Oyun sektörüne metaverse dokunuşu

21 Ağustos 2022
GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr

Metaverse trendi ile yayılmaya başlayan NFT ve kripto altyapısıyla beraber oyun sektöründe yeni bir büyüme dalgası oluştu. Oyun dünyasında yeni yatırımlarla satın almalar dikkat çekerken, sanal evrende farklı içerik ve iş birliklerinin gelişimi tetıklemesi bekleniyor.

7 – 20 Ağustos 2022 tarihli sayıdan

Gelişen teknolojiler, büyü yen metaverse trendi, NFT kavramı ve kripto dünyasının yaygınlaşmasıyla birlikte oyun sektörü; eğlenceyi ve sosyal etkileşimi birleştiren sanal alanlara doğru ilerliyor. 'Sanal evren' olarak sunulan metaverse kavramının en fazla oyun alanında etkisini gösterdiği görülüyor.

Metaverse'de şu anda en fazla ziyaret edilen içeriklerin oyun olduğu belirtilirken, kullanıcıların metaverse'deki oyunlarda diğer içeriklere göre daha uzun süreler harcadıkları ifade ediliyor.

Newzoo'nun raporuna göre oyun sektörü, globalde 2021'de 193 milyar dolara ulaştı. 2022'de ise pazar 203 milyar dolar olacak.

KPMG'nin paylaştığı verilere göre ise dünya genelinde yaklaşık olarak 3 milyar oyun kullanıcısı bulunuyor. 2024 yılına bakıldığında ise oyun sektöründe tüketici sayısının 3,3 milyar seviyesine ulaşması bekleniyor.

YATIRIMLAR ARTIYOR


Geçtiğimiz yıllarda hem globalde hem de Türkiye'de oyun sektörüne yatırımlar devam etti. Kripto dünyasının oyun sektöründe yayılma hızı arttı. NFT kavramı ve metaverse ile birlikte tüm gözler yine oyun sektörüne çevrildi.

Metaverse kavramı ile blokzincir tabanlı video oyun platformları, yapay zekâ ile oyun oynayışı geliştiren asistanlara kadar çeşitli girişimler hızla artmaya başladı.

Dünyada ve Türkiye'de oyun şirketleri ile birlikte birçok teknoloji şirketi şu an da belli başlı girişimlerde bulunuyor. Oyun şirketleri, oyundan bağımsız olarak filmlerdeki kahramanların oyuna dahil edilmesi, konserler gibi etkinliklerle kendi dünyalarını başka sanal dünyalarla birleştiriyor v-oyunculara çok farklı içerikler sunuyor.

Bunun dışında dev oyun firmaları, büyük ölçekli yatırımlar yaparak başka oyun firmalarını ve oyunlarını kendi bünyelerine ediyor.

Örneğin, bu yıl oyun sektörünün öncü firmalarından Activision Blizzard'ın 69 milyar dolar bedelle Microsoft tarafından satın alınması global oyun sektöründe tüm zamanların en büyük işlemi oldu.

KRİPTO ALTYAPILI OYUNLAR


Tüm bunlar dışında The Sandbox, Axie Infinity, Decentraland, OVR.AI gibi blockchain altyapılı oyun sistemleri de bulunuyor. Bu tarz oyunlar da oyunculara kripto altyapısı ile hem oyun oynama hem de tamamen sanal bir evrende satın alma, satma ve reel para kazanma olanağı sunuyor.

Aslında oyun dünyasındaki profesyoneller için şu an kullanılan metaverse kavramı yeni bir oluşum değil. Ancak metaverse kavramının ortaya çıkmasıyla oyun dünyasını daha da ön plana çıkardı. Uzmanlar; Second Life, Sanalika, Knight Online, Fortnite, Minecraft ve buna benzer birçok oyun evreninin metaverse'ün sunduğu olanakları daha önce de sağladığını belirtiyor.

Zaten hali hazırda yapılan tüm kurguların metaverse adını alarak yeni bir kavrammış gibi sunulduğuna dikkat çeken Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı Kurucusu Ozan Aydemir, "Eğer uzun vadede teknoloji de el verir hayal edilen metaverse dünyasına yaklaşılırsa, o zaman oyun dünyası bu ekosistemin en büyük parçası olacak.

Buna göre de yapılan tüm yeni çalışmalar, oyunlar, sanal dünyalar bir bütünün yani metaverse'in parçası olarak hazırlanacak" diyor. Ozan Aydemir, sektörün sadece bunla bağlı olarak değil ama yapısı gereği büyümeyi sürdüreceğini söylüyor.

BÜYÜME SÜRECEK


KPMG'ye göre, pazarda önemli bir yeri olan ve metaverse teknolojileri ile gelişmekte olan VR (Sanal Gerçeklik) oyun pazarı, mobil tarafta da özellikle 5G teknolojisi ile büyüme vaat ediyor. Mayıs 2020'de oyun şirketi Archiact, Çin merkezli telekom şirketi Migu ile 5G teknolojisi bazlı bulut oyun platformu aracılığıyla oynanabilecek ilk VR oyunlarını sunacakları ortaklığını duyurdu.

Epic Games gibi oyun şirketleri ve metaverse teknolojilerini desteklediklerini sıkça belirten Facebook da bu pazara yaptığı milyar dolar seviyesinde yatırımlarla VR ve AR (Artırılmış Gerçeklik) sektörlerinin bir hayli büyüyeceğini gösteriyor.

Oyunlar ve farklı dünyalar yaratmaya olanak tanıyan Roblox'un da daha geniş kitlelere hitap etmesi ve oyuncuların bu dünyada daha da etkin bir biçimde var olması hedefleniyor. Warner Bros'un bilimkurgu filmi Tenet'in lansman fragmanını oyun içinde yayınlaması da bu alanda yapılacak iş birliklerinin ilk sinyallerini veriyor.

Metaverse'ün işleyişinin oyun dinamikleriyle çok büyük benzerlikler taşıdığı için sisteme ilk adapte olanların oyun severler olduğunu söyleyen Hungri Games Kurucu Ortağı Kağan Berk Koçak, "Metaverse şu an için gerçeklik aşamasında limitli de olsa oyunculara interaktif bir deneyim yaşatıyor.

VR, AR ve XR gibi teknolojiler ilerleyen dönemlerde oyun dünyasında dokunma, anın içinde olma hatta koku alma gibi duyularla birlikte bize en gerçekçi oyun deneyimlerini sunacak" diyor. KPMG, 2025 yılına kadar piyasa beklentilerinin VR ve AR alanında 250 milyonun üzerinde aktif kullanıcıya ulaşmaları yönünde olduğunu ifade ediyor.

OYUN DÜNYASINDA YENİ TRENDLER NELER OLACAK?


Casper Excalibur araştırmasına göre, sektörde 6 trend ön plana çıkacak:

  1. Daha fazla güç, daha fazla performans talep edilecek.

  2. Gaming aksesuarlarına olan ihtiyaç artacak.

  3. Oyun ve metaverse birlikte ilerleyecek.

  4. Kripto paralar oyun dünyasında daha çok kullanılacak.

  5. VR ve oyun bir bütün olacak.

  6. E-spor daha da popüler hale gelecek.


ARSLAN KİRAN / THE SANDBOX TÜRKİYE, ALMANYA VE MENA BLG. DRK. “OYUN SEKTÖRÜNDE METAVERSE İÇERİKLERİ HIZLI ŞEKİLDE ARTIYOR”


“Oyun sektöründe metaverse içerikleri hızlı şekilde artıyor. Hali hazırda milyonların oynadığı bilgisayar ve mobil oyunların metaverse versiyonları geliştiriliyor ve farklı NFT içerikleriyle yayınlanması planlanıyor.

Oyun dünyasına web3 ve metaverse'ün girmesiyle daha kullanıcı odaklı bir oyun dünyası oluşmaya şimdiden başladı. The Sandbox olarak, metaverse dünyasının ilk ve en büyük platformlarından biriyiz.

Türkiye, The Sandbox için çok önemli bir oyun pazarı ve The Sandbox ekosisteminin en önemli unsurlarından biri olan oyuncu ve kullanıcı toplulukları anlamında Türk kullanıcıları metaverse dünyasındaki en büyük topluluklardan biri yapma hedefimiz var.

Bu doğrultuda Türkiye için lokalleştirilmiş içeriklerle oyunsever ve metaverse ilgililerine çok özel yeni içerikler sunmayı planlıyoruz.”