Otomotivin yarattığı yeni girişim fırsatları

07 Mart 2018
Türkiye'de hızla büyüyen otomotiv sektörü, girişimcilere de fırsatlar sunuyor. Tüm servis ve bakım hizmetlerini tek çatı altında buluşturan markaların sayısı giderek artıyor. Franchising yoluyla büyüyen bu markalar, bu yıl içerisinde 108 franchise şube açmayı planlıyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Ülkemizde tüketicilerin araçlarıyla ilgili servis ve bakım hizmetlerini tek bir çatı altında alabilecekleri noktalar bulunmuyor. Otomotivde satış sonrasında lastik, jant, akü, yağ ve diğer yedek parça hizmetlerini sağlayan birbirinden ayrı işletmeler tüketicilere ihtiyaç duydukları hizmetleri sunmak için faaliyet gösteriyor.

Hızın önem kazandığı bir çağda aslında tek bir araçla ilgili olan farklı hizmetleri farklı noktalardan almak araç sahipleri için zaman, maliyet ve verimlilik anlamında pratik değil.

Bu ihtiyaçtan yola çıkarak müşterilerine daha geniş yelpazede ürün ve hizmet sunmak üzere tüm servis ve bakım hizmetlerini tek bir çatı altında buluşturan markaların sayısı artmaya başladı. Bu markalar franchise şubeler açarak büyümeyi tercih ediyor. Bu yıl 108 franchise mağaza açmayı hedefleyen dört şirketin franchise koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık.



HEM ÜRÜN HEM HİZMET
Yüzde 100 Michelin iştiraki olan Euromaster, Türkiye'deki lastik ve araç bakım ağı faaliyetlerine 2012 yılı eylül ayında başladı. Bugün ise franchise konseptiyle Türkiye'nin 51 ilinde 190 adet şubeyle hizmet veriyor. Michelin, şirketin ana lastik tedarikçisi konumunda.

Araç bakımı tarafında ise motor yağında Exxon Mobil, yedek parçada Bosch ile çalışılıyor. Euromaster Pazarlama Müdürü Zeynep Durusu, "Tek çatı altında lastik ve araç bakım servisi konsepti Türkiye'de oldukça yeni bir konsept ve biz de bu konuda ilklerden biriyiz.

Euromaster servis noktalarında lastik satışının yanı sıra orijinal ekipman onaylı ürünlerle profesyonel araç bakım çözümleri de sunuyoruz. Aslına bakılırsa hem ürün hem de hizmet satıyoruz diyebiliriz" diyor.

Franchise giriş bedeli olarak 18 bin TL + KDV alınıyor. Toplam yatırım maliyeti ise bölgesel olarak değişiklik göstermekle beraber yaklaşık 300 bin TL olarak ifade ediliyor. Euromaster konseptinde, lastik ve araç bakım hizmetlerinin sunulabilmesi için, yaklaşık 200 metrekare büyüklükte, park alanı olan, yerleşim yerleri ve iş merkezlerine yakın noktalarda bulunulması gerekiyor.

Euromaster City konseptiyle ise akaryakıt istasyonlarının içindeki uygun yerlerde hizmet veriliyor. Zey-nep Durusu, "İlk olarak Antalya ve Konya'da açtığımız Euromaster City'nin hizmet ağını genişleterek 2020 yılına kadar 50 adet hizmet noktası açmayı hedefliyoruz" diye konuşuyor.

360 DERECE SERVİS
Tüm servis ve bakım hizmetlerini tek çatı altında buluşturan Brisa, 'Otopratik' kon-septini yarattı. Araç sahiplerine 360 derece servis sunan araç bakım merkezi Otopratik, binek ve hafif ticari araçların kullanım ömürleri boyunca ihtiyaç duyabilecekleri ana ürünlerin sunulduğu ve bu araçlarla ilgili temel bakım hizmetlerinin verildiği mağazalar zinciri olarak faaliyet gösteriyor.

Periyodik bakım, yağ değişimi, filtre değişimi, fren balata ve disk değişimi, lastik, jant ve akü satışı, ön düzen ayarı, klima gazı dolumu ve amortisör değişimi, Otopratik mağazalarında sunulan temel bakım hizmetlerinden sadece birkaçı. 29 ilde 44 noktada hizmet verdiklerini söyleyen Brisa Girişimcilik Direktörü Oğuzhan Avdan, 2018 yılının sonunda 80 mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini ifade ediyor.

Franchise giriş bedeli olarak 15 bin Euro alınıyor. Toplam yatırım maliyeti ise yaklaşık olarak 300 bin TL. Bu rakam şubenin konum ve büyüklüğüne göre değişebiliyor. Brisa'nın yatırım desteğiyle bu maliyet girişimci ile paylaşılıyor.

Yatırımın geri dönüşü araç giriş sayısına bağlı olarak 12 ile 18 ay arasında gerçekleşebiliyor. İstanbul, Ankara, İzmir, Gaziantep, Eskişehir, Denizli, Balıkesir başta olmak üzere Türkiye genelinde şube açılması hedefleniyor. Şubelerin aylık 200 bin TL ciro yaptıklarını belirten Oğuzhan Avdan, kâr marjının ise yüzde 40'a vardığını söylüyor.

KADIN GİRİŞİMCİYE ÖZEL PAKET
Globowax, bir nanoteknolojik oto temizlik konsepti olarak faaliyet gösteriyor. Konsept, su sarfiyatından, fazla işçilik maliyetlerinden ve olabildiğince makine ekipman bağımlılığından kaçınmak üzerine kurulu.

Bir aracı bulunduğu noktadan hiç kımıldatmadan temizleyebilen 'mobil oto kuru temizlik' hizmeti de veriliyor. Mevcut bir istasyona entegre edilen mobil araç içine konulan sıvı ürün ve temizlik ekipmanı ile her istasyon bayiye mobil hizmet verme olanağı da sunuluyor.

Globowax Genel Koordinatörü Burak Akçayöz, şubelerin yatırım maliyetlerinin değişkenlik gösterdiğini söylüyor. Örneğin Gowax mobil bayilik modeli paketinin temel yatırım bütçesi 15 bin TL. Akçayöz, ayrıca kadın girişimciler için özel olarak destekledikleri 'Go Kadın Girişimci' istasyon tipi bayilik paketinin erkek adaylardan

10 bin TL daha düşük bütçeyle 40 bin TL ile kurulabildiğini belirtiyor. Buna ek olarak 5 bin TL değerinde, reklam-tabela, sıvı ürün hediye seçeneklerinden biri seçilerek, başlangıç desteği sağlanıyor.

Globowax istasyon tipi bayilik için 100 m2 ve üzeri, kapalı alana sahip, içi ve önü araç girişine müsait her alan uygun. Akçayöz, "Günde hizmet alan araç sayısı minimum 10-15 araç arasında. Her 10 araçtan en az birinin de detay hizmeti beklentisi istatistiği göz önüne alındığında, 10 bin TL ve üzeri ciro hedefi konulabilir" diyor.

ZEYNEP DURUSU
EUROMASTER PAZARLAMA MÜDÜRÜ
ARAÇ BOYASI BAYİLİĞİ
10 yıl önce Kanada'da boya restorasyonu endüstrisinde devrim yaratan bir teknoloji olarak doğan RestorFX, Türkiye'de yaklaşık üç yıldır faaliyet gösteriyor. Türkiye'de 20 bayiye ulaşan şirketin yönetim kurulu başkanı Bülent Elönü, sahip oldukları sistemi şöyle anlatıyor: "RestorFX, aracınıza ilave koruyuculuk özellikleri getirmenin yanı sıra değerini artıracak katma değer sağlıyor.

Aslında araçların fabrika çıkışında uygulanan yönteme benzer bir uygulama yapıyoruz. Bu uygulama ile aracın üzerinde 10 mikronluk yeni katman oluyor. Araç kullanıldıkça güneş, yağmur, zift gibi etkenlerden hasar görüyor. Pasta cila yaptırıyoruz ama aslında vernik katmanı inceltilerek aşındırma yapılıyor. 2-3 ay sonra aracın boyası yeniden matlaşıyor.

Franchise giriş bedeli 30 bin ile 100 bin TL + KDV arasında değişiyor. Royalty ise alınmıyor. Bu yıl içerisinde Türkiye genelinde 12 adet daha franchise şube açılması hedefleniyor.