Krizle mücadele planları nasıl oluştu?

07 Şubat 2016
Terör saldırıları nedeniyle dünya turizminde yaşanan yavaşlama Türkiye turizmini de derinden etkileyecek. Rusya ile girilen ilişkiler de düşünüldüğünde Türkiye’nin hasarı daha da yüksek olacak gibi görünüyor.

LEVENT GÖKMEN
Igokmen @ekonomist.com.tr

Zorlu bir yaza hazırlanan turizm şirketleri, önlem arayışlarını hızlandırdı. Turizme yön veren şirketlerin kriz stratejilerine ilişkin yürüttükleri faaliyetleri derleyen bir çalışma yaptık.

Görsele tıklayın.
487
Turizm sektöründe bu yıl zorlu geçecek. Geçtiğimiz yıl yaşanan yüzde 10’luk daralmanın boyutunun bu yıl daha da artması ya da en iyi senaryo ile bu yılın geçen yıl ile paralel bir yıl olması bekleniyor.

Sezonun açılmasına iki ay gibi kısa bir zaman kaldığı şu günlerde, yaz sezonuna yönelik satışlarda geçtiğimiz yıla oranla yüzde 50’lere varan düşüşlerin yaşanması sezonun zorlu geçeceğinin ilk işareti.

Sektör, yaz sezonu için yurtiçi ve yurtdışı pazarlarında tanıtım faaliyetlerine ağırlık verirken, devletin sektöre tanıtım ve yakıt desteği vermesi planlanıyor. Krizin fırsata çevrilip Türkiye’nin sağlık turizminden inanç turizmine, wellnes’tan kültür turizmine yayla turizmine kadar turizm çeşitliliğinin artırılması hedefler arasında.

EMITT Fuarı’nda sektörün tanıtım faaliyetlerinin destekleneceğine ilişkin mesajlar veren Kültür ve Turizm Bakanı Mahir Ünal, Türkiye’nin turizm çeşitliliğinin da artırılması gerektiğine vurgu yaptı.

KRİZ PLANLARI
2016 yılını küçülerek geçirmeyi planlayan sektör temsilcileri, kriz planlarını da devreye sokuyor. Kıyı otelleri yurtdışı satışlarının devam ettiği şu günlerde fiyat indirimleri ile satışlarını artırma planları yaparken,
şehir otelleri de çeşitli tedbirler almaya başladı.

Kıyı otelleri, otel doluluklarının az olacağı sezon başında çalışan sayısını az tutarak maliyetleri düşürme planları yapıyor. Şehir otelleri de dolulukların az olduğu şu dönemde çalışanlarına izin kullandırma ya da ücretsiz izin verme gibi uygulamalar yapmaya başladılar.

Kriz yılı olarak anılan bu yılda turizmin farklı alanlarının vurgulanılıp, çeşitliliğin artırılmasına, otel kon-septlerini ön plana çıkaracak çalışmalara odaklanılacağına da dikkat çekiliyor.
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, 2016 yılının turizmde tüm dünya için zorlu bir yıl olduğuna dikkat çekerek bu yıl tesislerin konseptlerini ön plana çıkararak rekabet edebilecekleri bir yıl olduğunu vurguluyor.

YÜZDE 50 DÜŞÜŞ
Krizlerin turizmde çeşitliliği artırmak adına fırsatlar barındırdığına dikkat çeken Ayık, “Bu yıl zorlu bir yıl olacak. Öncelikle borçla yatırım yapanların ve tüm sektörün zorlanacağı bir yıl.

Sektörde konseptlerin farklılıkların vurgulanılarak pazarlama yapılmalı. Fiyat ile rekabet etmek ilerleyen yıllarda da tesislerin karşısına zorluk olarak çıkacaktır. Bu yıl dolulukların azalacak olması nedeniyle zorda kalan tesislerin eleman çıkarması da gündeme gelebilir” diyor.

Rusya ile yaşanan kriz nedeniyle Rus futbol kulüplerinin kamplarını Antalya’da yapmaktan vazgeçmeleri Antalya’da kimi otellerin sezonu erken kapatmalarına neden olmuştu.

Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (PYOD) Başkanı ve Calista Hotel Genel Müdürü Ali Kızıldağ, bu yaz sezonu için şu ana kadar yapılan satışlarda geçtiğimiz yıla oranla ortalamada yüzde 50’lere varan bir düşüş yaşandığını, son dakika satışları ile bir canlanma olmazsa turizm sezonunun kötü geçeceğini, otellerin zarar edeceğini söylüyor.

Yaklaşık 1,5 milyon kişinin istihdam edildiği sektörde otellerin doluluklarının düşmesi nedeniyle 700 bin kişinin ücretsiz izne ayrılma ya da işsiz kalma riskinin olduğuna dikkat çeken Kızıldağ, “Sektörün beklemeye hiç tahammülü yok. Bakanlığın önderliğinde başta imaj çalışması olmakla birlikte tanıtıma yönelik acil tedbirler alınmalı” diyor.

Rus pazarının şu anda sıfırlandığına dikkat çeken Kızıldağ, sektörün 3-4 saat uçuş mesafesindeki farklı pazarlara odaklandığını ancak bu pazarlardan turist getirebilmenin de uçak seferleri ile mümkün olduğunu söylüyor.