Online TV’de rekabet özgün yapımlarla sürüyor

06 Haziran 2019

Geleneksel içerik izleme alışkanlıklarını değiştiren online TV platformları, Türkiye pazarında rekabetini sürdürüyor. Bunun için özellikle kendi özgün içerik ve yapımlarına yatirım yapmaya başlayan şirketler, etkinliklerini global çapta artırmayı hedefliyor.





GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr





Teknolojinin dönüştürdüğü önemli alanlardan biri televizyon yayıncılığı oldu. Artık büyük bir izleyici kitlesi, seyredeceği içeriğe istediği zaman istediği yerden ulaşmak istiyor.





Ayrıca izlediği yapımların özgün bir içeriğe sahip olmasına da önem veriyor. Bu da geleneksel medya tüketiminin farklı mecralara doğru evirilmesine neden oldu. Böylece online içerik sağlayıcı platformlar ortaya çıktı.





Dünyada Netflbc bu alanın başını çekerken, Amazon, Hulu, Apple gibi şirketler de bu alanda faaliyet göstermeye başladı. Şirketler için yeni iş fırsatları çıkarken, kullanıcılar için de yeni bir kanal açılmış oldu.





Daha önce korsan olarak izlenen TV dizileri, sinema filmleri ve programlar artık büyük grupların bu alana yatırım yapmasıyla yasal platformlara dönüştü.





PLATFORMLAR ARTIYOR
Online içerik izleme oranı artıkça, bu alana giren şirket sayısı da giderek artıyor. Uluslararası pazarda rekabet eden bu şirketler, şimdi birer birer Türkiye pazarına da girmeye başladı.





Türkiye pazarına 2016 yılında giriş yapan Netflix'in ardından Amazon da Amazon Prime Video platformuyla aralarında Türkiye'nin de olduğu 200 yeni ülkeye açıldı.





Netflix sunduğu yerli içerikler ve Türkiye'ye özgü yapımlarla pazardaki yerine sağlamlaştırırken, Amazon Prime yerel kanala yatırım yapmadı. Şu anda Amazon Prime'a üye olup içeriklere ulaşmak mümkün ama Türkçe içerik ve altyazıya sahip yayın oldukça az.





8 MİLYAR DOLAR HARCADI
Geçtiğimiz yıl dünya genelinde orijinal ve lisanslı içeriğe 8 milyar dolarlık bütçe ayıran Netflix, bu yıl da benzer bir hedefe sahip. Netflix, 2019 yılının ilk çeyreğini 190'dan fazla ülkede 148 milyon üyeyle kapattı.





Türkiye'deki yerli yapımların global anlamda cazibeye sahip olduğunu dile getiren Netflbc Türkiye, Ortadoğu ve Afrika iletişim Müdürü Artanç Savaş, bu nedenle Türkiye'ye daha fazla yatırım yaparak orijinal yapımların sayısını artıracaklarını söylüyor.





Şirketin Türkiye'deki ilk orijinal dizisi olan 'Hakan Muhafız' ilk ayında dünya genelinde 10 milyon kez izlendi, ikinci orijinal dizi 'Atiye'nin çekimleri devam ediyor.





Artanç Savaş, Netflix'i tercih eden 9,6 milyon yeni kullanıcının 7,3 milyonunun ABD dışında yaşıyor olmasının artık global bir eğlence servisi haline geldiklerini gösterdiğini söylüyor.





Savaş, "Türkiye de bunun bir parçası. Orijinal yapımlara ek olarak Türkiye'de üretilen pek çok yapımı lisanslayarak dünyanın dört bir yanındaki üyelerimize sunuyoruz. İçerik dışı alanlarda da farklı işbirlikleri yapmak için çalışmalarımız sürüyor" diyor.





YERLİ RAKİPLER ÇIKTI
Bu arada global şirketler kadar Türkiye'de geliştirilen platformlar da dikkat çekiyor. Doğan Holding ve Doğuş Grubu, bu alana yatırım yapan şirketler arasında yer alıyor.





Doğan Holding BluTV ile pazara girerken, Doğuş Grubu puhutv ile rekabete katıldı. Bu arada telekom şirketleri de kendi platformları aracılığıyla pazarda varlık göstermeye başladı. Türk Telekom Tivibu, Turkcell TV+ ve Vodafone ise Vodafone TV gibi markalarla sektörde yerini aldı.





BluTV'de 11 özel yapım ve sadece BluTV'de bulunabilecek yerli ve yabancı dizilerin yanında, binlerce saat yerli ve yabancı içerik bulunuyor. Teknoloji ile birlikte diğer önemli yatırım kalemi olan içerik üretimi de devam edecek.





Son altı ayda 'Yaşamayanlar', 'Bartu Ben', 'Bozkır', 'Sıfır Bir' gibi dört yapımdan sonra şimdi de 'Behzat Ç.'nin yeni sezonu için çalışmaları başlandı. Ayrıca tek bir içerik izlemek isteyen ve bunun için de aylık üyelik ücreti ödemek istemeyen kişilere yönelik olarak 'Kirala-İzle' modeli devreye alındı.





BluTV, ayrıca yurtdışı pazarlara da yatırım yapıyor. İlk dış yatırım Ortadoğu'da faaliyet gösteren BluTV Arabic kanalıyla gerçekleşiyor. BluTV, orijinal yapımlarını ve ürünlerini, Ortadoğu ve Latin Amerika gibi Türk içeriğinin en çok izlendiği coğrafyalara ulaştırmayı hedefliyor.





2,6 MİLYON KULLANICI
Doğuş Digital ise 2016 yılının kasım ayında Türk dizileri ile diğer yerli yapımların ve yaşam içeriklerinin online adresi olmak için platformu puhutv'yi yayına aldı. Ücretsiz olarak sunulan puhutv, iki yıl içerisinde büyüyerek 120 milyon izleyiciye, 8 milyon mobil uygulama indirme sayısına ve 2,6 milyon kayıtlı kullanıcıya ulaştı.





İki yılda 15 bin saatten fazla lisanslı içeriğe ulaşan puhutv, 200 milyondan fazla izlenmeyle online orijinal dizisi 'fi'nin yanı sıra birçok ödüle ulaşan 'Şahsiyet' ve 'Dip' orijinal dizilerini kullanıcılarına sundu. YouTube ve Dailymotion ile Türkiye'de iş ortaklığı yapan puhutv, geçen ay da Discovery ile stratejik içerik anlaşması yaptı.





RTÜK DENETİMİ
Tüm bu yatırımlar sürerken internet üzerinden yapılan yayınlara Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) denetimi getiren tasarı geçen yılın sonuna doğru kabul edilerek yasalaştı. Yeni düzenlemeyle RTÜK artık internet yayınlarının içeriklerine de yayın yasağı uygulayabilecek.





Bunun pazarı nasıl etkileyeceği konusunda BluTV Kurucusu ve CEOsu Aydın Doğan Yalçındağ şöyle diyor: "Biz hiçbir zaman dizilerimizin denetimden geçmiyor olmasını göz önünde bulundurarak içerik üretmedik.





Bizim için esas olan her zaman zekice içerik üretmek oldu ve olacak. Bu doğrultuda da RTÜK denetiminin devreye girmesiyle en azından bizim kendi özel yapımlarımızın çizgisinde bariz bir değişiklik olmayacağını çünkü esas olanın ve bizi farklılaştıranın anlattığımız hikayeler olduğunu söyleyebiliriz."





Netflix yetkilileri de bu konuda "Türkiye bizim için çok önemli bir pazar çünkü Anadolu coğrafyası henüz anlatılmamış muhteşem hikayelere ev sahipliği yapıyor. Hedefimiz yatırımlarımızı daha da artırarak bu zengin kültürel birikimi dünyanın dört bir yanındaki üyelerimizle buluşturmaya devam etmek" şeklinde açıklama yapıyor.









AYDIN DOĞAN YALÇINDAĞ
BLUTV KURUCUSU VE CEO'SU
"İÇERİK YATIRIMLARINA YÜZDE 50 PAY AYIRIYORUZ"

"İçerik yatırımlarımıza bütçemizde yüzde 50'den fazla pay ayırıyoruz. Harcamalarımızın önemli bölümü kendi özel yapımlarımızdan oluşuyor. Bunun yanında güncel diğer yerli ve yabancı içeriklerimizi izleyicimize sunuyoruz. Bugüne kadar yılda ortalama dört özel yapımımızı izleyicimizle buluşturduk.





Kullanıcılarımızın talepleri doğrultusunda, yıllık orijinal içerik üretimimizi önce altıya, sonra 12'ye çıkarmayı hedefliyoruz. Orijinal yapımlarımızın bir kısmını da ortak yapım şeklinde gerçekleştireceğiz. Bazı projelerle ilgili olarak gerek yabancı gerek yerli yayıncı ve yapımcılarla çalışıyoruz.





Üç yıl içerisinde 5 milyon kişi BluTV ile tanıştı, 1,5 milyonun üzerinde kullanıcı da aktif olarak üye oldu. BluTV, kendi teknolojisini üreten bir şirket. Teknoloji yatırımlarımız ve AR-GE harcamalarımız devam edecek. Kendi teknolojisini geliştiren bir şirket olarak, tek bir hizmete ve servise odaklanmayacağız. Bunun da bizi farklılaştıracağını düşünüyoruz."