Lider markalar arasına girmeyi hedefliyoruz

07 Aralık 2016
Bugün pazar payı yüzde 4’e yaklaşan ve 500 istasyonu bulunan Aytemiz, 2017’de 50 yeni istasyon açıp pazar payını yüzde 4’ün üzerine çıkarmayı hedefliyor. Şirket bunun için 100 milyon TL’lik yatırım yapmayı planlıyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

Aytemiz Genel Müdürü Ahmet Eke, “Hızlı koşuyoruz. Önümüzdeki beş yıl boyunca yorulmayacağız. Hedefimiz birkaç yıl içinde pazar payı sıralamasında ilk beşte yer almak” diyor.

Sert bir rekabetin yaşandığı akaryakıt sektöründe bugün 90 civarında firma var. LPG sektöründe de bir o kadar oyuncu bulunuyor. 13 bin akaryakıt, 10 bin de LPG istasyonunun faaliyet gösterdiği sektörde, yaklaşık 150 bin kişiye istihdam sağlanıyor.

Hızlı büyümesiyle dikkat çeken Aytemiz, sektörün iddialı şirketlerinden biri. Geçen yıl yüzde 2 pazar payı ile 2,5 milyar TL’lik ciro elde eden şirket, bu yılın sonunda ise 3,6 milyar TL ciroya ve yüzde 4’lük pazar payına ulaşmayı planlıyor.

Aytemiz’in 2017 hedefleri ise yüzde 4’ün üzerinde pazar payına ve 5 milyar TL’lik ciroya ulaşmak. Önümüzdeki birkaç yıl içinde Türkiye’nin en büyük beş akaryakıt şirketinden biri olmayı hedefleyen Aytemiz’in genel müdürü Ahmet Eke ile büyüme hamlelerinden sektördeki gelişmelere kadar pek çok konuyu konuştuk.

Aytemiz’de bir yapılanma süreci var. Şirkette neler değişiyor?
Bu sektörde öne çıkmanız, farklı olmanız için mutlaka en iyiyi hedefliyor olmanız gerekiyor. Bu çok kolay olmuyor. Markanın büyümesi, gelişmesi zaman istiyor. Bu konuda istasyonlardaki standartlar, görsellik, güler yüzlü hizmet gibi kavramlar öne çıkıyor. Bu alanda bir yenilenme süreci yaşıyoruz. Kurumsal içeriklerimizde daha renkli, daha canlı bir yapıya geçtik. Revizyonlarımız devam ediyor. Kendi madeni yağımızı üretiyorduk. Bunu bir kenara bıraktık. Madeni yağda en çok tercih edilen marka Castrol ile anlaştık. Oraya harcayacağımız emeği diğer operasyonlarımıza yöneltmeyi uygun gördük.

Katkılı yakıtlara önem verdik. Şu anda istasyonlarımızda satılan yakıtların yüzde 35’ini katkılı ürünler oluşturuyor. Bu güzel bir oran. Bizden daha büyük pazar payına sahip şirketlerin yakaladığı oranlara yakın. Öte yandan kısa bir süre içinde Kırıkkale, İzmit, Trabzon, Mersin ve Antalya’da büyük terminal ve altyapı yatırımları yaptık. Yıl sonunda 220 bin metreküplük depolama kapasitesine ulaşıyoruz. Bu da gücümüzü artırmamızı sağladı.

Şu anda kaç istasyona ulaştınız? Organik büyümemiz çok keskin.
2015 yılının son dört ayında 200’e yakın istasyon transfer ettik. 2016 yılında da şu anda 90 transferdeyiz, yıl sonunda 95 olacak. Şu anda 500 civarında istasyonumuzun lisansları alındı ve faaliyetleri sürüyor.

İstasyonlarınızın ağırlığı hangi bölgelerde?
İstanbul sektörün kalbi. İstanbul’da 34 istasyonumuz var. Ama görünürlüğümüz hala tatmin edici değil. Çünkü İstanbul’da bugün 750 akaryakıt istasyonu mevcut. Karadeniz ve Akdeniz bölgelerinde de çok başarılıyız. Ege’de de hızlı gelişim gösteriyoruz. Türkiye’nin gelişen noktalarını görüyoruz ve yatırımlarımızı ona göre yapıyoruz. Üçüncü Köprü de bunlardan biri. Şu anda Üçüncü Köprü güzergahında beş tane istasyon var, iki tanesi Aytemiz. İstanbul-İzmir Otoyolu’nun Bursa bölgesinde iki projemiz daha var, inşaatına gelecek ay başlıyoruz. Aynı güzergahta birkaç ay içinde iki projede daha yerimizi almayı planlıyoruz.

2017’de kaç istasyona çıkmayı hedefliyorsunuz?
Şu anda pazar payımız yüzde 4’e yaklaştı. 2017’de de büyümeye devam edeceğiz. Gelecek yıl 550 istasyona çıkmayı ve pazar payımızı yüzde 4’ün üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Hızlı koşuyoruz, enerjimiz fazla. Önümüzdeki beş yıl boyunca yorulmayacağız.

Aytemiz’i birkaç yıl sonra nerede görüyorsunuz?
Sektörümüzde çok iddialıyız. Birkaç yıl içinde Türkiye’nin en büyük beş akaryakıt şirketinden biri olmayı hedefliyoruz. 2020 yılında ise olgun ve yetkin istasyon ağına ulaştığımızda çok daha farklı bir yerde olacağız.

9003


Önümüzdeki döneme ilişkin yatırım planlarınız neler?
Bayilere yaptığımız yatırım ve işlemlerde dövizli yükümlülüklerimiz pek yok. Birçok şirket yatırımlarını döviz ile yaparken biz işlemlerimizde temel olarak TL bazlı çalışıyoruz. İthalat hariç elbette. Zaten EPDK da kâr marjlarını TL cinsinden takip ediyor. İstasyon ağımızın büyütülmesi için 2015 ve 2016 toplamında 400 milyon TL civarında yatırım yaptık. 2017 yılında da 100 milyon TL civarında yatırımlarımız devam edecek. Bu yatırımlarımız hem istasyon transferleri hem de istasyonların iyileştirilmelerine yönelik olacak.

İstasyonlarınızda müşteri trafiği nasıl?
Her gün istasyonlarımıza 150 bin civarında araç ve müşteri giriyor. Her müşteri ortalama sekiz günde bir istasyonlarımıza tekrar uğruyor. Böyle baktığımızda toplamda 1,2 milyon müşterimiz olduğunu söyleyebilirim.

Geçen yılı nasıl kapattınız? Bu yılki ciro hedefiniz nedir? 2017’de ne kadarlık bir ciro artışı bekliyorsunuz?
Geçen yıl 600 bin metreküp satış gerçekleştirerek yüzde 2 pazar payı ile 2,5 milyar TL’lik ciro elde ettik. Bu yılın sonunda 3,6 milyar TL ciroya ve yüzde 4’e yakın bir pazar payına ulaşmayı hedefliyoruz. 2017 yılında ise 5 milyar TL ciro beklentimiz var.

2017’de sektörde neler bekliyorsunuz?
Bilindiği gibi sektörde üç önemli satış girişimi oldu. Bu kadar büyük el değiştirme girişimi öngöremediğimiz işlemlerdi. Total’in satış işlemi gerçekleşti. Türkiye Petrolleri’nin ihalesi tamamlandı ama devri tamamlanmadı. OMV Petrol Ofisi satış süreci ise devam ediyor. Her sektörde inişler ve çıkışlar olur. Biz sektör olarak negatif dönemi geride bıraktık, bu yıl nötr durumdayız. Bundan sonra iyiye gideceğine inanıyorum. 2017’de sektörde büyük ölçekli devir veya satış işlemi beklemiyoruz. Sermaye açısından zayıf, verimliliği olmayan küçük şirketlerde finansal sıkıntılardan ve verimsizlikten dolayı sorunlar olabileceğini düşünüyoruz.

Petrol fiyatına yönelik öngörüleriniz neler?
Bizim öngörümüz bu fiyatların makul olduğu yönünde. 50 dolar seviyesini 2017 için makul buluyoruz. Her ne kadar OPEC bir üretim kısıntısı kararı almış olsa da dünyadaki arz ve talep dengelerine baktığımız zaman bu seviyelerin teyid edileceğini söyleyebiliriz.