Kruvaziyer turizmi en parlak yıla hazırlanıyor

Rusya-Ukrayna savaşı, İsrail-Filistin savaşı gibi gergin ortama rağmen Türkiye limanları dev kruvaziyer gemilerinin uğrak yeri olurken, bu yıl ülkemize yaklaşık bin 600’ün üzerinde gemi ile 2 milyon kruvaziyer yolcu gelmesi bekleniyor.

04 Nisan 2024

Bu yıl 60 milyon turist hedefleyen Türkiye, pandemi sonrasında kruvaziyer gemilerin uğrak noktası oldu. Rusya-Ukrayna savaşı ve İsrail-Hamas savaşı gibi gergin ortama rağmen, bu yıl ülkemize 2 milyon kruvaziyer yolcu gelmesi ve rekor kırılması bekleniyor.ürkiye turizmde bu yıl 60 milyon turist ve 60 milyar dolar gelire odaklandı. 

17-30 Mart 2024 tarihli sayıdan

Hedeflere giden yolda pandemi sonrası yükselişe geçen kruvaziyer turizmi de önemli bir yere sahip olacak. Kruvaziyer turizminde dünya çapında 30 milyon yolcunun gemilerle seyahat ettiği 2019 yılı çok parlak bir yıldı. 

Koronavirüs salgınıyla bu sayı 5 milyona kadar düştü. Ana pazarlarımız olan Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle Baltık'tan Akdeniz ve Ege'ye kaçan, İsrail-Hamas savaşı nedeniyle Ege'ye kaçan kruvaziyer gemileri kruvaziyer turizmde artış sağlaması bekleniyor.

Suriye'deki savaş nedeniyle düşüşe geçen ve pandemide sıfırlanan kruvaziyer turizminin, 2024'te atağa geçip zirve yıllarına yakın parlak bir sezon yaşayacağı öngörülüyor. Rusya-Ukrayna savaşı, İsrail-Filistin savaşı gibi gergin ortama rağmen Türkiye limanları dev kruvaziyer gemilerinin uğrak yeri olurken, bu yıl ülkemize yaklaşık bin 600'ün üzerinde gemi ile 2 milyon kruvaziyer yolcu gelmesi bekleniyor.

2024 ATILIM YILI

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Kruvaziyer İhtisas Eski Başkanı ve Costa Türkiye Temsilcisi Ercan Abıta-ğaoğlu, 2023'te 1,6 milyon olan yolcu sayısının 2024'te 2 milyona ulaşabileceğini söylüyor. 

İspanya'nın sadece Barselona limanına gemiyle 2023'te 3 milyonun üzerinde turist gittiğini, bu yılki hedefin ise 4 milyon olduğunu belirten Abıtağaoğlu, Türkiye'nin kruvaziyer pastasından aldığı payın daha da artırılabileceğini vurguluyor.

2024 yılı Türk kruvaziyer turizmi ve limanları açısından bir atılım yılı olması bekleniyor. Şimdiden birçok limanımızda talep nedeniyle yanaşma rezervasyonlarında sıkışıklık söz konusu. 

Şu ana kadar Türk limanlarına yapılan kruvaziyer ezervasyon sayısının bin 400'ü aştığına dikkat çeken Abıtağaoğlu, "2023'te bu sayı bin 200 civarındaydı. Önümüzdeki birkaç ay içinde rezervasyon sayısının bin 600'ü bulması bekleniyor. Türk limanlarına bin ila 5 bin 500 yolcu kapasiteli gemiler yanaşıyor. 2023'te 1,6 milyon olan yolcu sayısının da 2024'te 2 milyona ulaşması bekleniyor" diyor.

KİŞİ BAŞI HARCAMA 250-1000 EURO ARASI

Kruvaziyerle gelen turistlerin yaptıkları harcamalar gelen geminin niteliğine göre, kişi başı 250 Euro ile 1000 Euro arasında değişiyor. Buna ek olarak ödedikleri liman vergileri, gemilerin ödedikleri liman bağlanma ücretleri ile kıyı emniyet harçları da var. Gelen gemiler esnaftan tüccarlara, hazineden özel sektör yatırımcılarına kadar birçok paydaşa yaklaşık 1 milyar Euro'luk bir katma değer sağlıyor.

Kruvaziyer turları fiyat ve paketler açısından avantajlar sunduğunu belirten Tatilsepeti Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal, "Çok yönlü bir tatili kapsayan cruise seyahatleri, aynı seyahatte aynı bütçeyle birden çok yeri gezip görmeyi, eğlence, kültür gibi pek çok deneyimi de sağlamasıyla son yıllarda tüketicilerin daha çok ilgisini çekiyor. Tatilsepeti üzerinden gemi turlarına olan talep son yıllarda yüzde 100 artarken, bütün tatil seçenekleri arasında yüzde 20'lik yer tutuyor" diyor.

MODERN LİMANLAR

Kruvaziyer turizminde dünyanın en iyi destinas-yonlarından biri olan Türkiye, limanlarındaki teknik altyapısı ile öne çıkıyor. Son yıllarda kruvaziyer alanında ciddi bir ivme yakalayan ülkemizde kruvaziyer limanların bu teknik gelişimi, dünyanın ilgisini çekiyor.

Kuşadası, İstanbul, İzmir, Bodrum, Marmaris ve Antalya Türkiye'de en çok uğranılan limanlar. Sinop, Trabzon, Ordu, Amasra gibi lokasyonlar da kruvaziyer turizmde öne çıkıyor.

Camelot Maritime Yönetim Kurulu Başkanı Emrah Yılmaz Çavuşoğlu, kruvaziyer turizmin ülkemiz için gelişmesi ve büyümesi gereken önemli bir alan olduğunu söylüyor. Limanlarda altyapı ve üstyapı anlamında ulaşılan gelişmişlik Türkiye'nin en önemli avantajları arasında gösteriliyor.

HEDEF 36 MİLYON

T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü kruvaziyer gemi ve yolcu istatistiklerine göre, limanlarımızda Ocak 2024'te 18 adet kruvaziyer yolcu gemisiyle toplamda 19 bin 986 yolcu geldi. 

Çavuşoğlu, "2023 ocak verileriyle karşılaştırdığımızda gelen gemi sayısında yüzde 50, transit yolcu sayısında yüzde 152,9 ve toplam yolcu sayısında da yüzde 128,7 artış oldu. Bakanlık verilerinde 2011-2023 yıllarının sadece ocak ayında ülkemize gelen kruvaziyer yolcu sayılarına baktığımızda, Ocak 2024'te gerçekleşen yaklaşık 20 bin yolcu sayısıyla kruvaziyer limanlarımız 2011'den bu yana en yüksek yolcu adedine de ulaştı" diyor.

Camelot Maritime'ın Ordu-Ünye başta olmak üzere, Samsun, Sinop ve Trabzon gibi Karadeniz limanlarını canlandırdığını belirten Çavuşoğlu, şunları söylüyor: "2011-2023 yılları arasındaki 13 yılda 30 farklı limana kruvaziyer gemi yanaştı. 2023'te sadece 22 limana kruvaziyer geminin yanaştığını bakanlık verilerinden görebiliyoruz. 

Ocak ayında, kruvaziyerde kış mevsiminde olması nedeniyle, gelen yolcunun yüzde 24,3'ünün İstanbul-Galataport'a geldiğini görüyoruz. Bahar aylarıyla kruvaziyer sezonunun yoğunlaşmasıyla Kuşadası ve Galataport'un ağırlığı artacaktır."

Celestyal Türkiye Direktörü & Karavan Turizm Cruise Direktörü Özgü Alnıtemiz ise kruvaziyerin dünyada ve ülkemizde geliştiğini, 2023'ün dünyada 31 milyonu aşan cruise yolcu sayısı ile kapatıldığını, 2024 yılı hedefinin 36 milyon olduğunu söylüyor.

Yerli turist açısından bakıldığında yurtiçi tatil seçenekleriyle kıyaslandığında kruvaziyerin Euro ile satılmasına rağmen fiyat avantajını koruduğunu vurgulayan Alnıtemiz şunları söylüyor: "Geçen yılki gibi ülkemizde kruvaziyere talep bu yıl da çok yüksek. 

Akdeniz çanağında Türkiye bir cazibe merkezi; ülkemizin yer almadığı Efes'in, İstanbul'un olmadığı bir destinasyon düşünülemez, dev cruise firmaları bu yüzden geliyor. Türkiye kruvaziyer pazarı olarak eski parlak yılları yakaladık, 2024 için hedefi daha da yükselteceğiz. Neden 2-2,5 milyon kruvaziyer turist gelmesin? Cruise turistin kalitesini düşünürsek kruvaziyeri ekonomimizin lokomotifi haline getirmek için çalışmalıyız."


ERCAN ABITAĞAOĞLU COSTA TÜRKİYE TEMSİLCİSİ
“Kapıda vize uygulaması kruvaziyeri etkilemez”

“Yunanistan’ın açıkladığı kapı vizesi uygulaması, Türk turistlerin Sakız, Midili, Rodos, Samos, Kos, Meis, Patmos, Leros, Kalimnos, Simi adalarını, kapıdan bir haftalık vize alarak ziyaret edebilmesini öngörüyor. Ancak son haberlere göre uygulamanın Nisan’a kalması gündemde. Türkiye’den feribot çalışan 10 ada için uygulanması beklenen kapı vizesi uygulaması kruvaziyer gemileri için geçerli değil. 

AB’den izin alınarak ekonomik olarak kalkınması istenilen bölgelerde uygulanan kapı vizesi için yetkilendirilen feribot firmaları aracılığıyla önden başvuru yapmak gerekiyor. 

Yunan adalarına gidecek turistten pasaport fotokopisi, fotoğraf, banka hesap fotokopisi, en az bir günlük otel rezervasyonu talep edilip karşı taraftaki pasaport polisine iletiliyor. Polis değerlendirip vize verip vermeyeceğini söylüyor.”