İhracatı katma değerli ürünlerle artıracak

05 Ağustos 2022
Ceren Oral Balaban coral@ekonomist.com.tr

2021’de 2,9 milyar TL ciroya ulaşan Akçansa, ihracatını 1,2 milyar TL’ye yükseltti. Akçansa Genel Müdürü M. Zeki Kanadıkırık, “Üretimin yüzde 50’sini ihraç ederken, katma değerli ürünlerin ihracat payını artıracağız” diyor. 25 milyon dolarlık yatırım planlayan şirketin odağında ise yeşil enerji var.

24 Temmuz – 6 Ağustos 2022 tarihli sayıdan

Temelleri 1967’de Akçimento ile atılan 1996’da Çanakkale Çimento ile birleşen Akçansa’nın bugün yüzde 79,4 hissesine Sabancı Holding ve dünyanın en büyük yapı malzemeleri üreticilerinden biri olan HeidelbergCement eşit oranda sahip bulunuyor. Kalan yüzde 20,57’lik hisse ise BİST’te işlem görüyor.

150,8 milyon TL’lik yatırım yaptığı 2021 yılını 405,3 milyon TL FVAÖK ve 303,6 milyon TL net kârla tamamlayan Akçansa, satış gelirlerini ise yıllık bazda yüzde 46 artışla 2,9 milyar TL’ye yükseltti. Toplam satışlar ise 7,3 milyon ton oldu.

Çimento ve hazır beton üretiminde Marmara, Ege ve Karadeniz bölgelerinde faaliyet gösteren Akçansa; İstanbul/Büyükçekmece, Çanakkale/Ezine, Samsun/Ladik’te kurulu üç çimento fabrikasında 2021’de toplam 6,7 milyon ton klinker ve 5,9 milyon ton çimento üretimi gerçekleştirildi.

Ambarlı, Aliağa, Marmara Ereğlisi ve Yalova’da dört terminali olan şirket; Marmara ve Ege’ye yayılan 30’a yakın hazır beton tesisinde ‘Betonsa’ markasıyla hizmet veriyor. Betonun hammaddelerini oluşturan kum ve çakıl karışımı anlamına gelen ‘agrega’ üretim faaliyetleri ise ‘Agregasa’ markasıyla Türkiye genelinde 14 agrega ocağında sürdürülüyor.

ANA LİMAN ÇANAKKALE’DE


Üretim kapasitesi açısından Çanakkale/Ezine’deki fabrika, Akçansa’nın en büyük fabrikası olarak konumlanırken, burayı önemli kılan bir diğer unsur da Çanakkale’nin şirketin ana ihracat limanı olması.

Nitekim Ambarlı Limanı’nın elleçleme kapasitesi 2,4 milyon ton, Çanakkale Limanı’nın elleçleme kapasitesi ise 5,4 milyon ton seviyesinde bulunuyor. Son dönemde ihracat odaklı büyümeye odaklanan ve limancılık faaliyetlerine hız veren Akçansa’nın bu stratejisi finansallarına ve sektördeki konumuna da yansımış durumda.

Orta Anadolu İhracatçılar Birliği’nin verilerine göre; 2021’de çimento sektörünün ihracat miktarı 31 milyon ton ve 1,2 milyar dolar olarak gerçekleşti.

2,4 milyon tonu çimento, 1,3 milyon tonu klinker olmak üzere toplam ihracatı 3,7 milyon ton olan Akçansa, 2021’de sektör ihracatında yüzde 11,6’lık payın sahibi oldu. Şirketin 2021’de yurtdışı satış yani ihracat cirosu ise yüzde 30 artışla 1,2 milyar TL’ye ulaştı.

İHRACATTA YÜZDE 180 ARTIŞ


Akçansa, 2022 yılı itibarıyla ihracattaki atağını daha da hızlandırmış durumda. Akçansa Genel Müdürü M. Zeki Kanadıkırık; cironun yıllık yüzde 136 artışla 1 milyar 240 milyon TL’ye ulaştığı 2022’nin ilk üç ayında, ihracat cirosunun daha güçlü şekilde yüzde 180 oranında arttığına ve 509,3 milyon TL’ye yükseldiğine dikkat çekiyor.

İlk çeyrekte çimento sektörünün ihracatının 7,1 milyon ton ve 351 milyon dolar olduğunu aktaran Kanadıkırık, “Toplam klinker ve çimento ihracatımız 753 bin ton, sektördeki payımız yüzde 10,6 olarak gerçekleşti” diyor. Önümüzdeki süreçte ihracatın payını daha da artırmak istediklerinin altını çizen Zeki Kanadıkırık, toplam üretimin yüzde 50’sini ihraç etmeyi hedeflediklerini kaydediyor.

Başlıca ihracat pazarlarının Kuzey Amerika, ağırlıklı İsrail olmak üzere Doğu Akdeniz ülkeleri ve Batı Afrika olarak öne çıktığı bilgisini veren Zeki Kanadıkırık; yapılan bir anlaşma kaynaklı olarak şu anda İtalya’nın da en büyük ihracat pazarları arasında yer aldığını belirtiyor.

Klinker satışını en çok Afrika’ya yaptıklarından bahseden Kanadıkırık, “Klinker, katma değeri yüksek olmayan bir ürün. Biz klinkerden ziyade çimentoda katma değeri yüksek ürünlerin ihracatını daha fazla artırmaya odaklıyız” diye konuşuyor.

“YEŞİL ENERJİYE HAZIRIZ”


Akçansa’nın 2022 yılı yatırım bütçesi, 25 milyon dolar seviyesinde. Zeki Kanadıkırık, enerji maliyetlerini yönetmeye öncelik verdikleri bu dönemde sürdürülebilirlik odaklı yatırımların hız kazandığına işaret ediyor.

Hem üretim ve operasyon verimlili-ğini artırma hem de enerjiyi etkin kullanma hedefli planlar yaptıklarından bahseden Zeki Kanadıkırık, şöyle devam ediyor: “Tüm fabrikalarımızda ‘otonom’ bir yapıya doğru gidiyoruz.

Yenilenebilir enerji kaynaklarıyla ilgili projelerimiz var. Rüzgâr enerjisi santralimizde (RES) kapasite artışı yapacağız. Ayrıca güneş enerjisi santrali (GES) yatırımı planlıyoruz. GES için önceliğimiz Çanakkale fabrikamız. Kendi enerjimizi üretmek istiyoruz.

Bizim gibi fazla enerji tüketen kuruluşların yeşil enerji üretme noktasında desteklenmesi şart.” Belirlenen süre içinde yatırım yapılmayınca lisansın iptal olduğuna işaret eden Kanadıkırık, lisanslamalarda süreç kolaylaştırılır ve teşvik edici yaklaşım sergilenirse daha hızlı yol alınabileceğini kaydediyor. Kanadıkırık, “Lisanslarımızı artırmak için başvurularımız olacak. Biz bu konuda yatırım yapmaya hazırız.” diyor.

“BİST-SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ENDEKSİ’NE DÂHİL OLDUK”


DÜŞÜK KARBON KATKILI ÜRÜNLER
Demir-çelikten sonra ikinci enerji yoğun sektörüz. Bu nedenle kendi yeşil enerjimizi üretme sorumluluğumuz olduğunu düşünüyor, sürdürülebilirliği finansal boyutunun ötesinde çevresel, sosyal ve yönetim boyutları ile tüm faaliyetlerimizin merkezinde tutuyoruz.

İnovasyon ve dijital dönüşüm faaliyetlerimizle çevresel ayak izimizi azaltmaya ve daha düşük karbon katkılı çimento ürünleriyle daha sürdürülebilir ürünler geliştirmeye odaklandık.

Sektöründe sürdürülebilirlik raporunu ilk yayınlayan ve Türkiye’de Beton Sürdürülebilirlik Konseyi tarafından verilen ‘Kaynakların Sorumlu Kullanımı Belgesi’ni alan ilk çimento şirketiyiz.

ALTERNATİF YAKITI ARTIRACAK
1 Nisan’da kurumsal sürdürülebilirlik performansları üst seviyede olan şirketlerin paylarının yer aldığı BİST-Sürdürülebilirlik Endeksi’ne dâhil olduk. Çanakkale fabrikamızda kullandığımız elektriğin yüzde 22’sini kendimiz üretiyoruz.

2021’de toplam 583 bin ton atığı klinker ve çimento üretiminde alternatif kaynak olarak kullandık. Alternatif yakıt kullanımında şu an yüzde 20’lerdeyiz. 2030 sürdürülebilirlik hedeflerimiz kapsamında; alternatif yakıt kullanımını yüzde 35’e, alternatif hammadde kullanımını ise yüzde 15’e yükseltmeyi amaçlıyoruz.