Mardin’de dünya devlerine üretim yapıyor

13 Temmuz 2021
Özlem Bay Yılmaz obay@ekonomist.com.tr

Mardinli Akkuş kardeşlerin kurduğu Akkuş Grup, Zara; Benetton, Stradivarius gibi dünya devlerine üretim yapıyor. Üretiminin tümünü AB ülkelerine ihraç eden grup, pandemide gerçekleştirdiği tekstil kapasite yatırımının etkisiyle bu yıl 600 milyon TL ciro hedefliyor.

27 Haziran 2021 tarihli sayıdan

Temelleri Mardinli Akkuş kardeşler tarafından 1988 yılında İstanbul’da atılan Akkuş Grup, üretim faaliyetlerine tekstil ile başlıyor. 1993 yılında şirketleşen grup, o yıllarda Rusya ve Arap ülkelerine tekstil ürünleri ihraç ediyor. Ancak bu coğrafyalardaki sorunlar nedeniyle Avrupa Birliği (AB) ülkelerine yöneliyor.

Asıl büyümesini 2000 yılından itibaren bu pazarlara ihracata başlayarak gerçekleştiriyor. 20 yıldır Zara, Calzedonia, Benetton, Stradivarius, Pull&Bear, Sisley, Nautica gibi pek çok markayla dünya devlerinin tedarikçisi olmayı başaran grubun cirosunun yüzde 70’i bu alandan yani hazır giyim/konfeksiyon üretiminden geliyor.

Dünya markalarına üretim yapmak için gereken kriterleri yerine getirdiklerini ve hala dev markaların sıkı denetimleriyle faaliyet gösterdiklerini belirten Akkuş Grup Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Akkuş, “Şirketimizin lokomotifi tekstil.

Ciromuzun yüzde 70’i tekstilden geliyor. Üretimimizin tamamını AB’ye ihraç ediyoruz” diyor. Grup Mardin’de 11 bin metrekare kapalı alanda faaliyet gösteriyor. İstanbul’da ise Güneşli ve Ambarlı’daki merkezlerinde

beyaz yakalı personeller ile operasyonu yönetiyor. Tekstil ayağında özellikle son 10 yıldır yeni yatırımlarla büyümeyi sürdürdüklerini kaydeden Abdülkadir Akkuş, “10 yılda bu alana 80 milyon TL’ye yakın yatırım yaptık. Grup olarak tekstil dışında gayrimenkul, yeme-içme ve kimya sektörlerinde de varız. Ayrıca kiraya verdiğimiz akaryakıt istasyonlarımız ve eğitim kurumlarımız var” diye konuşuyor.

YÜZDE 50 BÜYÜME HEDEFİ


Ağırlıklı olarak tekstil sektöründe olmak üzere bin kişiye istihdam sağlayan ve geçen yılı 400 milyon TL ciro ile kapatan grup, bu yıl kapasite artırımına yönelik gerçekleştirdiği son yatırımın etkisiyle cirosunun yüzde 50 büyümeyle 600 milyon TL’yi bulmasını hedefliyor.

Pandemi döneminde kapanan mağazalar ve sektörden çekilen markalar nedeniyle tekstil sektöründe küçülmenin öngörüldüğünü ancak online taraftaki hızlı büyüme etkisiyle bunun yaşanmadığını ifade eden Abdulkadir Akkuş, Türkiye’deki üretim faaliyetlerinin de bunun etkisiyle yükseldiğini vurguluyor.

Akkuş, şunları anlatıyor: “Pandeminin Türkiye’deki tekstil üreticilerini olumsuz etkileyeceği konuşuldu ama bu olmadı. Tam tersine üretimimiz arttı. Sadece tekstilde trendler, evde giyim ve rahat giyime kaydı. Online taraftaki büyüme de üretime olumlu yansıdı. Artık dünyada online’da güçlü şirketler, zor durumdaki markaları satın alarak büyümelerini sürdürüyor.”

Akkuş, bu yeni trende örnek olarak internet üzerinden perakende giyim satışı yapan İngiliz Boohoo’nun, Debenhams’in sadece markasını 55 milyon Sterlin karşılığında satın aldığına işaret ediyor. Yine İngiltere’de faaliyet gösteren online perakende şirketi Asos da yakın zamanda iflas eden ArcadiaGruba’a ait TopShop, Topman, MissSelfridge, HIIT markalarını 395 milyon sterlin karşılığında satın almıştı.

GAYRİMENKULDE LÜBNANLI ORTAK


Tekstil sektöründeki başarısından cesaret alan grup 2013 yılında Akkuş Gayrimenkul olarak inşaat sektörüne de adım atıyor. Kendi öz kaynaklarından elde ettiği finansman gücüyle girdiği bu alanda ‘Alya’ markalı projeler yapıyor. 2013- 2017 yılları arasında üç proje tamamlıyor. Dört yıl önce ise Lübnanlı El Khatib Group ile yüzde 50-50 ortaklık kurarak birlikte gayrimenkul projeleri gerçekleştiriyor.

Lübnanlı grup ile ‘BOSS4 Gayrimenkul’ adı altında yeni bir şirket kurduklarını belirten Abdülkadir Akkuş, şöyle devam ediyor: “Üç yılda, yaklaşık 300 milyon TL’lik yatırımla 500’e yakın konut, onlarca birimden oluşan ticari üniteyi içeren dört projeye imza attık. Şu anda da devam eden dört projemiz var.

Projelerimiz Kağıthane, Beylikdüzü ve Zeytinburnu bölgelerinde. Bundan sonra daha çok şehir içine dönüp, kentsel dönüşüm projelerine yöneleceğiz. İki yeni projemiz olacak; yakında lansmanını yapacağız. Ayrıca önümüzdeki dönemde İstanbul dışında Bodrum’da proje yapmayı düşünüyoruz.”

YENİ PROJLER


Grup, 2020 yılında pandemiye rağmen yatırımda hız kesmeden üç yeni projeye başladı. Bu süreçte toplam 300 milyon TL’lik yatırımla 192 daire, 10 ticari alan, 12 adet dubleks villadan oluşan üç proje ile yılın finalini yaptıklarını dile getiren Abdulkadir Akkuş, “Bugün bu üç projenin projelendirme ve inşaat çalışmaları hızla sürüyor.

İnşaat çalışmalarına başladığımız Alya Dolunay ile villa projemiz Alya Bella’nın lansmanını içerisinde bulunduğumuz dönemde yapacağız’’ şeklinde konuşuyor.

Akkuş, Zeytinburnu ve Esentyurt’ta iki yeni proje geliştirme çalışması içerisinde de olduklarını belirtiyor. Akkuş’un verdiği bilgilere göre, Zeytinburnu projesi 500 konuttan oluşacak. Öte yandan Zeytinburnu ve Esenyurt’ta yer alan iki proje üzerine çalışmalar devam ederken, grup Bahçeşehir’de de 250 adetlik villa projesi geliştirmeyi hedefliyor.

YEME-İÇMEYE DE EL ATTI


Son dönemde yatırım yelpazesini genişleten Akkuş Grup, Lübnanlı iş ortağı ile inşaatın dışında yeme-içme sektöründe yeni bir oluşumun içerisinde. Yeme içme sektöründe farklı dünya mutfaklarına yönelik oluşan taleple harekete geçtiklerini söyleyen Akdülkadir Akkuş, şunları anlatıyor: “Lübnan mutfağı, Türk mutfağının karakteristik özelliklerini taşıyor.
Bize hiç yabancı değil. Pek çok lezzeti evlerimizin mutfağına giriyor. Bu açıdan değerlendirerek yeme-içme sektörüne adım attık. Başakşehir ve Florya’da iki şubesi bulunan L’BeirutRestaurant ile Lübnan mutfağı lezzetlerini İstanbullular ile buluşturmayı hedefliyoruz. Uzun vadede büyüme hedefimiz var.”

“YERLİ DİZİLER MARDİN’DE TURİZMİ CANLANDIRDI”


Akkuş, Mardinli İş Adamları Derneği (MARİŞ) yönetim kurulu başkanlığını da yürütüyor. Mardin’in Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde Gaziantep’ten sonra en çok ihracat gerçekleştiren şehir olduğunun altını çizen Akkuş, şu değerlendirmede bulunuyor: “2020’de Mardin’in ihracatının büyük kısmını üç sektör gerçekleştirdi.

İhracatta; hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar, hazır giyim-konfeksiyon ve makine ve aksamları öne çıktı. Özellikle, 2020’de yıldızı parlayan makine ve aksamları kategorisinde, Mardin’den dünyaya yaklaşık 120 milyon dolarlık ihracat yapıldı. Kentin ekonomisinin bel kemiği hizmet sektörü.

Turizm sektörü pandemi nedeniyle kısa bir süre durgunluk geçirse de yılın ikinci yarısında yeniden yükselişe geçti. Turizmde bölgede dizi çekimine yönelik artan ilginin etkisiyle toparlanma eğilimi gözleniyor.”