Fotoğraf makinesi pazarı profesyonele yöneliyor

12 Ekim 2017
Dijitale geçiş ve akıllı telefonlarda artan kamera kalitesi, son yıllarda fotoğraf makinesi pazarını bir taraftan küçültürken bir taraftan da önemli ölçüde dönüştürdü. Pazar hala küçülmeye devam ederken, profesyonel ve yarı profesyonel makinelere olan talep artıyor. 120 milyon TL büyüklüğe sahip pazarı, fotoğrafçılığın hobi olarak artması ve sosyal medya paylaşımları ayakta tutuyor.

GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Fotoğraf makineleri pazarı yıllar içinde büyük bir dönüşümden geçti. Öncelikle her alanda olduğu gibi fotoğraf makinesi pazarında da dijitalleşmenin etkileri görüldü. Analog cihazlar giderek yerini dijital cihazlara bıraktı. Analog cihazlar kullanıcılara daha çok nostalji ürünü olarak adlandırılan klasik özellikleri sunuyor. Bu nedenle fotoğraf makinesi pazarının neredeyse tamamının dijital olduğu söylenebilir.

İkinci dönüşüm ise akıllı telefonların yaygınlaşması ve burada kullanılan kameraların kaliteli çekim yapmasıyla yaşandı. Özellikle sosyal medyanın etkisiyle akıllı telefonlardan çekilen fotoğrafların sıklıkla paylaşılması, kullanımın artmasında önemli bir etki oldu.

120 MİLYON TL’LİK PAZAR
Akıllı telefon ve tabletlerin yaygınlaşmasıyla birlikte kompakt makine olarak adlandırılan makinelerin pazarı giderek küçülüyor. Akıllı bir cihazdan daha fazlasına ihtiyaç duyan ve profesyonel çekim yapmak isteyen tüketiciler ise profesyonel 1 fotoğraf makinelerini tercih ediyor.

Her ne kadar sosyal medya üzerinden filtre seçenekleri sunulsa da kullanıcılar geniş özelliklere sahip profesyonel fotoğraf , makinelerine hala ilgi gösteriyor. Bu nedenle bugün hala pazar satışlarının büyük bir bölümünü profesyonel fotoğraf makineleri oluşturuyor.

Son yapılan araştırma verilerine göre, Türkiye’de fotoğraf makinesi pazar büyüklüğü 2016 yılında 120 milyon TL civarında gerçekleşti. 2017’nin ilk yarısında pazarın büyüklüğü 59,6 milyon TL oldu. Üçüncü çeyrek GfK raporlarına göre ise, aksiyon kameraları hariç tutulduğunda fotoğraf makinesi pazarı, 2016 yılına göre yüzde 15- 16 civan küçülme gösterdi.



KÜÇÜLME VAR
GfK görüntüleme sektör yöneticisi Barbaros Sel, sektörün lokomotifi konumunda bulunan dijital fotoğraf makinelerinin dünyanın birçok bölgesinde görülen benzer küçülme trendine sahip olduğunu söylüyor.

Sel, "Özellikle 2013 sonrasında penetrasyonu hızla artan akıllı telefonların hayatımıza girmesi, görüntüleme ihtiyaçlarının özellikle kompakt fotoğraf makineleri olarak adlandırdığımız profesyonel çekim dışında kullanılan lensi değiştirilemez cihazların talebini durma noktasına kadar getirdi. Zira çözünürlük ya da zoom özellikleri bakımında akıllı telefonlar bu gereksinimlerin üstesinden gelebiliyordu” diyor.

HOBİ FAKTÖRÜ
Öte yandan, Barbaros Sel’in verdiği bilgiye göre, SLR adı verilen (Single Lens Reflex) profesyonel/yarı profesyonel cihazlar ise satışlarını göreceli olarak korudu. Fotoğrafçılığın önemli bir hobi unsuru olduğu gelişmiş ülkelerde bu ürünler satışlarını arttırırken, Türkiye’de ise yüksek satışlara ulaşamasalar da varlıklarını devam ettiriyor.

Barboros Sel’e göre, perakende satış noktalarının özellikle teknik bilgi ve odaklanma sorunları yaşadığı göz önüne alındığında, SLR cihazların bir miktar bu durumdan da olumsuz etkilendiği ve uzman noktalarda bu cihazların satışlarının devam ettiği söylenebilir.

Son dönemlerde gözlemlenen düşük oranlı küçülmeler ise pazarın belli seviyede sabitlendiğini gösteriyor. Dolayısıyla GfK tahminlerine göre, ilerleyen dönemlerde geçmiş 23 yılda yaşanan küçülmelerle tekrar karşılaşma olasılığı azaldı.

PROFESYONEL SEGMENT
Canon Ürün Uzmanı Mert Gündoğdu, global olarak fotoğraf makinesi pazarına bakıldığında küçülmenin devam ettiğini ama artık bu küçülmenin azaldığını söylüyor. Gündoğdu, en dramatik düşüş 2015-2016 yıllarında yaşanırken 2016’dan 2017’ye geçişte bu küçülmenin özellikle D-SLR pazarında durduğunu, ancak kompakt fotoğraf makinelerinde küçülmenin devam ettiğini ifade ediyor.

Mert Gündoğdu, “Globalde şu anki güncel pazar payımız tüm fotoğraf makineleri pazarında yüzde 50’ye yükselirken, D-SLR pazarında pazarın yüzde 67’si-ne hakimiz. Özellikle D-SLR segmentindeki üst segment ürünlerimizin yenilenmesi ve son kullanıcılarının taleplerini dinleyerek üretilmiş olan 5D Mark IV ve 6D Mark II gibi fotoğraf makineleri iyi bir satış grafiği çıkarıyor” diyor.

YENİ TRENDLER
Dijital fotoğraf makinesi pazarındaki en yeni trend, aynasız seri fotoğraf makineleri olarak gösteriliyor. Bu seri, geleneksel D-SLR fotoğraf makinesi kalitesinde fotoğraf ve video çekimi sağlarken, bunları çok daha hafif ve taşınabilir fotoğraf makineleriyle yapma olanağı sunuyor.

Fotoğraf makinesi pazarı, son dönemde gittikçe yaygınlaşan ve trend haline gelen aksiyon kameraları sayesinde de büyüme kaydediyor. Globalde olduğu gibi Türkiye’de de trend sporların ve outdoor aktivitelerin yükselişiyle birlikte tüketicilerin aksiyon kameralara olan ilgisi giderek artıyor. Özellikle küçük, taşınabilir ve dayanıklı olmaları, bu ürünlerin kullanım alanlarını da genişletiyor.

Son birkaç yıldır özellikle sosyal medyada etkisini artıran fotoğrafçılık, pazarın çeşitlenmesi açısından önem teşkil ediyor. Giderek yaygınlaşan ve kullanıcılar arasında trend haline gelen fotoğrafçılık, profesyonel makine satışlarına olumlu etki ediyor. Bununla birlikte sosyal medyanın fotoğraf ve video çekim ağırlıklı bir ortama dönüşmesi de bu alandaki satışları hareketlendiriyor.

MEDİAMARKT SATIN ALMADAN SORUMLU CPO FARUK KOCABAŞ
"AKSİYON KAMERADA YÜZDE 79 BÜYÜDÜK"
"MediaMarkt olarak fotoğraf makinesi kategorimiz yüzde 10 civarında büyüme gösterdi. Özellikle aksiyon kameralarının payı fotoğraf departmanı içerisinde ocak-haziran döneminde 2016'da yüzde 10 iken 2017'de yüzde 17'ye ulaştı.

Fotoğrafçılığın hobi olarak yaygınlaşmasıyla birlikte bu alanda satışlarımızın daha da artacağını öngörüyoruz. MediaMarkt olarak fotoğraf makinesi departmanımız aksiyon kameraları dahil 2017 yılının ilk çeyreğinde bir önceki I yılın aynı dönemine göre yüzde 8 büyüme gösterdi.

Aksiyon kamera segmentinde ise yüzde 79 büyüme kaydettik. Giderek artan 360 derece kamera sistemleri önümüzdeki yıllarda da gelişimini son sürat devam ettirecek ve farklı ürünler ve deneyimler sunacak"

SONY EURASIA DİJİTAL GÖRÜNTÜLEME GRUP ÜRÜN MÜDÜRÜ TOLGA ALPTUGAY
"AYNASIZ FOTOĞRAF MAKİNELERİ REVAÇTA"
"Profesyonel dijital fotoğraf makinelerinin payının hayli yüksek olduğunu söyleyebiliriz. Son dönemlerde daha kompakt ve hafif tasarımlarıyla ön plana çıkan aynasız fotoğraf makineleri revaçta ve bu ürünlerin popülaritesi giderek artıyor Sony olarak ürün gamımız ile büyüme hızımızı her geçen yıl daha da arttırıyoruz.

Bu yıl da yükselen bu trend ile yılı geçen yılın çok daha üzerinde bir rakamla kapatmayı hedefliyoruz. Sony olarak, yenilikçi ürünleri sunarak, ürünlerimizide lenslerimizle destekleyerek pazardaki önemli yerimizisürdürmeye kararlıyız.

Bu yıl piyasa sürdüğümüz a9 ürünü ve G Master serisi lenslerimiz bu kararlılığın en büyük göstergeleri. Hedefimiz, pazarda full frame fotoğraf makineleri segmentinde ilk tercih edilen markalardan biri olmak.