan uygulamalar da bulunuyor.

Office 365'in yanı sıra iş takibi için bulut tabanlı ekip işbirliği uygulaması Slack gibi uygulamalar da son dönemde yoğun olarak kullanılıyor.

Slack ile bir projede farklı gruplar, kanallar, departmanlar oluşturup, bunlara özel mesajlar atabiliyorsunuz.

IP santraller iş ortamındaki telefon görüşmelerini, ofiste olmadan da her yerden gerçekleştirmenizi sağlıyor.

Santrale bağlı çalışan mobil yazılımlar, bilgisayarınızda kurulu yazılım tabanlı telefonlar ve IP telefonlar ile ofis numaranızdan sizi arayan kişilerin çağrılarını cevaplayabiliyorsunuz. Böylece iletişim mekandan bağımsız hale geliyor.

Tabii tüm bu teknolojilerin kullanımı için gerekli internet altyapısının da hazır olması gerekiyor. Fiber altyapının olmadığı yerde ise Turkcell'in sunduğu Superbox, 4,5G şebekesi üzerinden 375 Mbps'ye varan hızlarda hizmet veriyor.

ONLINE EĞİTİM ARAÇLARI
Evden çalışmanın yanı sıra öğrenci ve öğretmenler için online eğitim sürecine de girildi. Milli Eğitim Bakanlığı, online eğitim platformu Eğitim Bilişim Ağı'nı (EBA) kullanıyor.

Okul öncesi dönemden 12'nci sınıflara kadar tüm derslere bilgisayar, tablet ve mobil cihazlar üzerinden erişim olanağı sunan EBA uygulaması, eğitim-öğretimin aksamadan devam etmesini sağlıyor. EBA'nın video altyapısı Medianova CDN platformu tarafından sağlanıyor.

Bu kapsamda başka birçok hizmet ve uygulama da bulunuyor. Türk Telekom, dijital eğitim ürünü Vitamin uygulaması ve iştiraki online eğitim sistemi SEBİT ile bu kapsamda destek veriyor.

Sebit Genel Müdürü Ahmet Eti, "Türkiye'nin en büyük eğitim teknolojileri şirketiyiz. Geliştirdiğimiz uygulamalar halihazırda pek çok özel ve devlet okulunda başarıyla çalışıyor.

Uygulamalarımız ve programlarımız öğretmen ve öğrencilerden aldığımız geri bildirimle sürekli geliştiriliyor ve müfredatla uyumlu hale getiriliyor" diyor.

Turkcell de televizyon platformu TV+ ile uzaktan eğitim döneminde çocukların öğrenmesi ve keşfetmesi için 10'dan fazla çocuk ve eğitim kanalını erişime açıyor.

GÜVENLİĞE DİKKAT!

Koronavirüse önlem amaçlı evden çalışmayla birlikte işverenler için siber güvenlik tehdidi önemli bir gündem maddesi haline geldi. Aynı zamanda online eğitim süreci de benzer bir tehditle karşı karşıya. Bu kapsamda siber güvenlik şirketleri neler yapılması gerektiğine işaret ediyor.

Buna göre, bilgisayar üzerinden yapılan tüm iletişim şifreli olmalı. Önemli servislere iki adımlı doğrulama (2FA) yöntemiyle erişim sağlanmalı. Ofis kaynaklarına ortak bilgisayar üzerinden bağlanılmamalı ve bağlanıldığında da SSL VPN kullanılmalı.

Çin'de başlayan ve kısa sürede küresel bir salgına dönüşen koronavirüs ile tüm dünyada şirketler mağaza ve şube kapatmaktan evden çalışmaya kadar bir dizi önlemi hayata geçirdi.

Bu kapsamda Türkiye'de de hem kurumsal hem de küçük ve orta ölçekli işletmeler çalışanlarını evden çalışma uygulamasına geçirdi. Günümüz teknolojisi ofise gitmeye gerek kalmadan birçok günlük işin sorunsuz şekilde yürütülmesine olanak tanıyor.

Burada özellikle video konferans uygulamaları öne çıkıyor. Yapılan araştırmalara göre, video konferans pazarının büyüklüğünün 2020 yılında 6,4 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

Bu pazarın yılda yüzde 9,4 büyüme oranıyla gelişmesi öngörülüyordu. Ancak dünya çapında yaşanan virüs salgınından sonra şirketlerin hızla evden çalışma biçimine geçmesi ve eğitime ara verilerek online eğitime geçilmesiyle birlikte bu pazarda çok büyük artışlar olduğu bildiriliyor.

VİDEO KONFERANS ARTIYOR

Video konferans, akıllı mobil telefonlar, dizüstü bilgisayarlar, PC'ler, toplantı odası setleri gibi internete bağlı herhangi bir cihaza bağlanan birçok kişinin aynı anda görüntülü ve dosya paylaşımlı çalışmasına olanak veriyor.

Örneğin Karel'in kendi yazılımı olan bulut video konferans çözümü var. Bu üründe şifreleme teknolojileri ve çok katmanlı güvenlik yapısı bulunuyor.

Karel'in bulut video konferans yazılımı, aynı anda farklı ortamlarda bulunan 25 kullanıcının görüntülü ve dosya paylaşımlı video konferans yapabilmesini sağlıyor. Eğitim ve webinar kullanımında ise bin kullanıcıya çıkılabiliyor.

Medianova'nın da Wezone.io isimli webinar platformu var. Bu platformdan web üzerinden
seminer, eğitim veya bayi toplantısı yapmak isteyen kişiler ve şirketler yararlanıyor.

Ayrıca büyük kurumların şirket içinde çalışanlarına yönelik yüksek kalitede canlı yayın yapmalarını sağlayan Enterprise Video platformu bulunuyor.

Cisco'nun görüntülü görüşme sağlayan cihazlarının yanı sıra Skype gibi uygulamalar da video konferans düzenlemeye olanak tanıyor.

Bu uygulamalardan bir diğerini de Turkcell'in geliştirdiği BiP oluşturuyor. BiP'in görüntülü grup görüşme özelliği, aynı ortamda bulunmayan şirket personelinin cep telefonları aracılığıyla bir araya gelmesine fırsat tanıyor.

DİDEM DURU / CİSCO TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ

‘’DİJİTAL KONFERANS KULLANICI SAYISI KATLANIYOR’’
‘’Cisco olarak şirketlerin işlerini sürdürebilmeleri ve ‘bağlantılı’ olabilmeleri için proaktif olarak hareket ediyoruz. Dijital konferans teknolojimiz olan Webex’in kullanım alanını 44 ülkede de genişlettik.

Japonya, G. Kore ve Singapur gibi ülkelerde Webex kullanıcılarının sayısının 4-5 katına, halihazırda her ay 6 milyar dakika olan konferans sürelerinin de özellikle salgından etkilenen bazı ülkelerde 2 katına çıktığını gözlemliyoruz.

Bu artan talebe cevap verebilmek için gerekli tüm adımları atıyoruz. Türkiye’de altyapı birçok bölgede gelişmiş durumda, internet erişim hızları ve kalitesi evden çalışmak için uygun. Dünyada evden çalışma trendi salgından önce de artış gösteriyordu. Bu, koronavirüs salgınına bağlı olarak kısa vadede katlanarak artacak.’’

SERKAN SEVİM / MEDİANOVA CEO’SU
‘’VİDEO İÇERİK HİZMETİNE TALEP ARTIYOR’’
‘’Medianova olarak EBA ile yıllardır başarılı bir şekilde çalışıyoruz. Bu değişimi yıllar önce gördüler ve dijital bir platform ile gerek öğrenci gerekse öğretmen eğitimlerini yapıyorlar.

Biz de bu altyapıya bin kişi de gelse, milyonlar da gelse çalışmasını sağlayacak şekilde video İçerik Dağıtım Ağı (CDN) hizmetini veriyoruz. Türkiye’de dijitalleşme süreci daha da ilerledikçe trafikler ve kullanıcılar katlanarak artıyor.

Dünya CDN pazarı yaklaşık 20 milyar dolar civarında ve yılda yüzde 20 civarında büyümeye devam ediyor. Online eğitimin ve webinar platformları üzerinden yapılacak canlı yayınların önümüzdeki yıllarda katlanarak büyüyeceğine inanıyorum. Online eğitim ve webinar gibi ürünlere talep arttıkça CDN şirketlerine olan talep de artacak.’’