Fintech alanında bölgesel oyuncu olmayı hedefliyoruz

07 Temmuz 2020
Multinet Up 21 yıl önce yemek kartı şirketi olarak kuruldu. Bugün, özellikle son yedi yıldır ağırlık verdiği teknoloji ve start up yatırımları sonucunda geldiği noktada yeni nesil bir finansal teknoloji şirketi olarak faaliyet gösteriyor. 2 milyon kart kullanıcısı bulunan Multinet Up, yaklaşık 200 bin kuruma dokunan büyük bir ekosistemi yönetiyor.
Burcu Tuvay
btuvay@ekonomist.com.tr

Multinet Up CEO'su Demirhan Şener, "Teknolojik gücümüz ve bu işbirlikleri ile ekosistemimizde ürettiğimiz fayda ve değeri daha büyük alanlara ulaştırıyoruz. Bundan sonra da teknolojimiz, alt yapımız, birleştirici gücümüz ve yenilikçi ürün ve hizmetlerimizle fark yaratmaya devam edeceğiz.

Beş yıl içinde fintech alanında bölgesel bir oyuncu olmayı hedefliyoruz" diyor. Şener, sorularımızı şöyle yanıtladı.

Multinet Up deyince akıllara yemek kartı geliyor fakat birçok sektörde daha faaliyet gösteriyorsunuz. Faaliyetleriniz hakkında kısaca bilgi verir misiniz?

Geliştirdiğimiz yenilikçi çözümler ile yemek kartı sektörünün dijitalleşmesi yolunda öncü olma misyonuna sahibiz. Bu sebeple Multinet Up'ın yemek kartı ile özdeşleşmiş bir marka olması gayet doğal.

Üç ana faaliyet alanımız var. İlki çalışanlara bağlı giderlerin yönetimi. Yemek kartı, akaryakıt, esnek yan haklar, ödüllendirme, seyahat, konaklama ve araç kiralama çözümlerini sunuyoruz. Bu çözümlerimiz ile şirketlere operasyonel kolaylık, vergi avantajı, maliyet avantajı, kontrol yetkinliği sağlıyoruz.

İkinci olarak, şirketlerin çalışanlara bağlı olmayan giderlerini yönetiyoruz. Burada toplu satın alma gücümüz ile KOBİ ve mikro işletmelerin yaklaşık tüm operasyonel giderlerini maliyet ve ödeme avantajları ile yönetmelerini sağlıyoruz.

Üçüncü olarak ise Türkiye'nin ilk ön ödemeli kartını çıkaran ininal, işletmelere sanal ödeme altyapısı sunan iPara, teknoloji çözümleri üreten inventiv gibi şirketlerimizle finansal servisler alanında faaliyet gösteriyoruz.

Yemek kartı şirketinden yeni nesil finansal teknolojiler üreten bir grup şirketine dönüşmeyi nasıl başardınız?

Dünyada online ve mobil ödeme araçlarının henüz yaygınlaştığı, ön ödemeli kartların kullanım alanlarının çeşitlenmeye başladığı dönemde finansal teknolojilerin ileride gelebileceği noktayı öngörmüş ve kendimize ödeme dünyasının her alanını kapsayan bir fintech şirketi olma hedefi koymuştuk. İşte bu sebeple, finansal hizmetler alanında ininal, iPara gibi start up'lara yatırım yaptık.

2016 yılında tüm AR-GE faaliyetlerimizi tek çatı altında birleştirdik ve IT departmanımızı teknokent şirketi haline getirdik. Teknoloji şirketimiz inventiv, kartlı ve kartsız ödeme yöntemleri, mobil ödeme ve mobil uygulama çözümleri ile siber güvenlik alanlarında çalışıyor. inventiv bu alanlarda hem yurtıçindeki müşterilerinin ihtiyaçlarına özel projeler gerçekleştiriyor hem de yurtdışına teknoloji alt yapısı ihraç ediyor.

Tüm bu çalışmalar bizi bugünkü noktaya getirdi; 2012'de işlem hacimlerimizin yüzde 90' yemek kartı tarafından gelirken bugün bu oran yüzde 50'nin altına düştü. startups.watch tarafından hazırlanan ve güncellenen Türkiye Fintech Ekosistem Haritası'nda üç yıldır banka dışı ödeme sistemine sahip tek şirketiz.

Güçlü teknolojik alt yapımız, doğru iş birlikleri kurmamız ve ekosistemimizde farklı alanlardaki paydaşlarımızın birbirleriyle ticaret yaparak karşılıklı değer yaratmasını önemsememiz, yemek kartı şirketinden fintech grubuna dönüşmemizde başarılı olmamızı sağladı.

Pandemi, 2020 hedeflerini nasıl etkiledi. Sektörün ve Multinet Up'ın hedefleri neydi, ne tür revizyonlar yaptınız?

Multinet Up olarak bizim uzun zamandır en önemli hedeflerimizden biri sektörün dijitalleşmesi olmuştur. Bundan yaklaşık on yıl önce, dünyada online ve mobil ödeme araçlarının henüz yaygınlaştığı, ön ödemeli kartların kullanım alanlarının çeşitlenmeye başladığı dönemde, finansal teknolojilerin bugünlerde gelebileceği noktayı öngörmüştük.

Bu sebeple, finansal hizmetler alanında ininal, iPara gibi start up'lara yatırım yaptık. 2013 yılında işletmelere sanal ödeme alt yapısı sunan Türkiye'nin ilk online ödeme hizmeti veren kuruluşu iPara'ya yatırım yaptık. Ön ödemeli kartlar tarafında 2016'da Türkiye'nin ilk ön ödemeli kartı ininal yatırımımızı gerçekleştirdik. 2016 yılında tüm AR-GE faaliyetlerimizi tek çatı altında birleştirdik ve IT departmanımızı teknokent şirketi haline getirdik.

inventiv'in sağladığı güçlü teknolojik altyapı sayesinde Multinet Up'taki tüm süreçlerimizi uçtan uca dijital bir yapıya dönüştürdük. Hem şirket içindeki süreçlerimizin hem de müşterilerimize sunduğumuz ürün ve hizmetlerin dijitalleşme aşamalarını çok uzun süre önce tamamladık. Covid-19 döneminde de herhangi bir aksaklık yaşamadan, yeni koşullara hemen uyum sağladık.

Birçok sektör için zorlayıcı olan bu dönemde hizmet ve ürün portföyümüzün genişliği ve kapsayıcılığı sayesinde riski minimize etmiş olduk. Normale dönüşle beraber çok hızlanan hizmetlerimizdeki ivmenin azalarak da olsa devam ettiğini pandeminin ilk dönemlerine göre MultiNet'in işlem adedinin iki kat, MultiPetrol'ün akaryakıt tüketimin 2,5 kat arttığını gözlemliyoruz.

Bu yıl bireysel ve kurumsal alanda ne gibi yatırımlar yapacaksınız?
Multinet Up olarak 20 yıldır hem yemek kartı sektörünün hem finansal teknolojiler sektörünün hem de ülkemizin dijital dönüşümüne öncülük etmenin ve tüm paydaşlarımıza örnek olmanın gururunu yaşıyoruz. Dünyaya teknoloji ve know-how ihraç ediyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz her alanda fark yaratan çözümler üretiyoruz. Bu sayede çok kıymetli işbirlikleri kuruyoruz. Örneğin, dünya devi Alipay, Türkiye'de tek fintech ortağı olarak Multinet Up'ı tercih etti.

Shell Türkiye'nin en fazla hacme sahip aracı kurumuyuz. Teknolojik gücümüz ve bu iş birlikleri ile ekosistemimizde ürettiğimiz fayda ve değeri daha büyük alanlara ulaştırıyoruz. Bundan sonra da teknolojimiz, alt yapımız, birleştirici gücümüz ve yenilikçi ürün ve hizmetlerimizle fark yaratmaya devam edeceğiz. Beş yıl içinde fintech alanında bölgesel bir oyuncu olmayı hedefliyoruz.

"MULTIGIFT MARKET KARTLARI KULLANIMI ARTTI"
"Bu dönemde sosyal yardımlarla ilgili ürünlerimize şirketlerin büyük ilgisi olduğunu gördük. Bunun en büyük nedeninin toplumumuzun sahip olduğu yardımlaşma kültürü olduğunu düşünüyoruz. Örneğin sosyal yardım ve kurumsal hediye kartı çözümümüz MultiGift'in satışları bir önceki aya oranla üç kat arttı.

Yine MultiGift ailesindeki market kartlarının kullanımı da geçen sene yılın aynı dönemine göre 1,5 kat artış gösterdi. Yani hem çalışanları hem de işverenleri mutlu eden bu ve benzeri çözümlerimiz karantina koşullarında firmalar için en güvenilir ve en kolay çalışan yardımı olarak ön plana çıktı. Ayrıca bireylerin sağlığı ve güvenliğinin ciddi bir gündem olduğu bu dönem bize şirketlerin tüketim alışkanlıklarının ve bunların en başında da çalışanla ilişkili giderlerin değişeceğini gösterdi.

Pandeminin sektöre bir etkisi de temassız ödemenin artması yönünde oldu. İçinde bulunduğumuz bu günlerde temassız ödeme, hız ve kolaylık sağlayan bir konfor olmaktan çıktı. Biz, yeni nesil bir finansal teknoloji şirketi olarak, müşterilerimize sunduğumuz tüm çözümlerde temassız teknolojisinin kullanımını teşvik ediyoruz."