Otomotiv sektöründe yeni yatırım yapabiliriz

29 Ekim 2017
İzmir’den çıkıp 65 yılda küresel ölçekte bir jant ve akü üreticisi haline gelen İnci Holding, bu yılın sonunda cirosunu 1,7 milyar TL’ye çıkarmaya hazırlanıyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Yeni dönem planlarını Ekonomist’e anlatan İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Neşe Gök, “Beş yılda 250 milyon TL’lik yatırım yapacağız. Otomotiv sektörünün başka bir alanında küresel bir oyuncu ile ortak üretim yapabiliriz” diyor.

Temeli 1952’de İzmir’de yüksek mühendis Cevdet İnci tarafından atılan İnci Holding, bugün jant ve akü üretiminde bir dünya markası olma yolunda ilerliyor. 80 ülkeye ihracat yapan şirket önümüzdeki yıllarda yabancı ortaklarıyla işbirliğini artırmayı hedefliyor.

2016 sonunda yaklaşık 1,5 milyar TL’lik ciroya ulaşan holding, 2017’yi de yüzde 13-15 büyümeyle kapatarak cirosunu 1,7 milyar TL’ye çıkarmaya hazırlanıyor. İki yıl önce akü üretiminde küresel bir marka olan Japon GS Yuasa ile ortaklık kuran ve “İnci Akü” markasının adını “İnci GS Yuasa” olarak değiştiren İnci Holding, Manisa Organize Sanayi Bölgesi (OSB) içinde ikinci fabrikasının temellerini eylül sonunda attı.

Yeni dönem planlarını Ekonomist’e anlatan İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Neşe Gök, “Önümüzdeki beş yılda 250 milyon TL’lik yatırımla jant ve aküde ihracatımızı artıracağız. Yeni dönemde otomotiv sektörünün başka bir alanında, daha önce girmediğimiz bir alanda, yine küresel bir oyuncu ile ortak üretim yapabiliriz” diye konuşuyor.

Neşe Gök’e sorularımız ve aldığımız yanıtları özetleyerek aktarıyoruz.

Japon GS Yuasa ile ikinci fabrikanın temelini attınız. Bu fabrika ne kadarlık bir yatırımla hayata geçecek?

Yaklaşık 200 milyon TL yatırımla hayata geçireceğimiz bu fabrika ile toplam yıllık akü üretimimizi 5 milyon adetten 7 milyon adede çıkaracağız. Fabrikamız 2018 sonu veya 2019 başında üretime başlayacak. Önümüzdeki beş yıl içinde toplam 250 milyon TL’lik yatırımla özellikle ihracatta daha etkin olmayı hedefliyoruz. İnci GS Yuasa markamız ile Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Rusya pazarına odaklanıyoruz.

İhracat odaklı planlarınızı biraz daha açar mısınız?
Biz 2001 krizinden sonra ihracatı öne çıkaran bir kurumuz. Uzun yıllardır üretimimizin yaklaşık yüzde 70’ini ihraç ediyoruz. Dolayısıyla otomotiv ana sanayiine yönelik akü üretimini yükseltecek yeni fabrikamızla ihracatın cirodaki payını da yukarılara taşımayı hedefliyoruz. İnci GS Yuasa bizim toplam ciromuzda yüzde 20’lerde. Asıl büyük işimiz dört fabrikamızla yaptığımız jant üretimi olmaya devam ediyor. Ama yeni fabrikamız akü üretimini de ciromuzda bir miktar daha öne çıkaracak.

Son yıllarda giderek önem kazanan endüstriyel akü üretiminde nasıl bir büyüme öngörüyorsunuz?
Endüstriyel akü hızla gelişen bir alan. Yalnızca otomotive değil tüm sanayi sektörlerine hizmet veren geniş bir alandan bahsediyoruz. Dolayısıyla önü çok açık bir alan. Zaten biz de endüstriyel aküde starter aküden çok daha yüksek büyüme oranlarını yakalıyoruz. Şu anda akü üretimimizin yüzde 80’i starter akü, yüzde 20’si endüstriyel akü. Ama görünen o ki endüstriyel aküde büyüme her yıl katlanarak artacak.

Yakın gelecekte elektrikli otomobiller için akü üretimi yapmayı planlıyor musunuz?
Japon ortağımız GS Yuasa ile birlikte böyle bir üretime girişebiliriz. Şu anda GS Yuasa’nın Japonya’da elektrikli otomobiller için akü üreten iki fabrikası var. Bunlar gerçekten müthiş bir teknolojiyle üretim yapıyorlar. İlk etapta bu aküleri ithal edebiliriz. Daha sonra elektrikli otomobil pazarı Türkiye’de gelişmeye başlarsa, seri imalata geçilirse, biz de ortağımızla burada yatırım yapma seçeneğini masaya yatırırız. Ama önce ana otomotiv sanayiinin bu alanda üretim kararı alması gerekiyor.

2017’yi ne kadarlık bir büyümeyle kapatmayı hedefliyorsunuz?
Son 10 yıldır istikrarlı biçimde yılda ortalama yüzde 13-15 aralığında büyüyoruz. Bu yılı da bu oranda bir büyümeyle kapatacağız. Manisa OSB içindeki yeni fabrikamızın tam kapasite çalışmaya başlamasından sonra, önümüzdeki beş yılın sonunda, bölgede bulunan 20 bin metrekarelik alanımızda yeni bir yatırım yapabiliriz.

Asıl işkolunuz olan jant üretimine gelirsek, bu alanda yeni yatırım gündemde mi?
Jant alanında da elbette planlarımız var. Son dönemde genelde kapasite artırımı ve yenileme yatırımları yaptık. Zaten biz Manisa’daki jant fabrikamızı bir ortakla açmıştık. Sonrasında ortaklarımızla beraber üçüncü ve dördüncü fabrikamızı açtık. Maxion firmasıyla yüzde 60-40 ortaklığımız sürüyor. OSB içinde beşinci bir alan aldık. Yeni dönemde orayla ilgili de projeler gündeme gelecek.

Ortaklık kültürü çok gelişkin bir holding olarak, yakın gelecekte yeni ortaklıklar düşünüyor musunuz?
Aslında olabilir, istiyoruz. Son birkaç yılda gördük ki, global şirketlerle ortaklık kurunca başka global şirketler de sizinle daha rahat ilişki kurabiliyorlar. Kendilerini güvende hissediyorlar. Her biri kendi alanında dünyaca ünlü olan GS Yuasa, Maxion, Yusen gibi firmaların güvendiği ve ortaklık kurduğu bir Türk şirketi olarak, dünyadaki diğer küresel oyuncuların da güvenini sağlamış oluyoruz. Bu bizim için çok büyük bir avantaj. Şu anda GS Yuasa ile akü, Maxion ile jant üretimi, Yusen ile de lojistik operasyonları yapıyoruz. Yeni dönemde otomotiv sektörünün başka bir alanında, daha önce girmediğimiz bir alanda yine küresel bir oyuncu ile ortak üretim yapabiliriz.