İhracatla sektöründe ilk beşe girdi

03 Ağustos 2022
Özlem Bay Yılmaz obay@ekonomist.com.tr

Son 10 yıllık ihracatıyla sektörünün ilk beş ihracatçısı arasında yer alan Aksan Kozmetik, üretiminin yüzde 50'sini 95'in üzerinde ülkeye ihraç ediyor. Aksan Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Kutanoğlu, “Ciromuzu yüzde 100 artırmayı hedefliyoruz" diyor.

24 Temmuz – 6 Ağustos 2022 tarihli sayıdan

Temelleri 2008 yılında İstanbul İkitelli bölgesinde Zafer Kutanoğlu, Kazım Aksu ve Servet Gerz tarafından atılan Aksan Kozmetik, ıslak mendil ile başladığı üretim yolculuğunu yenilikçi ve tüketicinin ihtiyaçları doğrultusunda ürünler geliştirerek sürdürdü.

Kurulduğu dönemde 2 bin metrekarelik bir alanda 40 kişilik bir kadro ile üretime başlayan şirket, yıllık 20 milyon paket ıslak mendil üretim kapasitesine sahipti. Bugün gelinen noktada ise İstanbul - Hadımköy'de bulunan 30 bin metrekarelik entegre üretim tesislerinde, genel ve kişisel temizlik ürünleri sıvı üretiminde yılda 100 bin ton, ıslak mendil üretiminde 220 milyon paket, pet şişe üretiminde ise 50 milyon adetlik üretim gerçekleştiriyor.

Türkiye'de sıvı dolum kapasitesi en yüksek şirketlerden biri olan Aksan Kozmetik ayrıca entegre tesisinde kulak çubuğu, plastik kapak pet şişe, fitil pamuk gibi tamamlayıcı ürünler de üretiyor.

PET amba lajları ve PP enjeksiyon üretim hatları ile kendi plastik ambalaj ihtiyacını kendilerinin ürettiğini belirten Aksan Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Kutanoğlu, aynı zamanda hem Türki ye'de hem dünyada birçok markanın da tedarikçisi olduklarını söylüyor.

95'in üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini ifade eden Zafer Kutanoğlu, "Son 10 yıllık ihracatımızla ilk beş ihracatçı arasında yer alıyoruz. 400 çalışanımız var ve bunların yüzde 50'si kadın. 2021 yılında bir önceki yıla göre 250 milyon TL ciro elde ettik. 2022 yılı sonunda ciromuzu yüzde 100 artırmış olmayı hedefliyoruz" diyor.

İç pazarda DeepFresh, Savon De Royal, UltraFresh, Bebe Royal, L'Unique ve Savon De Luxe markaları ile kişisel bakım, bebek bakımı, ev bakım ve kozmetik ürünleri üretimini gerçekleştiren şirket, dış pazarda ise Comfort Love'da yine aynı ürün kategorilerinde üretim yapıyor. Şirket, 'kişisel bakım' denildiğinde özellikle DeepFresh markasını akla gelen ilk üç markadan biri yapmayı hedefliyor.

Yıllık üretimlerinin yüzde 50'sini ihraç ettiklerini söyleyen Zafer Kutanoğlu, bu yıl ihracatlarını geçen yıla oranla yüzde 30 artırmayı hedeflediklerini belirtiyor. Zafer Kutanoğlu, "Sürekli olarak gelişim içindeyiz. En büyük ihracat pazarımız Avrupa, sonrasında Latin Amerika ve Rusya geliyor.

Bu yıl Romanya'da ilk ofisimizi ve lojistik merkezimizi kurduk. Aynı aksiyonu Londra'da da almayı planlıyoruz. Diğer bir ayağımız da Panama'da yer alıyor, böylelikle Latin Amerika'ya da ürünlerimizi gönderebiliyoruz" diye anlatıyor.

FASONUN PAYI YÜZDE 40


Aksan Kozmetik, kendi markalarının yanı sıra sektörün önde gelen markaları ve market zincirleri için özel markalı ürünler de üretiyor. Üretimde fasonun payı ise yüzde 40 seviyesinde. Şirket, fason faaliyetleri kapsamında antibakteriyel ürünler, antiviral ürünler, antiseptik dezenfektan, bebek bakım ürünleri, kişisel bakım ürünleri, kozmetik ürünleri ve evcil hayvan bakım ürünleri üretiyor.

Zafer Kutanoğlu, 30 kişilik AR-GE ekibiyle tüketici ihtiyaçlarını ön planda tutarak, pazar koşullarına uygun ürünler üretirken, tüm içerikleri Avrupa standartları kriterlerine uygun olarak seçtiklerini belirtiyor.

Yeni ürün geliştirme süreçlerinin sürekli devam ettiğini belirten Kutanoğlu, şöyle devam ediyor: "Bunlardan en az üçünü hayata geçirme hedefimiz bulunuyor. AR-GE çalışmalarımız için ciromuzdan yüzde 1,5 pay ayırıyoruz.

Ciromuzun şu an yüzde 3'ü online satış kanalarından geliyor fakat online satış kategorisi bizim için yeni sayılabilecek bir kanal. Buradaki ciromuz her sene artarak büyüyor."

PAZAR YÜZDE 10 BÜYÜYOR


İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği'nin 2021 yılı Kozmetik Sektörü Raporu'na göre 2020'ye göre yüzde 3 büyüyerek 2021'de 1,4 milyar dolar ihracat gerçekleştiren kozmetik ve kişisel bakım sektörü, her yıl ortalama yüzde 10 büyüyor.

Pazarda doğal kozmetik ve kişisel bakım ürünlerinin payının yüzde 5 civarında olduğu tahmin ediliyor. Bu durumun dünya pazarıyla paralellik gösterdiğini dile getiren Zafer Kutanoğlu, Türkiye'de pazarlanan ürünlerin sadece yüzde 10'unu Türkiye menşeli ürünlerin oluşturduğunu söylüyor. Zafer Kutanoğlu, "Bu ürünler arasında Aksan Kozmetik'in de ürünleri yer alıyor.

Aksan Kozmetik olarak iç pazarda yaptığımız dağıtım kanalı anlaşmaları ile payımız daha da artırmayı hedefliyoruz. Biz entegre bir tesisiz, bu sebeple yarı mamül konusunda dışarıya olan bağımlılığımız diğer firmalar göre daha azalıyor" diyor.

“CİLT BAKIM MASKESİ ÜRETECEĞİZ”


“Birkaç yıl önce Dubai’deki bir fuarda karşılaştığımız durum sayesinde deodorant ve ıslak mendili bir araya getirme fikrinden yola çıkarak 500 bin dolar yatırımla DeoWipes’ı Türkiye’de ilk kez üreten marka olma başarısına eriştik.

DeoWipes, vegan sertifikalı bir deodorant ıslak mendil. Cilt bakım maskeleri üretimi planlıyoruz. Makinemizi satın aldık. Üç ay sonunda fabrikamızda olacak. Gelecek yıl başında da cilt bakım maskelerini üretmeyi planlıyoruz.”

“PANDEMİDE YÜZDE 300 BÜYÜDÜK”


“Pandemiyle birlikte kapanmalar başlayınca hem hijyen hem de kişisel bakım ihtiyacı öne çıktı. Bu ihtiyaç, üretime pozitif yansırken hammadde ihtiyacı açısından ise zorlu dönemler yaşandığını söyleyebiliriz. Bugün artık hemen herkes ıslak mendil ve dezenfektan kullanıyor, dolayısıyla tüketilen ürünlerin sayısı ve çeşidi arttı.

Aksan kozmetik olarak biz hemen tüm sektörlerin durma noktasına geldiği bir dönemde hijyen ürünlerine olan talep sebebi ile çok yoğun bir üretim dönemi yaşandı. Pandemi döneminde yüzde 300 gibi bir büyüme kaydettik.”